Mondeo -03 130hv TDCI, Laturi ja suutin vikaa...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Chosen4
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Touko 2012 23:40

Mondeo -03 130hv TDCI, Laturi ja suutin vikaa...

Viesti Kirjoittaja Chosen4 »

Moro,

No nyt alkoivat täällä ongelmat ko. koneen kanssa vaikka tähän asti muutama kymmentätuhatta kilometriä ollaan yhdessä taitettu ilman ongelmia. Autolla ajettu n. 350 t

Otetaan ensin vikalista mitä nyt olen huomannut roplatessani autoa.

Vikakoodit:
P1665 Ruiskupumpun tiedonsiirtovirhe'
P1664 Ruiskupumpun virhetoiminto
B1600 Tuntematon vika
P2336 Suutin 1 nakuttava palaminen

Näistä seuranneet ongelmat -->

Auto ei edes starttaa kunnolla, ja jos starttaa tuntuu kuin startti ei jaksaisi pyörittää konetta (virtaa on)
Vetämällä sain käyntiin, Pukkasi vaan kauheesti savua ja kävi heikosti.
Hehkun merkkivalo välkkyy jatkuvasti.

Tuo ykkössuutin on joskus jätetty vaihtamatta kun muut 2,3,4 suuttimet on vaihdettu autoon, ja sehän on varmasti tullut tiesä päähän, mutta tällä hetkellä ihmetyttää että miksei auto edes jaksa startata kunnolla. Pelkona on tietenkin että koneessa on hirttänyt jotain suurempaa vielä kiinni. Käyntin imusarjaa irti ja siellähän oli "kuonaa" kertynyt paikka paikoitellen monta milliä, kuona oli musta raemmaista ainetta, kuin kovettunut bitumi, normaalia EGR:n takia?

Onko kellään valistuneita tai jopa akateemisia arvauksia mitä Fordin diagnoosina tulee olemaan lopullisesti? Myös hyviä masennuslääkkeiden nimiä otetaan vastaan :?

Terveisin

Tuomas
Viimeksi muokannut Chosen4, 15 Kesä 2012 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo -03 130hv TDCI ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja bluri »

Eiköhän Fordilta tule samantien "uusi pumppu ja ykkössuutin (elleivät tarjoa kaikkia neljää..), lasku 3500e"

Nopealla haulla talkfordista vikakoodiesi avulla löytyi muutamakin vastaava tapaus..
http://www.talkford.com/topic/153210-er ... 664-p1665/

Polttoainesuodatin vaihdettu millon viimeks? Fordin huolto-ohjeiden mukaan sitä ei taideta vaihtaa kun 40tkm välein, mutta yleisesti suositeltavaa jopa 10tkm välein, koska common rail-järjestelmä on todella herkkä epäpuhtauksille. Varsinkin kun suodattimen vaihto on noin 15min homma, ja Motonetistä saa Boschin suodattimen 18,50e (ainakin omaani, Fordilta olis maksanu suodatin 72e..)
Sanotaan että näihin ei pitäisi laittaa kuin Ford-, Bosch- tai Delphi- suoratin.

Tämmöset voi viitata pumpun ongelmiin, mutta myös ilmaongelmiin polttoainejärjestelmässä.

Imusarjan paskaisuus on ihan normaalia EGR:n takia, tuo -03 kun on ylensä EURO3, kannattaa se sulkea jatkoa ajatellen.
Chosen4
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Touko 2012 23:40

Re: Mondeo -03 130hv TDCI ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Chosen4 »

No fordille en autoa ole viemässä :mrgreen: Ennemmin vaikka tuikkaan mokoman tuleen, ei niin kallis tapaus ole kuitenkaan kyseessä :D

Mutta juu, suodatin on vaihdettu noin 15 tuhatta sitten, eli viime syksynä. Talvihan siinä välissä on ollut ja tarkoitus olikin se vaihtaa. Suutin ja pumppu vikaa en uskalla vielä edes sen enempää miettiä.

Lähinnä tällä hetkellä ihmetyttää tuo miksi auto ei starttaa enää? Ilmeisesti vika tuli sen jälkeen kun vikakoodit oltiin luettu ja nollattu? Olen tutkinut virrankulun ja maattopaikat eikä niissä pitäisi vikaa olla kun puhdistettu kaikki. Onko näissä mitään ajonestoa sitten joka voisi rajoittaa virran kulkua? Käyntiin vetämisen jälkeen auto kyllä jaksaa hieman pyörättää konetta mutta todella vähän...

Edittiä vielä: Öljyt ja nesteet näyttäis myös puhtailta, eikä kerää painetta tankkiin tai öljykorkin alle.
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo -03 130hv TDCI ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja bluri »

Helppoja juttuja nää ei ole, mutta tuolta Talkfordista saat hyvin apuja ja nopeasti..

Yksi suuri syy näissä starttiongelmiin on kaksoismassavauhtipyörän hajoaminen, jolloin startti täyttyy metallipölystä, eikä toimi enää kunnolla. Tän ei vaan pitäis ilmetä tolleen 'yhtäkkiä'..

Muidenkin suuttimien kunnon saa testattua ohivuoto-testillä(leak off test), johon ohjeita on yllinkyllin ympäri nettiä. Jos toi ykkössuutin laskee ihan täysin lävitte, vois se tiputtaa painetta muilta ja aiheuttaa ongelmia.


Tuolle B1600-koodille "tuntematon vika" löyty nopeella googletuksella että liittyis PATS-ajonestoon.
B1600 = No Pats key read by PATS control
Auto ei siis saa avaimesta ajonestosirulta tietoja.
http://passionford.com/forum/general-ca ... ignal.html

Toi vois selittää käynnistymisongelmat, jonka jälkeen alkais olla helpompi selvittää itse moottorin ongelmia..!
Chosen4
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Touko 2012 23:40

Re: Mondeo -03 130hv TDCI ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Chosen4 »

Pitänee ruveta selvittään tuo ohivuoto -testaus, kävikin jo mielessä että jos siitä lähtisi liikkeelle.

Ja tuo avain ongelmakin on käynyt mielessä mutta hylkäsin sen koska ajoestonvalo sammuu normaalisti kellotaulusta ja ovet avautuvat kuitenkin muutaman metrin päästä. Mutta voiko näihin vaihtaa avaimen patteri ilman että avainta tarvitsee uudelleen ohjelmoida? Tästäkin näyttää liikkuvan ristiriistaisia mielipiteitä... Ja tottakai autoon ei tullut kuin yksi avain aikoinaan mukana, luonnollisesti :shock:

Startin vaihto nyt onnistuu todennäköisesti iteltäkin niin sen voisi vaihtaakkin vaikka eihän tuo ihan ilmainen kalikka näihin ole.

Edit taasen:

Startin päädystä muuten törröttää hieman oudon näköinen metallitanko, tai siis pari senttiä näkyvillä oleva tangon pää joka on kirkas eli todennäköisesti liikkuu starttiin sisään ja ulos. Tangon päässä on hahlo. Kuuluukohan tuo asiaan kun ei ole moista ennen vastaan starteissa tullut?
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo -03 130hv TDCI ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja bluri »

Omaani vaihdoin pari viikkoa sitten patterin, ilman ohjelmointeja on menty jatkuvasti ilman ongelmia.
Se ajonesto-ohjelmointihan vaikuttanee siihen siruun, joka taitaa olla irti koko patterin muodostamasta virtapiiristä, jolla komennetaan lukkoja/hälyä.
Mulla on nimittäin toinen avain mallia ilman kaukosäädintä, ostin kylläkin ebays:ta juuri yhden (ja 1h päästä sulkeutuu toinen huuto) Jaguarin avaimen, niin saa stilettiavaimen :)

En starttia niin tunne, mutta voiskohan tuo tanko liikuttaa rattaat paikalleen ja pois, jotta saadaan käynnistyspyöritys tehtyä..?
Chosen4
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Touko 2012 23:40

Re: Mondeo -03 130hv TDCI ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Chosen4 »

Pitää vaihtaa se patteri varalta ja tsekata muutenkin ne liitokset avaimen sisällä kuten tuolla Talkfordin puolella oli kehotettu tekemään.

Päätin että nappaan startin tarkastukseen viikonloppuna kun taasen pääsee auton luo, kattoa miten hyvän hilsekerroksen se on sisäänsä keränny. Pääsee muutenkin testaan sen irtaallaan sanooko mitään suorasta virrasta. Jos sitten näyttää pahalta niin kiikuttaa suorilta vaihtolaitteeksi.

Btw, Jaguarin avain? Jaggeissa taidettiin käyttää jossain vaiheessa Fordin osia mutta avain? Onko se samanmuotoinen eli saako siitä sorvattua Fortsoniin passaavan? :)
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Mondeo -03 130hv TDCI ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja bluri »

Chosen4 kirjoitti:Pitää vaihtaa se patteri varalta ja tsekata muutenkin ne liitokset avaimen sisällä kuten tuolla Talkfordin puolella oli kehotettu tekemään.

Btw, Jaguarin avain? Jaggeissa taidettiin käyttää jossain vaiheessa Fordin osia mutta avain? Onko se samanmuotoinen eli saako siitä sorvattua Fortsoniin passaavan? :)
Kannattaa kattoa lukon puolelta ajonestorinkulan sisältä kanssa, että onko siellä piuhat ok.

Noi Jaguarin avaimet on joo toimivia mondeoihin, huusimpa eilen illalla vielä toisenkin.. hintaa ekalle tuli 20e ja toiselle 18e, niihin vielä avainaihio ja sorvaus varmaankin parikymppiä kappale.
Ohjelmointihan on helppoa, kun on valmiiks kaks avainta, jollon ne saa eestakasi kääntelemällä ohjekirjan ohjeiden mukaan naitettua. Noissa vaan pitää olla tarkkana, että on UK/euro speksillä, jotta käyttää 433MHz taajuutta, eikä jenkkien/kanadan 350MHz. Brittilän ebayssa noita on vaikka kuinka perkeleesti.
Chosen4
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Touko 2012 23:40

Re: Mondeo -03 130hv TDCI ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Chosen4 »

Tilanne päivitys pienen tauon jälkeen.

Startin nykäisin irti, tai siis taiteilin irti ja sehän oli täynnä metallisilppua. Muuten oli shaibaa kertyny kun yksi hiilikin jo jumitti kokonaan ettei ottanu kosketusta, oiskos käynnistymisongelma johtunut jopa tuosta? Putsaillin liat jarrucleanerillä ja ehjältähän tuo muuten näytti.

Paikalleen ei vielä päässy laittaan kun rikkoin sitten solenoidissa olevan muovikehyksen johon yksi piuhoista tulee kiinni. Hakea uusi solenoidi, mitähän moinen maksaa?

Keskiviikkona jos pääsis sitten räppään startin paikoilleen ja kokeileen alkaako kone pyöriin.
juhve
Viestit: 486
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Mondeo -03 130hv TDCI ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja juhve »

taitaa olla vauhtipyörä tiensä päässä. mutsin 04 mallissa alko startti oireileen putsasin sen ja sit toimi 2kk taas putsasin niin ei pelannu kun 2 päivää. sitten uusittiin kytkin ja vauhtipyörä ja startti hyvin on pelannu sen jälkeen
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Chosen4
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Touko 2012 23:40

Re: Mondeo -03 130hv TDCI ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Chosen4 »

Kytkinhän siellä on varmasti menossa, painelaakerikin ääntää jo hiukan mutta se on tulevaisuuden remppoja se :D

Solenoidejahan ei varaosana saanut mutta sellainenkin järjestyi yhden liikkeen takahuoneesta vaihtostartista pullapussia vastaan 8) Eli vielä sai vanhan startin kiinni.

Auto lähti kakien käyntiin muttei totellut kaasua ollenkaan ja kävi tyhjäkäyntiä heikosti 550 kierroksen tietämillä.

Vaihtoehtoina on nyt odottaa että yksi putiikki tulisi kesälomalta joka kuulemma pystyy korjaamaan suuttimen noin 200 eurolla. Toinen vaihtoehto on huoltamo jossa suuttimenvaihto uuteen kustantaa 500 euroa. Itse en taida ruvetakkaan vaihtamaan kun hintaeroa ei tule kuin max. 100 euroa :|
Chosen4
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Touko 2012 23:40

Re: Mondeo -03 130hv TDCI, startti ja suutin vikaa...

Viesti Kirjoittaja Chosen4 »

Todii, auto kävi suuttimen vaihdossa. Tilanne parani hiukan mutteivat ongelmat vielä loppuneet. Piti vaan pysäyttää ammattihuolto kukkaron paineen takia :D Pajalla epäiltiin vahvasti että periksi antautuneita suuttimia on useampiakin. Mutta...

Auto lähtee nyt käyntiin kuten kuuluukin, eli hehkut toimii ja ilmeisesti aine virtaa suunnilleen oikein minne kuuluukin. Auto kävi suhteellisen huonoa rynkyttävää tyhjäkäyntiä pajalta hakiessa mutta 150 kilsan työreissu/koeajon jälkeen tyhjäkäynti on tasoittunut melkein normaaliksi. Nyt ongelmista kieliviä oireita on:

-ei vetoja alle 2700 kierroksen, 3000 kierroksen kohdalla vetää joten kuten, muttei oikein
-Satunnaisia aika rajuja savunpölläytyksiä, sinistä moista ja välistä mustaa mukaava.
-Ei vikakoodeja enää.

Jos seuraavana kokeilisi nokka-akselin tunnistimen vaihtoa, polttoaineen suotimen vaihtoa ja halailua sekä paijjailua jos se siitä rävähtäis toimiin kunnolla :mrgreen:

Tieten jos jotakuta kuullostaa tutulta tämä stoori, niin saa tiedon ja sen mukana tulevan vallan jakaa kanssani.
Chosen4
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Touko 2012 23:40

Re: Mondeo -03 130hv TDCI, Laturi ja suutin vikaa...

Viesti Kirjoittaja Chosen4 »

Päivitetään nyt tietoa taasen koska auto ei vieläkään täydessä iskussa ole. Putsasin kampiakselin tunnistimen, vaihdoin D-suodattimen ja kävin lävitse loputkin liittimet, vika ei näillä hävinnyt vaan vedot pysyivät poissa. Rupesin sitten käymään ahtoputkistoa lävitse muttei sieltäkään mitään löytynyt, lopulta otin turbon suojakilven irti ja tutkin senkin liitokset joissa ei vikaa ollut, painelin samalla turbon "kelloa" joka tuntui liikkuvan heikosti, hiukan crc-tä ja edestakaisin painelua niin rupesi sylinteri liikkuun oikea oppisen kevyesti, tarkistin vielä että kalvo on ehjä. Kone käyntiin ja koeajo lenkille, vedot olivat palautuneet entistä paremmalle tasolle ja kierroksilla kone toimi moitteitta.

Vieläkin tyhjäkäynnillä auto menee vikatilaan, eli kaikki ei ole oikein vaikka matka-ajoa remppauksen jälkeen on taitettu jo 3500, polttoaineen kulutus tippui melkein litran ilmeisesti suuttimen vaihdon johdosta. Taas kun löytää motivaatiota korjata tuota niin teen ylivuototestin vielä suuttimille ja vaihdan uudet klemmarit joka paikkaan sekä imusarjan tiivisteet jos vika johtuisikin jostain vuodosta. Myös ERG-laitteistolle vois tehdä suuremman puhdistuksen ja kokeilla tulpatakkin sitä vaikka.

Tämän hetken oireet siis ovat savuttaminen kylmänä ja huonot vedot silloin sekä vikakoodin päälle meno tyhjäkäynnillä.

Onko näissä muuten erillistä tyhjäkäynti laitteistoa vai hoitaako muu moottorinohjaus myös tyhjäkäynnin? Ja voiko sitä säätää mitenkään?
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo -03 130hv TDCI, Laturi ja suutin vikaa...

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Jos ei vetoja alle 3000rpm niin olisikohan egr venttiili karstoittunut jumiin, nyt kun dieselistä on kyse.
Vastaa Viestiin