Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pudonnut.mutteri
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Syys 2009 15:37

Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja pudonnut.mutteri »

Mikähän laittaa vastaan, kun ei otsikon rakas kulkuväline enää suostu ilman ryyppyä nykimättä kulkemaan? Ilman ryyppyä lämpimänäkin nykii, pahimmillaan on kun valoista ja risteyksistä lähtee eikä muista nykäistä ryyppyä, niin pari kertaa leuka iskenyt rattiin ja auto sammunut... :oops: Maantienopeuksissa ei tarvitse ryyppyä, mutta perstuntumalta väittäisin että siellä muun melun ja tärinän seassa moottori kyllä kiihdytyksissä nykii silloinkin ja mieluusti pidän toisinaan ryyppyä hitusen silloinkin päällä.

Mielellään ottaisin vastaan kokeneemmilta vinkkejä, mistä lähteä ongelmaa purkamaan. :wink:

Tulpat ehdin jo tarkistaa, olivat ok. Toki jo reilu 100 tkm ajettu...
:ford: Mondeo 1.6 Ti Duratec vm. -08
Fordellion
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:11

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja Fordellion »

En varmaksi osaa vikaa sanoa mutta alottaisin virranjakajan kopan aukasusta ja kattosin onko siellä miten hirveesti öljyä... silloin virranjakajan stefa mennyt.. toinen toimenpide jonka tekisin on että tarkistaisin kaasarin kyljestä kuskin puolella sen kalvon toimivuuden.. itellä oli reiäkäs ja vuoti ilmaa alipaine järjestelmään...
Kuva
Nyk..
Escort 1,6 16V DOHC

Ent..
Orion 1,4CL -83
pudonnut.mutteri
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Syys 2009 15:37

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja pudonnut.mutteri »

Fordellion kirjoitti:En varmaksi osaa vikaa sanoa mutta alottaisin virranjakajan kopan aukasusta ja kattosin onko siellä miten hirveesti öljyä... silloin virranjakajan stefa mennyt.. toinen toimenpide jonka tekisin on että tarkistaisin kaasarin kyljestä kuskin puolella sen kalvon toimivuuden.. itellä oli reiäkäs ja vuoti ilmaa alipaine järjestelmään...
Itse asias ton virranjakajan kopan sisällön katsoin ihan muuten vaan tossa joku aika takaperin, ja putsailin kun oli kontaktipinnoissa jotain töhnää. Öljyä siellä ei näkyny, joten sen osalta ok. Tarvii kattoa toi kalvo, missä kunnossa se on.

Milläpä aineella tota kaasaria kannattais yrittää puhdistaa, jos sinne vaikka ois jotain ylimäärästä eksyny?
:ford: Mondeo 1.6 Ti Duratec vm. -08
pudonnut.mutteri
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Syys 2009 15:37

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja pudonnut.mutteri »

Löysinpä netistä vinkeän räjäytyskuvan 1.4 CVH -kaasarille:

Kuva

Mutta mikähän osa tarkkaan ottaen se kalvo tossa räjäytyskuvassa on? Etten nyt koko kaasaria turhaan atomeiksi ala purkamaan... :D
:ford: Mondeo 1.6 Ti Duratec vm. -08
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Ainakin osasta "D" löytyy kalvo, olisiko sitä meinattu?

Siitä tulikin mieleeni, että tarkista myös virranjakajan kyljestä se metallisen värinen mokkula, mihin tulee letku joko imusarjalta tai kaasarista, en muista varmaksi. Sen sisällä on siis myös kalvo ja kyseinen vehjes säätää virranjakajalta sytytysennakkoa alipaineen mukaan. Helppo testata kun puhallat sinne kevyesti ilmaa, ja jos ei tunnu vastusta niin kalvo vuotaa.
Kuga PHEV
pudonnut.mutteri
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Syys 2009 15:37

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja pudonnut.mutteri »

nestori kirjoitti:Ainakin osasta "D" löytyy kalvo, olisiko sitä meinattu?

Siitä tulikin mieleeni, että tarkista myös virranjakajan kyljestä se metallisen värinen mokkula, mihin tulee letku joko imusarjalta tai kaasarista, en muista varmaksi. Sen sisällä on siis myös kalvo ja kyseinen vehjes säätää virranjakajalta sytytysennakkoa alipaineen mukaan. Helppo testata kun puhallat sinne kevyesti ilmaa, ja jos ei tunnu vastusta niin kalvo vuotaa.
Hep, kiitti vinkistä! Tarkistelen myös noi kunhan kerkiän.
:ford: Mondeo 1.6 Ti Duratec vm. -08
Fordellion
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:11

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja Fordellion »

tarkotin tuota osaa H tuosta kuvasta.. itellä kahdesta samanmoisesta kaasarista tuo kalvo puhki..
Kuva
Nyk..
Escort 1,6 16V DOHC

Ent..
Orion 1,4CL -83
pudonnut.mutteri
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Syys 2009 15:37

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja pudonnut.mutteri »

Fordellion kirjoitti:tarkotin tuota osaa H tuosta kuvasta.. itellä kahdesta samanmoisesta kaasarista tuo kalvo puhki..
En ole vielä ehtinyt perehtymään, viikonloppuna ois tarkotus aukaista konepelli ja tutustua aiheeseen. Mutta ennakolta varuiksi: onko tossa "throttle kickerissä" (H) jotain tiivisteitä, jotka mahollisesti menee riekaleiksi jos availee ja kurkkaa sisään? Entä saako noita kalvoja jostain varaosina, vai tartteeko hankkia koko osa/kaasari tilalle?
:ford: Mondeo 1.6 Ti Duratec vm. -08
Fordellion
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:11

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja Fordellion »

itse en ole löytänyt varaosia tuohon kaasarimalliin juurikaan..
sen voi avata hajottamatta kun otat ruuvit auki ja kopautat vaikka ruuvimeisselillä kuvun kylkeen..

itse korjasin kyseisen ongelman kasaamalla kalvon ja jousen käänteisessä järjestyksessä ja tulppasin kalvolle menevän alipaineletkun.. tässä tapauksessa throttle kicker on aina siinä asennossa kuin alipaine vaikuttaisi siihen mutta jousen ansiosta se antaa myös periksi toiseen asentoon..
Kuva
Nyk..
Escort 1,6 16V DOHC

Ent..
Orion 1,4CL -83
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja nestori »

Hylomar on myös kova aine tämmöisiin hommiin, eli sillä voi vähän peippailla tiivisteitä jos epäilyttää tiiviys.
Kuga PHEV
Mara
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Elo 2007 00:06
Paikkakunta: Hamina

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Laitas kokeeksi vaikka lukkopihdit jarrutehostimen putkeen, ei olis eka samanlainen..
pudonnut.mutteri
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Syys 2009 15:37

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja pudonnut.mutteri »

Mara kirjoitti:Laitas kokeeksi vaikka lukkopihdit jarrutehostimen putkeen, ei olis eka samanlainen..
Kurkkasin nyt aamulla, mitä sieltä konepellin alta hyökkää silmille ja ainakin toi jarrutehostimelta tuleva putki on jotain kankeampaa muoviputkea etten siihen ainakaan vielä alkanut pihtejä virittelemään.

Toi throttle kickeri eli suomeksi kait kiihdytyspumppu(?) vaikuttais aika loogiselta paikalta myös, kun tasakaasulla motti käy tasaisesti mutta kun painaa kaasua niin melkein tukehtuu ennen kuin alkaa lisäämään kierroksia. Ja kun pitää kaasua päällä niin soutaa ja huopaa kierroksia, eli välillä käy tasaisesti ja sitten alkaa "tukehtumaan", ja taas kiekat palaa tasaiseksi.

Tietty voi olla monessa muussakin paikassa toi vika... Mut katon tänään ton kalvon ja yritän keksiä patenttia tohon jarrutehostimen letkuun...
:ford: Mondeo 1.6 Ti Duratec vm. -08
pudonnut.mutteri
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Syys 2009 15:37

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja pudonnut.mutteri »

nestori kirjoitti:Siitä tulikin mieleeni, että tarkista myös virranjakajan kyljestä se metallisen värinen mokkula, mihin tulee letku joko imusarjalta tai kaasarista, en muista varmaksi. Sen sisällä on siis myös kalvo ja kyseinen vehjes säätää virranjakajalta sytytysennakkoa alipaineen mukaan. Helppo testata kun puhallat sinne kevyesti ilmaa, ja jos ei tunnu vastusta niin kalvo vuotaa.
Tarkistin tuon alipainesäätimen ensiksi koska oli helpoiten testattavissa, ja ilma tuntui menevän läpi ilman sen kummempaa vastustelua. Testasin pari vuotta nuoremmasta Orionista sen alipainesäädintä, ja se ilmeisesti oli kunnossa koska ei puhaltamalla saanut menemään ilmaa läpi. Eli ainakin nyt tuo osa kaipaisi uusimista.

Motonetistä alustavasti katselin, niin noin 25 euron kustannus olisi hommata uusi alipainesäädin virranjakajan kylkeen.
:ford: Mondeo 1.6 Ti Duratec vm. -08
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

eikös toi "throttle kicker" ole nimenomaan automaattivaihteisten eskojen hommeleita?! ittellä oli 1,6 automaatti esco ja siinä kun laitto D-vaihteen pesään niin throttle kicker antoi piirun verran enemmän varveja jotta auto pysyy käynnissä paremmin...
Gona
Viestit: 174
Liittynyt: 15 Touko 2007 13:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja Gona »

Avaa se kaasari ja kurkkaa kohokammioon, sitten irroita ne keskimmäiset pääsyyttimet ja puhalla pillillä vaikka niihen reikiin missä ovat ja puhdista itse suuttimet myös.
Tosin jos kammiossa paskaa niin ainakin tolla kaasarilla menee helpoten tyhjäkäynti aivan sekaisin jos käy ollenkaan.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fordellion
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:11

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja Fordellion »

Mondeomies kirjoitti:eikös toi "throttle kicker" ole nimenomaan automaattivaihteisten eskojen hommeleita?! ittellä oli 1,6 automaatti esco ja siinä kun laitto D-vaihteen pesään niin throttle kicker antoi piirun verran enemmän varveja jotta auto pysyy käynnissä paremmin...


Kyllä toi throttle kicker on ihan kaikissa weber DFTM 28-30 kaasareissa vaihteistosta riippumatta..
tarkoitusperäähän en tarkemmin tiedä mutta jos kalvo siinä on rikki niin kasaamalla väärin päin kalvon ja jousen sen sisällä korjasi itseltäni ongelmia..
Kuva
Nyk..
Escort 1,6 16V DOHC

Ent..
Orion 1,4CL -83
airbus
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Elo 2009 11:53
Paikkakunta: mäntsälä

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja airbus »

Kun autokin on -87 niin jos alkuperäinen polttoainepumppu..niin varmista sen tuotto ..irrottamalla letku tai laittamalla pidempi tilalle starttaa ,vaikka apulaisen kanssa ja katso tuleeko hyvin p-a...tuntuu ettei saa kunnolla p-a...
p-a suodatin vaihda myös...
pudonnut.mutteri
Viestit: 15
Liittynyt: 16 Syys 2009 15:37

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja pudonnut.mutteri »

Alipainesäätimen metsästystä ollut pari viimeisintä päivää, mutta budjetillisesti otollisimmat paikat eli Motonet ja Biltema eivät löydä Lucasiin passelia alipainesäädintä. Joten tulin miettineeksi, että voiko virranjakajan vaihtaa tuosta vaan Lucas -> Bosch? Siinä samalla sitten vaihtaa kuluneet jakajankannet yms. kun Biltemasta saisi nekin sopivasti... tarvikeosien laatuun en sitten ota kantaa... :roll:
:ford: Mondeo 1.6 Ti Duratec vm. -08
Fordellion
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Elo 2009 10:11

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja Fordellion »

varaudu siihen että joudut vaihtamaa puolanki siihen.. varmaksi en mene sanomaa
Kuva
Nyk..
Escort 1,6 16V DOHC

Ent..
Orion 1,4CL -83
Avatar
escort1.4cvh
Viestit: 16
Liittynyt: 18 Tammi 2010 17:51

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja escort1.4cvh »

Mun escortissa oli samanlainen vika, joka poistui kun korjasin imuilman esilämmityksen kuntoon. Ilmanputsarikotelon alipaineletkut oltava tiiviit ja pakosarjan päällä olevasta peltilevystä on tultava haitarimallinen alumiiniputki ilmanputsarikotelon torveen.
CossuH
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:21
Paikkakunta: isokyrö

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja CossuH »

Onko tätä ongelmaa kukaan saanut korjattua? virranjakaja sekä alipainekalvot näyttäisi olevan ok, eikä imuvuotojakaan ole.
fordmies83
Viestit: 26
Liittynyt: 14 Syys 2011 16:40

Re: Ford Escort 1.4 CVH vm. 1987 - ilman ryyppyä nykii?

Viesti Kirjoittaja fordmies83 »

Fordellion kirjoitti:

Kyllä toi throttle kicker on ihan kaikissa weber DFTM 28-30 kaasareissa vaihteistosta riippumatta..
tarkoitusperäähän en tarkemmin tiedä mutta jos kalvo siinä on rikki niin kasaamalla väärin päin kalvon ja jousen sen sisällä korjasi itseltäni ongelmia..
Vanha threadi, mut itselle ajankohtainen.
Haynes manual on carburettors sanoo että tuon Throttle kickerin(dashpot) tarkoitus on tässä hidastaa kaasuläpän sulkeutumisliikettä.
Lainaus: "The throttle kicker slows down the throttle plate closing action to allow the introduction of normal ilde vacuum in a controlled manner and to reduce emissions."

Itsellä rupes 1.4 cvh dftm fiesta sammumaan tyhjäkäynnillä.
Vika korjaantui kun puhalsin idlesuuttimien kolot.(ettei roskia tipu suuttimen reikään kun ruuvaan ne ulos.)
Sit ruuvasin ne suuttimet irti ja suihkutin niihin ensin jotain quikleeniä ja sit puhalsin paineilmalla suuttimien reikiin.
Kannattaa irroittaa suuttimet yksitellen niin ei ruuvaa niitä vääriin koloihin.
Sit osat kiinni ja käynnistys... Fiesta kehrää taas :)
Vastaa Viestiin