Fordien pyöränmutterit

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Fordien pyöränmutterit

Viesti Kirjoittaja jucca »

Mihin kaikkiin Fordien vanteisiin käyvät nämä isolla irrallisella kartiolla olevat pyöränmutterit, joita on ollut ainakin Cosworth Sierran vanteissa?

Entäpä saman kokoiset, mutta kiinteällä kartiolla olevat?

Minkäs hintaisia nuo mahtavat olla uutena?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Fordien pyöränmutterit

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Fordin alumiinivanteissa on perinteisesti ollut mutterit irtokartiolla, eli karkeesti kaikki alkuperäiset fordin alumiinivanteet tulee samoilla muttereilla 80-luvun alusta lähtien. Vanhemmissa aluissa oli holkkimutterit, ja 80-luvun etuvetoisissa pultit irtokartiolla. Mun tietääkseni noita ei ainakaan fordilaisena ole kiinteällä kartiolla alumiinivanteisiin, ovat jotkut tarvikemutterit.
Noita alumiinivanteen muttereita on kahta tyyppiä, niitä mitkä on avonaisia päästä, tarkoitettu sellaisiin vanteisiin, joissa mutterit on peitelvyn takana piilossa, eli mutterin ei tarvi olla kovin kaunis, näitä saa mun mielestä jollain muutamalla eurolla/kpl, sitten se toinen mutterityyppi on sellainen, missä on ruostumatonta terästä kupu päällä, tarkoitettu vanteisiin joissa mutterit on näkyvillä. Kalliita, n.8e/kpl.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Fordien pyöränmutterit

Viesti Kirjoittaja jsel »

Mihin kaikkiin Fordien vanteisiin käyvät nämä isolla irrallisella kartiolla olevat pyöränmutterit, joita on ollut ainakin Cosworth Sierran vanteissa?

Entäpä saman kokoiset, mutta kiinteällä kartiolla olevat?
Aluvanteisiin irtokartiolla, ja peltivanteisiin kiinteällä.
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Re: Fordien pyöränmutterit

Viesti Kirjoittaja jucca »

Nuo kaikki ovat tosiaan merkkiliikkeestä kotoisin, ja kaikki ovat umpinaisella päällä.

Kiinteäkartioiset ovat suurin osa 5kpl pakkauksissa, että varmaan tarkoitettu johonkin 5-pulttijakoiseen vehkeeseen.

Missä malleissa on peltivanteissa tuo iso kartio?
En ole tavannut kuin pienemmällä kartiolla olevia.
esko71
Viestit: 164
Liittynyt: 21 Huhti 2006 18:01
Paikkakunta: mikkeli

Re: Fordien pyöränmutterit

Viesti Kirjoittaja esko71 »

RallyRacelta löytyy noita fordin muttereita muutamaa sorttia 4,5e kpl.. itsekkin muutama vuos sitten ostanu mikkelin kantolasta umpinaiset kiinteällä kartiolla olevat mutterit,maksoi vajaa 50e,ja oli mulla cossun vanteiden kanssa,ja kaikkien muidenkin..
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Fordien pyöränmutterit

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

rengasliike (Rengas Salo) myi mulle Advantin aluihin kiinteäkartioiset. maksoi hieman yli kaksikymppiä.
Avatar
jucca
Viestit: 248
Liittynyt: 07 Syys 2006 16:26

Re: Fordien pyöränmutterit

Viesti Kirjoittaja jucca »

Mondeomies kirjoitti:rengasliike (Rengas Salo) myi mulle Advantin aluihin kiinteäkartioiset. maksoi hieman yli kaksikymppiä.
Eiköhän Advantin vanteet mene ihan normaaleilla pienemmillä aluvannemuttereilla..?
Paljon halvempia joka paikassa kun nämä erikoismutterit..
consuli-72
Viestit: 24
Liittynyt: 29 Heinä 2009 08:15

Re: Fordien pyöränmutterit

Viesti Kirjoittaja consuli-72 »

ja mullakin consulis umpipäiset pitkät mutterit PELTIVANTEIS....kyl ne kiinni pysyy,täytyy sit katsoa,jos joskus ostaa aluvanteetkin.... nii on pienel kartiolla ja 5kpl/rengas :lol: vois nuo jollekin kaipaavalle sopivasti vaik myydäkin tai vaihtaa jos saa "normimutterit" tilalle :P
Vastaa Viestiin