Ford-teräsvanne vs aluvanteen paino -kysymys

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Ford-teräsvanne vs aluvanteen paino -kysymys

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

(Tää kysymys voi olla joidenkin mielestä nippelitietoa, mutta minun tapauksessa se painoero
on iso, jonka luulis jo hieman vaikuttavan vierintävastusasioihin jne. Aluvanne
siis painavampi)


Tässä renkaiden vaihdon kynnyksellä ajattelin siis kysästä gallupmielessä semmosen
peruskysymyksen, että eikös noin lähtökohtaisesti Ford originaali teräsvanne 14" + normaali
kitkarengas 185/65 -yhdistelmä pitäisi olla painavampi kuin monipuolainen
kevytmetallivanne 16" + kesärengas 205/50?

Nääs, mun Aez Xylo aluvanne + GT Radial Champiro 328 nopeusluokka W (270) painaa aivan
tolkuttoman paljon + enemmän, kuin teräsvanne talvirenkaalla. Ymmärrän, että korkean
nopeusluokan renkaissa on muutama kerros terästä vahvisteena mikä lie tuo vähän painoa
lisää. Aez Xyloa mainostettiin "Extra light weight", mutta sitä se ei kyllä ole käsituntumalta.

Onko tämä laatukysymys? Ei noi kyseiset vanteet halvimmat kyllä olleet... :roll:
Viimeksi muokannut S-P-H, 15 Huhti 2009 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ford-teräsvanne vs aluvanteen paino -kysymys

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Usein noi originaalipellit ovat suhteessa tosi keveitä - olen huomannut saman renkaita vaihdellessani. En ylläty ollenkaan, että 2" isompi aluvanne+leveä rengas on alkuperäissettiä painavampi.

Muutama tuulilasi taaksepäin oli vertailu Audin 15"-16"-17" renkaista keskenään. Renkaat olivat kaikki Nokian ja yllätys yllätys, 17" rengas oli näistä painavin. Siinähän on suuri reikä keskellä, joten äkkiä olisi voinut kuvitella sen olevan kevein. :lol:

Jossain BMW palstalla taisi olla noin vuosia sitten ihan punnittuja aluvanteiden painoja (jees tosa). Samankokoisten aluvanteiden keskinäiset painoerot olivat huomattavia ja erityisesti isoissa vanteissa painoa kertyy äkkiä jos ei liiku kaupassa puntarin kanssa.

Periaatteessa kaikki jousittamaton paino on auton ajettavuudelle myrkkyä, siitähän tuo koko bimmeriklubin megathreadi on saanut alkunsa...
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford-teräsvanne vs aluvanteen paino -kysymys

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Allekirjoitan.

Nykyään onkin niin että jos pitää valssit hommata niin ne ovat joko OZ Ultraleggerat tai Chronot jotka about pärjää painossa vs alkuperäinen 16" pelti.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Ford-teräsvanne vs aluvanteen paino -kysymys

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Maanantaina vaihdoin renkaat ja punnitsin kyseiset pyörät käyttäen digitaalista henkilövaakaa.

*Ford teräsvanne 14" + Michelin X-Ice 185/65 Kitka (Q) = 15.7Kg/kpl
*Aez Xylo 16" ET40 + GT Radial Champiro 328 205/50 (W) = 20.1Kg/kpl

Käsituntumalla isompi painoero kuin numeroissa. Ajossa auto tuntuu laiskemmalta/ottaa
hitaammin kierroksia. Pääasiassa varmaan siksi, että pyörän koko/halkaisija on vähän
isompi. Vastaavasti 100x vakaampi, tukevampi, värinättömämpi, pitävämpi = Just hyvä :P
Parin viikon päästä tulee vielä KW Sport Kit ni eiku mukulakiville! :lol:

Piti googlettaa, niin tuo Ultraleggera vois tyylillisesti sopia MK1 Focukseen.
Hinta varmaan 400+ euroa/kpl?? Samalla googletin, että Superturismo GT näyttää aivan
samalta kuin Aez Xylo..vai olisko toistepäin 8) Superturismot painaa kait lähes saman verran
kuin Aez Xylot. Ultraleggerat on kyllä kevyet.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Ford-teräsvanne vs aluvanteen paino -kysymys

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Superturismot ei ole todellakaan keveimmät mahdolliset. Keskikastia - sanoisin, mutta idea niissä on se kestävyys, minkä reilu määrä puolia tuo tullessaan. [edit] Noista vaihtoehdoista taitaa tuo oz olla se aito ja alkuperäinen [/edit]

Tosiasiassa ne on vaa niin *race* :mrgreen:

Jos olisi rahaa, niin kävisin vannekaupoilla puntarin kanssa :twisted:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford-teräsvanne vs aluvanteen paino -kysymys

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Tuolta saa osviittaa jos ei jaksa puntaria kantaa.

http://www.wheelweights.net/
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Ford-teräsvanne vs aluvanteen paino -kysymys

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Tuli taas tapetille tämä oma postaus, kun ostin uudet kesärenkaat.
Vanhojen GT Radialien tilalle tuli Kumho Ecsta SPT KU 31 205/50/ZR 16 87W
Vertailun vuoksi jos GT Radialien kanssa + 16" aluvanne painoi 20.1kg,
Kumhoilla on 18.7kg. Pystyin punnitsee Kumhon erikseen ilman vannetta
ja se oli 9.5kg/kpl, joten vanne painaa 9.2kg/kpl. Painoa siispä pois
vert edelliseen, hyvä juttu :wink:

Voin muuten suositella tuota kyseistä Kumhoa lämpimästi Focukseen!
Tosi hiljainen ja sivistyneen oloinen hieman sporttinen rengas. Ei ollenkaan
kova vaan perusjämäkkä. Odotin jämäkempää, mutta tähän on tyytyminen.
Kait se pitäs olla pienempi profiili ja korkeampi kantavuusluokka, että olis
vielä napakempi.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Vastaa Viestiin