Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Ford83L
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Tammi 2011 15:42

Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Viesti Kirjoittaja Ford83L »

Minulla on ford escort 83 L lainasin autoani isäukolle joka sitten päätti ajaa pohjan kiinni lumeen joka sitten aiheutti sammumisen (johtuen että virranjakaja kostui) kuivasin jakajan jonka jälkeen hän ajoi sen sitten täysillä lätäkön yli (sama juttu :evil: ) ja nyt kun sain sen ajettua kotiin en saa sitä enään käyntiin onko kellään mitään ideaa miten saan sen uudelleen käyntiin tai minkä takia auto ei käynnisty

kertokaa vain kaikki mitä voin tehdä jotta voin ruksittaa vaikka lapulle ja viivata niitä yli jos ei toimi ja mitä vikaa voisi olla autossa nyt ?
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Eräässä fiestassa(?) oli kärähtänyt virranjakajan pyörijän esivastus eli käytännössä pyörijä aiheutti katkoksen kipinän kulkuun. Sitä vikaa etsittiin kauan ettei miksei suostu käynnistymään.

Minulla oli aikoinaan eräs vanha corolla. Aina kun se seisoi yön yli ja oli hieman kosteaa, niin oli pakko kuivata kaikki sytytysjohdot. Oli herkkä kosteudelle. Kuivauksen jälkeen suostui aina käynnistymään. Samoin jos moottori oli jonkin aikaa sitten ajettu vaikkei varsinaisesti ollut enään lämmin, joten kai se kosteus oli sen verran haihtunut. Nuorena poikana en tajunnut että olisin varmaan päässyt helpommalla kun olisin ostanut uudet sytytysjohdot+tulpat tai tutkinut saako puola kunnolla sähköä.

Onko autossa puolan esivastusta? Eli puola olisi vaikka oikeasti 10v(?) puola ja käynnistyksen aikana saa täydet sähköt, koska startti romahduttaa akun jännitteen ja jaksaa paremmin silloinkin lyödä kipinää myös kylmäkäynnistyksessä talvellakin. Käynnistyksen jälkeen sähkö johdetaan esivastuksen kautta, jottei jatkuva yli 14v jännite tuhoa puolaa ylikuumentumisen seurauksena. Tällöin luulisi että suostuisi käynnistymään ja jos puolan esivastus rikki, niin kai sammuu heti avaimesta irti päästettyä, koska puola ei saa sähköä (katkos)?

Muistan kuinka eräs bussi lähti päätepysäkiltä talvella ja pääsi n. 100m, jolloin sammui täysin. Bussi hinattiin korjaamolle ja vikaa etittiin. Startti pyöri muttei käynnistynyt. Polttoainetta oli. Viimein vika löytyi, sillä pohjasta oli johtonippu mennyt poikki kuin veitsellä olisi leikattu. Syyksi arveltiin että jäinen lumikokkari olisi viiltänyt. Joten tutki vielä moottorin johdotusta jos se olisi saanut kipeää jotenkin ja toimii kuitenkin välillä?
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Viesti Kirjoittaja tursas »

Ensin tarkistaisin tuleeko startatessa tulpille kipinää, yks tulpanjohto irti, pitkä ruuvari sinne hattuun ja ruuvarin varsi lähelle koneen runkoa ja katselua. Akku on varmaan tyhjä, lataukseen tai apuvirtaa kaapeleilla. Jos se on ottanu pohjakosketuksen tarkistaisin myös, että bensaputket on ehjät. Kastuukos tulpat startatessa, eli saako bensaa... :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Ford83L
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Tammi 2011 15:42

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Viesti Kirjoittaja Ford83L »

okei tarkistin tulpat lyövät kipinää niin myös tulee bensaa tulpille mutta bensaa taitaapi jostain syystä joko vuotaa jonnekkin koska bensa haisee ainakun käyttää starttia onko kellään lisää ideoita voisiko kaasari olla tukossa jotenkin ?
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jaa, enpä tunne Escoja, mutta ilmanputsari pois edestä ja kaataa pikkasen bensaa kaasarin kurkkuun, niin käyntiin pitäis lähteä jos sytkäpuoli on kunnossa sitten tarkistaisin bensaletkut, bensansyötön kaasarille menevästä letkusta, kaasarin alipaineletkut...tuolla näyttäis olevan kaasarin manuaali englanniksi:
http://escort.mk3.pagesperso-orange.fr/ ... 86-04a.pdf
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
yritäedes
Viestit: 2183
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Onko virranjakajan runko tiukasti kiinni? Tarkoitan, ettei päässyt pyörähtämään
kun kuivailit sitä jakajaa. Ja ajoitus mennyt pieleen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Ford83L
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Tammi 2011 15:42

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Viesti Kirjoittaja Ford83L »

yritäedes kirjoitti:Onko virranjakajan runko tiukasti kiinni? Tarkoitan, ettei päässyt pyörähtämään
kun kuivailit sitä jakajaa. Ja ajoitus mennyt pieleen.

virranjakajalla täysin yksi mahdollisuus mennä takaisin kiinni
yritäedes
Viestit: 2183
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Sytytys ja käynnistyminen (kiirrellinen)

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

En siis tarkoita virranjakajan kantta, jonka irrotit ja kuivasit, vaan koko virranjakajaa, joka
on yleensä pultilla kiristetty tiettyyn asentoon ja jota kiertämällä sytytyshetkeä säädetään.
En tiedä mikä kone sulla on ja vain oletin, että virranjakaja on "perinteistä" mallia...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin