Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Onko jengillä ollut ongelmia pakokaasumittauksissa noiden imusarjan läppien poiston jälkeen, eli oliko joku päästöarvo koholla tai muuten jotain ongelmaa esiintynyt?
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Tarkoitatko niitä pyörre läppiä (Swirl Flaps) ?

Bemareista niitä on poisteltu oikein urakalla eikä vaikuta päästöihin mitenkää, tai ainakaan niin, että se katsastusasemalla huomattaisiin.

Googlella löytyy lisää juttua.
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Foordson kirjoitti:Tarkoitatko niitä pyörre läppiä (Swirl Flaps) ?

Bemareista niitä on poisteltu oikein urakalla eikä vaikuta päästöihin mitenkää, tai ainakaan niin, että se katsastusasemalla huomattaisiin.

Googlella löytyy lisää juttua.

Juurikin noita. Operaatio olisi tässä edessä ja olen kahden vaiheilla tilaanko romikselta toimivan immun tai sitten yksinkertaisesti rojut mäkeen vahnasta.
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Läpät/akseli poistettu,helppo homma. Auto toimii täysin normaalisti ja mielestäni vetääkin nyt paremmin 8) Ja ei raksuta sitten yhtään enään. Unohtu vain se kampikammion huohotinletku kiinittää sinne immun taakse joten jonkinverran joutu jumppaamaan että sen sai sinne imusarja paikallaan takas.
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Tiedän ainakin yhden 2-litraisella koneella olevan jossa läpät on, mutta ne on koko ajan auki, eikä päästöissä ole mitään sanomista.
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Oli mullakin se tanko irti viime katsastuksessa ja läpi meni päästöistä....

Mutta tosi on että virkeys alakierroksilla katosi läppien poiston myötä mutta perstuntuma kertoo että taasen yläkierroksilla vetää jouhevammin ja tasaisemmin.
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

hei.

ostin 2kk.sitten vm.03 2.0 duratec farkku mondeon...autolla ajettu 135000km. ja entinen omistaja poisti kuulemma imusarjasta läpät,niin kysymys kuuluu et kuuluuko läppien poiston jälkeen olla kaikki letkut jne normaalisti paikallaan,niin ku ois läpät paikallaan/toiminnassa?
entinen omistaja oli jättäny irti sen alipaine letkun siitä imusarjan jostain venttiilistä,niin siitä kait se imee imusarjaan ilmaa turhaa nyt,kun läpät ei ole toiminnassa...tuumailin sitä hetken ja laitoin letkut ja vivut paikalleen niin ku ois läpät toiminnassa...kuuluuko näin olla vai mitä "virityksiä"pitää tehdä läppien poiston jälkeen?vaikuttaako päästöihin kun on läpät pois?
niin ja mielestäni auto ei oikeen vedä kunnolla nuihin ilmoitettuihin heppoihin nähden,varsinki alakierroksilla...ja ei kyllä ylhäältäkään...eron huomaa varsinki silloin kun auto on kylmä,niin murisee :) ja kiihtyy kohtuullisesti,mut kun kone on lämmin niin on kyl aika mopo ja loppuu se ns.murina :)...vois verrata 110hp.seen...voisko olla jossain anturissa vika,vai meneekö nuin mopoksi kun poistaa läpät imusarjasta?
vaihoin just öljyt, suodatin,ilm.suodatin,lämpötila anturin ja puolan kun oli halki rungosta,mut tehoja ei kyl tullu lisää...nykimen kyl loppu ainaki vähän...osaisko joku sanoa et mistä vois hakea vikaa?egr? hmm...missä se sijaitsee ja voiko sen toimintaa itse tarkistaa? tulpat oli ihan ok näköset ja autoa on käytetty merkki huollossa säännöllisesti.
niin ja semmonen tuli kans mieleen et onko normaalia et auto kylmänä käy paljon sievemmin ja lämpimänä sit alkaa hydr.vent.nakuttaan...aika rumasti...ford öljyt laitoin koneeseen,joten ne pitäs ainaki olla ok. ja eiköhän niitä olla käytetty myös huollossa...voisko auto olla karstanen et siks ääntää kone lämpimänä,vai mikä ois syy..? autohan on kyl painava,mut tuntus et se vähän paremmin kiihtys/vääntäis nuilla arvoilla...
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Luulen että olisi hyvä jos ei olisi alipaineletkuja irtonaisena/auki...ei ole hyvä jos vetelee ilmoja mistä sattuu. Päästöarvotko on hyvät silti?

Kokeile paraneeko toiminta jos tukit irtonaisen letkun...ja kerro täälläkin mitä tapahtui.

Mistä kohtaa tuo puola oli sinulla halki tai mistä se yleensä halkeaa, omassa ei päällepäin ainakaan näy mitään ihmeellistä. (Tulpatkin oli tosi terveen näköiset.)
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

kokeilin silleen et alipaineletkun päässä oli ruuvi tulppana,siitä alipaine mekanismin päästä,missä on se vipu.ei vaikutusta tehoihin.nyt letkut on silleen niin ku ois läpät paikallaan,eli alipaine säätelee vipua..samallalailla toimii..eli vähän laiska :) jospa se vääntö katoaa kun läpät on pois..päästöjä en oo ottanu kun katsastus on vasta ens vuonna.puola oli halki ulkopuolelta ihan selvästi ja 1 kohtaa siitä tulpan johdon kohdalta.uus nyt paikallaan ja uudet tulpat,vielä johdot joku pv.nykiminen väheni kun uusin puolan..onko egr vent.paikasta tietoa,et mistä sen löytäs?
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Egr-venttiili löytyy ymmärtääkseni siitä kaasuläpän takaa...ei ihan puolan kohdalla. Sellainen pyöreä ylhäältä päin katsottuna...pyöreä jossa ohuempi pyöreä kohta päällimmäisenä ja on laippa kanteen ja sähköliitin. Joudut irrottamaan imuilmaputken kaasuläpän ja ilmanpuhdistimen väliltä ettei ole edessä.

Ajelen nyt itsekin jonkin aikaa testiajoa ilman läppien toimintaa, löin tukkoon sen imusarjasta sille "alipaine toimilaitteelle" tulevan johdon jolloin läpät säätyy siihen asentoon mitä ne olisivat kun antaa koneelle "hanaa". En huomannut mitään eroa toiminnassa. Moottorin ääni on vain vieläkin hiljaisempi, eihän tuosta kohta edes kuule onko se käynnissä :)
platinumi
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Maalis 2012 10:54

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja platinumi »

Täällä myös imusarjan läpät poistettu ja päästöistä heittämällä läpi.
Tuonne toiseen topiciin jo kirjoitinkin käyttäneeni epoxia reikien tukkimiseen. Puolisen vuotta pelannut nyt ko. puoli ilman ongelmia

Myös sytkäpuola meni juuri, motonetistä uusi puola, tulpanjohdot ja boschin tarviketulpat n.150e paketti. Oireina nykiminen, joka korjaantui joksikin aikaa uudelleen käynnistyksellä, moottorin vikavalo sekä vikakoodit p0351 ja p0352.

Ihan näin offtopicina jos joku sattuu googlettamaan :wink:
jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

jees,kiitos tiedosta.pitääpä joku päivä tsekata se egr venttiilin kunto.puhdistin tänään sen imusarjan paine tunnistimen(map) joka on siellä aika alhaalla imusarjassa 1 torxilla kiinni,niin sepä oliki melko paskainen ja karstasa...sit koe ajolle ja heti pelas auto paremmin...vetojaki tuli lisää..ainaki siltä tuntui..:) se kannattaa putsata näköjään...pitääpä joskus vielä tulpata se alipaine letku,kun nyt ne on silleen niin ku ois läpät paikallaan..mut eipä taida haitata vaikka nuin on ja vipu säätelee läppiä jotka ei ole imussa paikallaan :)? pieni nykiminen vielä on tuossa 2000kiekan kohdalla ja sit 3sek.nykiminen kun auto saavuttaa norm.lämpötilan,mut jospa ne uudet tulpan johdot auttais(tai sie ei)kokeillaan nyt kumminki kun uudet tulpat ja puola on jo paikallaan...puola oli tosiaan monesta kohtaa halki ja auto nykytti aika paljon...se loppu uudella puolalla onneksi...kuuluuko muuten mennä flekti päälle heti kun laittaa ilmastoinnin päälle ja se huutaa niin kauan kun sammuttaa ilmastoinnin(n.10sek.päästä sammuu)???
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Kyllä se flekti starttaa heti ja pysyy päällä kun ilmastoinnin päälel laittaa.

Itse laitoin läppien poiston jälkeen normaalisti letkut kiinni,ainostaan tanko liikkuu nyt ilman että on kiinni imusrjaa ohjaavassa vivussa,jote ei enään ole. Tämä siksi koska imusarjan alapuolella on sähkö solenoidi joka sulkee/avaa tuolle aktuaattorille menevää alipaineletkua, ja tämä solenoidi saa käskyn todennäköisesti eculta moottorin kierroksista riippuen. Olisiko niin että alle 1000rpm solenoidi ohjaa ilman ja pitää läpät kiinni kun taas kun kaasua painaa, menee ohjaus kiinni ja läpät ovat ns.auki, on/off tyyppinen ratkaisu.
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Nyt meni ainakin minulla hieman "mielenkiintoiseksi" tämän auton diagnostiikka.

Käytin erinäisiä liittimiä irti jotta sain testattua tuota mittariston MIL-valoa ja Scanmasterin diagnostiikkaa. Samalla vähän kuvaa siitä miten mikäkin vaikuttaa toimintaa.

Kuittasin vikakoodit pois jolloin se varoittelee jotain että hävitetään "sitä sun tätä".

Ja nyt ScanmasterElm sai jostain sellaisen päälle että System Info-välilehdellä olevassa "non-Continuous Monitoring Test" kohdassa Catalyst Completed on rasti (eli ei ole suoritettu) ja alhaalla "Readiness for emissions testing" on tilassa "This vehicle is not ready for emissions testing".

Monitored Test Results -välilehdellä muuttui myös arvo
TID CID Description Value Min Max Units Result
$10 $11 Values Defined by manufacturer 46 46 Fail

jonka value aikaisemmin oli 33 ja oli Pass.

Kenelläkään havaintoa mitähän meinaa? Meneekö aikansa kun diagnostiikka suorittaa tuon katalysaattori testi? Ja mitä ovat nämä Monitored Test Results...?

Ei v*ttu pitää varmaan käydä OBD-mittausraportti ottamassa että näkyykö siellä jotain mikä estää katsastuksen. Samalla varmaan mitata uudestaan nuo päästöt. MIL-valo eis siis pala nyt eikä Scanmaster ilmoita mitään vikakoodia.
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Onko tietoa millä ajosuoritteella (km, ajosykli) nuo "non-Continuous tests: Catalyst" saa läpi?

Edit: Nyt taas on Catalyst testi "Completed" -tilassa ja "Ready for emission tests". En tehnyt mitään muuta kuin ajelin normaaliajot, käytiin pakokaasutestissä ja tyhjäkäytin varmaan ainakin tunnin kun etsin mahdollisia vikoja.
Viimeksi muokannut Rusty, 15 Touko 2012 08:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Eli kävin uudestaan päästömittauksessa, tulokset

RPM: 840 r/min
LÄMPÖ: 80 astetta
CO: 0.51 %vol HYLÄTTY: raja 0.5 %vol
CO2: 14.8 %vol
HC: 149 ppm HYLÄTTY: raja 100ppm
O2: 0.41 %vol
Lambda: 0.998

RPM: 2330 r/min
LÄMPÖ: 80 astetta
CO: 0.62 %vol HYLÄTTY: raja 0.3 %vol
CO2: 14.6 %vol
HC: 122 ppm HYLÄTTY: raja 100ppm
02: 0.54 %vol
Lambda: 1.002

Pari huomioita...tyhjäkäynti kierrokset on tuon verran kun oli ilmastointi päällä, muutoin laskee 700 rpm:ään jolloin taas HC arvo nousee jonnekin 200-240 nurkille, mutta CO taas laskee. Samaan aikaan oli Scanmaster päällä ja moottorin lämmöiksi näytti n.96 astetta, ei vikakoodeja.

Onko CO ihan perseellään vai vain vähän perseellään (en tiedä mittasuhteita) eli voisiko katti olla lopussa jolloin sekä CO:n ja myös HC:n pelkistäminen loppuu?

Ihmetyttää vähän Scanmasterin O2 Sensorien data...mitä sen pitäisi olla
a) tyhjäkäynnillä
b)korotetulla kierroksilla esim. 2000 rpm
c)ajettaessa tasakaasulla 2000rpm?
Viimeksi muokannut Rusty, 14 Touko 2012 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Foordson »

CO pitäisi olla lähellä nollaa.
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Hei sullahan on moottorin lämpö alhainen, 80astetta, Mulla oli päästömittauksessa 105-108astetta :?: :?:

Mulla oli viime päästöissä CO 0.16 kun läpät oli paikoillaan mutta ilman ohjausta... tiedä sit mitä ne nyt ovat kun imukanavat tyhjinä. Huollossa sanottiin että korkea HC paranee kun vaihtaa tulpat ja johdot ja niinpä ne paranikin.
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Unohdin laittaa tuohon että en tiedä mitä tuo LÄMPÖ meinaa...kun ainoa anturi moottorin luona oli päästömittarin kierrosanturi. Minulla oli Scanmaster ohjelma samaan aikaan päällä ja se näytti moottorinlämmöksi muistaakseni 97 astetta.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

tuo lämpö on vain päästötesteriin esiasetettu korvausarvo, ei sitä kukaan jaksa rueta anturilla mittaamaan kun moottorinlämpö ei ole mikään kriteeri.

missä käytit mittaamassa päästöt? oletko kokeillut niinsanottua "putki punaisena ajoa"?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

oletko tarkastellut lamda-anturin toimintaa sieltä scanmasteriltasi?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Ollaan kateltu tuossa Komiaholla päästöjä. Ensimmäisellä mittauskerralla viime viikolla ajelin putkipunaisena testien välissä ja kyllä Mondeo sai happea paikallaankin ihan riittävästi. Tänään mittaukseen mennessä ajelin myös vähän reippaammin.

Olen katsellut noita lambdojenkin arvoja ja en oikein ole nyt kartalla että miten niiden pitäisi oikeasti toimia ja millä taajuudella Scanmaster arvoja päivittää ja päivittääkö molempien arvoja aina samalla "hetkellä". Tänään oli tarkoitus mitata oskilloskoopilla lambdoja, mutta eipä niiden liittimistä oikein ollut pääsyä kontaktipintoihin kun on sen verran suojatut. Pitänee sitten tökkiä suojakuoren läpi...
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

jale78
Viestit: 23
Liittynyt: 10 Touko 2012 10:16

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja jale78 »

sen verran vielä imusarjasta että mitä säädetään sillä mustalla soikean mallisella vivulla joka on imusarjassa kiinni,johon tulee se alipaineletku kiinni ja siitä lähtee toinen letku siihen alipainekalvolle?missähän asennossa se vipu pitäs olla siinä vaikka (venttiilissä) en tiedä sen oikeaa nimeä. :) mulla se on melko vaaka asennossa ja mitähän sillä säädetään jos sitä pyörittää? Kenties alipaineen tehoa,vai mitä?
Rusty
Viestit: 163
Liittynyt: 27 Touko 2011 10:19
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mondeo mk3 immun läppien poisto ja päästöt

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Pystytkö ottamaan kuvan kohdasta mitä tarkoitat, kun minä en nyt ainakaan ymmärtänyt...
Vastaa Viestiin