Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
zErai
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Loka 2005 13:57

Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät

Viesti Kirjoittaja zErai »

Elikkä menin katsastukseen ja katsastusmies rupes ihmetteleen, kun lukemat pomppas pilviin.
Ihankuin katalysaattorista oltais ikinä kuultukaan.

Tiedättekö mistä johtuisi, kun arvot olivat tällaiset

CO-pitoisuus oli 3,90 sallittu 0,50
HC-pitoisuus 344 sallittu 100
Lambda-arvo 0,89 sallittu 0,97-1,03 yli 2000 kierr/min
Lambdasta en tiedä onko sen arvossa jotain vikaa, mutta sen se
ainakin korosti tosta lapusta noiden ylläolevien lisäks.

Arvot joista ei huomautettu:

CO2, joka oli 13,02 yli 2000 kierr/min 12,98
O2 joka oli 0,12 sallittu 5,00

Nyt olis sitten kuukausi aikaa selvittää mikä tässä mättää, ihan normaalipäästöjähän noi ei ole :D
Jos joku tietää olis mukava saada vähän vinkkiä mistä lähtee vikaa etsimään.
tikma
Viestit: 28
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:15

Viesti Kirjoittaja tikma »

Lamda-anturi sökönä, katti menee perässä, mikäli ajelet vielä kauan.
Ford Mondeo -99 V6 STW GT
Jeep Grand Cherokee -02 2.7 CRD Limited
essapant
Viestit: 80
Liittynyt: 08 Maalis 2006 17:36
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja essapant »

Jos Lamda-anturin vaihto ei auta, mittaa puristuspaineet. Mulla oli aikanaan 1,6 bensa mondeos ongelmia päästöjen kanssa ja puristuspaineet oli yhestä pytystä pienentyneet. Tehtiinpä siihen myös ohivirtausmittaus ennen kannen avaamista. Kansiremppa, yks venttiili kierossa. Rempan jälkeen päästöt oli kunnos.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Katso ensin vikakoodit, sen jälkeen puristuspaineet, kumpienkaan toteaminen ei ole kallista huollossakaan mikäli itsellä ei ole mahdollisuutta.
Sytytysjärjestelmän kunto on myös hyvä selvittää mutta mikäli moottori muutoin käy tasaisesti ja toimii ongelmitta tuskin siinä on suurempia vikoja.
Koska HC ei ole tuon pahempi vika lienee kuitenkin liian rikkaassa seoksessa eli labda on mahdollisesti sen verran nokinen ettei meinaa toimia kunnolla. Varsinaisen ongelman aiheuttajaksi tässä tapauksessa kuitenkin arvelisin ilmamäärämittaria.
Itse lambda anturihan ei juuri koskaan varsinaisesti vikaannu mutta niitä kuitenkin vaihdellaan juurikin tuon likaisuuden vuoksi vaikka samaan lopputulokseen päästäisiin irroittamalla anturi, kiinnittämällä se ruuvipenkkiin ja polttamalla karsta pois toholla ja eikun paikoilleen ja toimii taas. Joskus tosin lämmitettävän labdan vastus palaa poikki.
Samoin itse katalysaattori ei vaurioidu kuin MEKAANISESTI, eli vaikka ajat viallisella lambdalla tms. kuinka paljon tahansa niin katti alkaa jälleen hoitaa tehtäväänsä kun muut asiat saadaan kuntoon ja katille taas oikeanlaista reaktiokelpoista pakokaasua, toki karstoittuneen katalysaattorin herääminen täyteen tehoonsa vaatii muutaman päivän ajelun oikeillakin säädöillä.
Katalysaattoreita vaihdellaan paljon turhaan vaikka vaihdon tarve on ainoastaan silloin kun kennosto on fyysisesti vaurioitunut (jollei se ole saanut lyijyä mutta nykyäänhän ei lyijyllistä bensiiniä olekaan saatavilla).
Fyysisen vaurion voi toki mm. sytytysjärjestelmän vika joka aiheuttaa palamista putkistossa ja paine -iskuja tai palamattoman polttoaineen kulkeutumisen katalysaattoriin ja palamisen siellä -> liian suuri lämpötila jolloin kennosto sulaa/murenee. Tai sitten kiveen ajaminen tms...
Eli jos kennosto on silmämääräisesti ehjä ja tallella eikä katti helise tai kilise on se aina käyttökelpoinen (poislukien lyijyhalvaus).
Viimeksi muokannut WSE, 03 Huhti 2006 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

tikma kirjoitti:Lamda-anturi sökönä, katti menee perässä, mikäli ajelet vielä kauan.
Ei mene katti pelkästään viallisen lambdan vuoksi vaikka ajelisi maailman tappiin saakka.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Re: Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät

Viesti Kirjoittaja WSE »

zErai kirjoitti: Ihankuin katalysaattorista oltais ikinä kuultukaan.
Suomalaisessa katsastuksessa mitatattaviin (CO, HC CO2 ja O2) vähäpäästöisen rajat alittaviin arvoihin pääsee sopivasti säädetyllä kunnossa olevalla moottorilla oli kattia tai ei.
Katalysaattori toki helpottaa huonomminkin polttavan moottorin tilannetta muodostamalla CO + HC -> H2O +CO2.
CO = hiilimonoksidia eli häkää, muodostuu epätäydellisestä palamisesta, suuri määrä viittaa liian rikkaaseen seokseen.
HC = Hiilivetyjä = palamatonta polttoainetta (liian rikas (tai laiha) seos/venttiilivika tms asia mistä voi aiheutua epätäydellinen palaminen)
CO2 eli hiilidioksidi on normaali palamistuote (vesihöyryn lisäksi jota suurin osa pakokaasuista itse asiassa on).
Noin pieni jäännöshappimäärä viittaa myös liian rikkaaseen seokseen. Liian suuri taas kertoo joko pakoputkiston ilmavuodoista tai liian laihasta seoksesta.
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

WSE kirjoitti: Ei mene katti pelkästään viallisen lambdan vuoksi vaikka ajelisi maailman tappiin saakka.
Viallinen Lambda ei tapa kovinkaan helposti kattia (vähän heikentää hetkellisesti), mutta sytytyskatkokset ovat kuormitetulle moottorille vaarallisia.

Täyskaasulla kattiautossa CO pyörii 6...8 % kaikissa autoissa, eikä se mitään kattia riko...

j.h
jpisteh
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Helmi 2006 21:20

Re: Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

WSE kirjoitti: HC = Hiilivetyjä = palamatonta polttoainetta (liian rikas (tai laiha) seos/venttiilivika tms asia mistä voi aiheutua epätäydellinen palaminen)
Tyypillisiä korkean HC aiheuttajia
- venttiiivika
- sytytyskatkokset
- imuvuoto (HC-päästöt pienenee jos käyntinopeutta nostetaan, mikäli kyseessä imuvuoto)
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät

Viesti Kirjoittaja Japi »

zErai kirjoitti:Elikkä menin katsastukseen ja katsastusmies rupes ihmetteleen, kun lukemat pomppas pilviin.

Nyt olis sitten kuukausi aikaa selvittää mikä tässä mättää, ihan normaalipäästöjähän noi ei ole :D
Jos joku tietää olis mukava saada vähän vinkkiä mistä lähtee vikaa etsimään.
Haa, "kohtalotoveri" ja arvotkin kutakuinkin samanlaiset kuin omassani, joka kimposi myös leimalta päästöjen vuoksi.
Itse päättelin tämä johtuvan lambdan kypsymisestä ja uusi anturi onkin jo hommattu, mutta vesikelien vuoksi en ole saanut vielä vaihdettua.
Ilmoittelen lopputuloksen, kunhan saan jotain aikaiseksi. :oops:

Pistäpäs vastauksia tähän ketjuun, kun oma ongelmasi ratkeaa...
zErai
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Loka 2005 13:57

Re: Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät

Viesti Kirjoittaja zErai »

Japi kirjoitti: Haa, "kohtalotoveri" ja arvotkin kutakuinkin samanlaiset kuin omassani, joka kimposi myös leimalta päästöjen vuoksi.
Itse päättelin tämä johtuvan lambdan kypsymisestä ja uusi anturi onkin jo hommattu, mutta vesikelien vuoksi en ole saanut vielä vaihdettua.
Ilmoittelen lopputuloksen, kunhan saan jotain aikaiseksi. :oops:

Pistäpäs vastauksia tähän ketjuun, kun oma ongelmasi ratkeaa...
Kyllä näin teemme ja samat sulle, jos ongelmasi ratkeaa niin laita vinkkiä
tänne mikä oli vikana.

Itse passitin ton homman serkun tehtäväks, kun on voortilla merkkihuollossa töissä
niin tietää mistä alkaa vikaa etsimään.

Ja kiitos kaikille vastanneille.
Palailemisiin :)
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeon päästöt katsastuksessa hirveät

Viesti Kirjoittaja Japi »

zErai kirjoitti:Kyllä näin teemme ja samat sulle, jos ongelmasi ratkeaa niin laita vinkkiä
tänne mikä oli vikana.
Noniin, vähän edistystä tässä asiassa. Lambda on nyt vaihdettu, mutta ongelma ei ratkennut vielä täysin.
Tilanne on nyt se että tyhjäkäynnillä päästöt ovat OK, mutta kierroksilla vielä kutakuinkin alkuperäisellä tasollaan.
Pitääpä vaihtaa tulpat ja ilmanputsari ja mitata sitten uudemman kerran...
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

... ja nyt sitten vaihdettuna tulpat, tulpanjohdot ja ilmanputsari. Samalla "putsailin" elektroniikan puhdistussprayllä ilmamassamittarin. Oli joku höyhen tms. palanut toiseen lankaan kiinni...
Tulipa samalla tutkailtua hieman alipaineletkuhelvettiäkin, silmämääräisesti kaikki letkut ja liitokset näyttivät olevan OK.
Pitää huomenissa ihmetellä olisiko joku taho avoinna, missä pääsisi mittailemaan päästöjä.
Vinkkejä?
essapant
Viestit: 80
Liittynyt: 08 Maalis 2006 17:36
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja essapant »

Tämmönen tuli mieleen. 1,6i Mondeoon tehtiin kansiremppa, rempanjälkeen suoraan katsastukseen ja meni juuri ja juuri leimasta läpi päästöjen osalta. Seuraavana vuonna päästöt olivatkin jo hyvät. Joku viisas osais varmaan selittää paremmin, miksi näin käy. Eli katalysaattori ilmeisesti kykenee puhdistamaan/uudistamaan itsensä, mutta se ottaa aikaa?!
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

essapant kirjoitti:Tämmönen tuli mieleen. 1,6i Mondeoon tehtiin kansiremppa, rempanjälkeen suoraan katsastukseen ja meni juuri ja juuri leimasta läpi päästöjen osalta. Seuraavana vuonna päästöt olivatkin jo hyvät. Joku viisas osais varmaan selittää paremmin, miksi näin käy. Eli katalysaattori ilmeisesti kykenee puhdistamaan/uudistamaan itsensä, mutta se ottaa aikaa?!
Nimenomaan. Katalysaattori alkaa "polttaa" itseään puhtaaksi heti kun saa oikeanlaista pakokaasua jolla reaktio voi toimia. Kuona-aineita keränneen katin puhdistumiseen menee jonkin aikaa, ei kuitenkaan montaa sataa kilometriä tarvi ajaa. Eli remontoidulla/säädetyllä kannattaa ajella pari päivää, mikäli mahdollista, ennenkuin vie katsastukseen.
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

No tänään kimposi jälleen kerran.
Ennen leimalle menoa korjaamolla X mitattiin arvot, jotka olivat OK - ei ultrapuhtaat, mutta reippaasti sallittujen sisällä.
Konttorillapa mitattiin kuitenkin uudestaan ja arvot olivat taas aivan törkeät -> kimmoke tuli :evil:
Tästäpä sitten kolmannelle korjaamolle, jossa päästöt ensin pilvissä.
Pienen lämmityshuudatuksen jälkeen arvot taas hetken kohdillaan, josta alkoikin sitten rumba OK-EiOK-OK-EiOK, päätyen tuohon jälkimmäiseen.
Epäilivät, että jokin anturi / jotkin anturit antavat tietyissä olosuhteissa puutaheinääarvoja ja seokset menee tämän johdosta häränpyllylleen.
Eräs vaihtoehto kuulemma voisi olla katalysaattori (6000rpm kiekaisu -> arvot OK, hetken päästä taas persiillään), mutta itse olen tästä vähän skeptinen (yleensähän katti on rikki, jos se on fyysisesti rikki). Toki voi olla, että kuten tuossa ylempänä on mainittukin, teho voi olla hetkellisesti pienentynyt johtuen rikkaalla seoksella ajelusta ja palautuu ehkä joskus... tiedä häntä.

Nyt olisi sitten hyvä neuvot tarpeen, sekä anturien vastusarvot.
Meinasin iltapuhteina käydä ainakin moottorinlämpötila-anturin ja imuilmanlämpötila-anturin kotikonstein läpi, samaan pakkaan voi varmaankin vielä viskata kampiakselin asentotunnistimen ja nokka-akselin vastaavan. Vastuarvot vaan pitäisi saada jostain kaiveltua esille.

Vaihtoehtoisesti jos joku tietää PK-seudulla hyvän sähkärin yhteystiedot, jolla on pelit ja vehkeet -94 1.8 EEC IVllä varustetun Mondeon syväluotaamiseksi kohtuulliseen summaan, olisin erittäin iloinen.
Arvon Henry-sedän valtuuttama lafka tarjosi pelkkää koodinlukua 184€ veloituksella!!!

Apuuuva?
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Moottorin lämpöänturi:
0C 88-102kohm
20C 35-40kohm
40C 15-17kohm
60C 7-8kohm
80C 3-5kohm
Imuilman lämpöanturilta pitää löytyä täsmälleen samanlaiset arvot myös.

Kampiakselin asentoanturi 200-450 ohmia, nokka-akselin 200-900ohmia (suoraan anturilta mitattuna, johdot irti)
Oskilloskoopilla voisi katsoa lisäksi antaako pulssia mutta tuskin näissä on vikaa jos kone yleensä käy asiallisesti.

Katalysaattori lienee ehjä koskapa päästöt ovat edes jonkin aikaa ok.
Lambdaa epäilisin edelleenkin vaikka se on vaihdettu (tai johtoliitoksia). Jos olet saanut maanataikappaleen... mutta lambdan jännitteen voi mitata, selostettu vasta toisessa topikissa.
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

WSE kirjoitti: Lambdaa epäilisin edelleenkin vaikka se on vaihdettu (tai johtoliitoksia). Jos olet saanut maanataikappaleen... mutta lambdan jännitteen voi mitata, selostettu vasta toisessa topikissa.
Kiitoksia näistä, näillä pääseekin jo vähän eteenpäin.
Tuo lambda olikin jo suunnitelmissa mitata uudestaan, kyseessä on kuitenkin tarvikelambda.
Liitosten pitäisi olla OK, tuli sen verran hartaasti niitä liittimiä puristeltua kiinni ja vieläpä hosumatta.
Tag
Viestit: 28
Liittynyt: 06 Maalis 2005 15:13

Viesti Kirjoittaja Tag »

WSE kirjoitti:Kampiakselin asentoanturi 200-450 ohmia, nokka-akselin 200-900ohmia (suoraan anturilta mitattuna, johdot irti)
Oskilloskoopilla voisi katsoa lisäksi antaako pulssia mutta tuskin näissä on vikaa jos kone yleensä käy asiallisesti..
Omasta 1.8bensa -93, jonkin laista nykimisvikaa.., luettiin koodit jokunen aika sitten ja valitti tuota kampiakselin asentoanturia. Muuten kyllä toimii hyvin, mutta esim moottorijarrutuksissa alas päin vaihtaessa "töksähtää" ja kiihdytellessä nykii. Eilen kun pudotin kolmoselta kakkoselle niin kuului joku outo kolahdus, mitä lie..
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Tag kirjoitti: Omasta 1.8bensa -93, jonkin laista nykimisvikaa.., luettiin koodit jokunen aika sitten ja valitti tuota kampiakselin asentoanturia. Muuten kyllä toimii hyvin, mutta esim moottorijarrutuksissa alas päin vaihtaessa "töksähtää" ja kiihdytellessä nykii. Eilen kun pudotin kolmoselta kakkoselle niin kuului joku outo kolahdus, mitä lie..
samanlaista vikaa.. :roll:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
zErai
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Loka 2005 13:57

Viesti Kirjoittaja zErai »

serkun kanssa selvittelimme vikaa ja huomattiin että happianturi oli irti.
se ilmeisesti on aiheuttanu tollasta oireilua ja joku toinenki töpseli oli päässy irtaantuun :D

no ei mitään, huomenna menossa päästötestiin ennen katsastukseen menoa, jos vaan aikaa saa.
toivotaan parasta. auton käyttäytyminen muuttu ainaki täysin ja enää ei edes kone mieti kun
laittaa kaasun pohjaan vaan jotain tapahtuukin. hyvää toi anturin takasinlaitto kumminkin teki :)
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

... ja saaga jatkuu :(

Nyt testattuna ja mitattuna moottorin lämpötila-anturi, imuilman anturi ja TPS. Kaikki vaikuttivat olevan OK, myös TPS.
Samassa rytäkässä tuli huomattua, että ed. omistaja oli "säätänyt" kaasuvaijerinkin täysin oikein: luta lattiassa kaasuläppä aukesi nippanappa liikeratansa puolivälin ylitse. Tämä luonnollisestikin nyt fiksattu, vetoa sattuneesta syystä löytyi hieman lisää :lol:
Tulipa tehtyä samalla ilmamäärämittaritesti, eli nykäsin johdot irti ja lähdin ajamaan lenkin seka-ajoa. Ei siis minkäänlaista vaikutusta, oli mittari kiinni tai ei -> lienee kaputt?
Millä tavalla tuon pitäisi vaikuttaa auton käyntiin / kulkuun, jos se on porsinut tai se nypätään irti?
Itse kuvittelin että käynnissä ja kulkupuolella pitäisi huomata selkeä ero, tyhjäkäynnilläkin tämä pitäisi huomata... mutta kun ei niin ei.
Kertokaas joku viisaampi onko minun aivoitukseni nyt täysin retuperällä?

Lisäksi voisin jo vastaanottaa vinkkiä siitä, mistä ko. kikkare kannattaa ostaa. Motonetin listoilla sitä ei tietenkään enää ole (taisi olla vielä reilu vuosi sitten, karvan yli 130€ hintana) kun sitä tarvitsisi...

Lisäkysymys vielä: opetteleeko ohjausboksi myös TPSn liikeradan resetoinnin jälkeen? (Boksia ei ole resetoitu tuon kaasuvaijerin säädön, sekä MAF-pelleilyn jälkeen...)
tohvo75
Viestit: 66
Liittynyt: 16 Loka 2005 01:11
Paikkakunta: itäinen maa

Viesti Kirjoittaja tohvo75 »

todennäkösesti maf on tosiaan kaputt...
fordilta kaveri hommas oli noin 120e muistaakseni.
jollakulla tutulla jos on samallainen maffi vois kannattaa kokeilla silläkin,onko eroa käynnissä
rockford mondeo td-95 stw
zErai
Viestit: 16
Liittynyt: 24 Loka 2005 13:57

Viesti Kirjoittaja zErai »

nonni. meikälaisen montreo tuli ny kuntoon. oli vaan se happianturi irti.
ja päästöt oli katsastuksessa ok.
onneks selvis tälläkertaa näin helpolla. :wink:
ft79
Viestit: 489
Liittynyt: 30 Touko 2005 18:18
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja ft79 »

Japi kirjoitti:Tulipa tehtyä samalla ilmamäärämittaritesti, eli nykäsin johdot irti ja lähdin ajamaan lenkin seka-ajoa. Ei siis minkäänlaista vaikutusta, oli mittari kiinni tai ei -> lienee kaputt?
Millä tavalla tuon pitäisi vaikuttaa auton käyntiin / kulkuun, jos se on porsinut tai se nypätään irti?
itellä ei ainakaan käynny tyhjäkäyntiä olleskaa... :roll: :roll:
Cortina 1300 2d -68
Taunus Coupe ?.? -75
Escort STW 3d XR3i -84 (myydään!)
M-B 124 200D
BMW E34
Japi
Viestit: 84
Liittynyt: 25 Maalis 2006 09:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Japi »

Ja taas testailtu. MAF näyttäisi antavan kaikkiin kolmeen napoihinsa ~0.1-0.2V jännitteitä, kaasua tarjoamalla vaihtelee ja korkeimmillaan nousee ~1V tasolle: voidaan ilmeisesti tulkita, että tämä toimisi normaalisti?

Mittailin samalla lambdan antamaa jännitettä: käy jatkuvasti rikkaalla, välillä tipahtaa normaalille tasolle, mutta pääsääntöisesti pysyttelee ~0.9V = lambda 0.84 tasolla.
Arvot eivät muuttuneet miksikään vaikka kiskaisin imuilmaputken irti ilmamassamittarin jälkeen, käynti kyllä huononi (kierroksilla putputusta) ja tyhjäkäynti muuttui hieman epätasaiseksi.
Voidaanko tämä nyt puolestaan tulkita niin, että jossain on iiiiiso imuvuoto?

Mikä hitto ton seoksen voi rikastaa noin pahasti?
Alkaa olemaan vitsit vähissä ja vaikkapa mutuakin kaipaillaan.
(Huomenissa pitää ostella starttispraytä tötsällinen ja lähteä ruikkimaan sitä tuonne alipainehelvettiin. Samalla täytynee ostaa jokunen metri letkua ja vaihtaa vaikkapa huvikseen kaikki mahdolliset ja mahdottomat alipaineletkut)
Vastaa Viestiin