2.0 OHC, ikävä ongelma.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Joo en enää ymmärrä mistä voisi johtua kun ilmaantui seuraavanlainen vika.
Eli moottori ei vedä alakierroksilla mihinkään jos tumppaa kaasun lattiaan jolloin kaasuttimen toisiokurkku aukeaa. Moottori siis rötää ja vetää kehnosti jos ollenkaan toisiokurkulla alle 3000rpm. Sitten kun kierrokset nousee johki 3000-4000 niin tilanne muuttuu, toisiokurkun avaaminen saa aikaan huomattavan teholisän.

Seuraavat asiat olen tarkistanut:
Virranjakajan kunto (keskipako+alipainesäätimet toimii), OK
Ajoitukset - sytytys sekä jakopää, OK
Kaasutin puhdistettu, kohon asento tarkistettu, kiihd. pumppu...OK

Vika muuten ilmeni heti kun asensin autoon kärjettömän sytytyksen. No ajattelin sitte että se ei toimi oikein joten vaihdoin takas kärjellisen alkuperäisen. Mutta ongelma ei poistunut!

Apuja kaivattaisiin..
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Onko kärjettömän puola?
Jos on väärä puola niin ei toimi kovin hyvin.
ei sieltä mitään junia t...
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

janzamar kirjoitti:Onko kärjettömän puola?
Jos on väärä puola niin ei toimi kovin hyvin.
No tossa on nyt sama puola joka oli alunperinkin ja sillä se on myös toiminut. Voiko ton virranjakajan asennuksen jotenki möhliä? Ajoituslampulla kyllä katsoin että ennakot on oikein mutta voiko se mennä pieleen muuten? Oikeesti mulla loppuu nyt neuvot..
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kannattais kokeilla toista puolaa,jos on toiminut ennen
ja nyt tuon sytkänvaihdon jälkeen ei enää toimi
niin se puola on saattanut ottaa kipeätä.
Kärjelliselle ja kärjettömälle on tosiaan omansa.
Onko kärjet kunnossa ja kärkiväli (myös tulppien) oikein?
Ja jakajan kansi ehjä?
ei sieltä mitään junia t...
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Kokeiltu useampaa puolaa, kärkiväli on noin 0.5mm, virranjakajan koppa vaihdettu toiseen..mikään ei vaikuttanut. Tulpat tarkistin ja ovat siistissä kunnossa:
http://www.elisanet.fi/tonskulus/tulppaa.jpg

Pitääkö pyörijässä olla resistanssi jonka voi todeta yleismittarilla vai onko niissä sisällä joku kipinäväli vielä? Mittasin ton nii ei näytä mitään. Mittailin myös paria muuta pyörijää joista osassa oli muutama kohmi ja toisissa ei mitään..
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
aski
Viestit: 68
Liittynyt: 16 Maalis 2008 15:52

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja aski »

pyörijässä pitää olla aina ilmoitettu vastus esim. 1kohm ja mittaus tulos voi heitellä vähän.

kondensaattorin kattonut virrat päälle avaat ruuvarilla kärkiä jos leiskahtaa kondensaattori ottanut nokkiinsa, entä puolan johdot, tulpan johdot, kokeillut et kaikki pytyt mukana pienillä kierroksilla, jakajan akseli ei ole väljä? mittaa sen puolan ohmit et onko se nyt ehjä. pitäisi olla ensiöpuoli 0.5-3 ohm ja toisio 4.5kohm-7kohm nää on nyt karkeita arvoja mut ei kaukana ole oikeista.

edit: mites puolalle tuleva jännite onko sitä rajoitettu jotenkin alunperin? ja tämä kärjettömän puola olisikin tykännyt täydestä 12voltista?
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

aski kirjoitti:pyörijässä pitää olla aina ilmoitettu vastus esim. 1kohm ja mittaus tulos voi heitellä vähän.

kondensaattorin kattonut virrat päälle avaat ruuvarilla kärkiä jos leiskahtaa kondensaattori ottanut nokkiinsa, entä puolan johdot, tulpan johdot, kokeillut et kaikki pytyt mukana pienillä kierroksilla, jakajan akseli ei ole väljä? mittaa sen puolan ohmit et onko se nyt ehjä. pitäisi olla ensiöpuoli 0.5-3 ohm ja toisio 4.5kohm-7kohm nää on nyt karkeita arvoja mut ei kaukana ole oikeista.

edit: mites puolalle tuleva jännite onko sitä rajoitettu jotenkin alunperin? ja tämä kärjettömän puola olisikin tykännyt täydestä 12voltista?
Niin siis tää ongelma alkoi jo siitä ku asensin elektronisen sytkän. Eli sama vika oli jo sillä ja luulin ettei se jostain syystä toimi. Ni pistin sitte ton kärjellisen takaisin mutta ongelma oli yhä läsnä.
Kovin on vaikeaa koittaa kiihdyttää esim ykkösvaihteella ku ei voi kaasua tumpata pohjaan..rötää ja nykii kunnes kierrokset nousee 3000rpm ja sitte se meno vasta alkaa rajun nykäyksen saattelemana. Ennen kun tämä vika ilmeni niin pystyi esim. 4 vaihteella polkemaan kaasun lattiaan 40km/h vauhdissa ja lähti samantien vetämään mukisematta. Nyt ei puhettakaan, parhaiten vetää puolikaasulla samassa tilanteessa.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

laitappa se tulppien kärkiväli sinne 0,8-1,0mm maastoon....tuo 0,5 on todella pieni....
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
jn79
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Helmi 2007 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja jn79 »

Mielestäni kyseessä oli kärkien kärkiväli eikä tulppien..
Mondeo 2.5 v6 Ghia -97
Sierra 1.6 L -84
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Kävin kertaalleen vielä erittäin huolellisesti kaasuttimen läpi, kaikki kanavat ja suuttimet paineilmalla auki. Ei minkäänlaista apua. Vaihdoin myös puolan ja tulpanjohdot..ei auta sekään.
Ainut mikä tulee itselläni vielä mieleen on väärät venttiilinvälykset->venttiilit kantaa (auto muutes vetää kylmällä koneella alhaaltakin puolet paremmin kuin kuuma moottori). Tai sitte jostain syystä sytkäennakot ei vaan ole kohdallaan vaikka perusennakko on säädetty oikein, kokeiltu 5..15 astetta. Jakajan sisuskalut näyttivät olevan ehjiä eikä tarkertele. Ajoituslampullakin näki hyvin että keskipakosäätö toimii.. Joutuu vissiin vaihtamaan koko moottorin kohta.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja tursas »

tonskulus kirjoitti:(auto muutes vetää kylmällä koneella alhaaltakin puolet paremmin kuin kuuma moottori).
...paljon siellä on tehty, mutta pakko kysyä, että toimiikos automaattiryyppy ihan oikein, ettei vaan jäis päälle, kun kone lämpiää, toisaalta se kyllä näkyis tulpistakin heti. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

tursas kirjoitti:...paljon siellä on tehty, mutta pakko kysyä, että toimiikos automaattiryyppy ihan oikein, ettei vaan jäis päälle, kun kone lämpiää, toisaalta se kyllä näkyis tulpistakin heti. :roll:
Juu ei jää ryyppy päälle. Päinvastoin jää kylmänäkin ryyppyläpät puoliksi auki kun se jousi on sen verran löysällä. Niin paljo muuta mietittävää ton kanssa nyt ettei jaksa jotai ryyppyy murehtia edes :?
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Minkäslaisia oireita mahtaa tulla jos kansipahvi on palanut kahden sylinterin välistä? Mietin josko olisi päässyt sitte sellanen käymään.. Meinaan kun tossa kolmisen viikkoa sitten moottori pääsi hetkellisesti ylikuumenemaan kun oli vedet lähes loppu.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
Avatar
BlackEscort
Viestit: 192
Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja BlackEscort »

Tumppaas piuhat oikein päin puolaan...tekee juurikin todella huonoa käyntiä alakierroksilla jos puolan piuhat nuritepäin...ainakin boksin kärjellisiin ja kärjettömissä olen tätä oiretta tavannut...

EDIT:Omassakin oli ostaessani piuhat väärinpäin vaikka oli alkuperäiset piuhat, eikä niiden kuuluisi mennä edes väärinpäin...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
Sierra Cosworth Replica -86
ESCORT RS2000 -93
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

BlackEscort kirjoitti:Tumppaas piuhat oikein päin puolaan...tekee juurikin todella huonoa käyntiä alakierroksilla jos puolan piuhat nuritepäin...ainakin boksin kärjellisiin ja kärjettömissä olen tätä oiretta tavannut...

EDIT:Omassakin oli ostaessani piuhat väärinpäin vaikka oli alkuperäiset piuhat, eikä niiden kuuluisi mennä edes väärinpäin...
Kyllähän ne oikeinpäin ovat. plussaan tulee 12Volttia ja miinus menee boksiin/kärkiin. Nyt kelpaa kaasu alakierroksilla jo paremmin ku pistin reilusti perusennakkoa, hihnapyörän mukaan jotai 20 astetta (aavistuksen yli siitä viimosesta lovesta strobolla katsottuna). Oisko sitte niin että merkit eivät jostain syystä pidä paikkojaan..Moottori käy tyhjääkin nyt oikein tasaisesti 900rpm. Tiedä sitte varmuudella vielä, ei tuossa kyllä voimaa ole vielä niin paljoa kuin aiemmin. Täytynee tarkistaa puristukset ja säätää varmuuden vuoksi venttiilit vielä.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
duckworth
Viestit: 3732
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Ongelmako?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

No niin, kiristelin sierran kannen oikeisiin momentteihin, ja käyttelin autoa muutaman kerran lämpimäksi vaihtaakseni öljyt. Sitten avasinkin jo tyhjennyspropun ja annoin öljyjen valua ulos, viimeisten pisaroiden tippuessa avasin öljyn täyttökorkin, ja sieltä tuli kevyesti höyryä...

Autoon on tehty hiljattain: täysi kansiremppa, tiivisteet, koeponnistus jne. ,vaihdettu öljyt ja suodatin, jonka jälkeen edelleenkin tarkasti katsottuna näkyy lievää höyryä öljyn täyttökorkista. Ainakaan venankopassa ei ollut vettä ennestään, kun tuossa vappuna kiristin kantta. Onko siis edellä mainittu normaalia, vai pitääkö varautua että lohkossa on hiushalkeamia? Entä huohotussysteemi? Neuvoja kaivataan...

Autohan oli sierra OHC 2.0 205 lohkolla, kaasutin malli.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3732
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

^^^^^^^^^^
Ei kellään ois mitään neuvoja antaa...?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Pienet höyryt lämpösestä koneesta mun mielestä ihan normaalia?
ei sieltä mitään junia t...
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja emax »

Ihan normaalia on.

Se höyry, jos se oli vesihöyryä niin sinne öljyn sekaanhan on menny jäähdytys nestettä kun kansi on otettu pois, ei sieltä välttämättä kaikki poistu vaikka öljyt ja suorattimen vaihtaakin. Voi myös olla kondenssiovettä etenkin jos pikkumatkoja ajelee.

Tai sitten se höyry oli vain männän ohi tullutta pakokaasua (aina sitä vähä tuloo, eihän siinä muuten huohottimia tarttisi), tai jotain muuta normaalia.

Itse huolestuisin vasta jos nestettä katoaa jonnekkin eikä ulkopuolisia vuotoja näy, tai tekee painetta kylmänäkin ja sitä höyryä tulee pakoputkesta vaikka ajaas kuumaksi.

Tuosta ennakosta että oothan ottanu irti ja tukkinu sen virranjakajaan menevän alipaine letkun ku oot säätäny sitä, muistaakseni oli jotain 6-8astetta eykk/800rpm ja ilman alipainetta.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3732
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja duckworth »

All right :D Ei tässä sitten mitään sen kummempia.
Sytkän ennakkoa en ole säätynyt, koska en irroittaunut pyörijää jakajasta missään vaiheessa.

Seuraavaksi kai pitäis tehdä muutamia pikkujuttuja ja katsastaa auto! 8)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja emax »

oho pitääs vissiin kattoa paremmin kelle kirjoittelee :D
tarkoitin tonskulus:kselle ton ennakko homman :D
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
tonskulus
Viestit: 143
Liittynyt: 29 Helmi 2008 13:50

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Alkuperäinen vika on nyt korjattu, syynä oli sitte kieroksi kiristetty kaasuttimen laippa->imuvuoto. Syynäilin sitä kaasutinta tossa ajankulukseni, asettelin viivottimen laipan päälle niin keskelle jäi melkein millin rako :mrgreen: Eipä siinä, hiomapaperia lasia vasten hioin laipan suoraksi ja nyt toimii taas normaalisti.
Sierra 2.9i '90
Veekuutonen
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 2.0 OHC, ikävä ongelma.

Viesti Kirjoittaja emax »

no nii eipä siinä sitte mitää.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin