Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Moi,
Alkaa hermot menemään tuon ykköskoppaisen 2Litraisen 2002 Focuksen ohjauksen kanssa.
Nimittäin ohjauksessa tuntuu puolelta toiselle heittelevää vapinaa/ravistusta (ratissa tuntuu heiluntaa "puolelta toiselle")
Tuo aihettaa ohjaustuntoonkin aika epämääräisen tunteen ja tuntuu että auto ei kulje ollenkaan suoraan.
Ravistus tuntuu kaikissa nopeuksissa, pahimmillaan hitaissa vauhdeissa.
Vapina ei katoa vaikka rullaa vapaalla tai kytkin pohjassa, tosin tuntuu ehkä vähän heikommin?
Ja mikä mielenkiintoisinta - ajoittain vapina on tosi voimakas ja esim. tänä aamuna ravistusta ei tuntunut juurikaan.
Oireet alkoivat aikoinaan yht.äkkisesti ilman varoittelua.
Alkaa olemaan vitsit vähissä, nimittäin asian suhteen on tehty jo aika paljon työtä:
- kummankin puolen vetarit vaihdettu
- etualatukivarret vaihdettu
- osa takapään puslista uusittu
- raidetangon ulkopäät vaihdettu
- koiranluut vaihdettu
- tsekattu apurungon kiinnitys
- kaikki iskarit/jouset vaihdettu (iskarin ylälaakerit vaihdettu samalla). Ohjauskulmat mitattu & säädetty samalla.
Viimeksi uusittiin ohjaustehostimen pumpun paineanturi.
Vapina tuntuu kaikentyyppisillä rengas/vanneyhdistelmillä, mitä oon alle kokeillut.
Auton alla on nyt Koni/H&R- yhdistelmä (40/40mm madallus) mutta ongelma oli jo päällä aiemmalla Eibach-setillä
(vetarit vaihdettu alustamuutoksen jälkeen).
Löytyisikö ehdotuksia vaivan aiheuttajasta, etulaakerit on vaihtamatta mutta niitä on käpistelty useampaan otteeseen eikä niissä tunnu mitään outoa?
Samoin etuvakaajan puslat on vaihtamatta koska ne on veemäiset vaihtaa ilman apurungon löysäystä...
Hammastanko/ohjaustehostimen pumppu olis seuraavana listalla.
Vai voiko kytkin oirehtia noin. ?
Alkaa hermot menemään tuon ykköskoppaisen 2Litraisen 2002 Focuksen ohjauksen kanssa.
Nimittäin ohjauksessa tuntuu puolelta toiselle heittelevää vapinaa/ravistusta (ratissa tuntuu heiluntaa "puolelta toiselle")
Tuo aihettaa ohjaustuntoonkin aika epämääräisen tunteen ja tuntuu että auto ei kulje ollenkaan suoraan.
Ravistus tuntuu kaikissa nopeuksissa, pahimmillaan hitaissa vauhdeissa.
Vapina ei katoa vaikka rullaa vapaalla tai kytkin pohjassa, tosin tuntuu ehkä vähän heikommin?
Ja mikä mielenkiintoisinta - ajoittain vapina on tosi voimakas ja esim. tänä aamuna ravistusta ei tuntunut juurikaan.
Oireet alkoivat aikoinaan yht.äkkisesti ilman varoittelua.
Alkaa olemaan vitsit vähissä, nimittäin asian suhteen on tehty jo aika paljon työtä:
- kummankin puolen vetarit vaihdettu
- etualatukivarret vaihdettu
- osa takapään puslista uusittu
- raidetangon ulkopäät vaihdettu
- koiranluut vaihdettu
- tsekattu apurungon kiinnitys
- kaikki iskarit/jouset vaihdettu (iskarin ylälaakerit vaihdettu samalla). Ohjauskulmat mitattu & säädetty samalla.
Viimeksi uusittiin ohjaustehostimen pumpun paineanturi.
Vapina tuntuu kaikentyyppisillä rengas/vanneyhdistelmillä, mitä oon alle kokeillut.
Auton alla on nyt Koni/H&R- yhdistelmä (40/40mm madallus) mutta ongelma oli jo päällä aiemmalla Eibach-setillä
(vetarit vaihdettu alustamuutoksen jälkeen).
Löytyisikö ehdotuksia vaivan aiheuttajasta, etulaakerit on vaihtamatta mutta niitä on käpistelty useampaan otteeseen eikä niissä tunnu mitään outoa?
Samoin etuvakaajan puslat on vaihtamatta koska ne on veemäiset vaihtaa ilman apurungon löysäystä...
Hammastanko/ohjaustehostimen pumppu olis seuraavana listalla.
Vai voiko kytkin oirehtia noin. ?
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
onko jarruille tehty mitään/tsekattu? Jos olis jarrulevy menny kieroks tai satula jumittaa ja hinkuttaa levyyn tms voisko semmonen aiheuttaa? Aikalailla kattavasti sulla nuo focuksen perusviat on jo uusiksi laitettu, niin alkaa vaihtoehdot käymään vähiin
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Jonkun verran noissa on mennyt oikean puolen vetoakselin välilaakereita. Siis kun se oik. puoleinen vetari on kaksiosainen, niin sen sisemmän akselin tukilaakerista on puhe.
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Jarrulevyt on tarkastamatta ja jarrusatulat pitäis herkistellä varmuuden vuoksi joka tapauksessa.
Tosin etupyörät pyörii hyvän tuntuisesti ilman että jarrupalat tuntuisi laahaavan levyssä kiinni.
Voisikohan muuten moottorin tukikumien mahdolllinen löystyminen vaikuttaa asiaan, niitäkään ei oo tullut tarkastettua tai vaihdettua.
Jos motti/vaihdelootayhdistelmä pääsisi liikkumaan sopivasti aiheuttaen ongelmia... ?
Ilmeisesti pitäis vaihtaa kaikki lisäksi etupään puslat Powerflexeihin ja hitsata apurunko kiinteeksi
Muuten, oikeasti rikkinäisiä osia oli vasen etualatukari (takapusla revennyt) ja oikea vetoakseli (tukilaakeri jyristi).
Eipä noissa jo vaihdetuissa osissa muuta vikaa ollut...
Tosin etupyörät pyörii hyvän tuntuisesti ilman että jarrupalat tuntuisi laahaavan levyssä kiinni.
Voisikohan muuten moottorin tukikumien mahdolllinen löystyminen vaikuttaa asiaan, niitäkään ei oo tullut tarkastettua tai vaihdettua.
Jos motti/vaihdelootayhdistelmä pääsisi liikkumaan sopivasti aiheuttaen ongelmia... ?
Ilmeisesti pitäis vaihtaa kaikki lisäksi etupään puslat Powerflexeihin ja hitsata apurunko kiinteeksi
Muuten, oikeasti rikkinäisiä osia oli vasen etualatukari (takapusla revennyt) ja oikea vetoakseli (tukilaakeri jyristi).
Eipä noissa jo vaihdetuissa osissa muuta vikaa ollut...
Viimeksi muokannut Ranari, 25 Helmi 2014 13:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Ootko kokeillut että vetoakselirempan jäljiltä napamutterit on momentissa? Olikos tuo nyt ulkomuistista heitettynä 320nm se tiukkuus?
Jotenkin kuvittelisin että jos ratti jumputtaa vaikka vaihde on vapaalla, rullatessa tyhjäkäyntikierroksilla, niin ei se moottorin tukikumeista johtuis? Jos pihalla kaasuttelee konepelti pystyssä, niin liikkuuko moottori epätavallisen paljon?
Jotenkin kuvittelisin että jos ratti jumputtaa vaikka vaihde on vapaalla, rullatessa tyhjäkäyntikierroksilla, niin ei se moottorin tukikumeista johtuis? Jos pihalla kaasuttelee konepelti pystyssä, niin liikkuuko moottori epätavallisen paljon?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Napamutterien momenttia en oo päässyt tarkistamaan, meikäläisen isoimmankin momenttiavaimen rahkeet kun hyytyy jo 100nm aiemmin.
Mutta pitää kyllä varmistaa että navat on varmuudella riittävässä momentissa.
Moottori heilahtelee jonkin verran paikallaan kaasutellessa mutta ilman vertailukohtaa ei oikein osaa sanoa onko toi normaalia vai ei ?
On tullut myös mieleen että onkohan noi vaihdetut tarviketukivarret (TRW) pusliensa puolesta alkuperäisten veroiset, ehjältä puslat toki vaikuttavat mutta materiaalijäykkyys onkin toinen juttu...?
Mutta pitää kyllä varmistaa että navat on varmuudella riittävässä momentissa.
Moottori heilahtelee jonkin verran paikallaan kaasutellessa mutta ilman vertailukohtaa ei oikein osaa sanoa onko toi normaalia vai ei ?
On tullut myös mieleen että onkohan noi vaihdetut tarviketukivarret (TRW) pusliensa puolesta alkuperäisten veroiset, ehjältä puslat toki vaikuttavat mutta materiaalijäykkyys onkin toinen juttu...?
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Itelläkään ei ole momenttiavainta ku 200nm asti, oon vääntäny sillä aluks ja lopukiristyksen sit tavallinen väännin metrin jatkovarrella 8)
Uskaltaisinpa väittää että on TRW:n tuotteet on ihan laatukamaa, joissain "Ford original" osissakin mitä olen purkanut on ollut TRW:n leimat päällä. Eli en usko että vika olisi uusissa tukivarsissa.
Tietty semmonenkin seikka kannattaa ottaa huomioon että kun on alustaa ja vetareita vaihdeltu uusiin, niin saattaa jumputtaa rattia jonkun aikaa ennenkuin uudet vetarin "asettuvat"... Tietty tämä nyt ei ole pääsyy, koska vika ollut päällä jo ennen vetari/alustaremonttia.
Uskaltaisinpa väittää että on TRW:n tuotteet on ihan laatukamaa, joissain "Ford original" osissakin mitä olen purkanut on ollut TRW:n leimat päällä. Eli en usko että vika olisi uusissa tukivarsissa.
Tietty semmonenkin seikka kannattaa ottaa huomioon että kun on alustaa ja vetareita vaihdeltu uusiin, niin saattaa jumputtaa rattia jonkun aikaa ennenkuin uudet vetarin "asettuvat"... Tietty tämä nyt ei ole pääsyy, koska vika ollut päällä jo ennen vetari/alustaremonttia.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Tsekkasin eilen napamutterien kiinnityksen ja kyllähän ne vaikuttivat ihan riittävän kiinni olevan koska en saanut muttereita oikein inahtamaankaan metrisellä vääntövarrella hylsyn päässä
Katselin myös moottorin kiinnitystyynyjen kuntoa/toimintaa kun kierrättelin konetta paikallaan ja kohtuullisesti kone tuntui paikallaan pysyvän.
Muuten, jenkkifoorumeilla mainitaan usein noi moottorin kiinnitykset mitä erilaisten värinä/tärinöiden lähteenä Focuksissa.
Ja taas - aamulla kun ajelin töihin niin värinöitä ei tuntunut juuri lainkaan ja auto kulki suoraan ilman vinkurointia.
Olin unohtanut laittaa pirssin lämmitykseen joten kylmästä lähdettiin liikkeelle...
muutenkin tuntuu että mitä lämpimämpi keli niin sitä enemmän vapinaa ohjauksessa on.
Voisiko ohjaustehostimen pumppu oirehtia noin?
Huomasin nimittäin aamulla pientä vikinää konetilasta heti startin jälkeen, joka loppui allle minuutissa auton käydessä.
Ääni kun tuntui tulevan apulaitehihnasta tai jostakin sen pyörittämästä lisälaitteesta,
Katselin myös moottorin kiinnitystyynyjen kuntoa/toimintaa kun kierrättelin konetta paikallaan ja kohtuullisesti kone tuntui paikallaan pysyvän.
Muuten, jenkkifoorumeilla mainitaan usein noi moottorin kiinnitykset mitä erilaisten värinä/tärinöiden lähteenä Focuksissa.
Ja taas - aamulla kun ajelin töihin niin värinöitä ei tuntunut juuri lainkaan ja auto kulki suoraan ilman vinkurointia.
Olin unohtanut laittaa pirssin lämmitykseen joten kylmästä lähdettiin liikkeelle...
muutenkin tuntuu että mitä lämpimämpi keli niin sitä enemmän vapinaa ohjauksessa on.
Voisiko ohjaustehostimen pumppu oirehtia noin?
Huomasin nimittäin aamulla pientä vikinää konetilasta heti startin jälkeen, joka loppui allle minuutissa auton käydessä.
Ääni kun tuntui tulevan apulaitehihnasta tai jostakin sen pyörittämästä lisälaitteesta,
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Eiköhän ne sitten ole momentissaanRanari kirjoitti:en saanut muttereita oikein inahtamaankaan metrisellä vääntövarrella hylsyn päässä
Tämä tuntuu olevan Focuksessa melkein enemmän ominaisuus kuin vika. Mahdollistahan se tietty on että jonkun apulaitteen laakeri on mennyt, mutta yleisimmin syynä on kulunut hihna tai hihnankiristäjän tai apurullan laakerissa klappia.Ranari kirjoitti:pientä vikinää konetilasta heti startin jälkeen, joka loppui allle minuutissa auton käydessä.
Ääni kun tuntui tulevan apulaitehihnasta tai jostakin sen pyörittämästä lisälaitteesta
Kai sulla on ohjaustehostimen säiliössä neste viivojen välissä? Hukkaako öljyä/ ootko joutunut lisäämään sinne öljyä? Jos pyörittelet pihalla moottori käynnissä rattia eestaas, niin pitääkö tehostin epätavallisen kovaa meteliä? Jos vastaukset on "ei", niin vois kuvitella että tehostinpuoli olis ok?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Ohjaustehostimen nesteet on vaihdettu parisen viikkoa sitten - ohjaustehostimen paineanturi kun korkkasi ja heitti samalla nesteet pihalleTämä tuntuu olevan Focuksessa melkein enemmän ominaisuus kuin vika. Mahdollistahan se tietty on että jonkun apulaitteen laakeri on mennyt, mutta yleisimmin syynä on kulunut hihna tai hihnankiristäjän tai apurullan laakerissa klappia.
Kai sulla on ohjaustehostimen säiliössä neste viivojen välissä? Hukkaako öljyä/ ootko joutunut lisäämään sinne öljyä? Jos pyörittelet pihalla moottori käynnissä rattia eestaas, niin pitääkö tehostin epätavallisen kovaa meteliä? Jos vastaukset on "ei", niin vois kuvitella että tehostinpuoli olis ok?
Nesteet on presiis kohdillaan (kylmänä cold-kohdassa ja kun pumppu on lämmin niin ne laajentuvat warm-kohtaan saakka).
Tyhjäkäynnillä rattia käännellessä ei pumpusta kuulu ylimääräisiä ääniä mutta hammastangon seutuvilta kuuluu terävä kolahdus kun rattia kääntää nopeasti eestaas.
Toi ilmiö on ollut jo vuosikausia... ääni on samantyyppinen kun poljinasetelman kolahtelu aikoinaan. Ajossa kyseistä ääntä ei kyllä kuule.
Hammastangon toimintaa ja välyksiä on tarkisteltu useita kertoja merkkihuollonkin toimesta mutta mitään ei ole löytynyt.
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
No sitten se on ne levyt/palat tai jo itte vetopyörästö alkaa vapisemaan TAI sitten koko tärinä tuleekin takapäästä!
Mulla vanhassa Escossa kun vuotaa takasylinteri jarrussa niin tuntuu että kahina tulee EDESTÄ,kuitenkin vika on jo katottu ja on takana,runko voi johtaa äänet /tärinät mitä oudoimpiin paikkoihin.
Mutta kun jarruttaa niin mitäs se sulla tekee? muuttuuko se tärinä miksikään? se olis sillon etupuolella kun vain hiukka jarrua painaa jasaman voi sitten kokeilla täysjarrulla etä kuinka sitten käy?
Monesti itekki oon ihmetelly et mikäs nyt tuli kun tärrää,usein on ollu että kitkapinta on irronnu jarrupalasta ja elää siel levyn ja palan välissä,vinkuu,tärisee ym,ompa menny etupyörä lukkoonkin kun peruuttaessa on kitkapinta jumittanu välissä!
Sama homma on käyny myös takana rumpujarruissa
Mulla vanhassa Escossa kun vuotaa takasylinteri jarrussa niin tuntuu että kahina tulee EDESTÄ,kuitenkin vika on jo katottu ja on takana,runko voi johtaa äänet /tärinät mitä oudoimpiin paikkoihin.
Mutta kun jarruttaa niin mitäs se sulla tekee? muuttuuko se tärinä miksikään? se olis sillon etupuolella kun vain hiukka jarrua painaa jasaman voi sitten kokeilla täysjarrulla etä kuinka sitten käy?
Monesti itekki oon ihmetelly et mikäs nyt tuli kun tärrää,usein on ollu että kitkapinta on irronnu jarrupalasta ja elää siel levyn ja palan välissä,vinkuu,tärisee ym,ompa menny etupyörä lukkoonkin kun peruuttaessa on kitkapinta jumittanu välissä!
Sama homma on käyny myös takana rumpujarruissa
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Joo, toi vetopyörästö on alkanut mietityttämään sillä kytkimessä tuntuu ajoittain pientä tärinää liikkeelle lähdettäessä...
Takapään ongelmat tuntuvat yleensä epämääräisinä vetelyinä urissa tai "seilaamisena" mutkissa.
Jarrutettaessa vapina vähenee kun jarrua painaa vähän ja loppuu tyystin kun jarruttaa kunnolla
Takapään ongelmat tuntuvat yleensä epämääräisinä vetelyinä urissa tai "seilaamisena" mutkissa.
Jarrutettaessa vapina vähenee kun jarrua painaa vähän ja loppuu tyystin kun jarruttaa kunnolla
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Kaikki "todennäköiset" kohteet on siis käyty läpi...
Oletko kokeillut heti ajon jälkeen, kuumeneeko toinen etulaakeri (siis napa) enemmän kuin toinen?
Tuo kyllä viittaa sinne osastoon laakeri-napa-jarrulevy-pyörä.Ranari kirjoitti:Jarrutettaessa vapina vähenee kun jarrua painaa vähän ja loppuu tyystin kun jarruttaa kunnolla
Oletko kokeillut heti ajon jälkeen, kuumeneeko toinen etulaakeri (siis napa) enemmän kuin toinen?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Kokeilin joskus ja ainakin tuolloin ei napojen lämmöt vaikuttaneet mitenkään korkeilta mutta pitää tsekata vielä uudestaan.Oletko kokeillut heti ajon jälkeen, kuumeneeko toinen etulaakeri (siis napa) enemmän kuin toinen?
Ja edelleen ton vapinan toisaikaisuus ihmetyttää, jos esim. jarrulevy olis viallinen niin luulisi sen täristävän koko ajan samalla tavalla.
Toki laakeri vois kylmänä toimia paremmin mutta mutta ...?
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Entäs jos olis jarrusatula löysällä? Silloinhan kuvittelis että reilummin jarrutettaessa välys poistuis kun sylinteri painaa paketin tiukkaan?
Tai sitten jarrustulassa ei liiku palat kunnolla eestaas, sillonhan tuo tekis sitä et välillä toimii välillä ei. Lämmetessään sit ehkä toimis liukkaammin kun ajossa poljettu jarrua tjtn
Tai sitten jarrustulassa ei liiku palat kunnolla eestaas, sillonhan tuo tekis sitä et välillä toimii välillä ei. Lämmetessään sit ehkä toimis liukkaammin kun ajossa poljettu jarrua tjtn
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Joo, ens viikolla olisi tarkoitus kattoo noi jarrut - vaihtaa levyt & palat ja rasvailla liukutapit kunnolla.tuomaz kirjoitti:Entäs jos olis jarrusatula löysällä? Silloinhan kuvittelis että reilummin jarrutettaessa välys poistuis kun sylinteri painaa paketin tiukkaan?
Tai sitten jarrustulassa ei liiku palat kunnolla eestaas, sillonhan tuo tekis sitä et välillä toimii välillä ei. Lämmetessään sit ehkä toimis liukkaammin kun ajossa poljettu jarrua tjtn
Katotaan miltä tilanne vaikuttaa tuon jälkeen...
Re: Mk1 Focus, ohjauksen vapina
Löytyikö vikaa? Kiinnostaisi vain tietää, koska minulla on saman ikäisessä mondeossa samanlainen vika