Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Sigun autoon ilmestyi vähän outo vika..
Viime viikonloppuna alkaneen käännöksissä olevan paukkeen paikallistin kuulolla vasemmalle eteen, johon uuden vetoakselin uusin.
No vika ei helpottanut vaan paheni, äänen lähdettä en osaa paikallistaa eli alla tämän hetkinen tilanne.
-Vetopäällä varsinkin kääntyessä kauhea PAUKE keulassa, niin että moottori paukahduksen aikaan nytkähtää. Suoraan ajaessa ei oikeastaan pauku.
-Vakkaripäällä suoraan ajaessa esim. 60kmh kerran/5km pikkuisen pamahtaa/nytkähtää (jokin jumii).
-Kytkin pohjassa ei mutkissa pauku
Tähän asti kuulostaa selkesti vetarilta, jatka lukemista
-Ei ole vinkunut, rohissut tai jurnuttanut
-Onko mahdollista että vetari alkaa paukkua(todella kovaa), ilman että se on aiemmin rohissut?
-Onko mahdollista että pyörän laakeri alkaa jumia, ilman että se on aiemmin jurnuttanut tai vinkunut?
Entäs vetarin tukilaakeri? Jos se jumii, se tuskin paukkuisi koska siellä antaisi ennemmin paikat kiinnikkeissä periksi.
Viime viikonloppuna alkaneen käännöksissä olevan paukkeen paikallistin kuulolla vasemmalle eteen, johon uuden vetoakselin uusin.
No vika ei helpottanut vaan paheni, äänen lähdettä en osaa paikallistaa eli alla tämän hetkinen tilanne.
-Vetopäällä varsinkin kääntyessä kauhea PAUKE keulassa, niin että moottori paukahduksen aikaan nytkähtää. Suoraan ajaessa ei oikeastaan pauku.
-Vakkaripäällä suoraan ajaessa esim. 60kmh kerran/5km pikkuisen pamahtaa/nytkähtää (jokin jumii).
-Kytkin pohjassa ei mutkissa pauku
Tähän asti kuulostaa selkesti vetarilta, jatka lukemista
-Ei ole vinkunut, rohissut tai jurnuttanut
-Onko mahdollista että vetari alkaa paukkua(todella kovaa), ilman että se on aiemmin rohissut?
-Onko mahdollista että pyörän laakeri alkaa jumia, ilman että se on aiemmin jurnuttanut tai vinkunut?
Entäs vetarin tukilaakeri? Jos se jumii, se tuskin paukkuisi koska siellä antaisi ennemmin paikat kiinnikkeissä periksi.
Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Heitettiin sellaista vaihtoehtoa kun tasauspyörästö, joka ikävä kyllä voisi olla mahdollinen syyllinen (ja joka selittäisi ettei vetarivikojen normaaleja ääniä ole kuulunut).
Onko kuinka paljon näissä MK3 Mondeoissa ollut kyseisiä ongelmia?
Onko kuinka paljon näissä MK3 Mondeoissa ollut kyseisiä ongelmia?
Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Tasauspyörästö mullekin tuli mieleen, kun tuota luin. Vetarihan vähän vetää ja työntää pituussuunnassaan käännyttäessä, uusi vetari voi olla vähän tiukempi joustossaan ja siksi painaa enemmän tasauspyörästöa...
Toivotaan nyt kuitenkin, että vika löytyy jostain helpommasta paikkaa
Toivotaan nyt kuitenkin, että vika löytyy jostain helpommasta paikkaa
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Ensin kyllä tulee mieleen vetoakselit siis molemmat ja kummatkin päät!
Toiseksi vetopyörästö,mullakin Escossa koputtaa kun ajaa monttusella tiellä joku mikä lie,ei ole syytä löytyny,sitten toinen vika on semmoi että kun nostaa kytkintä ja ottaa eteen/taakse niin kuuluu selvästi jymps,ei oikein ole enää muuta mullakaan kuin vetopyörästö mikä tommosta pitäis?
Ja nuo viat on ollu jo vuosia eli kulumaahan siellä jossain on?
Samanlaista epäilen siinä sullakin että paikat kuluu ja ääntä alkaa kuulumaan,ikävä kyllä!
Mutta nää on näitä etuvetosten iloja
Toiseksi vetopyörästö,mullakin Escossa koputtaa kun ajaa monttusella tiellä joku mikä lie,ei ole syytä löytyny,sitten toinen vika on semmoi että kun nostaa kytkintä ja ottaa eteen/taakse niin kuuluu selvästi jymps,ei oikein ole enää muuta mullakaan kuin vetopyörästö mikä tommosta pitäis?
Ja nuo viat on ollu jo vuosia eli kulumaahan siellä jossain on?
Samanlaista epäilen siinä sullakin että paikat kuluu ja ääntä alkaa kuulumaan,ikävä kyllä!
Mutta nää on näitä etuvetosten iloja
Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Ja jos tuosta tasauspyörästöstä lähdetään jatkamaan, ni voiko olla mahdollista, että laatikon alapuolen kannatin/rajoitin/tuki on kumeistaan päässy löystymään ja koko paketti olis väärässä asennossa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Auton jätin mökille (kun asutaan kerrostalossa ja pihalla ei huvita remontoida)
Joten vasta viikonloppuna pääsen lisää tutkimaan.
Kyllähän se lähtiessäkin kolahtaa ja pamahtaa vaikka renkaat on suorassa jos veto vain on oikean puolen renkaassa, jos veto on vasemmassa etusessa ei pauka tai kolahda.
Vasemmalle siis uusin vetarin. Oikean puolen vetarissa ei tuntunut käsinkokeilemalla välystä, mutta rengasta kun pyörittää jumii joka kierroksella suunnilleen samalla kohdalla tai joskus 2krt/kierros.
Viikonloppuna aion purkaa vänkärin puolelta eka vetarin irti ja testaan laakerin, sit testaan vetarin ja sit katon ne tukikumit ja lopulta jäljelle jää vain se ihana tasauspyörästö..
Saako Mondeossa tasauspyörästön pois ilman että irroittaa laatikkoa?
Onkos jossain myynnissä rojuja pelkästään tasauspyörästön sisään vai pitääkö kokolaatikko uusia? Meneeko 5 vaihteisen laatikon tilalle 6 vaihteinen suoraan?
Joten vasta viikonloppuna pääsen lisää tutkimaan.
Kyllähän se lähtiessäkin kolahtaa ja pamahtaa vaikka renkaat on suorassa jos veto vain on oikean puolen renkaassa, jos veto on vasemmassa etusessa ei pauka tai kolahda.
Vasemmalle siis uusin vetarin. Oikean puolen vetarissa ei tuntunut käsinkokeilemalla välystä, mutta rengasta kun pyörittää jumii joka kierroksella suunnilleen samalla kohdalla tai joskus 2krt/kierros.
Viikonloppuna aion purkaa vänkärin puolelta eka vetarin irti ja testaan laakerin, sit testaan vetarin ja sit katon ne tukikumit ja lopulta jäljelle jää vain se ihana tasauspyörästö..
Saako Mondeossa tasauspyörästön pois ilman että irroittaa laatikkoa?
Onkos jossain myynnissä rojuja pelkästään tasauspyörästön sisään vai pitääkö kokolaatikko uusia? Meneeko 5 vaihteisen laatikon tilalle 6 vaihteinen suoraan?
Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Samaa pelkään itekkin että kun vaihan nastat pois niin alkaa kuulua muuta meteliä ja TAAS kesällä mietitään et mitä puretaan)vaihetaan heh
Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Pyörän laakeri OK
Vetarin tukilaakeri OK
Vetari OK
Eli tasauspyörästössä vika.. Joko laakerit tai rattaa, selviää kun irroitan laatikon (kunhan aikaa siihen löytyisi)
Vetarin tukilaakeri OK
Vetari OK
Eli tasauspyörästössä vika.. Joko laakerit tai rattaa, selviää kun irroitan laatikon (kunhan aikaa siihen löytyisi)
Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Purin oikean puolen vetarin.. Ja tukilaakerin pesänkin otin irti.. Kasasin osissa kaiken takaisin välillä pyörittäen että jos syyllinen kumminkin on jossain muualla kuin perässä..
No kaikki kassassa ja käsin pyörittäessä ei enää ole mitään epänormaalia Ennen purkamista pyöri, jumi, pyöri..
WTF
Vasta keskiviikkona kerkeän kasaamaan kokonaan ja heittämäään testilenkin (lopputuloksen uskon olevan kamala pauke) --> Perä hajalla, mut toivotaan kumminkin parasta..
Vituttaa kun varsinainen syyllinen ei löytynyt, vaan nyt pitää olla epätietoisuudessa
No kaikki kassassa ja käsin pyörittäessä ei enää ole mitään epänormaalia Ennen purkamista pyöri, jumi, pyöri..
WTF
Vasta keskiviikkona kerkeän kasaamaan kokonaan ja heittämäään testilenkin (lopputuloksen uskon olevan kamala pauke) --> Perä hajalla, mut toivotaan kumminkin parasta..
Vituttaa kun varsinainen syyllinen ei löytynyt, vaan nyt pitää olla epätietoisuudessa
Mondeo Ghia X (MK3)
Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)
Kiinnostaisi myös tietää, että sopiiko Dieselin 6-vaihteinen laatikko -03:seen 1,8l Duratec 110hp bensa Mondeoon?