Focus -07 rohina/kolina edestä? vihjeitä kaivataan...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
aripitka
Viestit: 35
Liittynyt: 30 Marras 2005 15:03
Paikkakunta: Lieto AS.

Focus -07 rohina/kolina edestä? vihjeitä kaivataan...

Viesti Kirjoittaja aripitka »

Emännän 1.6TDCI farkkufocus teki temppuja, eli emäntä soitti matkalla ja sanoi että "kuuluu kolinaa" käsin pysähtyä ja menin kattomaan paikan päälle, ja tosiaan rohinaa/kolinaa, joka hiljenee vedossa/jarrutettaessa ja kuuluu etupäästä. No eihän sillä tohdi ajaa.

Onko vastaavaan törmätty. Renkaita koitin potkia ja rytkyttää mutta isommin ei paikallaan kuulunut kolinaa...
Voisko jarrusatula/pala tms tehdä tuon? Kokeilin vähän ympyrää pyöritellä ja sellaista vetonivelnaputusta se ei ollut. Se olis ollu tuttua, ja suoraan ajettaessa sitä ei pitäisi juuri kuulua.

Ääni on tullut "yllättäen ja pyytämättä" eli kesken ajon haastattelun mukaan.

Mithän temppuja kannattais kokeilla eri vaihtoehtojen eliminoimiseksi?
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus -07 rohina/kolina edestä? vihjeitä kaivataan...

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Jos huollot on tehty ja auto muutenkin kunnossa, niin tässä olisi ehdolla pari syksyn yllättäjää:

Jos kolinaa kuuluu, niin onko jotain auennut/löysällä? Ovatko pyöränmutterit momentissa?

Jos kuuluu rahinaa, niin olisiko pieni kivi päässyt pomppaamaan jarrusatulalla "ratsastamaan", eli jarrujen väliin päässyt jotain mikä ei sinne kuulu? Tässä on yksi yllättävimmistä ja tavallisimmista rahinanaiheuttajista.
Torque Vectoring Control
corttiina san petso
Viestit: 88
Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07

Re: Focus -07 rohina/kolina edestä? vihjeitä kaivataan...

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Epäilisin suuresti laakeria, nosta ylös ja pyörittele eron huomaa, itte vaihdtain viimeviikolla kuskinpuoleisen, pntiin uusi napa,simppeli homma,loppu rohinat ja jurinat
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus -07 rohina/kolina edestä? vihjeitä kaivataan...

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Jos etupäästä kuuluu niin jarrupaloista saattaa olla lähtenyt pala irti tai sitten kivi jossain kivassa välissä joka sitten hankaa siellä. Tietysti jos palat on vaihdettu niin tuskimpa sitten, mutta kyllä vielä on tuon ikäisiä autoja, joissa ensiasennuspalat rupeaa pikkuhiljaa vetelemään viimesiään.

Laakeri?, kaukaa haettu, mutta toki mahdollinen, muttei kuitenkaan tuota kolisevaa ääntä ja ääni kyllä muuttuis kun vauhti kasvaa. Oikeanpuolen vetarin kannatinlaakeri on toinen mahdollisuus.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
aripitka
Viestit: 35
Liittynyt: 30 Marras 2005 15:03
Paikkakunta: Lieto AS.

Re: Focus -07 rohina/kolina edestä? vihjeitä kaivataan...

Viesti Kirjoittaja aripitka »

Vähän merkillinen oli ongelmanratkaisu. Veivasin, kääntelin vääntelin ja irrotin lopuksi renkaan/renkaat. Totesin että nuo mutterit oli jotenkin merkilliset, ja oli toisessa renkaassa kaksi aika löysällä. Jo vaihtaessa renkaita ihmettelin vähän muttereiden muotoa kartion osalta ja avaimen koon puolesta (18mm) joka vaati jo vähän hämmästelyä, kun ei normiavain osunut koon puolesta (19mm).

Kävin hakemassa motonetista uudet peltivanteen mutterit, ja vedin renkaat niillä kiinni. Tutkin nuo vanhat ja ne ilmeisesti on jonkun erikoisvanteen/aluvanteen mutterit, jotka menee sen pikkukartion osalta just ja just siihen vanteen reikään, ja "prikka" osa joka aluvanteessa kantaa vanteen kartioon otti osittain kiinni ja ajettaessa täristeli sen verran että ne mutterit ei pitäneetkään kunnolla ja jopa löyhtyivät.

Muttereita on aiemminkin käytetty, ja repäisty ilmeisimmin vaan niin kireälle että se pyörivä kartioprikka oli hiottu ja hirtetty kiiinni siten ettei se nopealla vilkaisulla erottunut ja heti huomannut että on erikoisvanteen mutteri. Naputtelemalla lähti irti, mutta nuo mutterit kyllä menee hyllylle osastolle "vain hätätilassa renkaaseen".

Syy siis oli vääränlaiset pultit peltivanteessa.

Live and learn...
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Focus -07 rohina/kolina edestä? vihjeitä kaivataan...

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Hyvä, että ongelma ratkesi. Ja pyörät ( pyörä = vanne+rengas ) kannattaa kiristää momenttiin - vaikka kyseessä olisivatkin peltivanteet.

Pyörän täytyy pysyä paikoillaan ja toisaalta tarvittaessa pyörä pitää saada irroitettua auton omalla pyöränmutteriavaimella.

Peltivanteen liiallinen kiristäminen saattaa johtaa vanteeseen prässätyn kartio-osan painumisen koskettamaan vasten jarrulevyn napa-osaa/jarrurumpua ja tällöin kartion muoto muuttuu ja vanteen jousto loppuu. Kovassa rasituksessa (ajetaan esim. kuoppaan) vanne murtuu näiden kartioalueiden reunoilta. Olen nähnyt pari tapausta jolloin pyörä on irronnut muttereiden/pulttien ollessa "paikoillaan"; vanteessa on ollut tämän jälkeen vain "vähän" isommat pultinreijät.

Olen myös nähnyt MK I Focuksen pyöriä kiinnitetyn pyöränmutterit väärinpäin (=kartiot ulospäin). Aika hurja asennus, joka ei ole turvallinen ja johtaa vääjäämättä vaurioihin. :shock:
Torque Vectoring Control
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus -07 rohina/kolina edestä? vihjeitä kaivataan...

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Nuo kuvailemasi "rullakartio"mutterit ovat peräisin uudemmista Focuksista, sekä eritoten Mondeoista ja ovat siis Fordin omia tekeleitä. Uusissa Focuksissa ei enää käytetä. Ne mutterinperkeleet koostuvat itse mutterista, jossa 18mm avainkoko ja sen päälle prässätystä kromikuoresta, joka muuntaa avainkoon 19mm:ksi. Jos ovat saaneet runtua liikaa niin tuo kromihattu lähtee siitä aika helpolla irti, etenkin kiristettäessä. Noilla "rullakartiomuttereilla" momentti on 140Nm ja normimuttereilla, (alu/pelti) 120Nm.

Mitä muuten pyysivät Motonetissä peltimuttereista?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin