Mitä eroa on vanhan / uuden mallin koneissa / laatikoissa?
Mikä voisi olla vikana kun on nelonen hävinnyt laatikosta, muuten toimii?
Kestääkö 12v 2.9 automaattilaatikko näissä? Mitä eroa?
Mitä otettava huomioon jos vaihtaa manuaalilaatikon (-93)?
Miten usein jakopäänketju ja laahaimet kannattaa viimeistään vaihtaa (-93)?
Mitä öljyä koneessa pitäisi käyttää? (Ei omia mielipiteitä, vaan faktoja)
Mitä eroa alustassa / jarruissa jne. muihin malleihin (-93)?
Mistä saa moottoriin osia?
Scorpio Cosworth kysymyksiä
Re: Scorpio Cosworth kysymyksiä
91-94 BOA - EEC IV +A4LDMitä eroa on vanhan / uuden mallin koneissa / laatikoissa?
95-98 BOB - EEC V + A4LDE
Isommat , myös takana jäähdytetyt levyt.Mitä eroa alustassa / jarruissa jne. muihin malleihin (-93)?
Chrysler Grand Voyager 3.3 LE
---
ex
Ford Scorpio 2.9i Ghia RS ATM
Ford Scorpio 2.0i Ghia ATM
Ford Scorpio 2.8i Ghia RS
---
ex
Ford Scorpio 2.9i Ghia RS ATM
Ford Scorpio 2.0i Ghia ATM
Ford Scorpio 2.8i Ghia RS
Re: Scorpio Cosworth kysymyksiä
Niin ja noista koneista tarkoitin lähinnä että pohjautuuko uudempi vanhaan koneeseen, vai onko täysin eri mylly, mitä eroa teknisesti jne.
Sitten tuli mieleen vielä että onkos puskureissa eroa muihin malleihin?
Sitten tuli mieleen vielä että onkos puskureissa eroa muihin malleihin?
Re: Scorpio Cosworth kysymyksiä
Jos uudella tarkotat 95-> eli mulkosilmämallin lootaa, niin siitä löytyy nämä SPORT,WINTER,ECONOMY -asennot ja se on EEC-V moottorinohjauksen kanssa toimiva. Vanhempien lootien kanssa moottorinohjaus oli EEC-IV.jucca kirjoitti:Mitä eroa on vanhan / uuden mallin koneissa / laatikoissa?
Esim: vaihteenvalitsin (eli vaihdekeppi) on sähkötoiminen, eli kepillä vain valitaan jännite, mikä vastaa tiettyä "pykälää".
Nämä kolme (A4LD[vm85-91],A4LDe[vm92-94],A4LDE[vm95->]) eri lootaa on helpoin tunnistaa vaihdekepin ulkonäöstä.
Veikkaisin että VSS-anturissa on jotain häikkää. Se on ainakin varmasti yksi mikä voi aiheuttaa nelosvaihteen puuttumisen. Tuossa sun vuosimallissa on nopeusmittari vaijerilla, joten siitä ei voi päätellä onko VSS-anturi toimiva vai rikki. Tietysti vikahan voi olla liitoksissakin jne. Tuo anturi löytyy vaihteistosta kuskinpuolelta siitä öbaut vaihdekepin kohdalta. Näkyy kun irroittaa lämpösuojat siitä edestä.jucca kirjoitti: Mikä voisi olla vikana kun on nelonen hävinnyt laatikosta, muuten toimii?
Aivan sama loota, jos vaan on 92-94:stä peräisin. uudemmat eivät varmuudella käy ihan suoraan. Tai ainakaan toimi ihan tosta noin vaan, ilman EEC-V:tä.jucca kirjoitti: Kestääkö 12v 2.9 automaattilaatikko näissä? Mitä eroa?
Vain se, että se on alkuperäisin V6 -koneen perästä. 12V kutosen tai cossun. Silloin pitäisi minun käsityksen mukaan mennä ihan "heittämällä" kiinni.jucca kirjoitti: Mitä otettava huomioon jos vaihtaa manuaalilaatikon (-93)?
Jos rohisee käynnistettäessä konetta, niin silloin olisi varmaan hyvä harkita laahaimien+ketjukiristimenvaihtoa ja miksei samalla ketjunkin sitjucca kirjoitti: Miten usein jakopäänketju ja laahaimet kannattaa viimeistään vaihtaa (-93)?
muissa malleissa on 260mm edessä ja 253mm takana. Cossussa 278mm edessä ja 273mm takana.jucca kirjoitti: Mitä eroa alustassa / jarruissa jne. muihin malleihin (-93)?
jäähdytetyt takalevyt on vaan cosworthissa ja farmarimalleissa
Ja 85-94 on 5x112 pulttijaolla, 95 eteenpäin 4x108.
Kallistuksenvakaajat (ne tangot, edessä ja takana) taitaa olla järeämmät kuin muissa? Syön sanani jos muistan väärin.
Ja sitten iskareista, niitä on takana tasonsäädöllisenä ja tavallisena. -93 mallisessa jos sellainen on, taitaa olla sellaiset kompressorilla tjsp säätyvät. -95 ja eteenpäin Nivomatit ja erilaiset farkussa ja sedanissa. Tosin harvinaiset sedaneissa, mutta sellaisiakin on.
Itelläni on kokemusta näistä:jucca kirjoitti: Mistä saa moottoriin osia?
https://www.fordpartsuk.com/partsrequest.htm <- tuolta voi tilata käytännössä mitä vaan fordin osia, kun tietää FINIS koodin. Tulevat ripeästi postin välityksellä.
http://www.teroanttilaoy.fi/ <- hyvin luetteloituna paljon osia ja homma toimii myös nopeasti
http://www.ebay.co.uk/ <- briteistä saa aika hyvin scorppareihin osaa
http://www.ebay.co.uk/ <- ja jos viitsii käännellä vaikka translate.google.com:llä, niin saksastakin
http://www.burtonpower.com/ <- ja täältäkin löytyy kun pistää hakuun vaikka "BOA" jne.
Ei ole A4LD, vaan A4LDe <- huomaa pieni kirjain. A4LD löytyy 85-91 scorppareista.juss kirjoitti: 91-94 BOA - EEC IV +A4LD
95-98 BOB - EEC V + A4LDE Isommat , myös takana jäähdytetyt levyt.
BOB:ssa on eri nokka-akselit ja moottorinohjaus tosiaan EEC-V. En tiedä muista eroista. Hyvin samanlaisia myllyjä kuitenkin. Jotkuthan ovat laitelleet BOB:n nokka-akseleita BOA:aan, lisähevoset mielessä tietenkin.jucca kirjoitti:Niin ja noista koneista tarkoitin lähinnä että pohjautuuko uudempi vanhaan koneeseen, vai onko täysin eri mylly, mitä eroa teknisesti jne.
Sitten tuli mieleen vielä että onkos puskureissa eroa muihin malleihin?
Puskurit on mun mielestä samat kaikissa malleissa, saman vuosimallin sisällä, kaikissa Scorpioissa. Paitsi farmarin takapuskuri voi olla hieman erilainen. Enpä mene sanomaan varmaksi. Sedan ja Hatchback -malleissa oli samanlainen.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta
Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: Scorpio Cosworth kysymyksiä
Mun mielestä niissä manuaaleissa jota kossuklubin puolelta kimpassa tilailtiin joku aika sitten puhuttiin, että cossussa olisi vahvistettu tota automaattilootaa. Tosin ei sekään ilmeisesti mitään kestä
Koneethan on alakerrasta ihan normi 12V kölniläisiä jotain pieniä modauksia lukuunottamatta.
Jakopäässä on eroa boa:n ja bob:n välillä ainakin se, että toisessa (muistaakseni boassa) on tuplaketjut ja toisessa yhdet.
Muutkin erot noiden välillä keskittyy yläkertaan. mm. imusarja ym. ja tietty moottorinohjaukseen.
Vss anturia ekana veikkaillaan nelosen puuttumisen syyksi täälläkin. Sen viallisuuden kyllä huomaa siitäkin, että vakkari ei toimi ja ajotietokonekin taisi olla nollilla?
Tosta rohinasta ton jakopään remontin tarpeen tosiaan huomaa, mutta kyllä ne siinä 200-250tkm ainakin kestää.
Manuaalinahan ei ole cossuja saanut eli 12V kutosen perästä täytyy laatikko nyysiä jos semmosen siihen haluaa. Moottorinohjaus ei ainakaan boassa mene manuaalista sekaisin.
Öljynä käytin itse 0W-40 tai 0-W50 öljyjä. Pääasia ettei liian jäykkää sinne lykkää kun on hydrauliset nostajat (eli painajat).
Koneethan on alakerrasta ihan normi 12V kölniläisiä jotain pieniä modauksia lukuunottamatta.
Jakopäässä on eroa boa:n ja bob:n välillä ainakin se, että toisessa (muistaakseni boassa) on tuplaketjut ja toisessa yhdet.
Muutkin erot noiden välillä keskittyy yläkertaan. mm. imusarja ym. ja tietty moottorinohjaukseen.
Vss anturia ekana veikkaillaan nelosen puuttumisen syyksi täälläkin. Sen viallisuuden kyllä huomaa siitäkin, että vakkari ei toimi ja ajotietokonekin taisi olla nollilla?
Tosta rohinasta ton jakopään remontin tarpeen tosiaan huomaa, mutta kyllä ne siinä 200-250tkm ainakin kestää.
Manuaalinahan ei ole cossuja saanut eli 12V kutosen perästä täytyy laatikko nyysiä jos semmosen siihen haluaa. Moottorinohjaus ei ainakaan boassa mene manuaalista sekaisin.
Öljynä käytin itse 0W-40 tai 0-W50 öljyjä. Pääasia ettei liian jäykkää sinne lykkää kun on hydrauliset nostajat (eli painajat).
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96