Alustaa jäykemmäksi
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Alustaa jäykemmäksi
Eli sierran alustaa pitäs saada vielä vähän jäykemmäks. Madallusjouset ja ihan asialliset iskarit alta jo löytyy eli muita konsteja pitäs nyt löytyy.
Käsittääkseni jos oikeisiin paikkoihin hitsailis vaikka lattarautaa ni se vois ajaa asian , Mut jos tarkemmin vaan tietäs et mihin kohti, ettei koko pohjaa tartte hitsata lattaraudalla umpeen ja sit autokin painas varmasti sen 2000kg
Käsittääkseni jos oikeisiin paikkoihin hitsailis vaikka lattarautaa ni se vois ajaa asian , Mut jos tarkemmin vaan tietäs et mihin kohti, ettei koko pohjaa tartte hitsata lattaraudalla umpeen ja sit autokin painas varmasti sen 2000kg
Hitsailla lattarautaa? Eikai sitä nyt kukaan ala alustaa jäykistämään auton painoa lisäämällä? Kyllä se oikean kivireen valmistaminen alkaa oikealla jousi- ja iskarisetillä.
Jonkun normaalin madallussarjan kun ostaa, niin eihän niistä pysty sanomaan oikein mitään. Kaikki ne madaltavat autoa, ja jokaisen mainoslapussa lukee että tulee jämäkämpi ja tukevampi ajaa mutta mukavuus säilyy. Jos oikein kivirekeä tehdään niin ostetaan jostain asiantuntevasta putkasta sellaiset jouset joista tiedetään ihan numerotietona (lbs) niiden jäykkyys niin silloin tiedetään mitä saadaan ja saadaan sellainen kuin halutaan.
Omassa Fiestassa on GAZin 'vakiosetti' jossa etujouset on 250lbs ja takajouset 170lb, ja on huomattavasti tavallista madallussarjaa jämäkämmät. Briteissä ne ovat tilanneet yli 300lbs jousiakin Fiestoihin oikein äärimmäiseen ratarientoon.
Tuollaiset jousethan vaatii sitten ihan ehdottomasti jo samaa tasoa olevat iskarit, millään 'keväällä laitettu kypin kaasuiskarit' -tasolla ei tee enää mitään tuossa vaiheessa vaikka ne tavallisilla madallusjousilla 'pelaavatkin'.
Mutta tosiaan, kyllä se alustan jäykkyys tehdään iskareilla, jousilla, matalilla kumeilla ja jossain määrin puslillakin. Ei siihen mitään oikotietä ole.
Jonkun normaalin madallussarjan kun ostaa, niin eihän niistä pysty sanomaan oikein mitään. Kaikki ne madaltavat autoa, ja jokaisen mainoslapussa lukee että tulee jämäkämpi ja tukevampi ajaa mutta mukavuus säilyy. Jos oikein kivirekeä tehdään niin ostetaan jostain asiantuntevasta putkasta sellaiset jouset joista tiedetään ihan numerotietona (lbs) niiden jäykkyys niin silloin tiedetään mitä saadaan ja saadaan sellainen kuin halutaan.
Omassa Fiestassa on GAZin 'vakiosetti' jossa etujouset on 250lbs ja takajouset 170lb, ja on huomattavasti tavallista madallussarjaa jämäkämmät. Briteissä ne ovat tilanneet yli 300lbs jousiakin Fiestoihin oikein äärimmäiseen ratarientoon.
Tuollaiset jousethan vaatii sitten ihan ehdottomasti jo samaa tasoa olevat iskarit, millään 'keväällä laitettu kypin kaasuiskarit' -tasolla ei tee enää mitään tuossa vaiheessa vaikka ne tavallisilla madallusjousilla 'pelaavatkin'.
Mutta tosiaan, kyllä se alustan jäykkyys tehdään iskareilla, jousilla, matalilla kumeilla ja jossain määrin puslillakin. Ei siihen mitään oikotietä ole.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Kuinkahan matalaksi sierran saa noilla gaz tai avo coilovereilla?
Ne voi olla jo tarpeeksi jäykkiä.
Oma sierra on ihan kohtuu jäykkä. Laitettu iskareiksi ebaysta tilatut
lyhyemmät ja jäykemmät"35%" 189€/4kpl. Jousina mad sportive -40mm -1kierros Teki mieli kokeilla noita halpis iskareita, kun ei koneihin tai muihin ollut varaa ja ihan tyytyväinen olen ollut 1000km ollut alla.
Sanoivat et toimii -60mm jousien kanssa.
Ne voi olla jo tarpeeksi jäykkiä.
Oma sierra on ihan kohtuu jäykkä. Laitettu iskareiksi ebaysta tilatut
lyhyemmät ja jäykemmät"35%" 189€/4kpl. Jousina mad sportive -40mm -1kierros Teki mieli kokeilla noita halpis iskareita, kun ei koneihin tai muihin ollut varaa ja ihan tyytyväinen olen ollut 1000km ollut alla.
Sanoivat et toimii -60mm jousien kanssa.
Sierra 2.0IS dohc '92
http://photobucket.com/albums/y71/Lep-1/
http://photobucket.com/albums/y71/Lep-1/
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Eli onhan noita konsteja muitakin... Eli ainakin nyt sit noi puslat vaihtoon ja toi korin saumojen hitsaus... Laitetaan harkintaan.tami kirjoitti:vaikka pro strenenet vauhtikaupasta hyvät polyuretaani puslat kaikien kumipuslien tilalle niin tulee sierrasta ihan asiallinen ajaa. powerflex on hyvä pusla merkki
Niin jos sais vähän enemmän tietoo tosta korin jäykistehitsauksesta. Voishan sitä tosissaan kokeilla jos vaan tietäs et mistä kaikkialta alkaa täpitellä niitä saumanpätkiä.
Saako tollasella hommalla sit suurempiakin eroja tohon korin jäykkyyteen.?
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 28 Kesä 2005 01:25
riesa jäykäksi
kaikki lähtee liikkeelle hyvistä vanteista,matalista ja jäykistä renkaista, iskareista ja jousista mutta sen jälkeen kaikki vähäkin heikot laakerit uusiksi, puslat ja kaikki mikä antaa joustoa pyörän navasta koriin tehdään vahvemmasta eli varmasti ure puslia löytyy sierraan valtavasti..
sen jälkeen vakaajat kannattaa vaihtaa/ teettää hevy duty malleiksi,boksata tuki varsia ym vahvistaa tuentoja.
sittenhän kori itsessään on ainut joka joustaa eli kaikki pistehitsi saumat hitsata 5cm välein 2cm saumaa, laittaa tukevat poikkituet eteen ja taakse parempi jos poikkituki on vielä keskeltä korissa kiinni.
näillä eväillä sierra tuntuu varmasti riitävän jäykältä ja tarkalta varmasti joutuu tekemään päätteeksi kasan säätöjä mutta on ainakin mukava ajella.
sen jälkeen vakaajat kannattaa vaihtaa/ teettää hevy duty malleiksi,boksata tuki varsia ym vahvistaa tuentoja.
sittenhän kori itsessään on ainut joka joustaa eli kaikki pistehitsi saumat hitsata 5cm välein 2cm saumaa, laittaa tukevat poikkituet eteen ja taakse parempi jos poikkituki on vielä keskeltä korissa kiinni.
näillä eväillä sierra tuntuu varmasti riitävän jäykältä ja tarkalta varmasti joutuu tekemään päätteeksi kasan säätöjä mutta on ainakin mukava ajella.
Re: riesa jäykäksi
mukava on varmasti ajella jos löytyy tasaista asfalttia ja mutkaista tietä ja tarpeeksi iso nopeusrajoitusjylpertiina kirjoitti: näillä eväillä sierra tuntuu varmasti riitävän jäykältä ja tarkalta varmasti joutuu tekemään päätteeksi kasan säätöjä mutta on ainakin mukava ajella.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Millasia tai minkä merkkisiä alustoja noissa ralli sierroissa mahtaa olla?
sprintti tai F-ryhmäläisissä yms.
Itse tehtyjä kynätolppia jostain bilsteinin tolppa aihiosta?
On varmasti hinnoissa, mut jos hyvää haluaa
sprintti tai F-ryhmäläisissä yms.
Itse tehtyjä kynätolppia jostain bilsteinin tolppa aihiosta?
On varmasti hinnoissa, mut jos hyvää haluaa
Sierra 2.0IS dohc '92
http://photobucket.com/albums/y71/Lep-1/
http://photobucket.com/albums/y71/Lep-1/
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Joo niin tuota... Eli enpä ajatellu asiaa sen tarkemmin et renkaillakin on sitä vaikutusta asiaan. On noi nykyiset renkaat ihan asialliset mut ei ne oo mitään matalaprofiilia nähnytkään kun ei oo jaksanu noihin peltivanteisiin panostaa. Kunhan nyt saa noi alut työnalta pois ni sit samalla niihin kunnon matalaprofiili renkaat.orion88 kirjoitti: Niinpä..vaikuttaa aika oleellisestikkin, kuulostaa vaan aika oudolta että on madallusjouset ja hyvät iskarit mutta jotku huonot renkaat ja kysellään et mitä seuraavaks tehtäis..ei pahalla!
Ne mitään löysiä ole.Mullakin etuvakaajan korinpuoleisissa puslissa on vaan vajaa cm väljää eikä jarruissa ravista yhtään .Tosin kiihdytyksessä/ jarrutuksessa kolahtaa.Jaakko85 kirjoitti:ja kuten aikasemmin todettu jo niin ne puslat vaihtoon kans jos haluaa jäykän, kun alkaa parikymmentävuotta vanhassa autossa olemaan nuo kumipuslat melko löysiä.
gti golo palloilija
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: 28 Kesä 2005 01:25
Re: riesa jäykäksi
Jaakko85 kirjoitti: mukava on varmasti ajella jos löytyy tasaista asfalttia ja mutkaista tietä ja tarpeeksi iso nopeusrajoitus
..niin se on mistä tykkää itse tykkään ajella jäykällä ja tarkasti ajettavalla autolla että tuntee kaikki tien kolot ja mutkat..
jos haluaa pehmoisen tien päällä ihan omaa elämää elävän auton miksi edes laittaa madallus jousia ym? nehän huonontavat "mukavaa kyytiä"?