Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Minulla on tarkoitus pitää focus 1.6 -00 hatchback ehkä noin 5 vuotta vielä eli ajaa se lähes loppuun. Olen välillä miettinyt että mitä piilevää ja kriittistä vikaa voi tulla autovanhukseen, jolloin se jättää tielle tai vain varovasti nilkuttaen voi ajaa? Siis vaikka olisi juuri katsastettu, niin silti jätti tielle tai voi ajaa vain vaivalloisesti. Mitä kaikkea olet kuullut/kokenut, millaisessa tilanteessa/käytöllä ja millä iällä/kilometreillä? Varmasti monesta muustakin fordista voisi tehdä ikäänkuin varoittavan muistilistan, jotta muutkin osaavat kiinnittää ehkä huomiota ajoissa. Ylläpito voi vaikka auttaa parantamaan tätä avausta/otsikkoa ja harkita perustetaanko monille muillekkin fordeille omat "kriittiset viat" avaukset?

Muistelen että itselläni taisi mennä sytytyspuola jossain 160 000km nurkilla kun focuksella ikää oli ehkä 13v. Hajosi moottoritiellä ajaessa kesällä ehkä 120km/h. Pystyi kuitenkin ajamaan kolmella sylinterillä. Kuulemma tyyppivika että puolia menee. Motonetistä hain uuden noin 50e hintaan. Vanha on nyt vielä takakontissa varmuuden vuoksi jos seuraavalla kerralla hajoaa kokonaan puola eikä voi ajaa ollenkaan, niin voi vaihtaa 3/4 toimivan tilalle että pääsee tieltä pois.

Laitetaan nyt tähän läjä vihjesanoja kriittisistä vioista: Pyöränlaakeri (varoittamatta), laturi, startti, ohjainboxi, ajonesto, sytytyspuola, bensa/diesel pumppu, jäähdyttäjä/paisuntasäiliö/vesiletku/vesipumppu (vuotaa), apulaitehihna, hukkapyörä, jarruputki/letku/tehostin vuoto, kytkin/vaihteisto.... mitä vielä?

Sitten vain omia tai muiden kokemuksia ja tilastoa focus 1998-2004 osalta... niin osaan lihottaa jo lompakkoa valmiiksi ajoissa. :D
Avatar
janti
Viestit: 493
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja janti »

Takajarrulevyt/sylinterit (jarrut jumissa tai laahaa niin paljon että savuaa/vanne tulikuuma), akku sippi (ei lähde käyntiin) ja vetonivelet (ääni pelottaa niin paljon ettei uskalla ajaa kovaa). :)
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
yritäedes
Viestit: 2183
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Laturi:
- lataussäädin (sis. hiilet) meni vaihtoon 165 000 km kohdalla (latausjännite heittelehti). Liukurenkaille samalla kevyt hionta.
- laturi vaihtoon, liukurenkaat lopussa, 245 000 km. (Tähän mennessä ainoa tielle jättänyt vika, senkin olisi voinut ennakoida tarkastamalla...)
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Varoittiko tuo laturi mitenkään ensin kun hiilet lopussa esim. himmeä akkuvalon palaminen/vilkkuminen? Kannattaako suosiolla ostaa vaihtolaturi suhteessa vaivaan jos hiilet päättää vaihtaa yhden kerran? About 170 000km mittarissa nyt, mutta onneksi on suht hyvä akku autossa... mutta ehkä kohta tuo laturi homma minulla kuitenkin edessä?
villuke
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Maalis 2015 23:20

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja villuke »

vaihdevivusto/vaijerit vika.
-02 1.6 5ovinen ghia, 270tkm. 2kk sitten tuli focus ostettua ja hienosti toimi 1.5 viikkoa kunnes vaihdekeppi vaihtaessa muuttui löysäksi. sain kaivettua kepin kehyksen irti tien sivussa ja huomasin että toinen vivuista lähti vaihtaessa irti paikaltaan. nivel paikalleen ja sain ajettua kotiin 2 kertaa saman toimenpiteen tehtyäni. uutta vaijeria katselin netistä ja olisiko hintaa ollut 300euroa kyseisille vaijereille.

keksin korjata vian poraamalla kuulanivelen läpi reiän ja tekemällä kierteet metalliseen kuulaniveleen. sopivan pitkä M5 pultti paikalleen ja sen kiersin pohjaan asti prikoilla säätäen pienenvälyksen itse niveleen. inhottava vika mutta on helppo tarkastaa onko kyseisessä muovinivelessä välystä.
Kuva
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Kiitos mainiosta vinkistä vaihteiston osalta.

Muistui mieleeni että aikoinaan myös automaattilaatikko mallinen fokkerini ei suostunut irrottamaan avainta virtalukosta talvella kuin satunnaisesti kun piti autosta poistua. Olisko kilsoja silloin ollut noin 140 000km ja ikää autolla ehkä 11v. Löytyihän siitä vanha ketjunikin kun olin ihmeissäni mikä nyt mättää.

viewtopic.php?f=6&t=31346&p=167689#p167689
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Paljos puolan kmvaihtoväli on? varmaan kohtapuolin taas kaput puola, nyppii kiihdytyksissä ja saa välillä sahata käyntiin
JiiHoo
Viestit: 404
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Termarin kotelo; Jäähdytysneste tihkuu hiljalleen pihalle, kone kuumenee ja heittää hätäohjelman päälle eli käy kolmella pytyllä ilmajäähdytteisenä. Ei sikäli kriittinen vika, sillä kotiin tai korjaamolle pääsee nilkuttamaan. Käsikirjan mukaan tietokone sammuttaa moottorin, jos moottori meinaa lämmetä liikaa eli hirveästi ei kannata silloin polkea. Helppohan tuo kotelo on vaihtaa, jos kädet eivät ole niin kuin Karelinilla.

Kertaakaan ei ole jääty tien päälle (kop, kop...). Luotettava kärry tosiaan ja kulkee ihan kivasti. Nykyisellä ruostumisvauhdilla tällä pääsee vielä aika pitkälle.

2.0 bensa 131 hv ja 235 000 km/11 vuotta armotonta menoa.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Tarkoititko että termarin kotelo jotenkin syöpyy/ruostuu pistemäisesti puhki vai jotenkin vain tiivistys pettää? Ruuvien kiristäminen ei auta edes väliaikaisesti?
JiiHoo
Viestit: 404
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

ReiluReiska kirjoitti:Tarkoititko että termarin kotelo jotenkin syöpyy/ruostuu pistemäisesti puhki vai jotenkin vain tiivistys pettää? Ruuvien kiristäminen ei auta edes väliaikaisesti?
Muovia se mulla on ja nesteet tihkuivat ulos pienen murtuman takia. Aika pieniä ainevahvuuksia siellä, ei mikään pomminkestävä ratkaisu.
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Pitää paikkansa, vaihdettu omaan +150tkm kohdalla..sama kotelon kansi sopii pariin muuhunkin autoon, esim wv...hintaa oli pyöreesti 50e osalla uutena. 240e oli huolto sis. kotelon kannen, monitoimihihnan, työn ja uudet jäähdytysnesteet. Oliko nyt niin että joutui laturin irrottamaan tieltä pois tms..täytyis tsekata. :roll:
mynok
Viestit: 259
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja mynok »

Heh. Mulla oli omassa mk1 fokkersonissa nämä kaikki yllämainitut viat.

Mainitaan nyt vielä susipaska tuulilasinpyyhkijöiden mekanismi ja moottori, jotka porsivat säännöllisesti.
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Miten pyyhkijävika tarkalleen ilmeni? Irtooko siirtotanko nivelestä esim. täysnopeudella? Pyyhkijämoottori ei aina lähde käyntiin? Tihku ei toimi? Ei palauta pyyhkijöitä lepotilaan automaattisesti?

Itselläni sattuu olemaan kellarissa käytetty kokonainen pyyhkijäkoneisto moottoreineen onneksi valmiina. :)
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Keskuslukko naksahtelee ajaessa, liekö mikrokytkin menny kuskin ovesta
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Jheinonen kirjoitti:Keskuslukko naksahtelee ajaessa, liekö mikrokytkin menny kuskin ovesta
Ja tämä on "kriittinen vika"? Eikö näistä vastauksista olis eniten apua, jos jokainen esittelis millä moottorilla
oleva Focus on kyseessä? Esim termarikotelon vuotaminen pienilläkin kilometrimäärillä on tosi yleistä Zetec-E koneessa, mutta ei muissa.

Tossa on listattu muutama semmonen vika mitä en ite laskis tyyppiviaksi vaan yleistä kulumista/sattumaa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
yritäedes
Viestit: 2183
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK1 kriittiset viat tilastollisesti

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mun mielestä tämä on hyödyllinen ketju aloittajan reunaehdoilla. Eli ei ole oleellista määrittely tyyppivika/kuluminen/"sattuma" vaan se, mikä jättää mk1 Focuksia tielle tai haittaa vahvasti matkan jatkamista.
Tuo muovinen termarikotelo on hyvä esimerkki. Sen kun uusii, vaikka about 100 000 km välein, niin ei jää matkanteko kesken nesteiden tullessa pihalle. Itse laitan sen laipan reunaan ohuesti moottorisilikonia ennen asennusta, ettei lohkon kylkeä pitkin ehkä valuva öljyfilmi imeydy sinne väliin ja turvota tiivisteitä ja haurastuta muovia.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin