Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
macao
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Helmi 2015 23:04

Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007

Viesti Kirjoittaja macao »

Moottori siis täristää kun sillä kiihdyttää. Voimakkain tärinä on alhaisilla kierroksilla eli alle 3000. Tärinän voimakkuus/tiheys vaihtelee moottorin kierrosten muuttuessa, ei silloin kun nopeus muuttuu. Eli jos kiihdyttää 4 vaihteella niin tärinä on tiheämpää kuin samassa nopeudessa 5 vaihteella. Lisäksi moottori täristää/jumputtaa kun paikalla ollessa nostaa koneen kierroksia. Tällöin jumputus loppuu kun kierroksen on yli 2000. Vähän niin kuin kaikki pytyt ei olisi heti mukana?

Auto on katsastettu eilen ja esim. pakokaasut oli OK. Eikä väljyksistä etupäässä huomautettu.
macao
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Helmi 2015 23:04

Re: Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007

Viesti Kirjoittaja macao »

Tarkennetaan vielä vähän. Tärinä ei vaikuta rattiin vaan koko auto tärisee. Voisiko vika olla vaihdelaatikossa? Vaihteet kuitenkin menee hyvin päälle?
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

macao kirjoitti:Tarkennetaan vielä vähän. Tärinä ei vaikuta rattiin vaan koko auto tärisee. Voisiko vika olla vaihdelaatikossa? Vaihteet kuitenkin menee hyvin päälle?
Eräs vaihtoehto on viallinen kaksoismassavauhtipyörä joka on nykyisin valitettavan yleinen vika. Tuollainen koko kytkinsarja maksaa noin 500€ ->
plus työt suunnilleen saman verran (arvio).
macao
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Helmi 2015 23:04

Re: Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007

Viesti Kirjoittaja macao »

Kuullostaa järkevältä selitykseltä ... meneekö osa kulumalla rikki vai voiko se johtua jostain äkillisestä tilanteesta, esim. jos koneen rytkähtää sammua esim. liikennevaloista lähtiessä?
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: Focus 1.6 diesel moottorin tärinä/jumputus vm. 2007

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

macao kirjoitti:Kuullostaa järkevältä selitykseltä ... meneekö osa kulumalla rikki vai voiko se johtua jostain äkillisestä tilanteesta, esim. jos koneen rytkähtää sammua esim. liikennevaloista lähtiessä?
Niin tämä on pelkkä arvaus mutta joillakin automerkeillä kestävyys on ollut luvattoman heikkoa, ei tarvita mitään käyttäjän virhettä tai syytä ajotavassa.

Tuolla yhdellä brittisivulla Focuksen omistaja oli ollut katkera kun tuollainen kaksoismassa-vauhtipyörä oli hajonnut vaikkei maileja ollut vielä kuin noin 36000 ( vajaat 60 000km). Joten kyllä sellaisen rikkoutuminen on mahdollista. Se saattaa pitää jonkinlaista kilkatusta ja myöskin epätäsmällistä vaihtamista, ikäänkuin potkaisee takaisin kytkintä nostettaessa.
Vastaa Viestiin