Escortin (92) hammastanko vuotaa taas

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Escortin (92) hammastanko vuotaa taas

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Ostin purkuosahammastangon ja vaihdatutin sen Escorttiini. Hetken se ei vuotanut yhtään, mutta nyt vuotaa taas ja sotkee alustan osat ATF:llä.

Olisikohan pitänyt laittaa tuohon tehtaan uusi hammastanko? Entä, jos sekin olisi pian alkanut vuotamaan?

Onko Escortissa etuakseliston geometriassa jotain vikaa, joka rikkoo hammastangon tiivisteet? Itse hammastanko vaikuttaa laadukkaalta ja käyttämäni purkuosakin oli ehjän ja siistin näköinen.

Autostani säädettiin pyöränkulmat, vaihdettiin alatukivarret ym. vastaavaa ennen hammastangon vaihtoa. Kaiken piti siis olla kunnossa, mutta vähäisen (ja kevyen) ajon jälkeen vuotaa jälleen.

Onko kukaan ollut Fordiin yhteydessä tuosta asiasta? Mitä hammastangolle oikein pitäisi tehdä?

Pitääkö luopua muuten niin mainiosta autosta tehostinongelmien takia?

Joku kirjoitti joskus ns. "invatangosta" eli ilmeisesti toisesta hammastankovaihtoehdosta Escorttiin. Onko se kestävämpi?

Kestääkö RS2000:n hammastanko?

Onko muuten Mondeoissa ollenkaan hammastanko-ongelmia? Jos ei ole, niin millä tavalla ne on eri tavalla toteutettu? Voisiko Mondeon hammastangon asentaa helposti Escortin alle?

(Pientä viilausta: ylläpitäjä voinee siirtää tämän "alusta"-osastoon, jonne tämä oikeammin kuuluu.)

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

No stefoistaan kai se alkaa vuotamaan, joko tiivistehuulen rikkouduttua tai hammastangon liiallisen väljyydenvuoksi, jolloin tiivisteen elastisuus ei enään riitä tiivistämiseen.

Omista escoista ei ole vuotanut, mutta hammastangon välyksen säädön olen joutunut tekemään. Joutuu irroitamaan koko apurungon tehostimineen.

Eikö se eka hammastanko sydeemi ole tallessa? Korjaa sen ja vaihtaa takas paikolleen.

Hammastangon stefat poikkeaa standardimitoista ja niiden saatavuus on rajallista.

Opelin tangon korjaus maksoi 10€= 1kpl stefa + omat työt, mutta stefa piti hakea joppari korjaamolta, joka oli taikonut jostakin niitä stefoja. Stefan ulkomitta oli muistaakseni 1mm pienempi kuin standardin stefan.

Korjaussarjojen myyminen lopetettiin hammastankoihin ja pumppuihin eu.n myötä ja korjauksia saa tehdä vain valtuutetut korjaamot.

Vaaltuutettu korjaamo olisi halunnut vaihtaa aikoinaan myös vain säätöä vaatineen hammastangon uuteen eli 500€. Oma korjaus pyörien suuntaus mukaan luettuna alle 100€.

Korjaaminen ei kannata, koska eu kieltää sen tai jos korjaat vastuu on korjaajan, jos jotain sattuu :!:
Fix Or Repair Daily
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Escortin (92) hammastanko vuotaa taas

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

TuomasY kirjoitti:Ostin purkuosahammastangon ja vaihdatutin sen Escorttiini. Hetken se ei vuotanut yhtään, mutta nyt vuotaa taas ja sotkee alustan osat ATF:llä.
Kuulin, että tiivistesarjoja hammastangon korjaukseen on olemassa. Tietääkö kukaan, onko noissa esimerkiksi liukulaakerit mukana? Riittääkö pelkkä tiivisteen vaihto yleensä hammastangon korjaukseen? (Sikäli mikäli sen itsepäisesti haluaa korjata eikä vaihtaa tehdasuuteen tankoon.)

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
juu
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Huhti 2005 14:05

Viesti Kirjoittaja juu »

Moi!
kun minulla oli muutama vuosi sitten 92 rs2000:nen ja alkoi tanko vuotamaan...
Ostin korjaus sarjan...purin vanhan tangon ja huomasin että kromaus kulunut puhki->siis olisi rikkonut uudet tiivisteet..
Ostin sit vaan uuden hammastangon,ei ongelmia sen jälkeen....

Hei muuten, myös vanhan tangon uudellen kromaus olisi onnistunut mutta minulla ei ollut aikaa odottaa kun silloin just alkoi lomat...(hinta arvio kromauksesta pohja töineen oli silloin 70e)
ESCORT MK1 16V
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Escortin (92) hammastanko vuotaa taas

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Kirjoittelen noin niin kuin ihan raportointimielessä...

Vaihdatutin autooni tehdaskorjatun hammastangon. Kalliiksihan tuo hammastankoruljanssi on kaikkinensa tullut, mutta opinpahan ehkä jotain. Nyt Escort tuntuu hyvältä eikä tehostimen ainakaan muutamaan vuoteen pitäisi alkaa vuotamaan - ei ehkä koskaan, jos vain viitsin tarkkailla hammastangon suojakumien kuntoa.

Korjaussarjoja on olemassa. Niissä tulee kuulemma enemmänkin kamaa mukana kuin vain pelkät tiivisteet. Suosittelisin ehkä kuitenkin kaltaiselleni puolimaallikolle valmiin tangon käyttöä. "Tehdaskorjattu" maksaa 400-500 euroa, ei aivan ilmainen, mutta sen pitäisi olla uutta vastaava. Uskoisin, että niistä on tiivisteiden lisäksi vaihdettu liukulaakerit ja mahdollisesti koko kromattu tanko.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

no mulla teki edellinen Doch sierra ihan samaa!

Viesti Kirjoittaja tonis »

ja luultavin syy tohon on että tehostimen pumppun joku huohottaja on tukossa että se tekee yli paineen hammastankoon.. eli muuta kun uus hammastanko viel ja sitten pumppu purkuun ja puhdistukseen!
Vastaa Viestiin