En löytänyt mistään ohjetta sierran vetareiden purkuun ja korjausopaskin suositteli ammattikorjaamon käyttöä.
No nykypäivänä tuskin mikään korjaamo näitä edes tekisi?
Pistin sitten itse vetoakselin palasiksi ja tässä kuvallista ohjetta:
Kun vetoakseli on irroitettu,
helppoa kunhan muistaa, että yleensä kuskin puolella on vasenkätinen kierre tuossa napamutterissa.
Perästä irtoaa nykäisemällä.
Voi tehdä pienen viillon tuohon peltiin tai sitten vaan naputella taltalla pellin irti akselista.
Sitten pelti ja suojakumi irtoaa ja vetonivelen voi ottaa irti,
takana oleva jousi kyllä ponnauttaa sen yleensä automaattisesti.
[/url]
Tässä kuvassa on osien järjestys.
Eli: kumi, pelti, muoviosa, tripodi, lukkorengas, jousi.
Molemmat päät on samanlaiset tripodinivelet, eli jos purkaa vain toisen, kannattaa merkitä purkaessa
tripodin asento, koska luullakseni vaikuttaa akselin toimivuuteen ja tasapainoon.
[/url]
Ford sierra vetari, vetarin purku, vetoakseli, vetoakselin kumin vaihto. Vetoakselin suojakumin vaihto.
Sitten vaan uusi kumi ja rasvat.
Koska pelti venähtää irrottaessa, laitoin silikonia väliin ja naputtelin pellin takaisin muotoon.
Tästä on olemassa myös toinen versio, missä tuo peltiosa on huomattavasti vahvempi ja se piti varmistaa
kasattaessa parilla hitsipisteellä, siis jos käyttää vanhoja osia. En tiedä onko uusia miten saatavilla.
[/url]
Ford sierra vetari vetarin suojakumin vaihto vetoakselin suojakumin vaihto vetarin purku vetoakselin purku.
Ford Sierra vetoakselin suojakumien vaihto, kuvat, vetoakselin purkaminen.
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
-
- Viestit: 2075
- Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31
Re: Ford Sierra vetoakselin suojakumien vaihto, kuvat, vetoakselin purkaminen.
miten olis liimattava suojakumi niin ei tarvis purkaa...
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Ford Sierra vetoakselin suojakumien vaihto, kuvat, vetoakselin purkaminen.
olis, on tähänkin laitettu yksi semmoinen.
Ei vaan oikein auta, kun vaihdettiin 7,5" lukkoperä,
niin piti purkaa akselit ja vaihtaa niihin toiseen päähän laippamallinen (CV) vetoakselin pää.
Ja joskus joutuu niveliä purkamaan, jos vaikka on päässy likaantumaan, kun ei ole huomannut ajoissa viallista kumia.
Tämän mallin nivelet on kyllä aika hyvin suojassa, kun tuo metallikuppi on niin pitkä.
Ei vaan oikein auta, kun vaihdettiin 7,5" lukkoperä,
niin piti purkaa akselit ja vaihtaa niihin toiseen päähän laippamallinen (CV) vetoakselin pää.
Ja joskus joutuu niveliä purkamaan, jos vaikka on päässy likaantumaan, kun ei ole huomannut ajoissa viallista kumia.
Tämän mallin nivelet on kyllä aika hyvin suojassa, kun tuo metallikuppi on niin pitkä.
Re: Ford Sierra vetoakselin suojakumien vaihto, kuvat, vetoakselin purkaminen.
Ihan mielenkiinnosta, onko sulla siis sovitettu laippavetareihin ulommat pätkät normi-Sierran tumpattavaista vetareista?MrHakukone kirjoitti: ↑12 Touko 2024 12:01 Ei vaan oikein auta, kun vaihdettiin 7,5" lukkoperä,
niin piti purkaa akselit ja vaihtaa niihin toiseen päähän laippamallinen (CV) vetoakselin pää.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Ford Sierra vetoakselin suojakumien vaihto, kuvat, vetoakselin purkaminen.
Joo, tai siis laippavetareiden sisemmät päät alkuperäisiin tumppiakseleihin.
Se kai on ainoa tapa. Laippavetareiden boori oli ainakin näissä akseleissa pienempi, ei sopinut suoraan. On siis 2- litrainen doch
Se kai on ainoa tapa. Laippavetareiden boori oli ainakin näissä akseleissa pienempi, ei sopinut suoraan. On siis 2- litrainen doch
Re: Ford Sierra vetoakselin suojakumien vaihto, kuvat, vetoakselin purkaminen.
Itse en toistaiseksi oo risteyttäny vetareita laippaperä vs. tumppimalli vaan koko akseliston vaihtanu aina tai koonnu paketin jossa uloimmatkin osat vetareista laipoilla ja laakeripukit joissa kiinnitykset satuloille. Selviää bolt-onMrHakukone kirjoitti: ↑12 Touko 2024 17:02 Joo, tai siis laippavetareiden sisemmät päät alkuperäisiin tumppiakseleihin.
Se kai on ainoa tapa. Laippavetareiden boori oli ainakin näissä akseleissa pienempi, ei sopinut suoraan. On siis 2- litrainen doch
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 15
- Liittynyt: 01 Heinä 2023 14:07
Re: Ford Sierra vetoakselin suojakumien vaihto, kuvat, vetoakselin purkaminen.
Tähän ei löytynyt osia, ainakaan halvalla /helposti ja perä oli Scorpion, niin olis ollu 5- pulttinen vanne.