Escort vm.96: Missä vika??
Escort vm.96: Missä vika??
Olin tuossa eilen illalla liikenteessä ja rupesin kattomaan ku yhtäkkiä rupes lämmöt nousemaan.. Ei siinä sitten muuta kuin lähimmälle huoltoasemalle kattomaan vesiä.. No niinhän se sitten oli että säiliössä oli vain tilkka vettä vaikka vesien piti olla ihan okei.. Vettä sitten vain säiliöön ja koneet käyntiin.. Katoin ettei vettä mistään vuotanu ja lähin jatkamaan matkaa.. Lämmöt laski normaalitasolle mutta pysyttelivät kuitenki hieman korkeammalla kuin yleensä.. Ajoin siitä sitten kotiin ja vielä kotipihassa katoin että vedet oli pysyny siellä missä pitääkin ja näinhän se oli..
Mutta tarina jatkuu....
Tänä aamuna kaveri oli sitten avun tarpeessa autonsa kanssa ja lähdin hätiin.. Kaverilla ei auto startannut ja usean tuuppauskerran jälkeen rupesimme sitten Escortilla hinaamaan kaverin autoa käyntiin.. Kaverin auto ei startannut mutta sen sijaan Escortista karkasivat lämmöt jälleen korkeuksiin.. Ei muuta kun hinaukset seis, pelti auki ja vikaa selvittämään.. Vedet oli säiliössä mutta sen sijaan flekti ei pyörinyt.. Hetken jääjdyttelyn päästä auto tulille ja takaisin kotiin, lämpöjen pysyessä normaalina.. Vika ei vieläkään selvinnyt..
Missä siis mahtaisi vika olla??
Mutta tarina jatkuu....
Tänä aamuna kaveri oli sitten avun tarpeessa autonsa kanssa ja lähdin hätiin.. Kaverilla ei auto startannut ja usean tuuppauskerran jälkeen rupesimme sitten Escortilla hinaamaan kaverin autoa käyntiin.. Kaverin auto ei startannut mutta sen sijaan Escortista karkasivat lämmöt jälleen korkeuksiin.. Ei muuta kun hinaukset seis, pelti auki ja vikaa selvittämään.. Vedet oli säiliössä mutta sen sijaan flekti ei pyörinyt.. Hetken jääjdyttelyn päästä auto tulille ja takaisin kotiin, lämpöjen pysyessä normaalina.. Vika ei vieläkään selvinnyt..
Missä siis mahtaisi vika olla??
JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT FORD ESCORT 91--00 ORION 91-92
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
Vertaa aina väriä alkuperäiseen!
91-- jos HARMAA/VIHREÄ 95-88° (ei 16V). . . . . . . . . . . 13-3724 9.90 ???
91-- jos MUSTA 103-98° (ei 16V/D/TD). . . . . . . . . . . . 13-3729 9.90 ???
91-- jos SININEN 110-105° (ei bensa). . . . . . . . . . . . 13-3769 12.50 ???
91-- jos VALKEA 117-112° (ei 16V/D/TD). . . . . . . . . . . 13-3770 12.50 ???
93-- jos 2-nopeus PUNAINEN 100-95°+95-90° D/TD. . . . . . . 13-3796 11.50 ???
91-- jos 2-nopeus HARMAA 110-105°+100-95°. . . . . . . . . 13-3797 16.80 ???
91-- Cosworth-DOCH VIHREÄ. . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3801 12.80 ???
91-- RS2000-DOCH HARMAA. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3797 16.80 ???
Motonetti lyö tommosen satsin valittavaksi..., mutta olikohan se nyt sitten niin, että ku ensin löydät sen kytkimen...piuhat varmaan lähtee itse flektistä...ni ku kytket ne kaks anturinpiuhaa yhteen ni näät onko se vika siinä katkaisijassa, elikkä sen flektin pitäis pyörähtää käyntiin, jos ei niin vika voi olla jossain muuallakin ku siinä katkaisijassa..no, meni vähän pyörittelyks...
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi
Vertaa aina väriä alkuperäiseen!
91-- jos HARMAA/VIHREÄ 95-88° (ei 16V). . . . . . . . . . . 13-3724 9.90 ???
91-- jos MUSTA 103-98° (ei 16V/D/TD). . . . . . . . . . . . 13-3729 9.90 ???
91-- jos SININEN 110-105° (ei bensa). . . . . . . . . . . . 13-3769 12.50 ???
91-- jos VALKEA 117-112° (ei 16V/D/TD). . . . . . . . . . . 13-3770 12.50 ???
93-- jos 2-nopeus PUNAINEN 100-95°+95-90° D/TD. . . . . . . 13-3796 11.50 ???
91-- jos 2-nopeus HARMAA 110-105°+100-95°. . . . . . . . . 13-3797 16.80 ???
91-- Cosworth-DOCH VIHREÄ. . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3801 12.80 ???
91-- RS2000-DOCH HARMAA. . . . . . . . . . . . . . . . . . 13-3797 16.80 ???
Motonetti lyö tommosen satsin valittavaksi..., mutta olikohan se nyt sitten niin, että ku ensin löydät sen kytkimen...piuhat varmaan lähtee itse flektistä...ni ku kytket ne kaks anturinpiuhaa yhteen ni näät onko se vika siinä katkaisijassa, elikkä sen flektin pitäis pyörähtää käyntiin, jos ei niin vika voi olla jossain muuallakin ku siinä katkaisijassa..no, meni vähän pyörittelyks...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Niihin flektille meneviin piuhoihin akulta suoraa 12V niin tietää pyöriikö se flekti alkuunkaan.Emu kirjoitti:No pitänee tutkailla se tässä lomilla sitten varmaan..
Olisiko tarkoitus siis kytkeä ne kaksi piuhaa yhteen mitkä lähtee siitä flektin moottorilta?? Vai siis onko noi jotku virtapiuhat ja sit anturilta flektille viel jotku omat??
Vw T2 -68 ja -74
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Ex:Mondöö 2,5 V6 gt stw -97
Tossa Sierran korjauskirjassa väitetään, että se flektin kytkin on termostaattikotelossa ja toinen kytkin mikä siellä jossain on, on moottorin lämpötilamittari, ainakin Sierrassa ja varmaan Escossakin, älä sotke näitä.......
....mutta ainakin mulla tossa yhessä toisessa autossa ku pisti ne kaks flektikytkimeen tulevaa piuhaa yhteen (onkos ne nyt sitten maa vai virtapiuhoja), ni selvis se, että vika ei ole kytkimessä (flekti ei pyörinyt) vaan itse flektin sähkömoottorissa, joka sitten piti vaihtaa....
...miten ne piuhat menee sitten noin uudessa Escossa, ni viisaammat voi taas sen kertoa, siellä näyttää olevan semmosiakin malleja tuolla luettelossa, , jossa on useampikin nopeus, joten piuhoja pitäis silloin olla useampi kuin kaksi....ni vähän vaikee tässä on suoraan sanoa, että yhdisteleppäs sieltä piuhoja ominpäin youknouw
Tuolla taas samaa puuhaa tehään Haynesissä enklanniksi, mutta sanasto on ainakin mulle outoa....
http://www.fordfans.cz/download/manual/0686-03.pdf
kaippa se perusasia jos ja ku sitä anturia vaihtaa on, että irrottaa akusta maapiuhan(ei tee oikaria) ja ettei vaiha kuumaan koneeseen(näpit palaa nesteistä) tai ja että avaa paisuntasailiön korkin ettei siellä ole painetta...
...ja olihan vielä se puhaltimen sulakekkin katottu...
....mutta ainakin mulla tossa yhessä toisessa autossa ku pisti ne kaks flektikytkimeen tulevaa piuhaa yhteen (onkos ne nyt sitten maa vai virtapiuhoja), ni selvis se, että vika ei ole kytkimessä (flekti ei pyörinyt) vaan itse flektin sähkömoottorissa, joka sitten piti vaihtaa....
...miten ne piuhat menee sitten noin uudessa Escossa, ni viisaammat voi taas sen kertoa, siellä näyttää olevan semmosiakin malleja tuolla luettelossa, , jossa on useampikin nopeus, joten piuhoja pitäis silloin olla useampi kuin kaksi....ni vähän vaikee tässä on suoraan sanoa, että yhdisteleppäs sieltä piuhoja ominpäin youknouw
Tuolla taas samaa puuhaa tehään Haynesissä enklanniksi, mutta sanasto on ainakin mulle outoa....
http://www.fordfans.cz/download/manual/0686-03.pdf
kaippa se perusasia jos ja ku sitä anturia vaihtaa on, että irrottaa akusta maapiuhan(ei tee oikaria) ja ettei vaiha kuumaan koneeseen(näpit palaa nesteistä) tai ja että avaa paisuntasailiön korkin ettei siellä ole painetta...
...ja olihan vielä se puhaltimen sulakekkin katottu...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Joo sulake on kyllä katottu ja ehjähän se oli
Ainakin äkkiseltään (pimeessä ) katottuna ei näyttny siihen flektille tulevan kuin ne kaks piuhaa siihen moottorille.. Yks piuha meni kanssa "sinne päin" mut ei päässy tarkemmin tutkimaan ko tuntu olevan vähän kuuma paikka 8)
Mut oli miten oli ni varmaan jos hypyillä vetää elektroa suoraan siihen moottorille ni ei varmaan mitään lisävahinkoa saa aikaan..
Hitto kun piti tulla vielä kipeäksikin tässä niin katsoo nyt sit et milloin tuon kerkiää/pystyy kattomaan..
Ainakin äkkiseltään (pimeessä ) katottuna ei näyttny siihen flektille tulevan kuin ne kaks piuhaa siihen moottorille.. Yks piuha meni kanssa "sinne päin" mut ei päässy tarkemmin tutkimaan ko tuntu olevan vähän kuuma paikka 8)
Mut oli miten oli ni varmaan jos hypyillä vetää elektroa suoraan siihen moottorille ni ei varmaan mitään lisävahinkoa saa aikaan..
Hitto kun piti tulla vielä kipeäksikin tässä niin katsoo nyt sit et milloin tuon kerkiää/pystyy kattomaan..
Ford Escort STW CLX 1.6 16v zetec vm.96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
- Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi
itellä sattuu olemaan ALFAMERIN-korjausopas ja se kertoo tämmöstä: "Elikkä irrottaa se tuulettimen liitin ja kytke akku suoraan liittimeen. Ellei tuuletin pyöri on se varmasti viallinen. Tuulettimen moottoria ei voi yleensä korjata, joten se on uusittava." Ja tuo tuulettimentermostaatti katkasimen tarkistus oli jo vissii selitetty, eli liitin irti ja navat toisiin --> virta päälle. Ei pyöri vika sulakkeessa tai sähköjohdossa, mutta jos pyörii eikä lähde ajossa päälle vika termostaattikatkasimessa. Zetecissä katkasija ylävesiletkussa ja CVH-moottorissa termostaattikotelossa. Tiiviste vaihdettava, tai sitten tiivistetahnalla. Tosin olisko tuossaki anturissa tiiviste valmiiksi, kuten moottorinlämpötila anturissa?? Ja flektille menee 2 piuhaa maa ja plussa. Ja maa on musta. Nämä jutut otettu ALFAMERIN-oppaasta ja jos tarvit sähkökaavoja neki löytyy. Toivottavasti oli jotain apu, vaikka kyllä tähän oli jo hyvin neuvottu. Ei muutaku rauhallista joulua.
Juha
Juha
Escort -96
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Jaaha, sitä on sitte lisätty maustetta soppaan oikein urakalla
No mutta juu.. Niistä sähkokaavoista vois ainakin olla hyötyä kun tuolla konehuoneen puolella tota piuhaa kuitenkin on jos vaikka minkä näköstä..
En ole siis vielä(kään) ehtinyt tutkimaan lisää kun ei tuo tauti nyt oikeen tunnu hellittävän otettaan
Missähän mahtaa muuten mennä Monteonistin mainitseman uuden ja vanhan Escon raja?? Melkoisen häilyvä käsite..
No mutta kiitoksia nyt kuitenkin tässä vaiheessa kaikille apua tarjonneille!! Jahka tämä tauti tästä hellittää niin sitten väännetään puoliepeliä konehuoneen puolelle ja ruvetaan selvittämään
No mutta juu.. Niistä sähkokaavoista vois ainakin olla hyötyä kun tuolla konehuoneen puolella tota piuhaa kuitenkin on jos vaikka minkä näköstä..
En ole siis vielä(kään) ehtinyt tutkimaan lisää kun ei tuo tauti nyt oikeen tunnu hellittävän otettaan
Missähän mahtaa muuten mennä Monteonistin mainitseman uuden ja vanhan Escon raja?? Melkoisen häilyvä käsite..
No mutta kiitoksia nyt kuitenkin tässä vaiheessa kaikille apua tarjonneille!! Jahka tämä tauti tästä hellittää niin sitten väännetään puoliepeliä konehuoneen puolelle ja ruvetaan selvittämään
Ford Escort STW CLX 1.6 16v zetec vm.96
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
- Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Juu, elikkä siinä oikealla puolella kannen päässä olevan kotelon päällä mistä lähtee ylävesiletku, on jäähdytysnesteen lämpötilaanturi joka antaa ECU:lle tietoa ja ECU ohjaa sen tiedon perusteella myös Flektiä..
Ylävesiletku alapuolella on taas lämpömittarin anturi.
Näin ainakin tuossa minun -92 Eskossa
Ylävesiletku alapuolella on taas lämpömittarin anturi.
Näin ainakin tuossa minun -92 Eskossa
Focus 1.8i STW -99
Anglia 1.2 -67
Sierra 2.0i Turbo -89
Anglia 1.2 -67
Sierra 2.0i Turbo -89
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Kyllä näin on! Itse tuossa kesällä etsiskelin flektin ohjausta -96 escosta löytämättä mistään vesiletkujen yhteydestä lämpötila-anturia. Alfamerin kirjojen tiedot ovat vain suuntaa antavia.Monteonisti kirjoitti:En ole kurkkaillut kaikkia Eskojen Zeteccejä mutta ainakin ensimmäisessä, siis -92, oli anturi ylävesiletkun alapuolella ja mallissa -96 ECU tietääkseni ohjailee koska anturia ei löytynyt kun etsin! 8)
Muistaakseni myös Monteosta -95 anturi puuttui?
-
- Viestit: 40
- Liittynyt: 17 Elo 2006 12:49
- Paikkakunta: Sodankylä/Rovaniemi