Aurauskulmat

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Eli nyt lueskelin noita viestejä ja eri sivustoja läpi. Itselläni tuo mk1 mondeo kuluttaa renkaat sisäpuolelta. Eli haritusta havaittavissa.

Tein tuommoisen kuvan kertokaa jos tuo nyt meni oikein tai väärin :roll:

Kuva
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja jyha »

Ihan oikein olet piirustellut. Lisäksi pystysuuntainen kallistuma vaikuttaa kulumiseen.
Mondeo 130 tdci -02
vilif85
Viestit: 264
Liittynyt: 08 Huhti 2013 22:13
Paikkakunta: Kotka

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja vilif85 »

Ennen suuntausta suosittelen käymään puslat läpi. Tuossa stw:ssä niitä varsinkin takana riittää. Itsellä MK2 ja oli myös tuollaista sisäreunojen kulumista takana. Eli piti vähän puslia vaihdella. Tällä hetkellä edestä syö sisäreunoja, ja varsinkin oikealla tukivarren puslat heikossa hapessa. Vasemmalle on muuten mielenkiintoinen operaatio vaihtaa tuo tukivarsi.. :cry: Ja väljät pallonivelet tekee tuota kulumista myös.
Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

vika on 100 varmasti aurauskulmissa, kun vanha omistaja ne mainitsi auto on uraherkkä, ratti on vinossa mutta kulkee suoraan. Renkaat on vaihdettu edestä taakse kertaalleen :roll:
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Rengaskoko myös vaikuttaa tohon uraherkkyyteen. Ainakin oma mk2:nen 225 leveillä on aikasta uraherkkä, syytän renkaita. Mutta jos ne renkaat on jo huomattavasti kuluneet, ei sitä kulumista saa pysäytettyä aurauskulmia säätämällä. Rengas jatkaa epänormaalia kulumista, vaikka kulumisvauhti hieman hidastuukin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja jyha »

Uraherkkyyteen vaikuttaa merkittävästi myös renkaan muoto. Profiililtaan kantikas on herkempi urille kuin pyöreämpireunainen.
Mondeo 130 tdci -02
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Ei tässä kulumista enään haluta estää, vaan ettei uudet renkaat lopu heti kun iskee alle, saavat nyt odotella että jaksan säätää nuo.

Mites mondeossa kun ratti on hiukan vinossa oikealle, oikeata pyörää säädetään sisään vai ulos? Käsityksen mukaan sitä puolta johon ratti osottaa mondeossa lyhennetään raidetangon kierroksia. Sierassa lisätään, mutta raidetangot onkin keulan puolella, mondeossa perän puolella.
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja jyha »

Melkeinpä väittäisin että kuskin puolen (eli vasen) rengas harittaa, eli raidetangon pidennys.
Mondeo 130 tdci -02
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja tursas »

Pistä ratti suoraan ja raidetagonpäistä pyörittämällä päitä pyörät sitten suoraan. Näin sitä ei sais tehdä, mutta mä oon aina tehny.... 8)
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

tursas kirjoitti:Pistä ratti suoraan ja raidetagonpäistä pyörittämällä päitä pyörät sitten suoraan. Näin sitä ei sais tehdä, mutta mä oon aina tehny.... 8)
Ai kunnei? Noinhan se periaatteessa menee suuntauspukilla tehtynä, vaikkakin puolet säädetään yksitellen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja jyha »

Ei kait voortissakaan tartte raidetangon päätä irrottaa säätöä varten? Eikö pelkän raidetangonpään ja itse tangon välisen lukituspultin/ mutterin löysääminen ja tangon pyörittely olis helpompaa? En tosiaan tunne fordin systeemiä, mutta esim rellussa onnistuu näin. Jos tarttis raidetangonpäätä pyöritellä, jäis säätö melko karkeaksi, eli koko kierros.
Mondeo 130 tdci -02
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

jyha kirjoitti:Ei kait voortissakaan tartte raidetangon päätä irrottaa säätöä varten? Eikö pelkän raidetangonpään ja itse tangon välisen lukituspultin/ mutterin löysääminen ja tangon pyörittely olis helpompaa? En tosiaan tunne fordin systeemiä, mutta esim rellussa onnistuu näin. Jos tarttis raidetangonpäätä pyöritellä, jäis säätö melko karkeaksi, eli koko kierros.
Ei tarvitse irroittaa ainakaan sierrassa tai mondeossa. mutta MUISTAKAA tarkistaa että hammastangon kumi pyörii vapaasti tangon ympärillä, meinaan kun säätää eikä pöyri niin se hajoaa suht helposti. CRC öljyä suihkutin itse tangon ja kumin väliin. Merkkasin raidetankoon viivan, avasin lukitusmutterin ja pyöritin kierroksen verran kuskin puolta ulospäin.

Nyt ratti on suorassa ja auto kulkee suoraan. 8)
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
Avatar
terae
Ylläpitäjä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Huhti 2013 20:08
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja terae »

Joo ja suuntauksien tarkistusta suosittelen kyllä sekä eteen että taakse kaikille joilla sitä ei ole tehty.
Itse säädätin merkkiliikkeessä meidän sinisen (mk2, meni siinä alustan vaihdon yhteydessä) kun viime vuoden jälkeen oli jotenkin mennyt harituksen puolelle...

Lisäksi säädätin MK3 Focus ST:ssä uutena nyt tänä kesänä Saksan tehtaan jäljiltä väärät kulmat kuntoon:
* tehtaan jäljiltä etuvasen -1.0mm etuoikea +1.9mm ja takavasen +1.4mm ja takaoikea -0.4mm
* oikeat säätöarvot edessä -0.3mm ja takana +1.2mm

Ratti piti kääntää vinoon ajaessa JOTTA AUTO MENI SUORAAN ja tuota vastaan ottanut asiakaspalvelija yritti jo selitellä että tien kallistukset ja...oli kuitenkin toisen huoltotyypin kanssa puhuttu asia etukäteen ja pistin meiliä perään että kattoo poikien kans varmasti selvittävän että kulmat on kunnossa, että siinä on taatusti vikaa. Ja niin oli.
Kuulemma ei ole koskaan ennen sattunut eteen että olis uudessa tehtaan jäljitä näin pielessä...mutta olipahan vaan. Itse olen kuullut useammallakin olleen ja myös esimerkiksi SEAT Leoninsakin kaveri säädätti uusiksi heti uutena, kun siinäkin oli killissä...kuljetuksessa nuo kai saattaa ainakin mennä? Kuitenkaan Fordin huollon tarkistuksiinkaan ei luovutuksessa kuulu tarkistaa että renkaat näyttää oikeaan suuntaan...paha paha. Jätin vähän palautetta Laakkoselle tuosta...

Niin että suuntaukseen vaan jos vähänkään tuntuu että renkaat kuluu miten sattuu tai että auton tuntuma on outo.
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Tessu
Viestit: 1747
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mulla kun aikanaa säätivät kulmat niin haritusta nimenomaan etuvetoseen laittoivat,takavetosiin kuuluu sitten sitä aurausta,näin sanoi ammattiliike sillon,no voi olla autoissa eroakin?
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja jyha »

Yleensä etuvedossa on pieni haritus eturenkailla, koska kuormitettaessa kumipuslat joustaa ja renkaat kääntyy suoraan.
Mondeo 130 tdci -02
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

No juu pientä voi ollakkin, mutta ei varmaan niin isoa että renkaat kuluu silmiin pistävästi sisäreunoista :lol:
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
Tessu
Viestit: 1747
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Aurauskulmat

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Joo ei liikaa oiskohan se Escossakin ollu vaan jotain 2mm? että eipä paljoa ole
Vastaa Viestiin