Mondeo mk3 - imusarjan läpät

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Akt1v1st1
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2008 23:43

Re: Mondeo mk3 - imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja Akt1v1st1 »

grizzly kirjoitti:Sen kyllä huomaa jos on korjaamisen/vaihtamisen tarvetta. Omassa Mondeossa nakutus oli aika hurjalla tasolla kun purin imusarjan irti. Näytti siltä että olisi vielä pysynyt kasassa vähän aikaa, mutta tulipa revittyä pois. Kulutus ei muuttunut miksikään, eikä päästötkään. Isolla kuormalla huomaa että alavääntö on tosiaan vähän hukassa.
Totta, sen kyllä kuulee. Itselläni tuo nakutus/säksätys/räklätys kuului kaikista selvimmin tyhjäkäynnillä, kun kone oli ajettu lämpimäksi. Sit ku tyhjäkäynniltä kutkutteli kaasua varpailla(eli ihan hipaisu) niin nakutus loppu ja kun kierrokset palasi alas, niin johan alko taas kuulumaan.

Mulla on 2004 vuosimallin 2.0 tomaatti ja siinä oli se 'paranneltu' imusarja. Tiedä miten sitä paranneltu, mut 120 tkm:iä ajetussa oli jo vänkärin puolelta viimeinen läppä väljä. Muut oli kunnossa ja olisi varmaan mennyt vielä pitkälle sillä imusarjalla, mut kun kerran oli jo sylissä niin otin läpät pois jotta saa paremmat yöunet :)

Kulutukseen, päästöihin ja automaatin toimintaan ei ole minulla vaikuttanut mitenkään.

Homman kyl pystyy tekemään jos työkalut ja hermot pysyy käsissä. Ite tappelin kaksi iltaa talvella katoksessa imusarjan kanssa, jota en voi suositella. Nyt kesällä on varmasti mukavampi homma...niin ja tässä asiasta lisää.
eate
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Heinä 2008 13:23

Re: Mondeo mk3 - imusarjan läpät

Viesti Kirjoittaja eate »

Jaaha, tuli ostettua elämäni kolmas Mondeo, mk-järjestyksessä tietysti ykkösen ja kakkosen jälkeen kolmonen. Vuoden 2001 painos siinä 270 tkm rullattuna ja kyllä ropisee tyhjäkäynnillä, automaatti ja 2.0. Halvalla kun sai niin piti ostaa sillä oletuksella, että jotain pientä löytynee.

Läppien poistamiseen automaatin kanssa on kahta eri mielipidettä eli toimii tai ei toimi - no, havaintoja:
- Läppien solenoidi toimii on/off jossain 3000-4000 rpm välissä.
- Jos se palloliitos on kiinni, niin meteli tyhjäkäynnillä on pahinta ja tuntuu siltä, että automaatti on vähän jossain pappa-moodissa, siis laiska fiilis ja vaihtaa isommalle anteliaasti ja pienemmälle vasta kun oikein kunnolla pyytää ja silti jotain menohalua puuttuu. Voi olla vähän sitäkin, että kaipaan sitä S-nappulaa mitä näissä tomaateissa ei ole..
- Jos palloliitos on auki niin kas, sen solenoidin varsi jää blokkaamaan läppäakselin päätä juuri sen verran, että läpät ei koskaan ole täysin kiinni kun se naaras-pallo tökkää siihen urospuoleen liikeratansa takia - ei juuri vaikutusta ajofiilikseen, mutta meteli tyhjäkäynnillä on parempi, pientä raksutusta kuuluu.
- Taittelemalla sopivan jäykästä rautalangasta koukku, joka alapäässä vääntää akselin läpät (jos niitä vielä on) kiinteästi täysin auki ja yläpäässä kiertyy läheisen ilmastoinnin putken ympäri auto on olennaisesti pirteämpi ajaa ja joku raksutus tyhjäkäynnillä kuuluu edelleen - kulutuksesta tai päästöistä ei hajuakaan mutta tällä mennään nyt.

Ebaysta näyttää saavan suht sopuhintaan noita läppäpaketteja ja missään silmään osuneissa ei ole mukana tiivisteitä, mutta tarvitaanko?

Entäs sitten jos se akseli on katkipoikki, onko ainoa vaihtoehto ostaa koko imusarja jos uudet läpät sinne haluaa?

Kai tuo sarja jossain vaiheessa pitää ottaa pöydälle, mutta onko jonkun mielestä riskiä ajaa mahdollisesti jäljellä olevat läpät pakotettuna auki? Verrattuna siihen, että antaa sen solenoidin ohjata? Mieleen tulee, että kun nyt sen solenoidin varsi tulee avautuessaan siitä akselin päästä vähän pakolla kontaktissa ohi.. saattaa syödä muovia? Ja voiko siellä olla jotain läpänriekaleita, mitkä alkaa hakeutumaan imussa pesään? Tai siis voi tietysti, mutta onko odotettavissa?
Vastaa Viestiin