Jarrulevyt aina kieroon!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tuomo_k
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Marras 2012 15:28

Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja tuomo_k »

Kukas osaisi auttaa minua kun en ole saanut selvitettyä miksi mondeosta menee aina jarrulevyt kieroon?

Kyseessä on siis 99 farkku modeo, diesel.

Mitä on tehty: molemman puolen navat laitettu kuntoon, levyt vaihdettu, palat vaihdettu, satulat vaihettu, siis oikeastaan kaikki mahdollinen mitä voi vaihtaa eturenkaiden jarruosiin.
Jarruletkuja ei ole vaihdettu.

Mistä voisi johtua se, että joka vaihdon jälkeen pystyn ajamaan noin 1000 km jonka jälkeen taas levyt alkavat tärisyttää ja jarrupolin heiluu jarruttaessa.

Onko raidentangon päät hajalla? jarrupaineen säädin hajalla?
Tässä kyseisessä autossa on abd/abc jarrut... vai mitenkä se nyt oli merkattu rekisteriotteeseen.
vai oliko abe..

Jos ollakin on vain tietoa minkä korjaus voisi auttaa tähän tilanteeseen olisin erittäin kiitollinen.
Koska olen vaihtanut vuoden aikana 4 jarrulevyt eteen kyseiseen autoon. :oops:
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

mitenkä jarruttelet uusilla levyillä ? niillähän ei saa kovia jarrutuksia tehdä ennenkun palat asettuu levyyn.
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Ookko putsannut levyt rasvasta kunnolla ennen asennusta?
laahaako jarrut koskaan?
Satulat ei ole ehkä linjassa levyjen kanssa...
"harder" is not a very good safeword
Avatar
Wildchild
Viestit: 132
Liittynyt: 12 Touko 2012 20:02

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja Wildchild »

Samaa epäilen kun yllä, satula kiristyy vinoon levyyn nähden.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Satulahan "kelluu" levyn päällä. Jos levy on satulaan nähden pystyakselilla vinossa aiheuttaa se palojen epätasaista kulumista. Tietty jos se on paljon niin varmasti osasyyllinen. Ekana epäilisin satulankannattimen kiinnitystä olka-akseliin ja toiseksi navan ja levyn välistä puhtautta.

Viilaa, teräsharjaa, hiomapaperia, vaseliinia, jarrusuojaa ja kuparitahnaa. Satulankannattimen kunnostamiseen saa käsityökaluilla helposti kulumaan tunti/kannatin. Tässä ajassa putsaa kaikki irtoruosteet, työstää puhtaaksi palojen liukualueen ja just ton satulankannattimen ja olka-akselin välisen tasopinnan. Kannatin tulee olka-akseliin varsin piukkaan (140Nm?) joka saattaa tuntua pienelle M12 pultille aika paljolta. ja palojenTietty voin myös suositella jos koittais yhen kierroksen FoMoCO -palikoilla. Ne on vaan laadullisesti niin paljon parempia kuin tarvikkeet. Kalliita ovat kyllä. Jostain voi löytyä kans esim. brembon levyt.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Siis onko toi tärinä samanlaista kuin abseilla vai ei? Kannattaa kokeilla jarruttaa abseille asti ja verrata tuntumaa polkimessa. Jos tuntuma on sama, niin vika on jossain abs systeemissä, epäilen mutta voisihan se olla.

Todennäköisempää on se, että sulla vaan yksinkertaisesti on väljää jossain akselistossa ja jarrut kerää pienen määrän hotspottia ekan 1000km aikana ja alkavat täristää sen jälkeen. Eli minun arvaus tapahtumien synnyksi on seuraavanlainen:

1) Jarrut laahaa vähän - ihan kunnossakin olevat minimaalisesti ja vähänkin jumia satulassa tai huonoja letkuja välissä niin enemmän.
2) Jarrujen laahaaminen kuluttaa levyä epätasaisesti. Lisäksi levyyn tarttuu kuumiin kohtiin jarupaloista kitkapintaa mikä kiihdyttää epätasaista kulumista ja jarrujen kuumenemista. Itseään pahentava kierre siis.
3) Jarrujen epätasainen pito aiheuttaa vääntöä alustan osiin ja ohjaukseen. Mikäli tukivarsien nivelissä on vähänkin sanomista niin tärinä on häiritsevän voimakasta.

Mondeot on näistä tärinöistä varsin tunnettuja tälläkin foorumilla. Kannattaa käyttää myös hakua, niin ainakin vertaiskohtaloita löytyy.

Kun osia on vaihdeltu noinkin reilusti, niin tietysti on jo sekä budjetti että pinna tiukalla. Silti niiden loppujenkaan vaihtaminen ei varmaan tee pahaa. :) Eli, jarruletkut ja samalla uudet nesteet sekä ilmaus ja uudet tukivarret puslineen.

Samalla kun vaihdat letkut, niin tarkista, että satulat liikkuu edelleen liu'uissa nätisti ja mäntä painuu sisään jumittamatta. Joskus satuloiden liukutapit tai niiden holkit on kuluneet siten, että satula liikkuu vapaana ok mutta paineen alla pikkuisen kääntyessään vinoon jumii ja laahaa -> em. kierre syntyy.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Cosesc
Viestit: 37
Liittynyt: 24 Kesä 2007 20:33
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja Cosesc »

Pyörännavan tasopinta kiero. Navat irti ja sorvilla se tasopinta suoraksi, mitä vasten jarrulevy asettuu. Mondeoista vedetty usein pyöränpyltit niin kireälle että napa antaa periksi.
Ford sierra RS cosworth grA, full spec
Ford sierra cosworth 4x4 grA, full spec
Ford sierra cosworth 4x4/2wd r/SS
MB 814 huoltoauto
Team sponsored by KENDALL motor oil
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Tukivarren puslat.
Kellekkään ei tullut mieleen, ettei jarruissa itsessään ole(välttämättä) vikaa, vaan kun uusi levy lasittuu alkaa tärinät uudelleen. Risat tukivarren puslat aiheuttaa juuri tuota ja nimenomaan etupään.
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja juhve »

onko tarvike alumiinivanteet autossa. meillä oli töissä joskus volvo mistä meni kans levyja ja siihen vaihettiin kaiken näköstä osaa ja syynä oli lopuks tarvike aluvanteet
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Vaikia on Fordien napoja ruveta sorvailemaan, tulee pultit aika nopeesti tielle :D
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja jsel »

juhve kirjoitti:onko tarvike alumiinivanteet autossa. meillä oli töissä joskus volvo mistä meni kans levyja ja siihen vaihettiin kaiken näköstä osaa ja syynä oli lopuks tarvike aluvanteet
Jos vanteet vaan on suorat ja oikein tasapainotettu, niin mitä väliä sillä on onko vanteet tarvikkeet vai alkuperäiset?
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja Tekno »

ne lähtee lyömällä irti.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tekno kirjoitti:ne lähtee lyömällä irti.


Haluatko hieman valaista koko systeemiä mulle? Poishan kaikki lähtee helposti, mut mites ne takasi sitte? Tulevatko takaa läpitte ja ovat ahdistussovitteella navassa kiinni vai miten?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja emax »

mösjöö kirjoitti: Tulevatko takaa läpitte ja ovat ahdistussovitteella navassa kiinni vai miten?
Juuri näin.
Tuosta näkee idean
http://srt.valmiskauppa.fi/lyotava-pinn ... -1256.html
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
tuomo_k
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Marras 2012 15:28

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja tuomo_k »

Ensimmäisen kerran kun alkoi tärisemään tässä autossa vaihdoin pelkästään jarrulevyt ja palat. Tämän jälkeen normaalia ajoa/jarruttamista kesti vähän yli 1000km, jonka jälkeen alkoi taas täriseen niin paljon, että kolikot lensivät kolikkokupista pois. Jossain jarrutuksessa kävi sitten niin, että sylinterit pukkas ittensä pihalle ja sulatti koko helahoidot. Vai miksikä niitä sanotaan jotka työntävät paloja vasten levyä? Sielä siis menivät sillä kertaan kaikki vaihtoon koska palat,levyt ja se mötikkä olivat sulaneet yhtenäiseksi palaseksi :)
Tämän korjauksen vaihdettiin siis kaikki ja taas kestivät 1000-2000 km jonka jälkeen tärinää joka voimistu kilometrien myötä. Eikös takas korjaamolle: Levyt, palat, tukivarret, vetonivelet, laakerit uusiksi. Taas tasaista ajoa ja jarruttelua kesti se saman verran, takas korjaamolle: Levyt, palat, napojen sorvaaminen ja putsaaminen, ilmaukset, nesteiden vaihdot....
Nyt on sitten taas sama homma kun joka kerralla aikaisemminkin.
Kun nyt jarruttaa voimakkaasti, jostain 110 nopeudesta tärinää ei ole lähes ollenkaan mutta takajarruista kuuluu ihmeellistä ulinaa. Taas kun jarruttaa rauhallisesti alkaa välittömästi tärinä ja jarrupolkimessa tuntee kuinka se pomppii ja tärisee.
autokorjaamon korjaajatkin ihmettelevät mikäs siinä voi olla. Eivät tunnu nekään tietävän.
Voiko tähän vaikuttaa esim: etuiskarit?
Itse olen alkanut miettimään sitä, että onko satulat laitettu jotenkin kieroon siihen kiinni kun joka ikinen kerta sama homma. vai onko siinä abe tai abd jarrujen säätimessä jotain häikkää, että se jarruttaa automaattisesti toiselta puolen joka kerta enemmän. Kun toihan pitäisi esim. liukkaalla jarruttaessa tasapainottaa jarruttamista niin, ettei auto lähtisi luistelemaan.

Voiko siis vika olla? Jarrusatulat kierossa? ( siis se mötikkä, mihin tulee palat kiinni )
Jarrujen paineen tasauksessa?
vetoakselissa?
jarruletkut?

Kukas täällä olisi sellainen pesialisti, että voisi sanoa jos pääsee testaamaan, että mikä on vikana?

Ei kiinnostaisi taas laittaa rahaa kiinni samojen vikojen korjaamiseen.
Viimeinen korjaamo lupasi takuuseen laittaa uudet levyt kun olivat sorvanneet napat ja puhdistaneet kaikki, mutta olivat jättäneet navan mutterin löysälle, jolloinka vanne pääsi heilumaan 1-2cm. Ja itse epäilen nyt tätä viimeistä tärinää, että johtuneen siitä mutta olivat liikkeessä erimieltä.

Autossa on siis ihan tavalliset peltivanteet alla.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Sivuutit vissiin kokonaan ne tukivarren takimmaiset puslat, jos ne on revenneet/irronneet vulganoinnista niin varmana ravistaa. Vääntelet niitä ja katsot antaako pusla periksi.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Samalla linjalla fordsonin kanssa - käy läpi ne osat mitä ei ole vielä vaihdettu.

Noita satuloita ei voi asentaan niin vinoon (alkuperäisiin paikkoihin), että niistä aiheutuisi ongelmia - mulla oli vanhoissa mk3 satuloissa (AVK osia) alkuperäiset palat kuluneet ihan vinoon. Löin satulat uusilla paloilla sierraan, ja välipalan takia niissä saattoi olla pientä sanomista - mutta "sisäänajon" jälkeen toimivat hyvin. Satulat olivat kunnostuksen jälkeen priimaa: liu'ut, mäntä ja palojen ura oli puhtaat ja hyvin toimivat. Samoin jarruletkut olivat uudehkot ja nesteet uudet - no problemo.

Noista sinun omista vikadiagnooseista vielä: vetarit voi aiheuttaa tärinää, mutta niiden pitäisi oireilla paljon aikaisemmin esimerkiksi pintakaasulla / pienellä vedolla kuuluvalla kolkotuksella tai sitten kääntäessä tai peruuttaessa ympyrää napsumalla. Eli epätodennäköistä, jos ei muuten oireile.

Jarrujen paineen tasaukseen en osaa ottaa kantaa - veikkaisin, että ensiksi näkyisi ongelmia puskemisen / yliohjaamisen kanssa jaruttaessa.

Jarruletkut voi olla hajalla niin, että ne aiheuttaa ongelmia: jarrujen jääminen laahaamaan on yleinen ongelma "turvonneiden" letkujen kanssa. Laahaaminen johtaa hotspotteihin ja ne taas täristämiseen - ongelma vaan pahenee huonojen puslien kanssa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1749
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ei kun leimalle niin kyllä se kertoo jos on väljää,kummillani oli Sierras myös vikana jarrujen vatkaaminen aivan kävelyvauhdista,syynä oli liianherkäksi tullu abs anturi,vaihdon jälkeen kaikki ok!
Ja jos ei se leimalla jarruista huomauttele niin antaa palaa
jantaasi

Re: Jarrulevyt aina kieroon!

Viesti Kirjoittaja jantaasi »

Oletko asentanut ne levyjen "lukitus prikat" paikoilleen pinnapultteihin? Mikäli olet niin luultavasti vika on siinä. Siihen päälle jos laittaa tarvike aluvanteen missä ei ole koloa prikalle niin varmasti menee levyt solmuun. Tähän törmättiin jo vuosia sitten. Prikat mäkeen..
Vastaa Viestiin