1.8 zetec on laiskana
1.8 zetec on laiskana
fokuksen 1.8 zetekki on laiska ja tyhjäkäynti joskus huonoa, niin alhaalla että ajovalot yms vilkkuu
ei vikakoodeja, oon vaihtanu siihen tulpat, puolajakajan, ilmanputsarin ja lisäilmaluistin, ei vaikkutusta. lambda tai ilmamassamittari vikaan en vielä usko kun päästöt oli normaalit ja ei obd;ssä koodeja omalla eikä konttorin lukulaitteella.
jarrut ei laahaa ja ilmookin on renkaissa, omasta mielestä kuluttaa liikaa ~8 litraa sataselle, ennen pääsi alle 7;llä
olisko lisää ideoita mitä seuraavaksi ? ei paalatakkaan raaskis kun on tuore leima
ei vikakoodeja, oon vaihtanu siihen tulpat, puolajakajan, ilmanputsarin ja lisäilmaluistin, ei vaikkutusta. lambda tai ilmamassamittari vikaan en vielä usko kun päästöt oli normaalit ja ei obd;ssä koodeja omalla eikä konttorin lukulaitteella.
jarrut ei laahaa ja ilmookin on renkaissa, omasta mielestä kuluttaa liikaa ~8 litraa sataselle, ennen pääsi alle 7;llä
olisko lisää ideoita mitä seuraavaksi ? ei paalatakkaan raaskis kun on tuore leima
tuning sucks
Re: 1.8 zetec on laiskana
valot vilkkuu?
laturi ja akku kannattanee tarkistaa
laturi ja akku kannattanee tarkistaa
rigg kirjoitti:kylmällä koneella kiihdyttäessä ei voi painaa lusikkaa lattiaan kun booaa..
Re: 1.8 zetec on laiskana
no ei kai se laturin vika ole jos tyhjäkäynti on niin alhaalla että latausjännite seilaaeskomies kirjoitti:valot vilkkuu?
laturi ja akku kannattanee tarkistaa
tuning sucks
Re: 1.8 zetec on laiskana
Mutta voi johtua huonosta kontaktista akun navoissa tai rungossa. Helpolla ja halvalla pääsis ku putsais akun, -navat, ja maadotuskohdan. Voi auttaa, mutta voi olla auttamattaki.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: 1.8 zetec on laiskana
Siiis joutokäynti on niin alhaalla että välillä ei lataa = valot himmeämmät kun jännite alenee ja sitten taas lataa = jännite nousee ja valot kirkastuu laturi, akku ja liittimet on ok !
alunperin kysyin että onko jollain ollu samaa vikaa autossa että joutokäynti seilaa ja tehot puuttuu
ilman vikakoodeja uusilla tulpilla yms.. niinkun ylempänä lukee
alunperin kysyin että onko jollain ollu samaa vikaa autossa että joutokäynti seilaa ja tehot puuttuu
ilman vikakoodeja uusilla tulpilla yms.. niinkun ylempänä lukee
tuning sucks
Re: 1.8 zetec on laiskana
Villi arvaus/heitto. Ettei ois imupuolel imuu vääräst paikkaa,letku hapero??
Ford kerran niin aina Ford
Re: 1.8 zetec on laiskana
Vaihda tyhjäkäyntiventtiili/säädin. Tullut myös motonetin valikoimaan.
Focus 1,8-16V/2,0-16V Tyhjäkäyntisäädin (ei ST170/RS) [1998 - 2004] 57.90 €
Fordilta alkup osa lienee jossain 150e paikkeilla.
Kerro korjaantuko, nimittäin mulla on saman suuntaisia oireita. Tehottomuutta ei ole, mutta
juuri noin, että tyhjäkäynti voi käydä risteyksessä todella alhaalla. Myöskin kylmäkäynnistyksissä
kone takertelee ja tärisee ja sammuu jos en paina vähän kaasua. Sen jälkeen taas toimii
normaalisti. Jah, jos ajaa vähän rajummin ja kierrokset käy maantiellä yli 4000rpm ja antaa siitä
moottorijarruttaa risteykseen ja lopulta painaa kytkintä niin auto sammuu. Tuo ei tapahdu
koskaan rauhallisessa ajossa tai alle 4000rpm käytön.
Ittellä suunnitelmissa vaihtaa tuo kyseinen tyhjäkäyntiventtiili. Vaihdoin jo huohotinventtiilin
ja kaikki letkut eikä sillä ollu mitään vaikutusta asiaan.
Focus 1,8-16V/2,0-16V Tyhjäkäyntisäädin (ei ST170/RS) [1998 - 2004] 57.90 €
Fordilta alkup osa lienee jossain 150e paikkeilla.
Kerro korjaantuko, nimittäin mulla on saman suuntaisia oireita. Tehottomuutta ei ole, mutta
juuri noin, että tyhjäkäynti voi käydä risteyksessä todella alhaalla. Myöskin kylmäkäynnistyksissä
kone takertelee ja tärisee ja sammuu jos en paina vähän kaasua. Sen jälkeen taas toimii
normaalisti. Jah, jos ajaa vähän rajummin ja kierrokset käy maantiellä yli 4000rpm ja antaa siitä
moottorijarruttaa risteykseen ja lopulta painaa kytkintä niin auto sammuu. Tuo ei tapahdu
koskaan rauhallisessa ajossa tai alle 4000rpm käytön.
Ittellä suunnitelmissa vaihtaa tuo kyseinen tyhjäkäyntiventtiili. Vaihdoin jo huohotinventtiilin
ja kaikki letkut eikä sillä ollu mitään vaikutusta asiaan.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: 1.8 zetec on laiskana
Sen voi koittaa ekana puhdistaa. Kaasuläppäkotelo irti ja osiksi ja sille tarkotettua ainetta vaan perkuleesti joka koloon, pieni harja voi kanssa olla hyvä idea. Uus tiiviste imusarjaan Fordilta ~8e paikkeilla muistaakseni.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: 1.8 zetec on laiskana
Jypelle/muille: Vaihdoin just itte sen tyhjäkäyntiventtiilin Fordin alkuperäisosaan 115e.
Vika korjaantui! Nyt auto ei sammu risteyksiin eikä korkeiltakaan kierroksilta.
Kaiken kaikkiaan tyhjäkäynti on nyt kunnossa ja normaali.
Tein työn tästä keskustelusta löytyneen ohjeen mukaan;
viewtopic.php?f=3&t=30293
Apulaisen kanssa se oli tosi helppo ja nopea vaihtaa.
Kuvia;
Uus ja vanha venttiili vierekkäin:
http://simonvideo.galleria.fi/kuvat/sek ... 164559.jpg
uus sisältä:
http://simonvideo.galleria.fi/kuvat/sek ... 162056.jpg
vanha sisältä (ja syykin selvä):
http://simonvideo.galleria.fi/kuvat/sek ... 164537.jpg
Vika korjaantui! Nyt auto ei sammu risteyksiin eikä korkeiltakaan kierroksilta.
Kaiken kaikkiaan tyhjäkäynti on nyt kunnossa ja normaali.
Tein työn tästä keskustelusta löytyneen ohjeen mukaan;
viewtopic.php?f=3&t=30293
Apulaisen kanssa se oli tosi helppo ja nopea vaihtaa.
Kuvia;
Uus ja vanha venttiili vierekkäin:
http://simonvideo.galleria.fi/kuvat/sek ... 164559.jpg
uus sisältä:
http://simonvideo.galleria.fi/kuvat/sek ... 162056.jpg
vanha sisältä (ja syykin selvä):
http://simonvideo.galleria.fi/kuvat/sek ... 164537.jpg
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: 1.8 zetec on laiskana
Hyvähyvähyvähyvähyvä...
Yks kysymys jäi, oliko tuon venttiilin ja läppäkotelon välissä tiivistettä?
Yks kysymys jäi, oliko tuon venttiilin ja läppäkotelon välissä tiivistettä?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: 1.8 zetec on laiskana
Joo se jäikin vähän mystiseksi. Kysyin alunperin Automaalta hintaa ja he vastasivat näillä
sanoilla: "118 euroa tiivisteineen". Heillä ei ollut osaa hyllyssä, joten hain osan RS Huollosta.
Sieltä taas tiiviste ei kuulunut alkuperäispakkaukseen eikä heillä ollut siihen tiivistettä erikseenkään.
Noh ajattelin, että käytän sitten sen vanhan tiivisteen, mutta venttiiliä irrottaessa siellä
välissä ei ollutkaan mitään tiivistettä. Imusarjassa oli kyllä semmoset kumiset "huulet" mitkä
asettuu noihin venttiilin reikiin. Se ei vaikuttanut vaihdettavalta tai sillai perinteiseltä
tiivisteeltä, jos se oli se tiiviste. Ota siitä sitten selvää
Tosiaan taustaa vielä viasta niin, ongelmat alkoi jossain noin 220000km paikkeilla ensin tolla et
jos kierrokset kävi 4000rpm ja siitä anto laskee tyhjäkäynnille, niin auto sammui aina. Siitä
sitten tämän hetkiseen 267000km oltiin jo siinä pisteessä, että sammuu miltä tahansa
kierroksilta hyvin herkästi. Kylmäkäynnistykset takerteli ja kone yski ja tärisi.
Moottori on siis mustakoppainen 1.8L Zetec-E EFI (115PS).
sanoilla: "118 euroa tiivisteineen". Heillä ei ollut osaa hyllyssä, joten hain osan RS Huollosta.
Sieltä taas tiiviste ei kuulunut alkuperäispakkaukseen eikä heillä ollut siihen tiivistettä erikseenkään.
Noh ajattelin, että käytän sitten sen vanhan tiivisteen, mutta venttiiliä irrottaessa siellä
välissä ei ollutkaan mitään tiivistettä. Imusarjassa oli kyllä semmoset kumiset "huulet" mitkä
asettuu noihin venttiilin reikiin. Se ei vaikuttanut vaihdettavalta tai sillai perinteiseltä
tiivisteeltä, jos se oli se tiiviste. Ota siitä sitten selvää
Tosiaan taustaa vielä viasta niin, ongelmat alkoi jossain noin 220000km paikkeilla ensin tolla et
jos kierrokset kävi 4000rpm ja siitä anto laskee tyhjäkäynnille, niin auto sammui aina. Siitä
sitten tämän hetkiseen 267000km oltiin jo siinä pisteessä, että sammuu miltä tahansa
kierroksilta hyvin herkästi. Kylmäkäynnistykset takerteli ja kone yski ja tärisi.
Moottori on siis mustakoppainen 1.8L Zetec-E EFI (115PS).
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: 1.8 zetec on laiskana
Okei. Tiivistehän on ainakin siinä läppäkotelon ja imusarjan välissä. Just ostin . Hyvä tietää, ettei siinä välissä ollu mitään tiivistettä kun itsellä sama homma kuitenkin edessä kun saa vaan aikaseks. Tosin koitan ekaks jos se tyhjäkäyntiventtiili lähtis toimimaan pelkällä putsauksella.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: 1.8 zetec on laiskana
Aivan, ne saatto tarkottaa juuri sitä imusarjan tiivistettä, koska ton venttiilin vaihto on vielä
helpompi tehdä, jos imusarja on pöydällä. Sitä en tiedä kuinka iso jumppa on irrottaa
imusarja. On ne pultit siis kuitenki melko hankalassa paikassa ja etenkin alempi pultti.
Me tehtiin niin, että minä olin auton alla ja väänsin räikkälenkkiä ja veli piti sitä paikallaan
yläkautta. Yksin en olis kyenny kyllä. Ja ehdottomasti ilmanputsarikotelo ja siitä lähtevä putki
pois tieltä, että saa tilaa.
helpompi tehdä, jos imusarja on pöydällä. Sitä en tiedä kuinka iso jumppa on irrottaa
imusarja. On ne pultit siis kuitenki melko hankalassa paikassa ja etenkin alempi pultti.
Me tehtiin niin, että minä olin auton alla ja väänsin räikkälenkkiä ja veli piti sitä paikallaan
yläkautta. Yksin en olis kyenny kyllä. Ja ehdottomasti ilmanputsarikotelo ja siitä lähtevä putki
pois tieltä, että saa tilaa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: 1.8 zetec on laiskana
Muttamutta. Toi tyhjäkäyntiventtiilihän on kaasuläppäkotelossa kiinni. Siitä kun ottaa letkut ja sen pöntöt päältä pois, kaasuläpältä vaijerin irti ja antureilta johdot irti niin se läppäkotelo lähtee neljällä(?) pultilla irti imusarjasta. Näin ei imusarjaa tarvii irrottaa.
Tämmösessä käsityksessä mä ainakin olen kun viimeksi sinne kurkistin. Vielä kolmisen viikkoa tuota ni pääsen takasin halliin lämpöön ja nosturille.
Tämmösessä käsityksessä mä ainakin olen kun viimeksi sinne kurkistin. Vielä kolmisen viikkoa tuota ni pääsen takasin halliin lämpöön ja nosturille.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: 1.8 zetec on laiskana
Joku ottanut hyvän havainnollistavan kuvan. Imusarja otettuna irti.
Sijainti tossa, missä on kaks reikää. Siinä näkyy myös ne mun selittämät kumirinkulat.
http://i19.photobucket.com/albums/b152/ ... G02311.jpg
Sijainti tossa, missä on kaks reikää. Siinä näkyy myös ne mun selittämät kumirinkulat.
http://i19.photobucket.com/albums/b152/ ... G02311.jpg
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Re: 1.8 zetec on laiskana
Hyvä kuva! Helpottaa taas hirveen paljon, vaikka olishan se sieltä nenille sitten pompannu, pitää sitten varata tovi enemmän aikaa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: 1.8 zetec on laiskana
Tuonhan oon vaihtanu jo ennen ensimmäistä viestiä, niinkun sielä lukee, ostin osan motonetistä nimellä lisäilmaluisti hintaan 45€ helppo vaihtaa ilman minkään imusarjojen irrottamista ainakin minun mielestä, aikaa meni ehkä joku 20min.. on varmaan katti tukossa tai jotaki ku tuntuu nuhaselle.
tuning sucks
Re: 1.8 zetec on laiskana
Joo siis en minäkään irrottanu imusarjaa. Jype; Onpa sitten mystinen ongelma sulla, kun kaikki
oleelliset oletkin jo vaihtanu. Paljos sulla on kilometrejä kertyny? Sun auton ~8ltr keskikulutus
on sama kuin meidän autossa. Ja oon pitäny autoa hyvässä kunnossa. Lappiin ajaessa
kerran pääs 6,3l/100km, mutta sitä lukuunottamatta aina tuo noin 8. Nykyää 600km trippiin
ennen bensavalon syttymistä on harvinaisuus
oleelliset oletkin jo vaihtanu. Paljos sulla on kilometrejä kertyny? Sun auton ~8ltr keskikulutus
on sama kuin meidän autossa. Ja oon pitäny autoa hyvässä kunnossa. Lappiin ajaessa
kerran pääs 6,3l/100km, mutta sitä lukuunottamatta aina tuo noin 8. Nykyää 600km trippiin
ennen bensavalon syttymistä on harvinaisuus
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000