sierran outo nakutus
sierran outo nakutus
moro
nonii nyt taas vaihteeks luisupulkan kanssa ongelmia..
Kuuluu tollanen nakutus koneesta
venttiilit on säädetty,
sytkää pyörittäessä ääni kovenee
mikähän perkele, itel ei tuu taas enää mitään mieleen muutako et voisko venttiilit olla rikki?
tosiaan kuulostais ihan siltä että venttiili nakuttaa, mutta ihan kohillaan ne on.
ehkä ajan ton kohta puuhun niin ei tarvii painia
nonii nyt taas vaihteeks luisupulkan kanssa ongelmia..
Kuuluu tollanen nakutus koneesta
venttiilit on säädetty,
sytkää pyörittäessä ääni kovenee
mikähän perkele, itel ei tuu taas enää mitään mieleen muutako et voisko venttiilit olla rikki?
tosiaan kuulostais ihan siltä että venttiili nakuttaa, mutta ihan kohillaan ne on.
ehkä ajan ton kohta puuhun niin ei tarvii painia
Re: sierran outo nakutus
Onkos ne nostajat tutkittu että ne on hengissä ? Etteivät ole kuluneet montulle.
On yksi syy miksi nakutta vaikka olisi kuinka venttiilit säädetty oikein tai vaikka hieman liian tiukaksikin jopa.
Kuuluuko se kaikilla kierroksilla ja paikallaan käydessäkin ?
On yksi syy miksi nakutta vaikka olisi kuinka venttiilit säädetty oikein tai vaikka hieman liian tiukaksikin jopa.
Kuuluuko se kaikilla kierroksilla ja paikallaan käydessäkin ?
gti golo palloilija
Re: sierran outo nakutus
täytyy noi nostajat tarkistaa, ja kuuluu niin tyhjäkäynnillä kuin ajaessakin, otan tosta jossain vaihees pari irti ja nappaan kuvan ja pistän tänne niin saatte sanoo arvionne niistäAksu kirjoitti:Onkos ne nostajat tutkittu että ne on hengissä ? Etteivät ole kuluneet montulle.
On yksi syy miksi nakutta vaikka olisi kuinka venttiilit säädetty oikein tai vaikka hieman liian tiukaksikin jopa.
Kuuluuko se kaikilla kierroksilla ja paikallaan käydessäkin ?
Re: sierran outo nakutus
Itsekin kysyn noista nostajista, tai kuten motonet tulkitsee venttiilinsäätöruuveista, että mitenkähän on kun joissakin nostajissa on täysin kupera pää, jossa pieni reikä, ja vastaavasti uusissa hankkimissani on laki tylppä, eikä päässä ole reikää... Muuten ovat mitoiltaan samat kierre jne..
Ja noitten nostajien mukana ei tullut niitä pidikejousia, ne kai täytyy ottaa vanhoista? Vai ovatko kovin kuluvia osia?
(Loisin nyt vähän tuoreemmassa topicissa )
Ja noitten nostajien mukana ei tullut niitä pidikejousia, ne kai täytyy ottaa vanhoista? Vai ovatko kovin kuluvia osia?
(Loisin nyt vähän tuoreemmassa topicissa )
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: sierran outo nakutus
Niin.. nostaja, keinu, vipu, vipa jne. rakkaalla lapsella monta nimiä. Oikeampi nimi taitais nykyään olla venttiilin painaja, mutta kun venttiilin nostosta puhutaan niin nostajahan sitä nostaa. Työntötanko tai sivuventtiili moottoreista jääny vissiin tuo nimi. Se säätöruuvi on vain säätöruuvi.
Jottei olisi näin yksinkertaista niin esim. opelin ohceen nostajat taas on sielä keinun toisespääs Mutta niis on hydrauliikkaa niin erottaa mistä puhutaan.
Kyllä ne säätöruuvitkin toki kuluu ja voivat aiheuttaa ääntä, ja niitä on erimallisia, riippuen vuosi- ja tarvikemallista. Hiotuissa nokissa ei välttämättä riitä pituus niin niihin on vielä erikseen pitkät säätöpultit. Kuula ja jenka pitäis olla samanlaisia. Niitä jousia voi vaikka pihdeillä vääntää tiukemmaksi jos on löystyny.
Jottei olisi näin yksinkertaista niin esim. opelin ohceen nostajat taas on sielä keinun toisespääs Mutta niis on hydrauliikkaa niin erottaa mistä puhutaan.
Kyllä ne säätöruuvitkin toki kuluu ja voivat aiheuttaa ääntä, ja niitä on erimallisia, riippuen vuosi- ja tarvikemallista. Hiotuissa nokissa ei välttämättä riitä pituus niin niihin on vielä erikseen pitkät säätöpultit. Kuula ja jenka pitäis olla samanlaisia. Niitä jousia voi vaikka pihdeillä vääntää tiukemmaksi jos on löystyny.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran outo nakutus
joo-o, nostajata on vaihdettu ja nakutus jatkuu vieläkin. lisää vaihtoehtoja ?
Re: sierran outo nakutus
pitää varmaan tilata venttiilien säätöruuvit, nostajat..
voisko toi kuulua mistään muualta kun venttiilikoneistosta? otan tässä kuvaaa lähiaikoina jos vähän helpottaa.
perkele että menee hermot!
voisko toi kuulua mistään muualta kun venttiilikoneistosta? otan tässä kuvaaa lähiaikoina jos vähän helpottaa.
perkele että menee hermot!
Re: sierran outo nakutus
Kerrataan ny vielä.
Ne nostaja-keinu-vipu-seuraajat pitää olla silmällä kattoen 90 asteen kulmassa kannen kylkiin nähden. Silloin nokka pyörii yleensä liukupinnan keskellä. Toinen tapa on värittää liukupinta tussilla ja katsoa siitä että nokka pyörii sen keskellä, ja kolmas tapa on säätää venttiilin pituudella nosto oikeaksi (tarkin, mutta hankalin, ja hitain tapa +tarvii heittokellon).
Tai jos matemaattisiksi aletaan niin keinun/nokan vipusuhde muuttuu venttiilin pituuden (korkeuden kannen pinnasta) mukaan. Vakio nokalla oikea on se "kultainen leikkaus" (jos jollekkin on Dan Brownin teokset tuttuja ) pyöristettynä 1,62. Jos venttiili on liian lyhyellä nokkaan nähden niin vipusuhde kasvaa ja samalla kasvaa myös venttiilin välys keinun ja venttiilin välissä.
Kun nokan ja keinun välisen venttiilin välyksen kertoo tuolla 1,62 niin saa välyksen mikä pitäis olla keinun ja venttiilin välissä.. Jos on huonosti niin ääntää ja keinut+nokka voi kulua hyvinkin nopeasti. Nokalle tarkoitetun vipusuhteen saa jakamalla venttiilin noston nokan nostolla.
Eikös sulla ollu se 310 asteinen nokka? Niin saattaa olla että tarvit venttiilin jatkopalat että saat ne keinut oikeaan asentoon. Ja onko sulla vakio vai pitkäpintaiset keinut? Jos vakio niin ootko tarkistanu että keinun liukupinta riittää nokalle?
Ja pitää myös kattoa ettei keinu (muu kuin vakio) tai jatkopala ota jousilautaseen tai lukkoihin -> pitää myös mielenkiintoista ääntä.
Vasemmalla puolella levennetty ja oikealla normaali, edessä kuplan jatkopala. Keinu viilapenkkiin ja rälläkällä ja tarkalla kädellä keinuun lisää tilaa että sopii.
Yhden kerran on mulla ollu säätöpulteissa vikaa, ja oon laittanu näitä virinokkia ihan työksenikin.
..vois olla ehkä parempi puhua keinuista ja säätöpulteista niin ei tuu väärinkäsityksiä. Niin ja tuo jatkopala tais olla hienolta nimeltään Lash Cap tjsp.
Ne nostaja-keinu-vipu-seuraajat pitää olla silmällä kattoen 90 asteen kulmassa kannen kylkiin nähden. Silloin nokka pyörii yleensä liukupinnan keskellä. Toinen tapa on värittää liukupinta tussilla ja katsoa siitä että nokka pyörii sen keskellä, ja kolmas tapa on säätää venttiilin pituudella nosto oikeaksi (tarkin, mutta hankalin, ja hitain tapa +tarvii heittokellon).
Tai jos matemaattisiksi aletaan niin keinun/nokan vipusuhde muuttuu venttiilin pituuden (korkeuden kannen pinnasta) mukaan. Vakio nokalla oikea on se "kultainen leikkaus" (jos jollekkin on Dan Brownin teokset tuttuja ) pyöristettynä 1,62. Jos venttiili on liian lyhyellä nokkaan nähden niin vipusuhde kasvaa ja samalla kasvaa myös venttiilin välys keinun ja venttiilin välissä.
Kun nokan ja keinun välisen venttiilin välyksen kertoo tuolla 1,62 niin saa välyksen mikä pitäis olla keinun ja venttiilin välissä.. Jos on huonosti niin ääntää ja keinut+nokka voi kulua hyvinkin nopeasti. Nokalle tarkoitetun vipusuhteen saa jakamalla venttiilin noston nokan nostolla.
Eikös sulla ollu se 310 asteinen nokka? Niin saattaa olla että tarvit venttiilin jatkopalat että saat ne keinut oikeaan asentoon. Ja onko sulla vakio vai pitkäpintaiset keinut? Jos vakio niin ootko tarkistanu että keinun liukupinta riittää nokalle?
Ja pitää myös kattoa ettei keinu (muu kuin vakio) tai jatkopala ota jousilautaseen tai lukkoihin -> pitää myös mielenkiintoista ääntä.
Vasemmalla puolella levennetty ja oikealla normaali, edessä kuplan jatkopala. Keinu viilapenkkiin ja rälläkällä ja tarkalla kädellä keinuun lisää tilaa että sopii.
Yhden kerran on mulla ollu säätöpulteissa vikaa, ja oon laittanu näitä virinokkia ihan työksenikin.
..vois olla ehkä parempi puhua keinuista ja säätöpulteista niin ei tuu väärinkäsityksiä. Niin ja tuo jatkopala tais olla hienolta nimeltään Lash Cap tjsp.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran outo nakutus
Joo, nythän tää liippaa läheltä, mun geometria ongelmia.. Itsellä ainakin kannen kylkiin, pako ja imupuoliin nähden keinu on kuvaillussa 90 ast. kulmassa, MUTTA pari keinua on aavistuksen kallelllaan kannen päätyihin nähden, silloin kun nokka ei paina niitä.. Onko ratkaisu vain väännellä jousipidikkeitä vai?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: sierran outo nakutus
En usko että se vaikuttaa. Ootko kokeillu pyörittää käsin konetta vaikka venttiilikoppakin irti, että kuuluuko silloin mitään ääntä. Tai nitkutella edes takaisin, erikohdissa, niin tuntuuko käteen kolahdusta.
E: Eihän sulla oo sielä bensapumpun paikassa enää sitä tappia?
E: Eihän sulla oo sielä bensapumpun paikassa enää sitä tappia?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran outo nakutus
Ei oo koskaan ollutkaan.. Kyseessä siis alkuperäinen ruiskukoneen kellari, en ole käyttänyt vanhan koneen alakertaa, vaikka sekin on toki jemmassa tulevan varalleemax kirjoitti: E: Eihän sulla oo sielä bensapumpun paikassa enää sitä tappia?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: sierran outo nakutus
joo, nyt siis tutkailtiin tota tarkemmin ja kuuneltiin niin tyhjäkäynnillä hirveä kilke, kierroksia kun nostaa niin vähenee ja ihan pientä kilkatusta(kuulostaa ihan normi sieralta )
voiskos öljynpaineet laskea pienillä kieroksilla niin paljon? jos joku nokanlaakeri jne väljstyny niin paljon?
tai voiskos kiertokangen laakeri tai kampiakselin/jnejnejne laakeri olla rikki
ai saatana ku taas vituttaa nää romut
voiskos öljynpaineet laskea pienillä kieroksilla niin paljon? jos joku nokanlaakeri jne väljstyny niin paljon?
tai voiskos kiertokangen laakeri tai kampiakselin/jnejnejne laakeri olla rikki
ai saatana ku taas vituttaa nää romut
Re: sierran outo nakutus
Jos ois nokan tai kampuran laakeri paskana nii ois helevetin kova pauke. Mitenkäs jousilevyt? Elikkä nostimen alla on jouset ja kannen ja jousen välissä on semmonen rikka.
EDIT: Taino nokallahan ei ole laakeria.
EDIT: Taino nokallahan ei ole laakeria.
Viimeksi muokannut Pykis, 05 Loka 2011 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: sierran outo nakutus
täytyy varmaan nyppästä kansi irti ja tarkastaa noi jousilevytPykis kirjoitti:Jos ois nokan tai kampuran laakeri pökäleenä nii ois helevetin kova pauke. Mitenkäs jousilevyt? Elikkä nostimen alla on jouset ja kannen ja jousen välissä on semmonen rikka.
Re: sierran outo nakutus
Nooo, joko on homma edistyny?
Re: sierran outo nakutus
eeei se vielä, kyl se tästä kun kerkee, viimestään ens viikon jälkeen ku ei oo pakko olla autoa joka aamu ajossaPykis kirjoitti:Nooo, joko on homma edistyny?
Re: sierran outo nakutus
millastas ääntä öljypumppu pitää jos se on hajoamassa? tai mekaaninen bensapumppu?
Re: sierran outo nakutus
No periaattessa vois nakuttaa sekin, 1.6 on varmaankin ihan ratas välityksellä öljypumppu tehty? Auttas paljon asioo jos sais ääninäytteen tästä nakutuksesta
Re: sierran outo nakutus
2.0l ohc siis nykyään pellin alla, ja koitan saada tosta otettua jotain selvää kuvaaPykis kirjoitti:No periaattessa vois nakuttaa sekin, 1.6 on varmaankin ihan ratas välityksellä öljypumppu tehty? Auttas paljon asioo jos sais ääninäytteen tästä nakutuksesta
E: tulee lähipäivinä öljynpaine mittari niin näkee vähän paineita
E: View My Video
tossa pieni äänite koneen huoneen puolelta, tollasta tyhjäkäynnillä, sitten ku antaa kieroksia ~2000rmp niin loppuu ja sitten kun laskee kierroksia niinkuin videossa niin kovenee...
Re: sierran outo nakutus
Katoin vaan tuosta allekirjotuksesta tuon konneen.
Aika pahan kuulonenhan tuo on. Nytku kuulin tuon äänen nii ootkos kahtonu nokan ''laakerointi'' kohat?
Öljynpaineethan saa katottua myös irrottamalla venakopan ja käyttämällä käynnissä, jos öljyä suihkuaa ihan kiitettävästi niin se puoli on kunnossa.
Aika pahan kuulonenhan tuo on. Nytku kuulin tuon äänen nii ootkos kahtonu nokan ''laakerointi'' kohat?
Öljynpaineethan saa katottua myös irrottamalla venakopan ja käyttämällä käynnissä, jos öljyä suihkuaa ihan kiitettävästi niin se puoli on kunnossa.