Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

juu,en minäkään ois ymmärtänyt tuosta mun selityksestä :) eli tarkoitan sitä pientä mustaa letkua joka toinen pää on kiinni siinä alipaine säätimessä jossa on se musta tanko joka liikkuu sit kaasun mukaan ja säätää läppiä...toinen pää letkusta on jossain säätimessä,oisko joku solenoidi tjsp.niin siinä osassa(solenoidi) on semmonen musta säätö mekanismi.mitähän sillä säädetään ja missähän asennossa se pitää olla.sen osan kyl huomaa helposti kun kurkkaa konehuoneeseeen...jos joku ymr.mitä tarkoitan ja tietää kertoa,niin ois jees..
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Meinaatko tätä

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3543008.jpg

Tuo päässä oleva musta lähtee vetämällä irti ja siinä on yksi nippa lisää.
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

juu,just tuota tarkoitin...mikähän lie on tuo musta säädin?sitä voi pyöritellä,nyt aika lailla samalla lailla mitä sun kuvassa...mikähän tuota mun kotteroa vaivaa ku ei se oikeen vedä...tulppien vaihdon jälkeen veti mielestäni 2pv.ihan hyvin,mut sit ku laitoin uudet tarvike tulpan johdot,niin tuntu et vedot katos...voisko muka johtua johdoista,vai missähän lie vika...map tunnistin puhdistettu,tulpat ja puola uusi,öljyt ja suodattimet kans...sit tuntuu kuin alkais täristään konetta ja autoa kun koittaa vedätää 80kmh ylöspäin kunnolla,esim. 3:lla ja 4:lla,,,niin ku pätkis syttöä tjsp. kone ei kyl oikeen möyryä..:) ajotietokoneen kautta kun katsoo vikakoodit niin ilmoittaa et ei ois vikoja...hyvä jos 11sek.pääsee 100kmh täys kiihdytyksellä...
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Niin siis tuo musta mokkula tuossa päässä (jota sinä ilmeisesti luulet säätimeksi) lähtee ihan vetämällä irti ja sen alla on yhdelle letkulle lisäpaikka. En vielä tiedä mikä tuon merkitys on mutta siihen tulee ainakin johtoja joten jotain anturointia siinä ilmeisesti on...

Edit: Nimimerkki traasbet olikin jo tuolla aikaisemmin selittänyt tuon toiminnan: "...imusarjan alapuolella on sähkö solenoidi joka sulkee/avaa tuolle aktuaattorille menevää alipaineletkua, ja tämä solenoidi saa käskyn todennäköisesti eculta moottorin kierroksista riippuen."

Kokeile vanhoilla tulpilla ja sitten vielä vanhoilla tulpanjohdoilla? Mitkä tulpat laitoit?
Viimeksi muokannut Rusty, 19 Touko 2012 07:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

laitoin ngk platina tulpat jotka oli vaihtoehtona jos ei laita alkuperäisiä tulppia.pitää testata ainaki vanhoilla orkkis johdoilla...sit jos ei auta niin mittarin nokkaan ja jospa se sieltä selviäis...se kulku puolen vika,tai sit nuo 2.0 koneet on vaan niin mopoja tuohon 1500kg painoon nähden :) varsinki ku ei oo enää läppiä paikallaan imussa..
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Jos mun mielestä 1.8 ja 110hv ei ole mopo niin joko siinä on oikeasti jotain vikaa tai sitten olet tottunut paljon tehokkaampiin autoihin! :D

Tuolla 1.8 pärjää 99% kaikki ajot ja vain välillä tulee mieleen että olisipa enemmän tehoa niin vois tuolle amikselle näyttää närhen munat, mutta kaupungissa 7-8L/100km muistuttaa miksi ei ole isompaa moottoria ja ne vakuutukset! :wink:

Täälläkin foorumilla juttua mun edellisestä Fordista, ST Fiesta niin olihan se kiva auto ja meni kuin piru radalla, mutta +10l/100km kaupungissa ja maantiellä enemmän kun kone huusi lyhyiden välityksien takia ja ne vakuutukset oli kovemmat kuin tässä mondeossa niin ei kiitos enään ja noi koiratki tarvii tuota tilaa... :wink:

Mites muut 1.8 omistajat, tuleeko teillä siinä 3800rpm kohdilla piikki jolloin lähtee vetämään selvästi paremmin? Mulla läpät paikoillaan ja tuntuis että liittyykö jotenki niiden toimintaan?
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

niin..:) edellinen auto oli farkku 110hv corolla eli ei sen tehokkaampi edellinen pirssi..voihan se olla et joku anturi tjsp sekoilee tuossa ku tuntu et corollaki liikku paremmin...mut kyl nuo tehot riittää meidän perheelle jne,mut mut pitää joskus käyttää mittarin nokassa,jos sieltä selviäis ns.vika...ajettavuudeltaanhan mondeo on todella hyvä ja vakaa...menee kuin juna kiskoilla...eihän nuo 2.0 koneet radalle oo tehty..ja auto muutenki 250kg painavampi mitä esim corolla farkku...nooh,tällä pöristellään ja se on pääasia et kulkee eteenpäin ja välillä taakse,oli sit kaikki tai 90% tehoista tallessa..
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Joo, kyllä tuollaisessa 2-litraisessa on yllättävän paljon enempi "vetoja" kuin 1.8:ssa eikä kyllä pitäisi tuntua ihan lussulta kun ei pienempikään nyt aivan aneeminen ole muutoin kuin matalilla kierroksilla alaväännöiltään (joka on normaalia tämän tyyppiselle moottorille). Ja painoahan näissä tosiaan alkaa olemaan.

(Paljon vaikuttaa mihin on persus tottunut. Arvatkaapa miltä tämä minun Mondeo tuntuu ensi alkuun kun hyppää nelivetoisen 2.5-litraisen (140hv+/290Nm+), puikoista tähän. Vaatii täysin erilaisen tyylin ajaa. Mondeo on tosi näppärä ajettava pikkupyörityksessä ja rullaa kevyesti. Maantielläkin hyvä.)

Ja kyllä siellä jossain reilun 3500 rpm kohdalla on sellainen selkeä kohta jossa "veto alkaa". Minulla ei tosin ole nyt läppien ohjaus toiminnassa.

Pääsettekö muka jopa 7l irtan kulutuksiin kaupungissa mk3 bensa Mondeolla?
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

kyl se 1.8 koneki taitaa 10l nurkilla olla kulutus jos ihan kaupunkia rullaa..tehaski ilmottaa reippaat 11l.sataselle..meillä menee n.9.5l-10.5l/100km.tässä kaupunki/seka ajoa...ei kauheen paha painavalle 2l.koneelle...edellinen 110hv corollaki vei n.9l samoilla ajoilla ja se oli kumminki 250kg kevyempi ku toi nykynen möhkö :)
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Kehä1 liikenteessä ajotietokone näyttää 7-8l välillä riippuen ajotavasta, tarkkaa mittausta en ole tehnyt ja veikkaan että tuo näyttää ainaki sen 0.5l alakanttiin, mutta pienellä tuo menee ainaki omalla kaasujalalla!
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

joko "rystyllä" on autosta päästöarvot kohdallaan?löytykö vikaa?
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Tuskinpa tuo on itsekseen korjautunut. 1 kpl Boschin lambdoja pitäisi olla tulossa tännepäin. Voi olla että joutuu viemään merkkiliikkeeseen vian etsintään kun ei oikein tiedä mitä arvoja missäkin pitäisi olla ja...
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Tuli mieleen tuosta nuhaisesta 2l duratecistä mieleen että voisiko katti olla tukkeutunut?

Muistan nimittäin hyvin kun eräs pösö 2l koneella oli aivan nuhassa ja pitkään ihmettelin että mikä on kun kaikki toimi mutta aivan kun koneessa olisi siirappia kun kierrokset nousi todella hitaasti kunnes sitten eräänä päivänä katti alkoi kolisemaan ja paikalla kun kierätti niin putkesta tuli "valkoista pölyä"! :shock: Putki irti katin jälkeen ja taskulampulla näkyi kuinka kenno oli kääntynyt poikittain, ei muuta kuin katti irti ja rautakangella sisusta ulos ja takas kiinni ja koeajolle, herrajumala mikä muutos kun alle 100hv muuttui 140hv! 8)
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

jale78: Muuta vikaa en ole löytönyt kuin "väärin" toimivan taaemman lambdan jonka siis pitäisi tyhjäkäynnillä heilahdella vain 0,7-0,8V välillä. Minulla se soutaa samalla amplitudilla kuin etummainenkin eli ~0,1-0.9V ja taajuus koko ajan. Kerran olen Scanmasterilla nähnyt kun se muistaakseni pysyy tyhjäkäynnilä jossain 0.8 nurkilla pitemmän aikaa.

Ja tyhjäkäyntikierrokset on ilman kulutuslaitteita päällä n. 700 rpm, mikä minusta on aika matala, mutta on kuulemma spekseissä (jotka on 700+-50 rpm

Nyt siis koko laitos on kuollut. Ei enää starttaa.
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

rysty:paskamaisia vikoja...ei muuta ku uutta osaa tilalle,niin jospa se siitä...voihan se olla et mun autosa on kattitukosa,tai pensasuodatin,pumppu loppu,tai jotku anturit hourailee...tai mikä lie :) ei tuo mun kärry niin kauheen mopo oo...lähes tehtaan arvoihin pääsee..mut joku siinä on ku vähän voimattoman olonen ja nykii hiukan,..3 nykäsyä tulee ku lämp.mittari näyttää normaalia...ja max kiihdytys 80....niin täristää...hmm...pitää vielä koittaa vanhoilla tulpanjohdoilla...sit ku on ajanu jonku päivän...
Avatar
rangleri
Viestit: 361
Liittynyt: 23 Syys 2008 21:38

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja rangleri »

ale78: Muuta vikaa en ole löytönyt kuin "väärin" toimivan taaemman lambdan jonka siis pitäisi tyhjäkäynnillä heilahdella vain 0,7-0,8V välillä. Minulla se soutaa samalla amplitudilla kuin etummainenkin eli ~0,1-0.9V ja taajuus koko ajan. Kerran olen Scanmasterilla nähnyt kun se muistaakseni pysyy tyhjäkäynnilä jossain 0.8 nurkilla pitemmän aikaa.
Eikös tuo tarkoita vain sitä, että katti ei ole tarpeeksi kuuma tai ei toimi? Sama happi menee raakana läpi kennosta ja toinen lambda näyttää samoja lukemia. Jos happi häviää reaktiossa niin 2.anturi näyttää isoa jännitettä.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Kyllä...siis sehän on pelkkä anturi eli se kertoo mitä mittaa. Mutta eikö diagnostiikan pitäisi tunnistaa tuollainen tilanne epänormaaliksi ja ilmoittaa vikakoodilla?
||Nixu||
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Tammi 2012 19:11

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

jale78 kirjoitti:rysty:paskamaisia vikoja...ei muuta ku uutta osaa tilalle,niin jospa se siitä...voihan se olla et mun autosa on kattitukosa,tai pensasuodatin,pumppu loppu,tai jotku anturit hourailee...tai mikä lie :) ei tuo mun kärry niin kauheen mopo oo...lähes tehtaan arvoihin pääsee..mut joku siinä on ku vähän voimattoman olonen ja nykii hiukan,..3 nykäsyä tulee ku lämp.mittari näyttää normaalia...ja max kiihdytys 80....niin täristää...hmm...pitää vielä koittaa vanhoilla tulpanjohdoilla...sit ku on ajanu jonku päivän...
Omassa mondeossa samaa vikaa. Kylmänä toimii hyvin, mut lämmöt kun menee normaaliin niin 2tonnin paikkeilla veemäistä nykimistä ja muutenkin laiskan oloinen.
2 keskimmäistä tulppaa uinu hieman öljyssä kun venttiilikopan kansi vuotaa, mut pitää vklopun aikana yrittää tiivistää.
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

nixu:joko olet paikantanu vian autosta nykimisen ja tehottomuuden suhteen?
||Nixu||
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Tammi 2012 19:11

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

En ole. Alkaa tympimään nykimiset ja tehottomuus. :evil:
Sain juuri venttiilikopan tiivistettyä kun keskimmäiset tulpat ui mukavasti öljyssä. :?
Tulpat+johdot ajattelin vaihtaa seuraavaks, mutta sulla ei tainnu sekään auttaa?
Joku tais ehdottaa vetareita syyksi, mut nykiminen on vain vetopäällä ja 2tonnin kierroksilla, sekä hieman kiihdyttäessä.
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

juu nykii vieläki mut ei kauheen pahasti..pientä nykytystä 2t kiekan kohdalla.kannattaa tsekata puola,jos ois halki.mulla oli halki ja vaihdoin uuden niin parani veto ja nykytys pieneni..taidan joku pv.kokeilla alkuper.tulpan johdoilla ku tuntu et alko uusilla nykiin...jotka on tarvike hyllyltä..tulpat mulla uudet ngk. Liekkö niillä vaikutusta,et pitäskö olla neki alk.per.motorcraft tjsp.merkkiset..kannattaa putsata imusarjan paineanturi map.joka on imun alla 1 torxilla kiinni,mulla oli tod.karstasa se ja tuntu et vedot parani hiukan putsauksen jälkeen.nyt pääsee n.tehtaan ilm.arvoihin,mut kumminki ei möyryä kone lämpimänä niin hyvin/herkästi mitä kylmänä.egr kannattas kans kait tsekata ettei jumita,ainaki ite ajattelin joskus tsekata...pitäs varmaan käyttää piuhan nokassa niin saattas selvitä,et houraako joku anturi jne..niitähän nuissa nykyautoissa riittää...vetarit saattaa kans nykytyksen aiheuttaa,varsinki mun autossa kun kiihdyttää 80km/h.ylös päin niin täristää konetta..kokeilen vaihtaa uudet rasvat sinne,jos auttas ku joskus on ent.om.ilm.tullu pihalle kun sen näkösesti ruutaillu sinne tänne. :) imuilman anturi kans kannattas putsata,mut missähän se on? :)
||Nixu||
Viestit: 113
Liittynyt: 22 Tammi 2012 19:11

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja ||Nixu|| »

Huomaako helposti jos on puola halki?
Mitkä lie alkuperäiset tulpat mitkä kannattais laittaa?
Motonetti näyttäis: BOSCH HR7DPP22/HR7KPP33+ "+49" 12.50e/kpl eli 50e 4kpl et onhan nuo tulpatkin aika arvokkaat. :shock:
Jotkut boschit siellä paikallaan on mut ei kovin kummoset.
Tarkoittaako motonetin johtosarja tarvike mallia?
Pitää tutkia lomalla ja puhdistaa jokainen mahdollinen osa mitä konehuoneesta löytyy. :evil:
Niin olikos sullakin läpät poistettu imusarjasta?
Kyllä on pe*k**e jos vetarit aiheuttaa tuollaista. :?

Saa nähdä kun tai siis JOS saa nykimiset loppumaan et laitetaanko voorti välittömästi myyntiin ja vaihdetaan merkkiä vai tuleeko siitä sit parempi ajettava.
Mk3 golffiki oli parempi ja huolettomampi ajella jos meluisuutta lasketa, 1.9td 75hv ja tuntu pirteämmältä kuin tämä "145hv". :(
Ford Mondeo 2.0i 145hv Trend Wagon -02
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

läpät pitäs olla mun autosta kans pois,ent.om.poisti ne.kyl mondeo pitäs vähän paremmin liikkua mitä td.golf 75hp. :) kokeileppa kellolla et mihin saat meneen 0-100km/h. Muista mahd.mittarin valehtelu...mun möhköllä pääsi n.10.2sek.mut vaati hyvän sutivan lähdön...0.5sek.karkaa aika heti jos lähtö ei natsaa..puola kannattaa ottaa käteen ja katella ympäriinsä.4 ruuvilla kiinni ja töpseli irti.5min.homma..mulla oli ihan selvästi halki monesta kohtaa,ulkopuolelta ja tulppien johtojen liitos kohdista..alk.per.tulpat oli motorcraft tjsp.muistaakseni..käyttäjä manuskasa on mainittu,ite laitoin ngk. Platina tulpat ku neki oli vaihtoehtona siihen..makso 67€ tingattuna...num.sarj.en muista äkkiseltään...jos sulta on poistettu läpät niin kannattaa ehkä laittaa letkut jne silleen alk.per.paikalleen,niin ku ois läpät paikallaan,mulla nuin ja pelaa ok.verrattuna silleen et ois se alipaineletku tulpattuna ennen käyttäjä kalvon tappia.älä vielä luovuta voortin suhteen :)
Pölhökustaa
Viestit: 10
Liittynyt: 26 Touko 2012 12:18

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Pölhökustaa »

Ihan noista tulpista vaan: itselläni tuossa odottaa vaihtoa Fordin orkkispaketissa olevat tulpat, näyttävät olevan merkiltään NGK ja platina kärjellä.
Ford Mondeo 2.0 -05
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

pölhökustaa:onko sun autossa samoja nykimis/tehonpuute ongelmia,mitä meillä muutamalla on?:) onko sulla imusarjanläpät paikallaan? Oisko vinkkejä kys.ongelmiin?
Vastaa Viestiin