Jakopään huolto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jakopää

Jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Jakopää »

Eli ostin tommosen Ford Transit 2.5 -88 dieselin ja siihen pitäisi huoltaa jakopää niin mitä kaikkea sinne pitää vaihtaa hihnan lisäksi? Ja onko muuta kannattaisi huoltaa näin uutena omistajana ettei se laukea käsiin heti? Kone on kuulemma kunnossa mutta runko ruosteessa, no jospa se tästä.

Kiitos vastauksesta! 8)

Terveisin: jakohihna meni opelista ei enää samaa virhettä!
Niewitch
Viestit: 337
Liittynyt: 16 Elo 2007 19:11

Re: Jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Niewitch »

No ko. automallista ja moottorista en osaa sanoa, mutta yleensä kun tekee varmanpäälle, vaihdetaan jakohihna, rullat, kiristäjät ja vesipumppu.

Monista paikoista löytyy moneen autoon jakopään huoltosarjoja jotka sisältää nuo paitsi vesipumpun. Kannattaa myöskin ostaa tunnettu ja laadukas merkki osa

Moni vaihdattaa samalla apulaitehihnat.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Noinhan se menee. Apulaitehihnan kiristintä ei yleensä vaihdeta uuteen, jos ei ole ilmeistä syytä. Sen kiristimen hihnapyörän toki voi vaihtaa, jos vanha näyttää epäilyttävältä. Muitakaan rullia, esim ohjureita ei automaattisesti vaihdeta, ellei merkkiohje tietty muuta sano.

Tarvikeosista hyvänlaatuisia kittejä valmistaa ainaki brittiläinen INA. Myös Continentalin Contitech apulaitehihnoja (moniura) on vaihdettu, ellei ole INA:lta saatavissa. Airtex:ia on vesipumput yleensä ollut. Hintaerot on aika pienet parempien ja huonompien settien välissä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin