Focus mk1 takapää

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
japez
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Helmi 2013 22:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja japez »

Moro,
Ensimmäistä viestiä kirjottelen, joten korjatkaa jos jotain huomautettavaa ulkoasusta :D

Ongelmana on focuksen takarenkaiden epänormaali kuluminen sisälaidalta. Olisko vikana takapään puslat vaiko mikä?
Viime kesänä autoon laitettu -30mm eibach madallusjouset ja 17" vanteet ja käytetty nelipyöräsuuntauksessa. Toissa kesältä jäi käteen kesässä loppuneet renkaat, jotka 15". Eli ongelma ollut jo pari kesää, mutta ei poistunut viime kesän fiilistelyillä.
Kertokaas mistä voisi johtua..
Ford Focus 1,6l farkku vm.2004
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Aurakset päin rinkkalaa. Vaan ne ei ala tekee aurauskulmiin muutoksia jos siellä on puslia, palloniveliä väljänä. Toki voit käyttää korjaamolla ja ne kertoo onko väljää.
__salo__
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Maalis 2012 15:53

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja __salo__ »

Eeska91 kirjoitti:Aurakset päin rinkkalaa. Vaan ne ei ala tekee aurauskulmiin muutoksia jos siellä on puslia, palloniveliä väljänä. Toki voit käyttää korjaamolla ja ne kertoo onko väljää.
Todistetusti eivät säädä ja myöskään kaikki ei mainitse asiasta jos on ollut väljää puslissa tai nivelissä että ei voida säätää kohdalleen, laskuttavat vain. Oma kohtasta kokemusta on oulun suunnalta asian tiimoilta moneenkin otteeseen :? Eli kannattaa käyttää korjamolla/nosturilla autoa ja tarkas(tut)taa onko välyksiä kuten Eeska91 mainitsi ennenkun vie aurausten säätöön jos on epävarmuutta että onko kenties alustassa jokin pielessä.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja Foordson »

__salo__ kirjoitti: Todistetusti eivät säädä ja myöskään kaikki ei mainitse asiasta jos on ollut väljää puslissa tai nivelissä että ei voida säätää kohdalleen, laskuttavat vain. Oma kohtasta kokemusta on oulun suunnalta asian tiimoilta moneenkin otteeseen :? Eli kannattaa käyttää korjamolla/nosturilla autoa ja tarkas(tut)taa onko välyksiä kuten Eeska91 mainitsi ennenkun vie aurausten säätöön jos on epävarmuutta että onko kenties alustassa jokin pielessä.
En tiedä millaisissa paikoissa olet käynyt, mutta täälläpäin alusta tarkastetaan ennen säätöä ja jos väljää on, ei säätöä tietenkään tehdä ennenkuin väljät osat on vaihdettu.

Sattuuko sulla olla suuntausraporttia tallessa ?
__salo__
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Maalis 2012 15:53

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja __salo__ »

Foordson kirjoitti: En tiedä millaisissa paikoissa olet käynyt, mutta täälläpäin alusta tarkastetaan ennen säätöä ja jos väljää on, ei säätöä tietenkään tehdä ennenkuin väljät osat on vaihdettu.

Sattuuko sulla olla suuntausraporttia tallessa ?
Omakohtanen kokemus on asiakkailta jotka on tuonnut huoltoon auton ja sanoneet että " auraukset on säädetty "sillon ja sillon siellä" mutta silti "yleensä" takarenkaat ovat kuluneet paljon verrattuna eturenkaisiin (enkä puhu nyt takavetosesta) kun kesärenkaita tai talvirenkaita on vaihdeltu ja siinä tullut ilmi että välystä löytyy kun auto on ollut nosturilla. Tosin joko mulle henk kohtasesti sattunut näitä tapauksia siinä määrin että kerroin mielipiteeni ja jaan sen, voihan mahdollisuus olla että että jälkeen päin on sattunut "vahinko alustaan" tai aurauksen jälkeen vaihdettu xx ajan päästä uusia osia ja näin on auraus mennyt väärin jos ei siinä samalla ole sitä säädetty,puhun nyt takapään aurauskulmista en etupäästä. Täten ei ole raportteja jakaa kun eivät omia autoja olleet :oops: PS tämä on mun näkemys autoasentajana asiakkaitten autoista joitten kanssa on asiaa puitu.
Viimeksi muokannut __salo__, 21 Huhti 2013 00:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Ei siinä mitään. Oli kylläkin tarkoitus kysyä raporttia topickin aloittajalta, ei sulta.
Meni näköjään samaan syssyyn.
__salo__
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Maalis 2012 15:53

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja __salo__ »

joo ei mitään katoin että olit lainanu tekstiä edellisestä viestistä niin toin mielipiteen ilmi :)
Avatar
japez
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Helmi 2013 22:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja japez »

Raportit pitäis olla tallessa. Katson ne myöhemmin. Pitää melkein käyttää auto nosturilla ja tarkistaa onko noita välyksiä. Olen ymärtänyt, ettei focuksessa ole hirveästi noita säätöjä takapäässä.
Mutta palatakseni vielä pusliin niin katseltuani noita polyuretaanipuslia, ovat aika tyyriitä. Monta sataa siis koko setti, jossa puslat eteen ja taakse. Taidan tyytyä tarvike marketin pusliin :D
Ford Focus 1,6l farkku vm.2004
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Kannattaa kattoa ne raportit. Rengasraualla käyt takapään puslat ja nivelet läpi. Jos kerta rattaat kuluu väärin nii siellä on pakko olla jotai hämminkiä. Ja tuskin sulla renkaat on irti.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

japez kirjoitti:Raportit pitäis olla tallessa. Katson ne myöhemmin. Pitää melkein käyttää auto nosturilla ja tarkistaa onko noita välyksiä. Olen ymärtänyt, ettei focuksessa ole hirveästi noita säätöjä takapäässä.
Mutta palatakseni vielä pusliin niin katseltuani noita polyuretaanipuslia, ovat aika tyyriitä. Monta sataa siis koko setti, jossa puslat eteen ja taakse. Taidan tyytyä tarvike marketin pusliin :D
Ei siellä oikein ole mitään mistä säätää. Vakiona noissa on pitkittäisen tukivarren etupuslat, joissa kumi repeää vulkanoinnistaan. Ovat vähän jännässä paikassa ja välyksen vaikutuksen arviointi on hieman vaikeaa. Se ainaa elää hieman, se on sen tehtävä ja se vulkanointi lähtee siitä keskitapin päältä nopeasti irtoamaan. Mutta ei vieläkään ole väljä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
japez
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Helmi 2013 22:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja japez »

Noh, säätölaput on menneet hukkaan viime kesältä, joten niistä ei ole apua.
Mutta pitää aloittaa projekti tutkimalla auton takapää, kun saa montun käyttöön. Onko kokemusta motonetin puslista? Tekeekö niillä mitään? Montako puslaa tuonne taakse menee?
Ford Focus 1,6l farkku vm.2004
yritäedes
Viestit: 2183
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

http://www.ofoc.ca/garage/tsb03-13-5.html
En tiedä, onko tuota esiintynyt Suomeen tuoduissa autoissa, mutta korjauksena näkyy olevan ylemmän tukivarren vaihto + 1.0 astetta-malliin, jolloin takapyörien camber saadaan oikein.
Viimeksi muokannut yritäedes, 22 Huhti 2013 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Toki voi olla puslat rikki tai pyöränkulmat väärin, mutta..Mulla 14" 185/65 ET 52 vakiorenkaat ei
kulu sisäreunoista, mutta 16" 205/50 86W ET43 kuluu. Ei tosin noin paljon kuin sulla.
Madallus vielä korostaa asiaa. Suuntauksissa aina arvot kohdillaan ja puslia vaihdettu.

Viime kerralla juttelin tästä asiasta RS-Huollossa Tampereella ja paikan omistaja manasi samaa
asiaa omasta Focus ST:stä, jossa oli menny kesässä sisäreuna ihan ns naruille/säikeille saakka.
Kumit oli ollu arvokkaat Pirelli P Zerot ja kulmat kunnossa. Autoa oli kuitenkin madallettu,
pyörän koko oli iso ja profiili/ominaisuudet urheilullinen. Syytä ei kuitenkaan löytynyt.

Spekulointia, mutta liekö alustan geometria madalluksineen ja vanteen eri ET arvolla
sen verran eri asennossa kuin suunniteltu, että painokohta on enempi sisäreunaan.
Kulmien säädössä lopputulokseen vaikuttaa myös tehdäänkö se säätö jollai yllämainitulla vakiokoolla vai kesävanteella missä on eri ET.

Lisää spekulointia; toiset kumimerkit ja mallit kuluu nopeammin sisäreunoissa kuin toiset.
Mulla on omassa vielä hetken alla Kumho Ecsta SPT KU31 ja sen renkaan ominaisuuksiin
valmistaja mainostaa "great resistance against uneven wear" ja allekirjoitan tämän.
Edelliset renkaat kului huomattavasti enemmän sisäreunoista.

Tällasia ajatuksia vaan..
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Tehtaan antamat toleranssit on suht laajat, joten vaikka kaikki arvot olisivat vihreällä/toleransseissa, ei vielä kerro koko totuutta. Leveä ja matala profiiliselle renkaalle camberit pitäisi säätää niin pystyyn kuin se on toleranssien sisällä mahdollista, samoin auraus.

Ei tuollainen 15 tuumainen mulju kumi kulu samoin kuin leveä/matala profiilinen samalla camberilla.

Syy piilee luultavastin camberissa/aurauksessa tai sitten siellä on väljää.
Avatar
japez
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Helmi 2013 22:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja japez »

Kävin pyytämässä suuntauksesta raportin:
http://japez.kuvat.fi/kuvat/Focus/suunt ... /_full.jpg

Tuosta nyt näkee että ei siellä isompia säätöjä/heittoja ole ollut, mutta viisaampi voi huomata tuosta lapusta jotain.Viikonloppuna pääsee tarkistamaan välyksiä nosturille. Sit tilailemaan osia tarpeen mukaan.Onko alatukivarren päässä tuo camber kulman säätö mahdollisuus?
Renkaat on 215/40-17, vanteiden ET jotain 40(ei tarkkaan muista) ja kaaria on jouduttu levittämään n. 2-3cm 8)
Ford Focus 1,6l farkku vm.2004
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Luultavastin tuo camber on syynä renkaiden kulumiseen. Asteen verran voisi nostaa pystympään.

Muistaakseni tuosta alatukivarresta mihin jousikin tulee, säädettiin aurausta (?)
Tuossa kun nettiä selasin, niin noihin myydään epäkeskoja pultteja camberin säätöön, joten luultavastin siellä ei edes alunperin ole säätöä.

Ei vain muista millään, suht harvoin olen foortteja säätänyt.
yritäedes
Viestit: 2183
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Totta, niillä epäkeskopulteilla tai tällaisella ylätukivarrella saa sitä camberia säädettyä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Eikös se alatukivarren epäkeskopultti nimenomaan säädä camberia? Kun kerta tulee suorassa kulmassa pyörään nähden ja liikkuu sisään/ulos. Tietysti sillähän ei saavuteta suurta liikkumavaraa, mutta mites noi ylätukivarren epäkeskot. Luulis, että vaatisivat jonkunnäkösen säätöraamin siihen epäkeskolevyn ympärille, jotta toimivat.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja Foordson »

mösjöö kirjoitti:Eikös se alatukivarren epäkeskopultti nimenomaan säädä camberia? Kun kerta tulee suorassa kulmassa pyörään nähden ja liikkuu sisään/ulos. Tietysti sillähän ei saavuteta suurta liikkumavaraa, mutta mites noi ylätukivarren epäkeskot. Luulis, että vaatisivat jonkunnäkösen säätöraamin siihen epäkeskolevyn ympärille, jotta toimivat.
Voipi olla, ei vain varmaksi jaksa muistaa. Mutta jos tuosta säädetään camberia ja jos sitä pitäisi asteen verran muuttaa, niin olikos tuolla sitten auraukselle säätö ? Se kun menee reilusti metsään asteen camber muutoksella.

Kai tuokin netistä selviäisi, muttei nyt jaksa ruveta plaraamaan.
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Piti kaivaa omaan autoon viimeks tehty 10.12.2012 suuntaus. Ihmetyttää eri toleranssit
tossa sun ja mun lapuissa. Vai tulkitsenkohan väärin. Onkohan 99-01 ja 02-04 eri toleranssit?
Kovin on kuitenki samat palikat siellä. Mulla on myös aivan eri arvot suuntauksen jälkeen
kuin sinulle kaiken kaikkiaan.

Taakse laitettu esim Camber -01.01°/-01.27° ja aurausta +1.2mm/+1.2mm. Camberia on
muuten säädetty, koska alkuperäiset arvot ollu -00.86°/-01.29°. Tosin itse olen
myös sitä mieltä, että vakiopulteilla voi säätää vain aurausta....Oon myös vierestä kattonu
kun sitä säätöä tehtiin ja sillä sai kyllä todella isoja liikkeitä aikaseks koko pyörälle.

RS huollon ohjearvo taka-camberille on -00.91° per puoli ja toleranssi -01.25° +01.25°.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja juhve »

tehdas voi vaikka muutella niitä kuukauden välein yleis korjaamoissa ei oo aina viimesimpiä arvoja.
esimerkki volvokin julkaisee muutaman kerran vuodessa päivitetyt arvot

focuksissahan ei pysty säätään muutakun takana aurausta alatukivarsista muuttaa myös pikkasen samalla camppereita
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja Foordson »

SimoHirvonen kirjoitti:Piti kaivaa omaan autoon viimeks tehty 10.12.2012 suuntaus. Ihmetyttää eri toleranssit
tossa sun ja mun lapuissa. Vai tulkitsenkohan väärin. Onkohan 99-01 ja 02-04 eri toleranssit?
Kovin on kuitenki samat palikat siellä. Mulla on myös aivan eri arvot suuntauksen jälkeen
kuin sinulle kaiken kaikkiaan.

Taakse laitettu esim Camber -01.01°/-01.27° ja aurausta +1.2mm/+1.2mm. Camberia on
muuten säädetty, koska alkuperäiset arvot ollu -00.86°/-01.29°. Tosin itse olen
myös sitä mieltä, että vakiopulteilla voi säätää vain aurausta....Oon myös vierestä kattonu
kun sitä säätöä tehtiin ja sillä sai kyllä todella isoja liikkeitä aikaseks koko pyörälle.

RS huollon ohjearvo taka-camberille on -00.91° per puoli ja toleranssi -01.25° +01.25°.
Mikäs tuo tuollainen 00.86 on ? Tarkoitat varmaankin 0.86 joka on itseasiassa 1.26 astetta.
60 minuuttia on yksi aste.

Ja tuota en ymmärrä, kun aurauskin pitää ilmoittaa asteina. Paljon helpommin ymmärrettävissä kun se muutetaan milleiksi. Onnistuu kyllä suuntaus laitteen softasta tuon muuttaminen.
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

juhve kirjoitti:tehdas voi vaikka muutella niitä kuukauden välein yleis korjaamoissa ei oo aina viimesimpiä arvoja.
esimerkki volvokin julkaisee muutaman kerran vuodessa päivitetyt arvot

focuksissahan ei pysty säätään muutakun takana aurausta alatukivarsista muuttaa myös pikkasen samalla camppereita
Ok selvä. Hetken focusfanaticsin forumia lueskeltuani joku kokeneempi kertoi juuri
tuon, että aurausta säätäessä camber muuttuu aina himpun. Enempi jos haluaa säätää
niin yllä mainitut tavat sitten käyttöön.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Foordson kirjoitti: Mikäs tuo tuollainen 00.86 on ? Tarkoitat varmaankin 0.86 joka on itseasiassa 1.26 astetta.
60 minuuttia on yksi aste.
http://simonvideo.galleria.fi/kuvat/sek ... untaus.jpg
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
amppi62
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Touko 2013 20:43

Re: Focus mk1 takapää

Viesti Kirjoittaja amppi62 »

Ite vaihoin focukseen viime syksynä kaikki 14 kpl puslaa taakse,autolla ajettu n.360000. Kannattaa ostaa poikittaistangot puslineen halppisliikkeestä ,nimittäin ei paljoa säästä ostettaessa pelkkiä puslia. Pikkupuslista osa oli tympeitä laittaa paikoilleen,kun ympärille ei tule kun sellaiset heppoiset henkselit. Auraukset oli remontin jälkeen tehtaan arvoissa.Ajettavuus parani huimasti.Ei luikerra enää sivutuulessa. :wink:
Vastaa Viestiin