Ison Atlaksen välitys riesaan?
Ison Atlaksen välitys riesaan?
Eli mulla olis tossa pöydällä "ison" atlaksen 4,63 välitys. Olisiko mahdollista saada se meidän "ralli" sierraan?
Sen verran tiedän, että nuo osat ei sovi suoraan. Joten siis löytyisikö jostain autosta (cossut, scorpparit jne.) perämurikka, johon sais tuon välityksen? Lukkoa ei välttis tartte niistä peristä löytyä. Jostain kun olen saanut mielikuvan, että esim. scorpparin osat olis samaa kaliiperia.
Noi osat on kuitteski kulkeutunu mulle hyvinkin edukkaasti, kun taasen sakuperän välitykset maksaapi hunajaa.
Sen verran tiedän, että nuo osat ei sovi suoraan. Joten siis löytyisikö jostain autosta (cossut, scorpparit jne.) perämurikka, johon sais tuon välityksen? Lukkoa ei välttis tartte niistä peristä löytyä. Jostain kun olen saanut mielikuvan, että esim. scorpparin osat olis samaa kaliiperia.
Noi osat on kuitteski kulkeutunu mulle hyvinkin edukkaasti, kun taasen sakuperän välitykset maksaapi hunajaa.
Re: Ison Atlaksen välitys riesaan?
en jaksa uskoa että sopis.
Taunuksessa on jäykkä taka-akseli ja Sierrassa erillistuettu.. miksi ne olis tehnyt mistään osista silloin keskenään sopivia?
Taunuksessa on jäykkä taka-akseli ja Sierrassa erillistuettu.. miksi ne olis tehnyt mistään osista silloin keskenään sopivia?
Re: Ison Atlaksen välitys riesaan?
Niin ja scorpion isompi perä on 7,5" ja eikös tuo iso atlas ole noin 7,4"
Multa muuten löytyy yksi ylimääräinen lukoton scorpion 7,5" perä.
Multa muuten löytyy yksi ylimääräinen lukoton scorpion 7,5" perä.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: 29 Elo 2009 18:32
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Re: Ison Atlaksen välitys riesaan?
Vetareita ainakin sai sopimaan laittamalla Sierrasta Taunukseen ja päinvastoin.
Ford works in mysterious ways.. =)
Re: Ison Atlaksen välitys riesaan?
Sierraan saa ihan tehtaan tekemiä välityksiä haarukassa 3.14-3.92. Tuo pitkä välitys on joissain 1.6 eco malleissa ja mm. vanhemmissa dieseleissä. Vastavasti lyhyt löytyy mm. 4x4 2.0:sta ja joistain 1.8 CVH peristä. Tuota haarukkaa välityksissä on tarjolla sekä 7" että 7,5" perään, mutta ihan samoja vaihtoehtoja molempiin ei ole tarjolla.
Periaatteessa välityksen vaihto näissä vaihtehdoissa menee ihan pelkän lautas- ja matopyörän vaihtamalla - toki säätö pitää aina tehdä.
Ihan varmasti helpommalla pääset, kun etsit Sierran (tai skorpparin) vaihtovälitykset romikselta verrattuna siihen, että yrität säätää jonkun kiinteän akselin osia tuonne. Jos 3.92 vie ajettavuutta oikeaan suuntaan, voit sitten rikkoa säästöpossun ja hankkia vaikka kustomoidun välityksen ja kestävämmät pikkurattaat, kun ne sieltä perästä menee kuitenkin rikki
Tuolla on aika hyvin eri vaihtoehdot listattuna.
Periaatteessa välityksen vaihto näissä vaihtehdoissa menee ihan pelkän lautas- ja matopyörän vaihtamalla - toki säätö pitää aina tehdä.
Ihan varmasti helpommalla pääset, kun etsit Sierran (tai skorpparin) vaihtovälitykset romikselta verrattuna siihen, että yrität säätää jonkun kiinteän akselin osia tuonne. Jos 3.92 vie ajettavuutta oikeaan suuntaan, voit sitten rikkoa säästöpossun ja hankkia vaikka kustomoidun välityksen ja kestävämmät pikkurattaat, kun ne sieltä perästä menee kuitenkin rikki
Tuolla on aika hyvin eri vaihtoehdot listattuna.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Ison Atlaksen välitys riesaan?
Tuo tihein 3,92:1 välitys löytyy mm. 1,6FARMARI sierrasta 7 tuumasena.
Kun sen laittaa vaikkapa 2litrasen 3,38:1 tilalle, niin kiihtyvyys paranee jonkun verran.
Tämä on tullut itse mitattua 10,4s vs 8,9s 0-100km/h
Kun sen laittaa vaikkapa 2litrasen 3,38:1 tilalle, niin kiihtyvyys paranee jonkun verran.
Tämä on tullut itse mitattua 10,4s vs 8,9s 0-100km/h
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Re: Ison Atlaksen välitys riesaan?
Etkös sää pystyis tarkistaan? Nimittäin mulle on rallimiehet kertoneet, että sakuperän välitykset nimenomaan käyvät. Muotoilisin kysymyksen uudelleen, miksi niistä olis tehty erilaisia? Tehtaat suoltaa käyttökelposta kamaa ja varastot täynnä.samiharju kirjoitti:en jaksa uskoa että sopis.
Taunuksessa on jäykkä taka-akseli ja Sierrassa erillistuettu.. miksi ne olis tehnyt mistään osista silloin keskenään sopivia?
Noi teijät 3,9 välitykset vielä menettelee tiellä. Mitä järkee sellasia on asentaa, jos jotenkin saa JOPA pykällettyä kolmoselle, kun lodjussa vielä ois muutama pykälä? Mää taisin painottaa et tää välitys tulis nimenomaan rallikäyttöön. Hitsaan lukon vakiperään siks aikaa, että saan ton tiheemmän vällärin taa. Rikkihän ne ei mee kerta asfaltilla ei käydä ilottelemassa
Ellei varmaa tietoa tuu niin täytynee hommata se scorpparin perä ja tuumailla ite.
Re: Ison Atlaksen välitys riesaan?
Kyllähän sä sanoit, että rallikäyttöön, mutta et täsmentänyt että mihin luokaan ja paljon sulla on budjetti. Noi heitetyt vaihtoehdot ovat nimenomaan kelvollisia _testaamaan_halvalla_, että mihin suuntaan ajettavuus muuttuu ja sitten hakemaan kunnollinen osa quaifelta tjsp. kisaosia valmistavalta taholta.jupa kirjoitti: Etkös sää pystyis tarkistaan? Nimittäin mulle on rallimiehet kertoneet, että sakuperän välitykset nimenomaan käyvät. Muotoilisin kysymyksen uudelleen, miksi niistä olis tehty erilaisia? Tehtaat suoltaa käyttökelposta kamaa ja varastot täynnä.
Noi teijät 3,9 välitykset vielä menettelee tiellä. Mitä järkee sellasia on asentaa, jos jotenkin saa JOPA pykällettyä kolmoselle, kun lodjussa vielä ois muutama pykälä? Mää taisin painottaa et tää välitys tulis nimenomaan rallikäyttöön. Hitsaan lukon vakiperään siks aikaa, että saan ton tiheemmän vällärin taa. Rikkihän ne ei mee kerta asfaltilla ei käydä ilottelemassa
Ellei varmaa tietoa tuu niin täytynee hommata se scorpparin perä ja tuumailla ite.
Noissa Sierran perissä on ihan tunnettu ominaisuus, että ne pikkurattaat hajoaa isommilla tehoilla ja väärinkäytöllä. Kun sulla ei vielä ole edes mitään lukkoa hommattuna, niin tuntuu että ihan huomaamatta laitat parissa kolmessa erässä muutaman saturaisen palamaan vain todetaksesi, että se kunnon perä on vieläkin siellä ralliputkassa. Lukko maksaa satasen tai kaksi, riippuen kunnosta ja muusta paketista missä se myydään, enemmänkin saa menemään, mutta sitten tulee maksanneeksi vähän turhaan kossulisää. Paremmista pikkurattaista saa maksaa ebayssä reilut sata puntaa ja luultavasti kaikkien näiden osian kanssa turatessa tulet päättäneeksi vaihtaa laippaperän, jolloin menee vetarit uusiksi (ja taas meni satku).
Tuolla granada forumin puolella joku oli laittanut granun perään scorpan sisuskaluja. Sinne oli jäänyt sentin verran väljää, mikä pitis välilevyillä shimmata pois. Arvaa mitä väärinkäyttöä tuo perä tulee kestämään?
Tää on ihan mielenkiintoinen ongelma sulla
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Ison Atlaksen välitys riesaan?
Itse asiassa granadan perä on 8" ja scorpion vain 7,5". Ainoa pointti tuossa scorpion perässä on että siihen saa lukon satasella, parilla, kun taas Granadan lukosta joutuu maksamaan tonnin, Quaife on ainoa toimittaja Granuun.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
Re: Ison Atlaksen välitys riesaan?
Elekää hosuko, kyllä se kestää mun käytössä ja kohta nähdään sopiiko Mulla on välitys pöydällä, ja mietin saisko sen sierraan. Sitä mää lähinnä kyselin.