Nopealla haulla ei löytyny ratkaisua propleemaan. Kyseessä on siis -99 stw mondeo manuaali A/C:llä.
Etuvastus oli siis palanut, uusi etuvastus hankittu ja puhalliusnopeuksilla 1,2 ja 3 tuli käry kabiiniin. Mittasin vastuspaketin ja tulos oli ihan järkeenkäypä. Vastuspaketti kuumenee helvatisti jo 10s käytön jälkeen, jonka jälkeen alkaa käry.
Avasin puhaltimen ja putsailin, hiiliä oli vielä jäljellä ja liukupintakin ihan ok näköinen. Mittasin järjestelmää puhaltimen johdoista (ilman puhallinta), ja nopeusvalinta ei vaikuttanut jännitteeseen vaan jokaisessa asennossa antoi sen ~12V. Puhaltimen kanssa liittimestä mitattuna jännite kyllä laski niinkuin pitääkin.
Eikö jännitteen pitäisi muuttua puhaltimen johdoissa huolimatta siitä, onko puhallin mukana virtapiirissä vai ei? Jokatapauksessa mikä olisi seuraava paikka, josta asiaa tutkia? Etuvastus saattaa olla viallinen, mutta epäilen erittäin paljon. Koeajon jälkeen vastuspaketin "bakeliitissä" samanlainen murtumanalku, joka oli vanhan vastuksen kohtalo.
Voiko esim. puhaltimen tai nopeuskatkaisijan releen kuluneet kärjet oirehtia tällä tavalla tai vaikkapa puhallin p:nä? Napa- ja latausjännite olivat myös normaaleita. Mitattu akulta ja puhaltimen liittimeltä.
Nyt ilman etuvastusta ja nelosella pyörii ihan tuulettimen oloisesti.
Mondeo mk2 puhaltimen etuvastus
Mondeo mk2 puhaltimen etuvastus
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo mk2 puhaltimen etuvastus
Ne on välillä vähän semmosia jos ei oo hyvä tuote? Yhden motonetista hain ja käryytti, hain fordilta ja ei ongelmaa, hintakin oli aika sama vai oliko jopa fordilla halvempi.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Re: Mondeo mk2 puhaltimen etuvastus
Vastus rajoittaa vain virtaa ei jännitettä eli jännitenotkahduksia ei saa esiintyä mikäli akku/laturi ok. Etuvastus on eräänlainen puskuri puhaltimelle, mitä hitaammin puhallin pyörii sitä enemmän syntyy hukkalämpöä joka johdetaan etuvastuksen kautta auton peltiin. Ekana tulisi mieleen viallinen etuvastus toisena se puhallin,.
Re: Mondeo mk2 puhaltimen etuvastus
Ja virran vastustamisesta johtuen laskee myös jännite ja homma toimi. Vähän kummoinen juttu, koska tuo vastus oli Fixuksesta á 31,00€ ja yleensä laatu on ollut Fixuksen puolella. Pitää palauttaa tai kysellä olisiko toisen valmistajan palikkaa. Puhallinta ihan vielä viitsisi lähteä vaihtamaan.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo mk2 puhaltimen etuvastus
Lainaan tätä topickia kun on osittain samasta jutusta kyse.
Eli, ihan tarttisin tietoja miten tuo Mk2 mondeon puhaltimen etuvastus vaihdetaan, sijaitseeko se hanskalokeron takana samalla tapaa kuin volkkarissa vai onko muualla? Nyt nimittäin toimii vaan täysillä, joten vaihdon tarpeessa olisi. Autona tosiaan Mondeo 1.6 vm. -98
Eli, ihan tarttisin tietoja miten tuo Mk2 mondeon puhaltimen etuvastus vaihdetaan, sijaitseeko se hanskalokeron takana samalla tapaa kuin volkkarissa vai onko muualla? Nyt nimittäin toimii vaan täysillä, joten vaihdon tarpeessa olisi. Autona tosiaan Mondeo 1.6 vm. -98
Re: Mondeo mk2 puhaltimen etuvastus
Itselleni ja muille vastatakseni.
Se etuvastus on siellä hanskalokeron alla tuulitunnellissa, joka on rintapellissä kiinni. Tämä tuulitunnelli on siis littana tunneli. Tuuletin imee tunnellin kautta sisäilman ja ilma kulkee raitisilmasuodattimen läpi. Etuvastuksen pitää olla siellä tuulitunnellisa, omalla paikallaan.
Se etuvastus todennäköisesti käryää hetken (aika kauankin), eli sitä ei sillain tarvitse pelätä. Ideana on "polttaa" vastus puhtaaksi kaikesta peestä jokasella nopeudella.
Se etuvastus on siellä hanskalokeron alla tuulitunnellissa, joka on rintapellissä kiinni. Tämä tuulitunnelli on siis littana tunneli. Tuuletin imee tunnellin kautta sisäilman ja ilma kulkee raitisilmasuodattimen läpi. Etuvastuksen pitää olla siellä tuulitunnellisa, omalla paikallaan.
Se etuvastus todennäköisesti käryää hetken (aika kauankin), eli sitä ei sillain tarvitse pelätä. Ideana on "polttaa" vastus puhtaaksi kaikesta peestä jokasella nopeudella.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeo mk2 puhaltimen etuvastus
Nii, se virtaava ilma on sen ainoa jäähdyttävä tekijä, eli ykkösnopeudella joutuu kovimmille, vähiten jäähdyttävää ilmavirtausta ja koko paletti on kuumana. Itse muutenkin tulee harvoin pidettyä ykkösnopeudella.
Motonetista kerran alkoivat selittää, että jos vastus käryää niin se on väärä, pitää olla se kirjainmerkkisarja oikeanlainen. Enivei kyllästysin yhteen motonetin kappaleeseen kun käryytti aina ykkösnopeudella, joten hain fordilta kunnollisen ja laadukkaamman oloisen osan halvemmalla, eikä sillä tullut mitään ongelmia.
Motonetista kerran alkoivat selittää, että jos vastus käryää niin se on väärä, pitää olla se kirjainmerkkisarja oikeanlainen. Enivei kyllästysin yhteen motonetin kappaleeseen kun käryytti aina ykkösnopeudella, joten hain fordilta kunnollisen ja laadukkaamman oloisen osan halvemmalla, eikä sillä tullut mitään ongelmia.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)