Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Viesti Kirjoittaja IziO »

Sigun autoon ilmestyi vähän outo vika..

Viime viikonloppuna alkaneen käännöksissä olevan paukkeen paikallistin kuulolla vasemmalle eteen, johon uuden vetoakselin uusin.
No vika ei helpottanut vaan paheni, äänen lähdettä en osaa paikallistaa eli alla tämän hetkinen tilanne.

-Vetopäällä varsinkin kääntyessä kauhea PAUKE keulassa, niin että moottori paukahduksen aikaan nytkähtää. Suoraan ajaessa ei oikeastaan pauku.
-Vakkaripäällä suoraan ajaessa esim. 60kmh kerran/5km pikkuisen pamahtaa/nytkähtää (jokin jumii).
-Kytkin pohjassa ei mutkissa pauku

Tähän asti kuulostaa selkesti vetarilta, jatka lukemista :lol:

-Ei ole vinkunut, rohissut tai jurnuttanut
-Onko mahdollista että vetari alkaa paukkua(todella kovaa), ilman että se on aiemmin rohissut?
-Onko mahdollista että pyörän laakeri alkaa jumia, ilman että se on aiemmin jurnuttanut tai vinkunut?

Entäs vetarin tukilaakeri? Jos se jumii, se tuskin paukkuisi koska siellä antaisi ennemmin paikat kiinnikkeissä periksi.
Mondeo Ghia X (MK3)
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Viesti Kirjoittaja IziO »

Heitettiin sellaista vaihtoehtoa kun tasauspyörästö, joka ikävä kyllä voisi olla mahdollinen syyllinen (ja joka selittäisi ettei vetarivikojen normaaleja ääniä ole kuulunut).

Onko kuinka paljon näissä MK3 Mondeoissa ollut kyseisiä ongelmia?
Mondeo Ghia X (MK3)
yritäedes
Viestit: 2168
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tasauspyörästö mullekin tuli mieleen, kun tuota luin. Vetarihan vähän vetää ja työntää pituussuunnassaan käännyttäessä, uusi vetari voi olla vähän tiukempi joustossaan ja siksi painaa enemmän tasauspyörästöa...
Toivotaan nyt kuitenkin, että vika löytyy jostain helpommasta paikkaa :?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ensin kyllä tulee mieleen vetoakselit siis molemmat ja kummatkin päät!
Toiseksi vetopyörästö,mullakin Escossa koputtaa kun ajaa monttusella tiellä joku mikä lie,ei ole syytä löytyny,sitten toinen vika on semmoi että kun nostaa kytkintä ja ottaa eteen/taakse niin kuuluu selvästi jymps,ei oikein ole enää muuta mullakaan kuin vetopyörästö mikä tommosta pitäis?
Ja nuo viat on ollu jo vuosia eli kulumaahan siellä jossain on?
Samanlaista epäilen siinä sullakin että paikat kuluu ja ääntä alkaa kuulumaan,ikävä kyllä!
Mutta nää on näitä etuvetosten iloja
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Ja jos tuosta tasauspyörästöstä lähdetään jatkamaan, ni voiko olla mahdollista, että laatikon alapuolen kannatin/rajoitin/tuki on kumeistaan päässy löystymään ja koko paketti olis väärässä asennossa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Viesti Kirjoittaja IziO »

Auton jätin mökille (kun asutaan kerrostalossa ja pihalla ei huvita remontoida)
Joten vasta viikonloppuna pääsen lisää tutkimaan.

Kyllähän se lähtiessäkin kolahtaa ja pamahtaa vaikka renkaat on suorassa jos veto vain on oikean puolen renkaassa, jos veto on vasemmassa etusessa ei pauka tai kolahda.

Vasemmalle siis uusin vetarin. Oikean puolen vetarissa ei tuntunut käsinkokeilemalla välystä, mutta rengasta kun pyörittää jumii joka kierroksella suunnilleen samalla kohdalla tai joskus 2krt/kierros.

Viikonloppuna aion purkaa vänkärin puolelta eka vetarin irti ja testaan laakerin, sit testaan vetarin ja sit katon ne tukikumit ja lopulta jäljelle jää vain se ihana tasauspyörästö..

Saako Mondeossa tasauspyörästön pois ilman että irroittaa laatikkoa?
Onkos jossain myynnissä rojuja pelkästään tasauspyörästön sisään vai pitääkö kokolaatikko uusia? Meneeko 5 vaihteisen laatikon tilalle 6 vaihteinen suoraan?
Mondeo Ghia X (MK3)
Tessu
Viestit: 1738
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Samaa pelkään itekkin että kun vaihan nastat pois niin alkaa kuulua muuta meteliä ja TAAS kesällä mietitään et mitä puretaan)vaihetaan heh
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Viesti Kirjoittaja IziO »

Pyörän laakeri OK
Vetarin tukilaakeri OK
Vetari OK

Eli tasauspyörästössä vika.. Joko laakerit tai rattaa, selviää kun irroitan laatikon (kunhan aikaa siihen löytyisi)
Mondeo Ghia X (MK3)
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Viesti Kirjoittaja IziO »

Purin oikean puolen vetarin.. Ja tukilaakerin pesänkin otin irti.. Kasasin osissa kaiken takaisin välillä pyörittäen että jos syyllinen kumminkin on jossain muualla kuin perässä..
No kaikki kassassa ja käsin pyörittäessä ei enää ole mitään epänormaalia :shock: Ennen purkamista pyöri, jumi, pyöri..
WTF :roll:

Vasta keskiviikkona kerkeän kasaamaan kokonaan ja heittämäään testilenkin (lopputuloksen uskon olevan kamala pauke) --> Perä hajalla, mut toivotaan kumminkin parasta..
Vituttaa kun varsinainen syyllinen ei löytynyt, vaan nyt pitää olla epätietoisuudessa :x
Mondeo Ghia X (MK3)
Senkki
Viestit: 7
Liittynyt: 25 Marras 2012 11:38

Re: Vetari kysymys (normaalia haastavampi vika)

Viesti Kirjoittaja Senkki »

Kiinnostaisi myös tietää, että sopiiko Dieselin 6-vaihteinen laatikko -03:seen 1,8l Duratec 110hp bensa Mondeoon?
Vastaa Viestiin