Ford Focus mkI vesipumppu vaihto-ohje + kuvia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Ford Focus mkI vesipumppu vaihto-ohje + kuvia

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Potilaana focus vm.2001 1.6 bensakoneella. Ohjelmassa siis vesipumpun vaihto. Ohjeiden noudattaminen ihan omalla vastuulla ja varmasti jotakin jäi tästäkin ohjeesta puuttumaan tai voi tehdä toisin.

Ensiksi paisarin korkki auki ja nesteet pihalle. Poistoproppu löytyy jäähdyttimen alareunasta, semmonen muovikantainen ruuvi mikä aukeaa esim taltalla näppärästi.
Kuva

Leikattu kanisteri johon valutin nesteet.
Kuva

Tässä vaiheessa kun laturin hihna on vielä paikoillaan, kannattaa löystää vesipumpun hihnapyörän neljä mutteria.
Ota laturin hihna irti, kiristinrulla löytyy sieltä ihan alhaalta ohjaustehostimen öljysäiliön alta. Säiliö kannattaa nostaa pidikkeestään sivuun. Muistaakseni kiristimen kantaan menee 17mm lenkkiavain jota käännetään ylöspäin, eli tuulilasin suuntaan jolloin hihna löystyy. Tässä on vääräkätinen kierre, eli jos käännät alaspäin pultinkantaa, alkaa kiristin irrota kiinnityksestään.

Sitten laturi irti. Liitin irti, toinenki piuha 10mm mutterin alta irti. Itse laturi on yhdellä pultilla ja yhdellä mutterilla kiinni edestä ja yhdellä pultilla vielä laturin alapuolelta kiinni. Nämä tais olla 15mm? Pitkä hylsy auttaa alimmaisen pultin avaamisessa.
Kuva

Laturi kun on poissa, vesipumppu töröttää tossa keskellä.
Kuva

Irrota hihnapyörä vesipumpusta. Eli ton näkönen pyörylä. Kiinni neljällä 10mm pultilla.
Kuva

Irroita laturin hihnan apupyörä, joka näkyy seuraavassa kuvassa. Tais olla 12mm kanta?
Tämän jälkeen tulee ottaa jakopään suojakotelo irti, koska muistaakseni osa vesipumpun kiinnityspulteista on sen alla. Itse jakopäähän ei tarvitse koskea, joten pelko pois. Muovikotelossa on näköjään 9 kpl 8mm pulttia, joiden sijainti näkyy kuvassa. Muutama pultti on pidempi kuin muut, joten paina niiden paikat mieleen.
Kuva

Tässä vaiheessa kannattaa laittaa valutusastia vesipumpun alle, kun irroitat pumpun, sieltä tulee pikkasen nestettä.

Sitten napsit vesipumpun kiinnityspultit irti. Niiden sijainnit havaittavissa kuvasta. Aika monta niitäkin oli, 8mm kannalla...
Kuva

Tämän jälkeen kannattaa putsailla paikat, kattoa ettei vanhasta pumpusta jäänyt tiivisteriekaleita jäljelle. Samalla voi tsekata esim termarikotelon letkulähtöjen klemmarien kireyden ja kotelon kiinnityksen. Ne on kuvassa pumpusta heti oikealla. Uusi tiiviste paikoilleen ja pumppu kiinni. Varmista ennen kiristystä että pumppu tosiaan tulee kohdilleen, mulla sitä piti pikkasen nitkutella ennenkuin klonksahti paikalleen.
Kuva

Sitten kun pumppu on kiinni, laita jakopään suojamuovi paikoilleen ja kiinnitä pumpun hihnapyörä ja irroittamasi hihnan apurulla.
Kuva

Hihna paikoilleen.
Varmista että jäähdyttimessä on poistoproppu kiinni.
Täytä jäähdytinnesteellä, tilavuus pitäis olla 5 litraa.
Ilmaa järjestelmä, lyhkäset ohjeet:
-Lisää nestettä paisuntasäiliön max. merkiin ja sulje säiliön korkki
-Käytä moottoria 2750 r/min nopeudella kunnes tuuletin käynnistyy.
(lämmityslaiteen puhallin ja ilmastointi pois päältä. Lämmönsäädin täysin auki, kuten myös koko ylläkerrotun täytön ajan)
-Kun tuuletin käynnistyy nostetaan kierrokset 5000 r/min minuutin ajaksi.
-Kierrokset palautetaan 2750 r/min ja pidetään siinä kunnes tuuletin on käynnistynyt ja sammunut kaksi kertaa tai ylä- ja alavesiletku ovat saman lämpöiset. (kumpivain ensin saavutetaan)
-Moottori sammutetaan ja annetaan jäähtyä. Lisätään paisuntasäiliöön nestettä jos tarvitaan.

Kovin kummoisia työkaluja ei tarvinnut. Tavallinen iso räikkä, pitkällä hylsyllää laturin irroitukseen. Pikkuräikkä pitkällä ja lyhyellä hylsyllä pikkupulttien avaamiseen. Pari kiintoavainta rullien irroitukseen ja hihnan kiristimeen. Taltta jäähdytimen proppuun. Siinä kai ne tärkeimmät.

Pulttien jengoihin kannattaa laittaa kasatessa kuparitahnaa, että aukeavat nätisti ens kerralla. Edellinen pumppu kesti 3v 3kk, saa nähä kauan tällä pääsee.

Kovaa ajoa vaan.

Tuossa linkissä jotain lisähöpinää.
viewtopic.php?t=33528
Ilmaukseen oli paremmatkin ohjeet, mutten löytänyt toimivaa linkkiä tähän hätään.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Ford Focus mkI vesipumppu vaihto-ohje + kuvia

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Hyvä ohje..Pitikö kolinaa vai rupesko vuotaan? Itellä kuuluu semmosta kalkatusta mutten saa kohdistettua onkose vesipumppu, ohjausrulla vai kiristin...ei vuotoja
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford Focus mkI vesipumppu vaihto-ohje + kuvia

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Vedet tuli pumpun akselitiivisteen kautta läpi. Varmaan nää pakkaset oli viimenen niitti sille, en tiiä.
Aika usein kiristinrullan ja/tai välirullan laakerit tuntuu hajoavan, muutaman vuoden välein noitakin saanut vaihdella. Maksaa jonkun kympin kappale ja ovat helppoja vaihtaa, eli varmaankin kannattais niiden vaihdosta aloittaa ennen isompaan remppaan ryhtymistä.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin