Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettajille
Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettajille
Kuva puhukoon.
Eli kyseessä tänään purettu dieselkone muun merkkisestä kulkineesta. Autolla ajettiin pääasiassa lyhyttä matkaa, töihin ja takasi ja välillä kauppaan. Ei ikinä kuitenkaan kunnolla lämpimäksi asti. Ohjainlaite yritti ilmeisesti monta kertaa polttaa hiukkasloukun (DPF) puhtaaksi, mutta regenerointi aina keskeytyi johtuen juuri tuosta pätkäajosta. Näinpä loukun puhtaaksipolttoa varten ruiskutettu ylimääräinen nafta päätyi aina öljyn sekaan. Ja kun meno jatkuu ja öljynmäärä ei tarkisteta päätyy huohotukseen öljyä ja imusarjan kautta palotilaan. Öljyä tikussa oli reilu 5cm yli max. merkin. ECU:lta löyty 1 vikakoodi - ylikierrokset.
Kuulemman mukaan kone rupesi kiekumaan, eli kävi törkeillä ylikierroksilla. Ei totellut virta-avainta ja kytkimen kanssa ei saanut menoa tapettua. Näin siinä sitten kävi.
Mitään tuon suurempaa vauriota ei koneessa ollut. Kansi oli näennäisesti kunnossa, vaikka sitä ei ole vielä purettu, mutta kanavista katottuna venttiilit on vielä suorat ja näyttävät alapuolelta vielä ihan tiiviiltä ja normaaleilta.
Kone ei millään pyörinyt omalla, vaikka runkolaakerit avattiin - ei mitään. Kiertokankien laakereiden avaaminen antoi pienen liikkeen takaisin kampiakseliin, mutta vasta kun männät työnnettiin pihalle rupes kampura taas pyörimään. Kiertokankien tai runkolaakereiden kaulat tai laakerit eivät olleet ollenkaan pahan näköisiä. 3. sylinterissä oli pieni raapu kaulassa ja laakeri muita kuluneempi.
Koko homma tulee maksaamaan n. 4 800 - 5 000€. Pelkät osat - ei töitä. Kone oli tehdasuusi. Suhteellisen kallis oppiraha. Ehkä tämä innoittaa satunnais-/lyhytmatka-autoilijoita toisinaan kurkkaamaan öljytikkuun.
Eli kyseessä tänään purettu dieselkone muun merkkisestä kulkineesta. Autolla ajettiin pääasiassa lyhyttä matkaa, töihin ja takasi ja välillä kauppaan. Ei ikinä kuitenkaan kunnolla lämpimäksi asti. Ohjainlaite yritti ilmeisesti monta kertaa polttaa hiukkasloukun (DPF) puhtaaksi, mutta regenerointi aina keskeytyi johtuen juuri tuosta pätkäajosta. Näinpä loukun puhtaaksipolttoa varten ruiskutettu ylimääräinen nafta päätyi aina öljyn sekaan. Ja kun meno jatkuu ja öljynmäärä ei tarkisteta päätyy huohotukseen öljyä ja imusarjan kautta palotilaan. Öljyä tikussa oli reilu 5cm yli max. merkin. ECU:lta löyty 1 vikakoodi - ylikierrokset.
Kuulemman mukaan kone rupesi kiekumaan, eli kävi törkeillä ylikierroksilla. Ei totellut virta-avainta ja kytkimen kanssa ei saanut menoa tapettua. Näin siinä sitten kävi.
Mitään tuon suurempaa vauriota ei koneessa ollut. Kansi oli näennäisesti kunnossa, vaikka sitä ei ole vielä purettu, mutta kanavista katottuna venttiilit on vielä suorat ja näyttävät alapuolelta vielä ihan tiiviiltä ja normaaleilta.
Kone ei millään pyörinyt omalla, vaikka runkolaakerit avattiin - ei mitään. Kiertokankien laakereiden avaaminen antoi pienen liikkeen takaisin kampiakseliin, mutta vasta kun männät työnnettiin pihalle rupes kampura taas pyörimään. Kiertokankien tai runkolaakereiden kaulat tai laakerit eivät olleet ollenkaan pahan näköisiä. 3. sylinterissä oli pieni raapu kaulassa ja laakeri muita kuluneempi.
Koko homma tulee maksaamaan n. 4 800 - 5 000€. Pelkät osat - ei töitä. Kone oli tehdasuusi. Suhteellisen kallis oppiraha. Ehkä tämä innoittaa satunnais-/lyhytmatka-autoilijoita toisinaan kurkkaamaan öljytikkuun.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Ecoilua parhaimmillaan 8)
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
dieselauto pätkäajossa se vasta säästäväisyyttä onkin...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Mut on sentään hieno tuplaturbo - ei saa bensana.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Ja ajamaan vaikka kerran kuussa vähän pidenpi pätkä ja reippaammin, että regenerointi käynnistyttyään saa tehdä hommansa loppuun asti.mösjöö kirjoitti: Ehkä tämä innoittaa satunnais-/lyhytmatka-autoilijoita toisinaan kurkkaamaan öljytikkuun.
Omassa autossani olen oppinut kuulemaan polttotapahtuman ja silloin ajan vaikka ylimääräisen lenkin niin kauan, että pöhinä loppuu. Konehuoneesta kuuluu silloin epämääräinen huminan ja räminän yhdistelmä, joka voimistuu vedättäessä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Ja kulutus nousee hetkellisesti. Jos ajotietokone sellasia näyttää.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Onkohan hiukkasloukku nyt puhdas?
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Veikkaan että ei. Pienesti ku paineilmaa sinne pölläytti niin jumalaton nokipilvi puski silmille. Katsostaan jos tänään sen sais käyntiin - jos on viimeinen puuttuva tiiviste saatu. Myös takapöntöissä oli alimmassa kohdassa aika reilunkuuloisesti vettä, mutta ei vaan valu missään asennossa pois.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Epäilempä kuvasarjan tuottaneessa autossa käytetyn kireäksi säädettyä tehoboxia. Vakiosyöttöinen diesel ei solmi kiertokankia - ellei niitä ole sitten tehty lakritsasta.
Ja jos moottori jostain syystä ryntää hallitsemattomasti, niin kunnossa oleva kytkin kyllä pitää niin paljon että moottori sammuu vaihde päällä kun jarrut survaisee pohjaan.
Ja jos moottori jostain syystä ryntää hallitsemattomasti, niin kunnossa oleva kytkin kyllä pitää niin paljon että moottori sammuu vaihde päällä kun jarrut survaisee pohjaan.
Torque Vectoring Control
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Auto oli vakio Saab 9-3 1,9l 180hv tuplaturbo. Ja jos palotila on täynnä nestettä ni noin kävi. Toki niin pitkälle kun itse tiedän niin koneessa käytettävää alakertaa käytetään pienitehoisemmissa.
Katsotaan mitä venttiileille kuuluu jos niitä ens viikolla olis aikaa irrotella.
Katsotaan mitä venttiileille kuuluu jos niitä ens viikolla olis aikaa irrotella.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 1174
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Kun naftaa on noin paljon öljytilassa niin sitä päätynee huohotusputken kautta imuilmaan sumuna ja haihtumisen kautta. > Moottori ryntää ja paine kampikammiossa lisääntyy mikä työntää lisää naftaa huohotusputkeen ja kai sitä vuotaa jonkun verran männärenkaidenkin ohi.
Itseään ruokkiva kierre kunnes kilahtaa.
Itseään ruokkiva kierre kunnes kilahtaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Öljyn " lisääntyminenhän" yleinen ongelma dieselkoneissa. Itsellä oli viime vuosikymmenellä Volvo josta imettiin öljyä pois kerran-kaks vaihtovälillä.
Aluksi ongelma luvattiin korjata, mutta kun ei uusilla ohjelmilla onnistunut niin jätettiin omistajien huoleksi. En tiedä kuinka monta vuotta olisi saanut ilmaiset imut? En jäänyt testaan vaan auto lähti kiertoon. Sen jälkeen Volvoihin tuli ilmaisin liiasta öljystä.
Ongelmaan olisi todella hyvä ratkaisu vaikka merkkivalo regeneroinnin toimimisesta- tietäisi tehdä ylimääräisen lenkin. Eikä nää nyky dieselit talvessa montaa kertaa saavuta edes tarvittavaa käyntilämpöä.
Aluksi ongelma luvattiin korjata, mutta kun ei uusilla ohjelmilla onnistunut niin jätettiin omistajien huoleksi. En tiedä kuinka monta vuotta olisi saanut ilmaiset imut? En jäänyt testaan vaan auto lähti kiertoon. Sen jälkeen Volvoihin tuli ilmaisin liiasta öljystä.
Ongelmaan olisi todella hyvä ratkaisu vaikka merkkivalo regeneroinnin toimimisesta- tietäisi tehdä ylimääräisen lenkin. Eikä nää nyky dieselit talvessa montaa kertaa saavuta edes tarvittavaa käyntilämpöä.
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Eipä niin. Tai sitten joku vois keksiä konstin, jolloin saatais esmes. eberi tms. tekemään sen lämmityksen ja polton kun tietty lämpörajakynnys edes ylittyy. Saatais täysautomaatio regenerointi hommaan. - Jos se vaan olis niin yksinkertaista.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Täysin oikein! Ja diesel käy kyllä ihan omalla öljylläänkin.PiuhaPoikki kirjoitti:Kun naftaa on noin paljon öljytilassa niin sitä päätynee huohotusputken kautta imuilmaan sumuna ja haihtumisen kautta. > Moottori ryntää ja paine kampikammiossa lisääntyy mikä työntää lisää naftaa huohotusputkeen ja kai sitä vuotaa jonkun verran männärenkaidenkin ohi.
Itseään ruokkiva kierre kunnes kilahtaa.
Eräässä automerkissä kankia solmii pelkkä pätkä ajossa ic:hin kerääntynyt kondenssiovesi.
mösjöölle että uusikaa kaikki suuttimien tiivisteet yms. mitkä on venakopan alla.
Saabeista vähemmän tietoa, mutta onko tandempumpulla mitään yhteistä vw pumppusuutin malliin?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Commonrail kone ja koko kone on vaihdettu tehdasuuteen. Välijäähyssä oli muuten reilu kahvikupillinen öljyä kun putsasin .
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Niin siis toihan on Fiatin tekemä diesel. Yksi moderneimmista moottoreista markkinoilla yhä edelleen. Öljyllä käyminenhän sen vie ylikierroksille ja kanget solmuun, ei neste männän päällä. Hyvä tuuri, että kampura kesti. Ei ole yksi, eikä kaksi dieseliä mitkä pysähtyy siihen kun akseli katkeaa... Sen jälkeen ei siinä moottorissa sitten kovin montaa ehjää osaa olekaan.
Välijäähdyttimessä oleva öljy on aika normaalia näissä nykymoottoreissa, etenkin reilummin ajettuna ahtimesta menee läpi ja cooleriinhan se yleensä jää.
Välijäähdyttimessä oleva öljy on aika normaalia näissä nykymoottoreissa, etenkin reilummin ajettuna ahtimesta menee läpi ja cooleriinhan se yleensä jää.
Re: Huomio hiukkasloukku- (DPF) ja Euro IV -dieselkuljettaji
Lyödäänkö vetoa? Tuollainen 1.9 tuottaa normaaliolosuhteissa 180hp/400Nm hallitusti ja hallituilla suht matalilla kierroksilla ja syöttö loppuu jo alle 5000rpm. Paljonko luulet ko. moottorin tuottavan tehoa esim. 8000-8500rpm minkä se kiertää helposti käydessään öljyllä. Mikään elektroniikka yms, kun ei rajoita sitä. Vastaus on sen verran runsaasti, että ei pidä kytkin ja jarrullakin saat seistä aika ponnekkaasti...JohnFinn kirjoitti:niin kunnossa oleva kytkin kyllä pitää niin paljon että moottori sammuu vaihde päällä kun jarrut survaisee pohjaan.