Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Swataia
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Elo 2014 08:08

Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Moikka! Piti sitten rekisteröityä foorumillenne, kun alkaa tyttöystävän Fordin kanssa tietotaito loppua. :lol:

Osaisitteko auttaa? Kyseinen tapaus on aika pitkällä vikahistorialla varustettu Escort jossa kilometrejä n. 280 tkm. Mm. Kansi mennyt alle 100k sitten ja rempattu koko yläkerta koneesta. Vetaria ja ohjaustehostinta vaihdettu myös lähiaikoina. Bensapumppu n. 20k sitten. Vikana nyt, että ajoittain nykii kiihdytettäessä, ei lähde kylmänä ja varsinkaan kostealla ilmalla hyvin käyntiin. Tyhjäkäynti jää välillä 3000+ kierroksiin ja tippuu hetken päästä takaisin alas ja välillä ei tipu ollenkaan. Välillä taas pelaa kuin unelma. Täyskaasulla hyytyy, mutta kun nostaa pikkaisen kaasua niin kiihtyy hyvin. Tyhjäkäynti seilaa välillä aika lailla ja menee aina 500 rpm asti alimmillaan. Motarilla ei päässyt yli 90 kovempaa. :roll:

Tutkittu / vaihdettu

- Bensapumppu vaihdettu(20tkm sitten, vanha laukesi ja hinattiin korjaamolle)
- Sytytystulpat vaihdettu
- Tulpanjohdot vaihdettu (yksi oli sisältä poikki, mittaamalla selvisi)
- Ilmanputsari vaihdettu
- Tyhjäkäynninsäädin (imusarjan alla se venttiili, vaihdoin n. 20tkm sitten)
- Öljyt (Ford Formula 5W-30 F) vaihdoin juuri, koska oli laitettu motonetin 10W-40 3000 km sitten ja netissä luki, että nirso kone öljyille eikä lähtenyt kunnolla käyntiin kylmänä...

Diagnooseja

- Bensatankkiin kertyy painetta / alipainetta (onko korkki sökö vai mikä vikana?)
- Radiosta alkoi kuulua sytytyshäiriön kaltaista napsumista, voimakkaimmillaan n. 3000 rpm kohdilla
- MAF:n irroittaminen vaikuttaa käyntiin. Kun irroittaa tyhjäkäynti käy seilaamaan rajusti. En ole koittanut ajaa ilman MAFia. Pitäisikö?
- Lämpimillä ja kuivilla ilmoilla toimii paremmin
- Yritin lukea diagnostiikkapistokkeesta (apukuskin jalkatila) ledillä ja kytkimellä vikatietoja mutta ei onnistunut
- Koputtelin kuskin jalkatilan sulakerasiaa meisselillä äsken kun oli kova nykiminen taas, ei vaikuttanut käyntiin

Tällä hetkellä päässäni pyörii olisiko sytytyspuolamoduli rikki, tai sitten polttoainesuodin, voiko bensatankin alipaine / paine aiheuttaa noin rajuja ongelmia? Yritin puolaa mitata yleismittarilla (vastus) puolan 4:stä liittimestä moottorin maihin, mutta ei näyttänyt mitään. Pitäisikö näyttää?

e: korjasin, konehan olikin 1.6 eikä 1.8
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja tersa »

Puola?
Pakoputkisto tukossa?
Onko tossa jotain kaasuläpän asentotunnistinta, se? Kaasuläppä/vaijeri jää jumittamaan?
Sulakerasiaongelmiakos noissa autoissa oli paljon?
Maavikaa?
Kannattaa toki vaihtaa se bensansuodatin jos ei ole aikoihin vaihdettu.
Ei korjaamo osais auttaa? :)

Voisko bensatankin huohotusletku olla tukossa, hankala tutkia? Vajaalla tankilla voi kai koittaa korkki auki ajella. Vaikuttaa bensan määrä tankissa auton käyttäytymiseen?
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Jos vain ainoastaan kiihdytyksessä ja se ei esiinny liian randomisti ja vain lämpimällä moottorilla... Veikkaan likaista MAFfia. Helpointa on sinun keskittyä tyhjäkäyntiin heti kun oireilee. Jos paranee kun otat MAFfin irti niin tiedät jo hyvin. Kyllä sen pitäisi toimia ilman MAFfia hätätilanteita varten. Toimii perustuen kaasuläpän asentotunnistimen ja kierrostenlukuun. Vakio ECUlla ilman ohjelmisto muutosta huomasin että omassa oli täysin -- kartta kyseistä tilannetta varten. Tuloksena että seokset oli niin laihalla että meinas tukehtua tyhjäkäynnillä.




Osta MAF tai Contact Cleaneria (ei mitään muuta) ja ota MAF anturi irti (2kpl T20* Turva/Reikä Torx). Anna kunnon suihkutus anturin lankoihin. Anna sen kuivata jonkun aikaa. Laita takas ja koeta?
Älä koske MAF lankoihin.

Et sinä saa yleismittarilla ainakaan puolanjohtimien liittimistä mitattua mitään kun siellä on kilovolttien jännitepiikkejä.
Yleensä sen puolan näkee onko hajalla kun otat irti ja katsot hyvässä valossa näetkö halkeamia missään (jos alapuolella tai yläpuolella on kirkas lakka niin siinä yleensä näkyy)

Nollaa ECU ottamalla sulake irti (KAM 3A) 10min ajaksi. 28 sulakkeen Sulakerasiassa se on mahdollisesti F25 ja 34 sulakkeen rasiassa F7.


*Motonet - Finbullet sarjan mukaan oli T20. Yhden halppis sarjan kyseinen pää oli liian pieni ja pyöristi nurkat.
Jos yritit OBD pistokkeesta vilkutella niin homma onnistuu ainoastaan MK6 RS2000 Escorteissa. Konepellin alla on se 3 napainen pistoke ellei ole poistettu kuten jossain kohtaa Mondeoita poistettiin (?)
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Swataia
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Elo 2014 08:08

Re: Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Kiitokset vinkeistä! :)

Ajoin tänään töistä kotia ja vika oli päällä koko ajan. Kone kylmänä ja kone lämpimänä, ei vaikutusta. Koputtelin sulakerasiaa (kuskin jalkatila) nykiessä ja ei vaikuttanut mitenkään. Pysähdyin ja irroitin bensatankin korkin, ei sihahdusta ja vika pysyi.

Kävin sitten irroittamassa MAF:in, suihkin brake cleanerillä niitä lankoja, irroitin kaasuläpän asentoanturin ja yritin suihkia siitä liikkuvan osan välistä sisälle elektroniikan voiteluainetta. Pakka kasaan ja vika jatkuu. Tyhjäkäynti on OK, 1000 rpm paikkeilla pysyy aika tasaisesti ja siihen putosi kun päästi kaasun. Kierroksia ei ottanut 4000 rpm yli. Sitten kun vähän aikaa kiusasin ja odottelin niin meni normaalisti 6500 rpm saakka. Lähdin ajamaan ja nykii kun kiihdyttelee. Tasakaasulla OK.

AInakin se PA-tankin korkki ja huohotus nyt poissuljettu. Katon vielä tota MAF:ia jos siitä pitää tosiaan avata ne torxit ja sitten pestä uusiksi. Kaveri toi käytetyn Escortin MAF:in mutta toki se oli isompi eikä mahdu paikalleen :lol:

e: puolan mittausta tarkoitin ilman sähköjä, siellähän pitäisi olla iso käämi toisiossa eli puolanjohdon ja maan välissä käsittääkseni pitäisi näkyä resistanssia. Toki jos noissa on jotain elektroniikkaa jo sisällä niin sitten ei välttämättä näy :?:
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Sanoin ettei millään muulla. Brake Cleanerissa voi olla jotain mistä se ei tykkää.

Onkohan tää isompi MAF sit 1.8l kun tosissaan se on vähän isompi runko. Anturikin on erilainen kalibroinniltaan joten en laittais paikoilleen. Menee odotettavasti laihalle seokset kun samalla virtauksella se anturi näyttää reilusti vähemmän. Se toki korjaa sitä mutta voi olla ettei se pysty siihen.


Joo tosiaan siellä on kaksi toisio käämiä. Taidat saaha mitattua siitä liittimestä arvot. Kahdessa tulpassa (1&4, 2&3) laukeaa samaan aikaan kipinä eli hukkakipinä sovellus.

Koodi: Valitse kaikki

Primary resistance: 0,72 to 0,88 Ω
Secondary resistance: 4500 to 7000 Ω
Tuommoiset arvot poimin jostain.. en muista. Halkeamat on tuttu merkki nykimis ongelmissa myös tällä foorumilla.


Koetitko nollata? Jos Lambda ois mennyt...
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Swataia
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Elo 2014 08:08

Re: Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Mittasin kaasuläpän asentoanturin analogisella ohmimittarilla, toimi hienosti eikä pätkinyt yhtään kääntessä laidasta laitaan, eli se pois suljettu.

Mittasin myös MAF:n kuumalangat ja tuloksena 20 ja 20,5 Ohm, eli aika lähelle toisiaan, tuskinpa siinäkään sitten vikaa, ellei itse MAF:n elektroniikassa, langat on aika puhtaan näköiset. Se 20 Torx reiällä sattui siihen :)

Mutta sitten löytyikin jo selvää vikaa, ECU:n lämpötila-anturi siinä termarikopan päällä on joskus vaihdettu (kansirempan ohessa) kaksinapaisesta yksinapaiseksi ja sitä on kiristetty väärin -> eristetty terminaali pyörii valusta. Mittasin ja näytti ihan perunoita, välillä 500 kOhm ja välillä yli 1 MOhm. Eli vaihdellaanpas se niin voisi auttaa jo johonkin. Taidan laittaa kaksinapaisen takaisin, niin ei ole tuota kiristysvaaraa.

ECU:n nollasin kanssa, en löytänyt 3A sulaketta, joten pidin akkua 15 min irti. Ei auttannu.

e: ainiin ja puolasta tuli arvot 14,5 kOhm molemmista toisioista... en nähnyt halkeamia
Swataia
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Elo 2014 08:08

Re: Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Lämpötila-anturi vaihdettu. Uusi on Motonetistä koodilla 37-3326 (Lämpötila-ant Ford-16V - 1,6/1,8 Valvonta MUSTA (1/8", 2-napa)

Mutta samalla huomasinkin sitten jotain hyvin outoa, entinen anturi näet oli vaihdettu jossain välissä, mutta ilmeisest sitä päällimmäistä anturia oli luultu mittariston anturiksi ja siitä oli otettu alkuperäinen liitin irti (seilasi konehuoneessa vapaana) ja johdotettu irtopiuhoilla mittaristolle. Luulin aiemmin, että oli vain vaihdettu johtoa vian eliminoimiseksi :lol:
Nythän se ECU ei ole saanut moottorin lämpötilatietoa koko aikana (2 - 3 vuoteen) :?: Flekti on onneksi kuitenkin toiminut, mistäs se saa tiedon tässä vehkeessä? Mittasin alkuperäisestä 2 napaisesta liittimestä että sinne tulee n. 4,7 V kun sytkävirrat on päällä. Kytkin anturin nyt siihen, piti tosin liitin vaihtaa fordin omasta AMP:n Junior Timeriksi.

Termarikotelossa alempi anturi on paikallaan ja näyttää aika alkuperäiseltä, putsasin siitä liitintä ja mittaristossa alkoi välillä näkyä lämpötila, mutta suuren osan ajasta makasi nollissa kuten aiemminkin.

Nollasin taas vikakoodit ja auto tuntuisi pelaavan normaalisti. Ei nykinyt koeajossa. Tosin huomen aamulla varmaan selviää auttoiko myös kylmän koneen ongelmiin.
Swataia
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Elo 2014 08:08

Re: Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Voi saatana tätä rakkinetta! Ei päässyt emäntä aamulla töihin kun ei edes lupaillut startatessa. Lähti sitten minun autolla ja Fordi jäi pihalle. Menin itte testaamaan ja parikyt kertaa yritin, ihan pieni lupaus satunnaisesti. Otin uuden lämpötila-anturin johdon irti ja lähti heti käyntiin! Laitoin anturin johdon takasin ja sammui melkein heti. Mitäs raati sanoo tähän?

Mietin, että nyt täytyy olla jossain muualla vikaa koska ei käynnisty ECU:n tietäessä moottorin lämpötila. Kun anturi on nyppästy irti niin ilmeisesti vikatilassa? osuu seokset paremmin kohdalleen ja starttaa... tai sitten jos se ei mene vikatilaan niin eikös se NTC-anturilla luule, että moottori on kokoajan kylmä (resistanssi ääretön)?

Onko näissä imuvuotoja letkuissa tai muualla esiintynyt? Jos on niin mistä lähden etsimään? Tulis mieleen, että seokset jää laihalle jos imuvuotoja jossain päin.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Swataia kirjoitti:Voi Paha-Setä tätä rakkinetta! Ei päässyt emäntä aamulla töihin kun ei edes lupaillut startatessa. Lähti sitten minun autolla ja Fordi jäi pihalle. Menin itte testaamaan ja parikyt kertaa yritin, ihan pieni lupaus satunnaisesti. Otin uuden lämpötila-anturin johdon irti ja lähti heti käyntiin! Laitoin anturin johdon takasin ja sammui melkein heti. Mitäs raati sanoo tähän?

Mietin, että nyt täytyy olla jossain muualla vikaa koska ei käynnisty ECU:n tietäessä moottorin lämpötila. Kun anturi on nyppästy irti niin ilmeisesti vikatilassa? osuu seokset paremmin kohdalleen ja starttaa... tai sitten jos se ei mene vikatilaan niin eikös se NTC-anturilla luule, että moottori on kokoajan kylmä (resistanssi ääretön)?

Onko näissä imuvuotoja letkuissa tai muualla esiintynyt? Jos on niin mistä lähden etsimään? Tulis mieleen, että seokset jää laihalle jos imuvuotoja jossain päin.
Teoriassa jos se näyttää liian kuumaa (liian pientä resistanssia) niin ECU:n kai pitäisi katkaista syöttö. En tosin vielä törmänny oman ECUn ohjelmassa moiseen missä ois se raja piste. Huomasin tosin Fordiagilla että ACT lämpöanturilla pystyin vaikuttamaan ECT anturin arvoihin kun ECT oli irti.
Toinen teoria mikä toimii ainakin on että startatessa TPS anturi näyttää kurkku auki eli WOT pistettä jolloin Crank tilassa ECU osaa pitää suuttimet kiinni.


P.S. Nyt tällä viikolla kahtena eri päivänä ja yli 4 kertaa motarin sivussa. Ekana syyllisenä oli lastun muistipiirin jalat ei ottanu kunnon kontaktia ja nyt tänään sulakeboxi päätti että Bensapumpun rele ei saa kunnon kosketusta kello 6 jälkeen aamuna. Kuulu vain klik ääntä muutama kerta ja sammu. Ei se hauskaa oo. :roll:
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Swataia
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Elo 2014 08:08

Re: Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Noniin, selkis miksi ei startannut anturin vaihdon jälkeen. Anturissa olikin täysin väärä resistanssialue. Näytti lämpöisellä koneella jotain 150 - 200 ohm arvoja kun netistä selvisi sitten, että jotain 3000 ohm paikkeilla olisi lämpöisellä koneella oikea arvo. Eli varmaan ei sitten antanut käynnistää autoa kun näytti hirveää lämpöä ECU:lle.

Motonetissä oli toinen anturi valvonnalle. Mutta siinä oli joku outo pyöreä liitin, en ottanut. Sitten kysyin näytille mittaristolle tarkoitettua anturia, oli oikeanlainen harmaa liitin neliskanttinen missä pyöristetyt kulmat. ( 37-3284 Ford 92- Sopivuudet: - 16V/D/TD 96-> Mittarille (KAKSInapainen HARMAA, 3/8"-kierre). Tuolla näytti oikeanlaista arvoakin.

Vaihdoin kanssa bensafilterin samalla uuteen. Katsotaan miten käy. Imuvuotoja hain kanssa ja starttispraytä suihkin letkuihin, mutta ei ollut mitään havaintoa, että olisi kierrokset nousseet...
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

Re: Escort 1998 Zetec 1.6 nykii kiihdytettäessä

Viesti Kirjoittaja esko71 »

mulla on samanlaisia oireita 2l mondeossa,ite oon vaihtanu potentiometrin,tyhjäkäyntiventtiilin,tulpat,maffin,putsannu kaasuläppäkotelon mutta silti oireilee samanlailla,eikä tossakaan pelaa lämpömittari :lol:
Vastaa Viestiin