Kytkin rikki -89 sierrassa, mikä siinä voisi olla vialla?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
coatrack
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Maalis 2006 21:04
Paikkakunta: Tampere

Kytkin rikki -89 sierrassa, mikä siinä voisi olla vialla?

Viesti Kirjoittaja coatrack »

Moi, kirjoittelen tänne ekaa kertaa.. Omistan -89 sierran joka on toiminut muuten ihan hyvin, mutta tällä viikolla kun autossa oli kolmosvaihde päällä, kuului jostain naksahdus ja kytkin meni "veltoksi" (eli pohjaan), eikä kolmosvaihdetta pystynyt vaihtamaan pois päältä. Eli kotiin paluu oli tuskallista kun piti aina sammuttaa auto liikennevaloissa, eikä se meinannut lähteä millään kolmosvaihde päällä käyntiin..

Eli olisko teillä tietoa, mikä kytkimessä (?) on vialla ja miten sen saisi korjattua? Siis esim. vaihtamalla jonkun osan? Autoista ymmärrän itse suunnilleen sen verran että tiedän miten auto käynnistetään ja miten öljyn määrä katsotaan jostain kepistä eli ei aavistustakaan mikä siinä on nyt vialla. Kertokaa jos tiedätte!
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Vaijeri poikki.
ei sieltä mitään junia t...
coatrack
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Maalis 2006 21:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja coatrack »

Eli se vaijeri pitää ilmeisesti vaihtaa? Onkohan kallis juttu jos saan auton jotenkin korjaamolle hinautettua? Tyhmänä näitä kyselen.. :oops:
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sen kyllä itsekin pystyt vaihtamaan, et hirveästi mitään pysty rikkomaan tai muutakaan :) Vaijeri vaan irti polkimen päästä ja vaihdelaatikosta ja uutta tilalle ja säätö. :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
coatrack
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Maalis 2006 21:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja coatrack »

Kiitos!

Asun Tampereella ja googletuksen mukaan Motonetistä pitäisi löytyä niitä vaijereita. Vai tiedättekö onko täällä jotain muuta paikkaa, en ole koskaan ostanut mitään autoa varten? Pitääkö mun tietää autosta jotain erityistä vai menenkö vaan sinne ja sanon myyjälle että tarviisin kytkinvaijerin tän merkkiseen autoon? Mulla on vielä huominen sairaslomaa (karmee raskauspahoinvointi) ja voisin siis käydä siellä aamulla..
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kyllä sen auton merkillä ja mallilla pitäis pärjätä,ja jos et oo ennen mitään autojuttuja tehnyt,ja pieniin päinkin vielä,niin vie korjaamolle vaan suosiolla kumminkin.
Tai jos joku kaveri vaihtais sen,ei se tosiaan vaikea juttu sinällään ole
mutta joutuu polkimien seassa kyykkimään jne..
ei sieltä mitään junia t...
coatrack
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Maalis 2006 21:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja coatrack »

Ajattelin käydä ostamassa sen vaijerin ja pakottaa sitten jonkun tekemään likaisen työn puolestani :) Kiitoksia paljon avusta ja nopeista vastauksista! :)
Sultzi
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Helmi 2005 10:49
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Sitä vartenhan täällä nolifetetään. Ja varmasti joku tekee työn, kun kyseessä on kauniimpi sukupuoli :)
Sodat sodittu
Ford Cortina -71
Manso
Viestit: 14
Liittynyt: 23 Tammi 2006 23:38

Viesti Kirjoittaja Manso »

Vie auto ihmeessä Pirkanmaan taitokeskukseen, eli ammattikouluun, ne hakee sieltä oikeenlaisen vaijerin ja asentaa ihan pilkkahintaan. Paikkahan sijaitsee Nekalassa ja rohkeesti vaan jostain hallin ovesta sisään kyseleen! :)
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Viimeviikolla napsahti omasta Riesasta kans veijari poikki.
Vaijeri maksoi alle 20€ ja vaihtoon meni alle puolituntia.
(edes työkaluja ei tarvita) :wink:
coatrack
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Maalis 2006 21:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja coatrack »

Kiitoksia vielä kerran kaikille vastanneille, auto on taas kunnossa!

Kytkinvaijeri maksoi noin 8 euroa + sen hakumatkat bussilla 4 e.. siis kannatti tehdä itse, joissain paikoissa sanoivat puhelimessa että vaihtaisivat sen 60 eurolla. Vaijeri itsessään olikin tosi helppo vaihtaa (kirjastosta haetun kirjan avulla), auton alle pääseminen oli paljon paljon vaikeampaa. Tarkoituksena oli siis nostaa auton keula kuskin puolelta ilmaan tunkilla ja potkia vararengas renkaan alle siltä varalta jos tunkki pettäisi. Auton takakontin nuppi olikin yllättäen jumissa (en ole sitä käyttänyt koko talvena), joten tunkki ja vararengas olisi pitänyt kiskoa sisäkautta ulos. Onneksi huomasin viereisen talon pihassa rengaspinon ja kävin siitä renkaan lainaksi. Tunkki osoittautui liian pieneksi, auto ei noussut sen vertaa että vararenkaan olisi saanut alle ja olinkin jo hädissäni, kunnes takakontista löytyi auton oma tunkki, jolla olisi saanut nostettua auton vaikka taivaaseen asti kunhan ensin hoksasi miten sitä käytetään.
:)
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Itse kun hain vaijerin (vaijereita) niin tarvin muistaakseni vanhan kuoren malliksi kun niitä kuoria oli eripituisia, eli kannattaa ottaa se mukaan kauppaan varalta niin saa kerralla oikean.

Vaijeria kannattaa hieman öljytä ennen paikalleenlaittoa niin kestää paljon pitempään, tarvikevaijerien kesto nimittäin on hieman kehnonlainen.

Vaihtoon ei tosiaan tarvi mitään työkaluja.

edit: Jaa vaijeri olikin jo vaihdettu :oops:
viirut
Viestit: 89
Liittynyt: 18 Marras 2005 21:12
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja viirut »

itsellä meni vaijeri vaihtoon, kun vaijerin päässä oleva muovi mikä menee lootan reikään katkesi. rupesi sen takia nytkyttämään liikkeelle lähdössä..
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

viirut kirjoitti:itsellä meni vaijeri vaihtoon, kun vaijerin päässä oleva muovi mikä menee lootan reikään katkesi. rupesi sen takia nytkyttämään liikkeelle lähdössä..
mulla kävi tossa kovilla pakkasilla kaikkien muitten ongelmien lisäks sama juttu!
irc voicecoil
Katya
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:01
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katya »

Sama juttu täällä, 98 td escortti. MUTTA vaijeri on ehjä!
Mikähän siellä sitten voi olla vikana? Vaijerin päässä oli joku sellanen laatikkomainen möntti joka oli jostain irronnut...
Apua.
:(
Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kummassa päässä?
Polkimen vai kytkimen päässä..?
Vai onko niitä edes kun toisessa päässä,automaattisäätö?
ei sieltä mitään junia t...
Katya
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:01
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katya »

Kytkimen päässä, siis konepellin alla...
Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Olisko ollut vaijeri vaan löysällä,päässyt luiskahtamaan paikaltaan,olisko se klöntti joku suojamuovi sitten vaan?
ei sieltä mitään junia t...
Katya
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:01
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katya »

No jotenkin se on luiskahtanut jostain. Sellanen metallinen, kuutiomainen juttu. Vaijeri oli siinä kiinni.
Kysymys vaan on, miten se on päässyt luiskahtamaan, oisko jotain isompaa kasahtanut? (mikä mun tuurilla ois ilmeistä...)
Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Jaa isompi..alkaa kuullostamaan että laatikko irti.
Onko mitään murtumajälkiä,tai pultinreikiä missään?
Tai katkenneita pultteja..?
Siis siinä klöntissä tietenkin.
Jos se olis irronnut siitä käyttöakselista..voi olla koko vipu irti.
ei sieltä mitään junia t...
Katya
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:01
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katya »

No se siinä onkin hassua, kun ei siinä näy mitään murtumajälkiä, eikä mitään vastaavaa :roll:
Siinä on sellainen lovi, joka menee siitä läpi, siitä se on varmaan ollut jossain kiinni. Oisko sitten toisesta päästä joku murtunut?
Laatikko irti.. Jee.. Saattaa kyllä pitää paikkansa, nimittäin kakkosta on väliin saanut runnoa (kylmänä) paikalleen. Tai sitten johtuu siitä, että vaijeri on ollut löysä...
Ja vaihdekeppi hetkuttaa (okei, hetkutti) jännästi moottorijarrutuksessa. Mies pohti tossa männäviikolla, että oisko laatikko löysällä.

Voi p, täytynee huomenna ottaa luuri käteen ja ruveta taas maksumie..naiseks. :?
Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Laita nyt samointein kytkinkin uusiksi jos irrottamaan joutuu?
Ei tarvi sitten maksaa siitä laatikon irrotuksesta ja
kiinnityksestä kahta kertaa..
vaikka sittenhän senkin kunnon näkee.
Ajattelin vaan jos paineasetelma olis hyvä,niin ei tarvis ehkä vaihtaa kun levy siinä sivussa.
ei sieltä mitään junia t...
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

coatrack kirjoitti:Tarkoituksena oli siis nostaa auton keula kuskin puolelta ilmaan tunkilla ja potkia vararengas renkaan alle siltä varalta jos tunkki pettäisi. Auton takakontin nuppi olikin yllättäen jumissa (en ole sitä käyttänyt koko talvena), joten tunkki ja vararengas olisi pitänyt kiskoa sisäkautta ulos. Onneksi huomasin viereisen talon pihassa rengaspinon ja kävin siitä renkaan lainaksi. Tunkki osoittautui liian pieneksi, auto ei noussut sen vertaa että vararenkaan olisi saanut alle ja olinkin jo hädissäni, kunnes takakontista löytyi auton oma tunkki, jolla olisi saanut nostettua auton vaikka taivaaseen asti kunhan ensin hoksasi miten sitä käytetään.
:)
Ei olis ollu pakko ees tunkata..
Ainakin pitempi henkilö 8) yltää laittamaan sen vaijerin kiinni laatikon kylkeen ihan konehuoneesta kurottelemalla.
Tosin moottorin on syytä olla kylmä, tai muuten käristyy "nakit" pakoputkeen. :wink:
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Paitsi jos on ohc koneinen (ei cvh) niin ei käristy nakit pakoputkeenkaan.. :)
Katya
Viestit: 51
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:01
Paikkakunta: Lohja Lojo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Katya »

Nonni. Soittelin Fordille, ja pahimmassa tapauksessa saattaa mennä koko kytkin uusiks. Mitenkäs kun motonetissä myyvät "kytkinsarjaa" ("Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa painelaakeri on erikseen."), montako noita menee tollaseen TD Escortin rämään??
Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
Vastaa Viestiin