2.0i dohc tyhjäkäynti seilaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

2.0i dohc tyhjäkäynti seilaa

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Autona Sierra 2.0i dohc -92
Tyhjäkäynti seilaa kylmällä koneella. Seilaus ilmenee kun koneen lyö tulille ja antaa käydä yksikseen, kierrokset lähtee laskemaan ja tipahtaa noin 500rpm, tästä kierrokset pomppaa takaisin ylös (1200rpm) ja käy hetken normaalisti (900-1000rpm). Saatta joskus jopa sammua.
Jos auto on ollut käynnissä taikka ajetu edes muutama minuutti ei seilaamista tapahdu. Vika ilmeni vasta nyt kun kelit hieman kylmeni ja kostui.

Niko
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Taitaapi tyhjäkäynti venttiili takkuilla :roll:
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

Mulla sama ongelma..soitin ford huoltoon ja sieltä sanottiin että tod näkösesti vikaa ooisi ECT-anturissa..
tonis
Viestit: 196
Liittynyt: 28 Marras 2006 22:32
Paikkakunta: Lahti / Paja Hauholla

juu u..

Viesti Kirjoittaja tonis »

vika on tod.näk siin ns.kuumalanka anturissa mikä on siin ruiskun kyljessä.. se riittää jo pelkästään että se on paskanen. kokemuksesta voin kertoa.. :lol: tuliko vika kenties yht äkkii vai hiljalleen? millanen ilmanputsari?
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Vika tuli Yllättäen, tai ei ainakaan ennen ole käyttäytynyt keseisellä tavalla kun auto ollut minulla. Ilmanputsari on vakio ja suhteellisen puhdas.
Tyhjäkäynti venttiilin löydän ja puhdistan miten?
Onko ECT-anturi ja kuumalanka anturi sama asia? Miten tarkastan kyseisten laitteiden toimivuuden taikka putsaan?
ara
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Loka 2006 17:34
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja ara »

Tuolta voi löytyä kans jotain helpotusta..mulla oli escortissa sama vaiva :roll:

http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... e821409f5e
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

_Niko kirjoitti: Tyhjäkäynti venttiilin löydän ja puhdistan miten?
konepellin lukon kohdalla imuputkessa oleva hopeinen kikkare
http://koti.welho.com/jsaari5/dohc.jpg

helppo purkaa ja puhdistaa, mutta kasatessa ole tarkkana että tiiviste pysyy varmasti ehjänä
Focus 1.0 edition a6 2017
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

Ei ollu vika kuumalanka-anturissa,oli kylläkin tod likainen mutta puhistuksen jälkeenkin sama nykytys jatkuu..seuraavaksi siirrytään ect-anturin kimppuun..
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

Ect-anturi on sökö...Nyppäsin piuhat irti ja kävin kokeilee..nykiminen loppu..mut käyntiin lähtö vaikeutui..eli uutta anturia vaan kehiin.
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

sysler kirjoitti:Ect-anturi on sökö...Nyppäsin piuhat irti ja kävin kokeilee..nykiminen loppu..mut käyntiin lähtö vaikeutui..eli uutta anturia vaan kehiin.
Paljon köyhduit anturista ja mistä sen ostit?
Missä kohti kuumalanka anturi sijaitsee ja miten sen puhdistit?
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Kaikkia antureita saa fordilta ;) Ps. Kokemusta löytyy ;)
Eikä niitä muualta kannata ostaakaan!
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Joo, kyllä loppu munkin mototnet antureiden osto kun voortin hankki. Kyllä sen kantapään kautta opii. kovin kalliita ovat jos marmoritiskiltä käy ostamassa, eikö elo mitään "maahantuojaa" tms jolta samoja osia voi tilata edukkaasti?
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

ECT-anturi oli jotain 25e fordilla.Kuuma lanka anturi sijaitsee siinä ruiskun/imusarjan päällä edestä katsottuna oikealla. iso mutteri johon tulee liitin..lähtee auki isolla lenkkiavaimella..muista tiivistää avaamisen jälkeen putkiteipillä yms..muuten tulee ohivuotoa..
janmie
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Loka 2006 22:07

Viesti Kirjoittaja janmie »

Mikä olikaan ECT-anturin suomenkielinen nimi? Paikallisessa varaosamyynnissä täti ei löytänyt vastaavaa. Niin ja missä kohti se sijaitsee??
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

janmie kirjoitti:Mikä olikaan ECT-anturin suomenkielinen nimi? Paikallisessa varaosamyynnissä täti ei löytänyt vastaavaa. Niin ja missä kohti se sijaitsee??
http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=15506
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ja mikä hitto toi kuumalanka anturi nyt oikeen on :shock: ???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Kuumalanka-anturin ja tyhjäkäyntiventtiilin puhdistin tänään. venttiili ei tuntunut mitenkään kovin likaiselta, sitä hieman ruikin elektroniikan puhdistus spraylla. Kuumalanka anturi oli jotenkin rasvaisen tai kostean tulpan näköinen, sen puhdistin pumpulipuikolla ja elektoniikan puhdustus spraylla. Oireita ei tuon jölkeen ilmennyt, mutta ei niitä ole aina ilmennytkään.
Miten kuumalanka anturi olisi pitänyt kiristää oikea oppisesti? Se ei tuntunut "toppaavan" mihinkään, joten kiristn sitä hieman pidemmälle kuin ennen avaamista se oli ollut. Tietysti putkiteipin kanssa.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Toistan. Mikä kuumalanka anturi on kyseessä????
Ilmeisesti joku moottorin lämpöanturi kuitenkin?
Imuilman lämpötila-anturi???

Taas helpottaisi jos puhuttaisi asioista oikeilla nimityksillä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Ilmeisesti mittaa moottoriin tulevaa ilman määrä.
http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmam% ... %A4mittari
Tuolta MAF mittari.
Ilmeisesti puhutaan kyseisenlaisesta mittarista.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

_Niko kirjoitti:Ilmeisesti mittaa moottoriin tulevaa ilman määrä.
http://www.autowiki.fi/index.php/Ilmam% ... %A4mittari
Tuolta MAF mittari.
Ilmeisesti puhutaan kyseisenlaisesta mittarista.
No juuri tätä tarkotan. Nimittäin myös itelle tulee maf mieleen kun puhutaan kuumalanka mittarista, mutta tässä topicissa taitaa olla kuitenkin kyse tosta imu/ahtoilman lämpötunnistimesta (ACT).
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

mistäs sä niko ton MAF:n löysit?

autodatan mielestä dohc:ssä ei sitä ole, enkä sitä omastanikaan ole löytänyt... :roll:


imusarjassa on kyllä IAT (intake air temperature) anturi, tarkotit varmaan sitä?
Focus 1.0 edition a6 2017
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Tuli ilmeisesti sitten putsattua IAT anturi, likainen oli ja taisi jotain auttaakin. :D
sysler kirjoitti:Kuuma lanka anturi sijaitsee siinä ruiskun/imusarjan päällä edestä katsottuna oikealla. iso mutteri johon tulee liitin..lähtee auki isolla lenkkiavaimella..muista tiivistää avaamisen jälkeen putkiteipillä yms..muuten tulee ohivuotoa..
tommo
Viestit: 69
Liittynyt: 25 Loka 2006 21:17

Viesti Kirjoittaja tommo »

No poistuiko vika, kun puhdistit imuilman lämpötila-anturin?
_Niko
Viestit: 40
Liittynyt: 27 Syys 2007 20:04
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja _Niko »

Vika on näillänäkymin poistunut, mutta koska vika ei esiintynyt aina, niin on vaikea sanoa katosiko se kokonaan. Tuntuu että tyhjäkäynti olisi tasoittunut, mutta se voi olla pelkästään tunnetta.
sysler
Viestit: 42
Liittynyt: 20 Syys 2007 15:53
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja sysler »

Niin..."kuumalanka-anturi" on virheellinen nimi kyseiselle potikalle.. se on IAT-tunnistin..sanoivat fordilla..vaihdoin Ect-anturin jonka jälkeen se on käynyt kuin buikki.
Vastaa Viestiin