Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

Nyt on Focuksessa sellainen tilanne, että näiden kovien pakkasten aikana meni vaihdeloota ihan jankkiin. Ainahan pakkasella on pientä jäykkyyttä vaihteistossa, mutta nyt se on kyllä ihan jumissa, pitää oikein voimalla survoa vaihdetta silmään. Mistä tuo voisi johtua? Käytin juuri ennen joulua autoa öljynvaihdossa, mutta eihän sen nyt pitäisi vaihteistoöljyihin mitenkään vaikuttaa... ei kai lootakaan itsessään paskana ole, kun aiemmin en huomannut mitään ongelmia, vaan ongelma ilmeni vasta kovilla pakkasilla. Pitäisikö autoa käyttää vaihteistoöljyn vaihdossa vai? Nyt kun tarkemmin mietin, niin vika taitaa olla kytkimessä. Pakki pitää samanlaista rutinaa kuin joskus kun vahingossa olen yrittänyt laittaa sitä sisään kun kytkin ei ole ollut kunnolla pohjassa. Kytkin ainakin palauttaa, eli jousi ei ole poikki :). Ennen pakkasia en ole tosiaan huomannut mitään ongelmia. Voisiko olla vanhentuneet/haihtuneet kytkinnesteet?
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Avatar
BlueSedan
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Tammi 2016 19:44

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja BlueSedan »

ford-n00b kirjoitti:Nyt on Focuksessa sellainen tilanne, että näiden kovien pakkasten aikana meni vaihdeloota ihan jankkiin. Ainahan pakkasella on pientä jäykkyyttä vaihteistossa, mutta nyt se on kyllä ihan jumissa, pitää oikein voimalla survoa vaihdetta silmään. Mistä tuo voisi johtua? Käytin juuri ennen joulua autoa öljynvaihdossa, mutta eihän sen nyt pitäisi vaihteistoöljyihin mitenkään vaikuttaa... ei kai lootakaan itsessään paskana ole, kun aiemmin en huomannut mitään ongelmia, vaan ongelma ilmeni vasta kovilla pakkasilla. Pitäisikö autoa käyttää vaihteistoöljyn vaihdossa vai? Nyt kun tarkemmin mietin, niin vika taitaa olla kytkimessä. Pakki pitää samanlaista rutinaa kuin joskus kun vahingossa olen yrittänyt laittaa sitä sisään kun kytkin ei ole ollut kunnolla pohjassa. Kytkin ainakin palauttaa, eli jousi ei ole poikki :). Ennen pakkasia en ole tosiaan huomannut mitään ongelmia. Voisiko olla vanhentuneet/haihtuneet kytkinnesteet?
Okei. Etuvetosissa autoissa on tämä ylläri mikä aina tuuppaa unohtumaan:
Kun tulee nämä ihanat pakkaset, vaihekepin alla on vaijereita joitten avulla laatikko vaihtaa vaihdetta.
Nämä vaijerit kuten tavalliset kaasuvaijerit voi myös jäätyä kumisuojaansa kiinni.
Tämä aiheuttaa jäykän vaihekepin ja ainut tapa parantaa se on antaa auton rauhassa lämmetä myös sisätiloista.

Toinen mikä on vaikuttava osapuoli on että vaihelaatikon öljyt on niin kylmät että vaihtajan akseli on kohmeessa.
Siihen apu on että kun moottori lämpiää operating lämpöön niin se hehkuu omaa lämpöään vaihdelaatikkoon ja lämmittää sen myös.
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

Kiitos vastauksesta. Juu, kyllähän se kohmelo vähän helpottaa, kun ajelee pidempään... parina päivänä oli vain -5-10 astetta pakkasta, ja vaihteet toimivat jo ihan ok. Mutta nyt kun taas pakastui -25:n, niin en tosiaan saanut pakkia päälle kun yritin lähteä. Vaihteet 2, 4 ja 5 menevät paremmin silmään kuin 1, 3 ja pakki. En uskalla ajaa ennen kuin vähän lauhtuu, pelottaa että särjen vain jotain kun runttaan vaihteita väkisin sisään. Olisko muilla ideoita?

Sulattelin autoa parkkihallissakkn eräänä päivänä n. 4-5 tuntia, mutta silti tuntui että 1. ja 3. vaihteet toimivat huonommin kuin muut.
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Avatar
BlueSedan
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Tammi 2016 19:44

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja BlueSedan »

Annatko auton lämmetä 30min ennen liikkeelle lähtöä vai väännätkö avaimesta ja painat samantien kaasua?

Itse annan oman käyttiksen lämmetä puol tuntia tyhjäkäynnillä ennenkun etes vaihdekeppiä voi liikuttaa.
Syöpihän se bensaa mutta onpahan sentään notkistunut öljy.
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja nestori »

Samaa tekee oma Mk2 focus ja jos en väärin muista niin myös entinen Mk1 Focus. Tai no, laatikko kyllä toimii, mutta kytkin on jäykkä ja palauttaa myös hieman hitaasti. Ei kuitenkaan niin paha ettei uskaltaisi ajaa. Kaitpa se on tosiaan kytkin vaijeri niin kohmeessa, huonot liukasteet varmaan siinä vaijerissa kun ei tästä ole muilla etuvetoisillakaan tullut kärsittyä kuin nämä kaksi focusta. -25 ja sitä kovemmilla pakkasilla saa ajella vartin, että notkistuu kunnolla ja en tosiaan seisota autoa tyhjäkäynnillä puolta tuntia...

Jos sulla on nyt tilanne, että osa vaihteista menee lämpimässäkin huonosti silmään, niin ehkä sieltä on vaihteen siirtäjä(t) ottaneet vahinkoa kun on jouduttu "väkisin" runnomaan keppia. Laatikonöljyjen vaihto ja siirtäjien säädätys vois olla paikallaan.
Kuga PHEV
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

BlueSedan kirjoitti:Annatko auton lämmetä 30min ennen liikkeelle lähtöä vai väännätkö avaimesta ja painat samantien kaasua?

Itse annan oman käyttiksen lämmetä puol tuntia tyhjäkäynnillä ennenkun etes vaihdekeppiä voi liikuttaa.
Syöpihän se bensaa mutta onpahan sentään notkistunut öljy.
En ole yleensä antanyt lämmetä kuin n. 5 min. Pitääpä testata tota tyhjäkäyntiä... Bensalle nyt se ja sama tässä tilanteessa, kunhan saa auton liikkeelle :). Tuo öljyjen vaihto ja siirtäjien säätö sitten seuraavaksi. Toivottavasti ei ole isompaa vikaa. Kytkin muuten tuntuu epäilyttävän löysältä, luulishan senkin olevan jäässä. Mutta kyllä se kuitenkin palauttaa. Jospa siellä on jotain jumissa...
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Avatar
BlueSedan
Viestit: 56
Liittynyt: 15 Tammi 2016 19:44

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja BlueSedan »

ford-n00b kirjoitti:En ole yleensä antanyt lämmetä kuin n. 5 min. Pitääpä testata tota tyhjäkäyntiä... Bensalle nyt se ja sama tässä tilanteessa, kunhan saa auton liikkeelle :). Tuo öljyjen vaihto ja siirtäjien säätö sitten seuraavaksi. Toivottavasti ei ole isompaa vikaa. Kytkin muuten tuntuu epäilyttävän löysältä, luulishan senkin olevan jäässä. Mutta kyllä se kuitenkin palauttaa. Jospa siellä on jotain jumissa...
Itse olen höräyttäny pirssin tulille ja siinä odotellessa ruaputtanu lumet pois ja samalla kävelly autoa ympärin ja tarkastellut renkaiden paineita yms..
Eihän se nyt minuutin tarkkaa ole mutta kovilla pakkasilla olen vielä käynyt sisällä vaihtamassa vaatteet ennen kaupunkiin lähtöä samalla kun auto porottelee hurista pihalla.

Kun ajelemaan lähtee kylmällä koneella (Eli neula ei oo puolessa välissä) niin pitäisi välttää koneen huuattamista.. (Itse en ole antanut kierroksien nousta yli 2500) Antaa vaan koneen lämmetä rauhassa ennenkun niitä kisalähtöjä rupee tekemään. Vaihelaatikko lämpiää siinä 15min ajon jälkeen.

Hydraalinen kytkin pitäisi olla jäykkä kun tulee talvipakkaset ja löysä kun on lämmin. Itellä kytkin on ollu kohmeessa ja 15min ajon jälkeen löystyy..
Tärkeintä on että kytkin irrottaa ja nappaa. Kunhan ei tapahdu polkimen ollessa lattiassa asti tai kun kytkin polin on täysin ylhäällä.. Mitä lähempänä keskiväliä sen parempi.

Voithan sä toki öljyt vaihtaa, eihän siinä mitään pahaakaan ole mutta tuskin vaikuttaa mitenkään. Talvi on talvi ja öljy myös voi "jäätyä".
Sen vinkin sanon että elä koskaan runno vaihekeppiä voimalla silmään koska vaihekepin mekaninen vivusto kymmenkertaistaa sen voiman ja tuhoaa vaihelaatikon melko nopsaan.

Jos olet tietoinen että nyt se keppi taas jäätyy huomenna niin jätä vapaalle ja anna auton lämmetä ennen kun lyöt pakin silmään.
Tottakai keppi on kohmea ja vähäsen jäykempi kylmällä mutta ei sitä ainakaan kannata pää punasena rueta työntämään väkiraiskaamalla sisään.
(Voi kettu mitä tekstiä.)*giggidy*
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Focuksessa tosiaan nestekytkin, ei vaijeri. Meilläkin kytkin ja vaihdekeppi kankee parinkympin pakkasilla. Mk1 oli vielä pahempi. Mk1:ssä autto ku vetoakselirempan yhteydessä laitettiin uudet öljyt. Eli jos/kun on paljon ajettu auto ni uudet öljyt auttaa asiaan.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

S-P-H kirjoitti:Focuksessa tosiaan nestekytkin, ei vaijeri. Meilläkin kytkin ja vaihdekeppi kankee parinkympin pakkasilla. Mk1 oli vielä pahempi. Mk1:ssä autto ku vetoakselirempan yhteydessä laitettiin uudet öljyt. Eli jos/kun on paljon ajettu auto ni uudet öljyt auttaa asiaan.
Mites, onko Focuksessa jarru- ja kytkinneste samassa säiliössä? Sitä nestettä ei nimittäin ainakaan liikaa ollut, kun vaihdoin jarrulevyt tuossa syksyllä.

Toivottavasti en nyt tosiaan ole särkenyt mitään, kun olen "voimalla" laittanut vaihteita sisään. En uskalla edes yrittää ajoa ennen kuin loppuviikosta, kun ilmat vähän lauhtuvat.
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

ford-n00b kirjoitti:Mites, onko Focuksessa jarru- ja kytkinneste samassa säiliössä?
on.
Omaa focusta en kovimmilla pakkasillakaan tyhjäkäytä ikkunoiden skrabausta kauempaa ja vaihteet on menneet silmään.

Jos jotain vikaa pitäis veikata, niin eiks tossa mee jotkut vaijerit vaihdekepiltä laatikkoon, niin joskus oon lukenu et ne kaipais säätöä tai olis irronnu kiinnikekupeistaan tms?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Tessu
Viestit: 1741
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Näyttää täälläkin olevan se kankeusraja alkavan siinä yli -20, takavetosessa vielä lootakin toimii melkein -30 mutta etuvetosessa on tosi kankeat paikat!
Jos ei aivan pakko ole mihinkää autolla mennä niin paljon säästää jos nyt ei ole lähteny yrittämään.
Varmasti on tänä keväänä paljon vaihdossa,kytkimiä,iskareita,vetopuolen osia ym kunhan kelit lämpenee ja paika t alkaa väljistyä...
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

Tessu kirjoitti:Näyttää täälläkin olevan se kankeusraja alkavan siinä yli -20, takavetosessa vielä lootakin toimii melkein -30 mutta etuvetosessa on tosi kankeat paikat!
Jos ei aivan pakko ole mihinkää autolla mennä niin paljon säästää jos nyt ei ole lähteny yrittämään.
Varmasti on tänä keväänä paljon vaihdossa,kytkimiä,iskareita,vetopuolen osia ym kunhan kelit lämpenee ja paika t alkaa väljistyä...
Jep, tänään liikahti auto ensimmäistä kertaa sitten lauantain, ja vaihteet menivät silmään "ok". Onneksi noita hirmupakkasia ei ole ainakaan pariin viikkoon tiedossa... kyllä sitä jarrunestettäkin oli ihan tarpeeksi, ja oli vielä liikkuvaakin ;).
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

ford-n00b kirjoitti: kyllä sitä jarrunestettäkin oli ihan tarpeeksi, ja oli vielä liikkuvaakin
Se on hyvä, mutta kysymys kuuluukin, onko sieltä kytkimen työsylinterin päästä (nippa vaihteiston päällä)
koskaan vaihdettu jarrunestettä? Jos ei, niin saatoit olla oikeassa jo ketjun aloituksessa - jarruneste vaihtoon kytkimelle.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
ford-n00b
Viestit: 116
Liittynyt: 30 Loka 2011 18:50

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja ford-n00b »

yritäedes kirjoitti: Se on hyvä, mutta kysymys kuuluukin, onko sieltä kytkimen työsylinterin päästä (nippa vaihteiston päällä)
koskaan vaihdettu jarrunestettä? Jos ei, niin saatoit olla oikeassa jo ketjun aloituksessa - jarruneste vaihtoon kytkimelle.
Olit jäljillä, työsylinteri kuulemma vuotaa ja se menee vaihtoon. Onneksi ei tullut sen kalliimpi homma. Onko kyseinen sylinteri ns. näkyvissä, olen käsittänyt että se on auton pohjassa? Mietin vain kun syksyllä tuli isku auton pohjaan, kun ajoin kuoppaan auringon häikäistessä minut täysin huonolla soratiellä ja kolahti aika pahasti pohjaan, mm. toinen etulokari repesi irti. Onkohan se sylinteri sitten ottanut damagea jo tuolloin.
Ford Focus mk1 2002 Ghia sedan
(ex) Ford Mondeo mk2 1997 sedan
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Focus MK1 vaihteisto ihan "jäässä"

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

ford-n00b kirjoitti:Olit jäljillä, työsylinteri kuulemma vuotaa ja se menee vaihtoon. Onneksi ei tullut sen kalliimpi homma. Onko kyseinen sylinteri ns. näkyvissä, olen käsittänyt että se on auton pohjassa?
Työsylinteri on kytkinkopan sisällä, kytkinakselilla samassa painelaakerin kanssa. Eli sen vaihtamiseksi täytyy vaihteisto irrottaa ja siinä on aika lailla työtä...
Samaan remonttiin kannattaa tarkistaa vetoakselit ja kytkin muutenkin ja vaihtaa vaihdelaatikon öljyt (jos ei ole vaihdettu) ja uudet vetoakselien stefat.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin