ET -vanteissa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
kaleviM
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Touko 2012 22:18

ET -vanteissa

Viesti Kirjoittaja kaleviM »

Hankin juuri Mondeon (-98) vähänajettu.
Olen hankkimassa toisia pyöriä elikkä ensin vanteiden etsintä. Tuohon tyyppiin on merkitty vanteisiin ET 40 -olisi tiedossa vanteet (alut) joissa ET on 35 -KÄYKÖ ne?

(katselen vaikkapa niihin kitkoja, ovat sitten äänettömämmät, nykyiset kesär. ovat melko meteliä sisälletuovat) -mitä renkaista tiedätte?

Oli josku Taunus- se on Ford kokemusta taannoisilta ajoilta.
juhve
Viestit: 486
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: ET -vanteissa

Viesti Kirjoittaja juhve »

kyl ne sinne sopii vanne tulee 5mm ulommaks kun vakio
kitkarenkaita en kyllä laittas kesäreikaiks ovat vaarallisemmat kuin kuluneet kesärenkaat
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
kaleviM
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Touko 2012 22:18

Re: ET -vanteissa

Viesti Kirjoittaja kaleviM »

Kyllä ne pyöriin sopii, jaha siis jos on Et ssä pienenpi lukema sitä ulommaksi ne tulevat -se oli tieto josta en ollut varma!!!
Mutta, tuo ET -on kai laskettu myös liittyvän siihen kuinka laakeri kuormittuu akselissa.
Joa ET muuttuu paljon suosituksesta, se rasittaa? laakereita epätasaisesti , esim sisäpuolta enemmän eikä molempia samalla painolla?

Eikö jotenkin noinkin?
5mm ero ei liene paha?
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: ET -vanteissa

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

kaleviM kirjoitti:Kyllä ne pyöriin sopii, jaha siis jos on Et ssä pienenpi lukema sitä ulommaksi ne tulevat -se oli tieto josta en ollut varma!!!
Mutta, tuo ET -on kai laskettu myös liittyvän siihen kuinka laakeri kuormittuu akselissa.
Joa ET muuttuu paljon suosituksesta, se rasittaa? laakereita epätasaisesti , esim sisäpuolta enemmän eikä molempia samalla painolla?
Eikö jotenkin noinkin?
5mm ero ei liene paha?
juhve kirjoitti:kyl ne sinne sopii vanne tulee 5mm ulommaks kun vakio
kitkarenkaita en kyllä laittas kesäreikaiks ovat vaarallisemmat kuin kuluneet kesärenkaat
Laakerin rasitus on enemmänkin kiinni pyörän massan kasvamisesta kuin pienestä ET:n muutoksesta.
Lain mukainen sallittu maksimi muutos alkuperäiseen raideväliin on 30 mm, eli 15 mm:n ET:n muutos.

Vanteen "ulostulo" on kiinni ET:n lisäksi vanneleveydestä. Mikäli vanteilla on sama leveys, niin silloin tuo ulommaksi tulo on tuo 5 mm. Myös rengasleveyden ( ja profiilisuhteen ) muutos vaikuttaa renkaan sivuttaiseen tilantarpeeseen, eli sopivuuteen lokasuojan sisään jousto- ja ohjausliikkeissä.

Ohjattavuuden ja jarrutusominaisuuksien takia - vaikuttavat myös renkaiden kulumiseen - kannattaisi pysyä mahdollisimman lähellä alkuperäistä ET-arvoa.

Kitkarengas on todella vaarallinen kesärenkaaksi :!:
Torque Vectoring Control
Vastaa Viestiin