Apuvirralla käynnistäminen?

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Apuvirralla käynnistäminen?

Viesti Kirjoittaja korgie »

Näin talven tullen autojen sähköt ovat taas kovilla ja varmasti monelle tulee taas eteen tilanne, jos nyt ei oma auto hyydy niin ainakin joskus joutuu antamaan apuvirtaa jollekin.

Mikä on oikeaoppinen tapa, kuuluuko auttavan auton moottori olla käynnissä jo kun apukaapelit kytketään? Autojen ja apukaapeleiden käyttöohjeissa yleensä neuvotaan kytkemään kaapelit ensin ja sitten vasta käynnistämään auttavan auton moottori, mutta eikös tällöin ole vaarana käydä niinkin että kun kytketään se tyhjä akku sinne rinnalle, se imaisee apuauton akusta niin paljon virtaa ettei auttavakaan auto enää käynnisty?
=)
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

käynnisä oon aina ite laittanu.
ja autettavassa autossa miinusta ei laiteta akkuun vaan esim moottorin kylkeen
Focus 1.0 edition a6 2017
suklaa-auto
Viestit: 194
Liittynyt: 28 Joulu 2005 01:14
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja suklaa-auto »

jaska74 kirjoitti:käynnisä oon aina ite laittanu.
ja autettavassa autossa miinusta ei laiteta akkuun vaan esim moottorin kylkeen
Samoin teen itsekkin :wink:
Ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan :D
Artery
Viestit: 150
Liittynyt: 24 Huhti 2006 14:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Artery »

Miksei sitä voi laittaa suoraan akun miinus napaan?
Arska123
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:53

Viesti Kirjoittaja Arska123 »

Artery kirjoitti:Miksei sitä voi laittaa suoraan akun miinus napaan?
Estetään kipinöinti ja akun mahdollinen räjähtäminen.
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

Arska123 kirjoitti:Estetään kipinöinti ja akun mahdollinen räjähtäminen.
Ei se kipinöintiä estä, mutta ne mahdolliset kipinät on silloin kauempana akusta.
=)
Oltsu
Viestit: 62
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:59
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Oltsu »

Artery kirjoitti:Miksei sitä voi laittaa suoraan akun miinus napaan?
ihan sama mitä tänne laittaa, porukalla on haistakaa kettu meininki aina. Nyt loppu kommentointi. moro
Viimeksi muokannut Oltsu, 15 Marras 2006 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra 2.0i dohc -92 ajettu paljon, viikossa 1200km
korgie
Viestit: 272
Liittynyt: 07 Maalis 2005 17:43
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja korgie »

Oltsu kirjoitti:Ja ei mene virta akun kautta, jaksaa startata paremmin. Jos joku ei usko niin voi kokeilla...
Tuota, ajatellaanpa asiaa loogisesti.

http://www.raita.org/~korgie/virta.txt
Tässä yksinkertaisessa kaaviokuvassa M on starttimoottori, A oman auton akku ja B auttavan auton akku.

Tässähän on periaatteessa kolme virtapiiriä:

- A:n plussasta starttimoottorin kautta A:n miinukseen, syöttää virtaa apuakulta startille
- B:n plussasta starttimoottorin kautta B:n miinukseen, syöttää virtaa omalta akulta startille
- A:n plussasta B:n läpi A:n miinukseen, lataa A-akkua

Kahden jälkimmäisen suhde määrää, kumpaan suuntaan A-akun läpi todellisuudessa virtaa kulkee. Jos keskimmäinen voittaa, on oman auton akku mukana syöttämässä virtaa startille. Jos taas viimeisin voittaa, oman auton akku ottaa vastaan virtaa apuauton akulta; tällöin starttimoottorille _ei_mene_ virtaa oman auton akun läpi lainkaan.

Siis tokihan se heikko akku kuormittaa sitä auttavan auton akkua, mutta pointti oli nyt se, että jos sinne startille menevää virtaa oman auton akun kautta kulkee niin silloin se on mukana antamassa lisää puhtia, ei ottamassa sitä pois.

Periaatteessa kytkentä ja virtapiiriteoria toimii ihan samalla tavalla, olipa sitten kytkentäpisteenä akun napa tai moottorin runko. Eroa voi toki syntyä siinä, että siellä välissä on ne auton akun omat kaapelit ja todennäköisesti joissain määrin hapettuneet akkukengät.
=)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ääää. sillä mitään väliä oo miten ne kaapelit sinne tunkee.

Samalla lailla menee aina virta kuormien mukaan ellei sinne joka väliin laita kytkimiä ja vaikka vielä virran rajoitinta apu akun ja oman akun väliin.

Mihin toi muuten perustuu, että kipinät räjäyttäis akun??? Eihän siellä mitään syttyvää ainetta ole.
Virtapiikki sen saattais räjäyttää, mutta tuskin tavallinen lyijykennoakku niin äkkiä virtaa hörppää kuin esim. konkka.
Eri juttu on jos on ihan oikkarissa.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

TeRoK kirjoitti:Ääää. sillä mitään väliä oo miten ne kaapelit sinne tunkee.
samaa mieltä kuha kaapelit on tarpeeks paksut
TeRoK kirjoitti: Mihin toi muuten perustuu, että kipinät räjäyttäis akun???
kai se siihen et jos akkua ladataan tarpeeks kovalla virralla ni se rupee kiehumaan ja se höyry vai mitä se nyt on ni on kyllä syttymis herkkää
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Joo,kaks kertaa on akku poksahtanu vieressä.
Kerran latauksessa ja kerran kaapeleissa..kirvelee. :mrgreen:
ei sieltä mitään junia t...
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo mutta sekin johtuu just tosta kiehumisesta eli ottaa liian äkkiä sen virran vastaan. Ei ne kipunat akun navoissa mitään sytytä.
Ja tostakaan en sitte tiedä, että onko se räjähdysherkkää kaasua. Ehkä. Eikös se jotain rikkihappoa tms .muodosta???
Mutta kai se akun posahtaminen johtuu paremminkin juuri siitä kiehuessa tapahtuvasta laajenemisesta??
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jate2
Viestit: 68
Liittynyt: 20 Helmi 2006 23:30

Viesti Kirjoittaja jate2 »

Eikös akun latautuessa sieltä purkaudu vetyä...
Joskus kans poksunu latauksessa.
Kerran kajahtanut akku kuorma-autosta, oli ulompi ja varmaan jäässä, n.10min käynnistyksen jälkeen sano poks.
Nuorempana räjäytin akun kun annoin starttivirtaa mig:illä. EI NÄIN.
(jotka tietävät kujeen, pitäkää tieto itellä, on vaarallinen temppu)

Tuli sitte aika vihasesti patteri silmille, pari arpea taulussa edelleen, hyvä ettei näkö menny...
Arska123
Viestit: 53
Liittynyt: 05 Helmi 2005 22:53

Viesti Kirjoittaja Arska123 »

TeRoK kirjoitti:Joo mutta sekin johtuu just tosta kiehumisesta eli ottaa liian äkkiä sen virran vastaan. Ei ne kipunat akun navoissa mitään sytytä.
Ja tostakaan en sitte tiedä, että onko se räjähdysherkkää kaasua. Ehkä. Eikös se jotain rikkihappoa tms .muodosta???
Mutta kai se akun posahtaminen johtuu paremminkin juuri siitä kiehuessa tapahtuvasta laajenemisesta??
Vaarallista tekstiä moderaattorilta :evil:
delsol
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Huhti 2006 09:37
Paikkakunta: Iisalmi city

Viesti Kirjoittaja delsol »

Latautuessaanhan akku vapauttaa vetyhöyryä joka on räjähdysherkkää. Siksi monet "hyppysähköä" antaessaan mieluimmin laittavat miinuskaapelin suoraa auton runkoon kiinni kauas akusta, kuin suoraa akun miinusnapaan. (ensin plussat yhteen ja sitten miinus miinukseen) ja ainoa kipinän tekevä vaihe omien havaintojeni mukaan on juuri tuo viimeinen miinuksen kiinnitys/eka irroitus, jolloin kyseinen liitos olisi hyvä tehdä auton runkoon. Auton oman laturin latauksen aiheuttama höyrystyminen on aika pientä, mutta kaikkihan tässä maailmassa on vaarallista.
Akulla ja akkulaturillahan saa myös taitamaton pahimmassa tapauksessa aikaan kivan pommin autotalliinsa, kun jättää akun korkit kiinni.
ja tossa lisä infoa--->
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/910
Honda DelSol Vti (+180hv)
Volvo V40 T4
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:) Se laturissa ollut akku pamahti just niin,että korkit kiinni.
Ite nukuin metrin päässä siitä akusta,se oli tosin naapuritallissa,väliseinänä oli gyproc-levy,ja se akkukin oli naapurin.
En muuten herännyt siihen pamaukseen joka kuulemma oli kuin tykinlaukaus siellä tallissa :lol: ..kaveri herätti hetken päästä..silloin tuli vielä juotua viisasten juomia :roll: .
Mutta kannoin sen akun pohjan pihalle,ja silloin vähän läikkyi sormille
sitä happoa. Kirvelee ihan kiitettävästi tosiaan :wink:
ei sieltä mitään junia t...
delsol
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Huhti 2006 09:37
Paikkakunta: Iisalmi city

Viesti Kirjoittaja delsol »

se happo on tosissaan aika tujua ainetta vaikkei uskois...omin silmin nähneenä kun paidan päälle kaatunut avonainen akku syövytti paidan Uuno Turhapuron verkkopaidaksi yön aikana tallissa.
Ja serkkupoika ajelee työkseen sellaista Motoa vai miksi sitä kutsutaan (monitoimihakkuukone) siitä posahti viime talvena koko helvatan akkupatteristo...sanoi vaan että oli sen asteen pamaus että ujopissa meinas lurahtaa lahkeeseen :oops:
Honda DelSol Vti (+180hv)
Volvo V40 T4
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Arska123 kirjoitti:Vaarallista tekstiä moderaattorilta :evil:
Kuinka niin??? Miten moderaattorina olon pitäisi vaikuttaa mun mielipiteisiini? En ole mikään kemisti.
Itellä ei ole ikinä akku räjähänyt käsiin vaikka niitä miten sattuu tulee käsiteltyä niin vähän skeptisesti suhtaudun noihin räjähdys juttuihin. Melkein siinä on sitte jo vähän "yritystäkin" ollut mukana.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

delsol kirjoitti:Latautuessaanhan akku vapauttaa vetyhöyryä joka on räjähdysherkkää. Siksi monet "hyppysähköä" antaessaan mieluimmin laittavat miinuskaapelin suoraa auton runkoon kiinni kauas akusta, kuin suoraa akun miinusnapaan. (ensin plussat yhteen ja sitten miinus miinukseen) ja ainoa kipinän tekevä vaihe omien havaintojeni mukaan on juuri tuo viimeinen miinuksen kiinnitys/eka irroitus, jolloin kyseinen liitos olisi hyvä tehdä auton runkoon. Auton oman laturin latauksen aiheuttama höyrystyminen on aika pientä, mutta kaikkihan tässä maailmassa on vaarallista.
Akulla ja akkulaturillahan saa myös taitamaton pahimmassa tapauksessa aikaan kivan pommin autotalliinsa, kun jättää akun korkit kiinni.
ja tossa lisä infoa--->
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/910
Mutta sehän siinä just on, että sitä vetyä alkaa muodostua vasta kun akku alkaa lataantua. Ja kipinät taas lentelee siinä vaiheessa kun apukaapelit laitetaan kiinni eli silloin ei vielä vetyä pitäs olla.
????
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
delsol
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Huhti 2006 09:37
Paikkakunta: Iisalmi city

Viesti Kirjoittaja delsol »

TeRoK kirjoitti:
Mutta sehän siinä just on, että sitä vetyä alkaa muodostua vasta kun akku alkaa lataantua. Ja kipinät taas lentelee siinä vaiheessa kun apukaapelit laitetaan kiinni eli silloin ei vielä vetyä pitäs olla.
????
oot kyllä siinä ihan oikeessa...tossa lainattua netistä:

Todella huolellinen autoilija ei kytke miinuskaapelia autettavassa autossa akun miinusnapaan, vaan kauas akusta auton maadoitettuun runkoon maalaamattomaan kohtaan, esimerkiksi moottorin kiinnityskorvakkeeseen. Näin vältytään riskiltä, että akusta purkautuva vetykaasu räjähtäisi kipinästä. Akku kylläkin kaasuilee nimenomaan ladattaessa - starttaamasta kieltäytyvän tyhjän akun räjähdysriski ei ole kummoinen.
Honda DelSol Vti (+180hv)
Volvo V40 T4
suklaa-auto
Viestit: 194
Liittynyt: 28 Joulu 2005 01:14
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja suklaa-auto »

delsol kirjoitti:se happo on tosissaan aika tujua ainetta vaikkei uskois...omin silmin nähneenä kun paidan päälle kaatunut avonainen akku syövytti paidan Uuno Turhapuron verkkopaidaksi yön aikana tallissa.
Ja serkkupoika ajelee työkseen sellaista Motoa vai miksi sitä kutsutaan (monitoimihakkuukone) siitä posahti viime talvena koko helvatan akkupatteristo...sanoi vaan että oli sen asteen pamaus että ujopissa meinas lurahtaa lahkeeseen :oops:
kokemusta löytyy :D akku kerran kaatunu sylissä auton kyydissä ja farkuista tuli kuin paperia. Kaverilla tuli kerran akkuhapot käsille niin ne alko kesii ja joutu käyttää rasvasiteitä montaviikkoa, teki kyllä aika rumaajälkeä
Ingman saa maidon maistumaan ja opel muovin ruostumaan :D
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

TeRoK kirjoitti: Mutta sehän siinä just on, että sitä vetyä alkaa muodostua vasta kun akku alkaa lataantua. Ja kipinät taas lentelee siinä vaiheessa kun apukaapelit laitetaan kiinni eli silloin ei vielä vetyä pitäs olla.
????
Ainut jos on huonot kaapelit tai ne on huonosti kytketty niin ne voi teoriassa startatessa kipunoida, mutta silloin ei ole kyllä kytkentä järjestyksellä mitään merkitystä ja vaikka se maajohto oli kytketty peräkoukun nuppiin niin voihan se plus johtokin silti siinä akun navassa yhtälailla kipinöidä :roll: No paljon on tullut apuvirtaa annettua, niin autoille kuin traktoreillekkin ja sinne oon kaapelit kytkenyt mihin helpoiten on saanut, eikä ole mitään ainakaan tähän mennessä vielä tapahtunut 8)
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Omalla kohalla ei oo käyny mitenkää, vaikka oon antanu käynnistysvirtaa siten, että auttava auto on käynnissä, kaapelit kiinni ja sitte ne tökätään autettavan auton akkuun suoraan. Auttavan auton käyntikierroksia nostetaan ja sitte autettava auto starttaa. :) Ja ongelmitta on menny.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

Arska123 kirjoitti:Vaarallista tekstiä moderaattorilta :evil:
Mahdollisuus varmaan 1:100000000000 saada akku posahtamaan jollain kaapeleiden kipinöinnillä. Ei onnistu vaikka haluaisikin.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

siinä tapauksessa ammattikoulukaveri pääsi tilastoihin... akku nimittäin tuli silmille ko. operaatiossa
Focus 1.0 edition a6 2017
Vastaa Viestiin