Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Näistä asiosista on puhuttu täällä foorumilla varmasti ennenkin, mutta kertaus on pintojen äiti. ;-)
Itselläni on -92 DOHC Sierra, jolla on ajettu noin 289 tuhatta kilometriä. Oljynvaihtovälinä olen pitänyt
sen 10 000 km, eikä öljypinta laske 3 mm enepää tolla oljynvaihtovälillä. Kone ei paljoo kilkattele,
kun sen laittaa käymään.

Sitten isällä on Samalainen DOHC farkku. Ajettu kans karvan yli 300 tuhatta. Ja voi hyvää päivää,
kun sen koneen laittaa käymään... Se kalkattaa ihan raivolla jonkun 8 sekunttia ja sitten se rauhottuu. :-(
Olen koittanu siihen vähän kaikkia öljyjä 5W-50:stä 15W-40:een, eikä mikään auta. Ehkä 15W-40:llä
kalkatus on jopa sekunnin lyhyempi.

Siis kysynkin nyt, että onko joku oikeesti tehny tuolle asialle huoltoteknillisesti jotain?
Eli onko ne ventiilinnostimet vai öljypumppu loppu? Ja sitten se kilistys, joka kuuluu sieltä alhaalta hihnapyörän
lähistöltä... Lueskelin Hayesia ja siellä olin tulkaavani, että öljypumpun ketjun kiristin on ihan joku
liukupintainen "käpälä", joka pitää ketjun kireällä. Nokkaketjussa on sentään ratas, joka pitää
jousivoimalla ketjun kireällä.

Onko siis kukaan vaihtanut öljypumppua tai sitä öljypumpun ketjunkiristinkäpälää koskaan?
Sinne pääsee vissiin aika vaivattomasti siitä alimman siivapyörän takana olevan pellin takaa. Ja sen
kampiakselin stefankin saa vaihdettua siitä näppärästi, kun noihin huoltotoimenpiteisiin ryhtyy. Vai kuinka on?

Muuten toi farkku tuntuu paljon pirteämmältä kuin tuo oma sedanini. Voiko noissa EEC-IV bokseissa olla niin paljon eroa? :o
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Wecomanni kirjoitti:Siis kysynkin nyt, että onko joku oikeesti tehny tuolle asialle huoltoteknillisesti jotain?
monella on helpottanut kun on tehnyt forte-käsittelyn ja vaihtanut laatuöljyihin. eli ei mitään markettien tarjouspurnukoita
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

En tiedä, että mitä laadukkaampaa öljyä vois vielä koneeseen laittaa, kun Mobilia? Toi forte on joku lisäaine?
Onko se Forte sen myyntinimi? Mutta siitä olen varma, että se kilinä siellä moottorin alapäässä ei poistu
öljyjä vaihtamalla. Se alkukalkatus voi sillä "fortella", mitä lie sitten onkin, pienentyä. :?
Avatar
Kessi
Viestit: 692
Liittynyt: 05 Helmi 2005 09:07
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kessi »

Aikaisempi FORTE KESKUSTELU...

Forte käsittely tuskin kalkatusta täysin poistaa, mutta ei siitä haittaakaan ole... Eli nostimet tyhjenee öljystä koneen seistessä ja kalkattelevat aikansa ennen kuin taas täyttyvät....
...Kyl se siihen sopii!!...
Ford Probe 2.2GT
http://www.nyrkkipaja.1g.fi
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Jep. Kiitokset. Toisilla on tuo Forte näköjään auttanut ja toisilla ei... Mutta pitäähän sitä kokeilla. :)
ridez
Viestit: 34
Liittynyt: 13 Huhti 2005 12:59

orkkis öljynsuodatin

Viesti Kirjoittaja ridez »

Juu
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Pärähtiköhän ridez:in viesti nyt väärään ketjuun? Aiheena kun näytti olevan: "orkkis öljynsuodatin" ja vastauksena "juu"... ;-)
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Täräytin viikonloppuna koneeseen jotain STP:n Stop Smoke ainetta, eikä se ainakaan auttanut asiaan.
Tietääkö joku, että onko noi Sierran venttilivälyksenkiristimet purettavia kuten noissa Zetec-koneissa?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

on purettavia, ja joku tänne joskus laittoi erittäin hyvät ohjeet, mutta mihin lie hukkunut :?
Focus 1.0 edition a6 2017
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Wecomanni kirjoitti:Jep. Kiitokset. Toisilla on tuo Forte näköjään auttanut ja toisilla ei... Mutta pitäähän sitä kokeilla. :)
Sama kun kippaa puol litraa polttoöljyä, öljyn sekaan käyttelee auton lämpimäksi ja vaihtaa sitten uudet öljyt koneeseen.
Puhdistus tulos on yhtä hyvä.

Ei noi litkut moottoria korjaa, mutta saattaa jotain huuhdella sieltä pois. :roll:
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Bootsi kirjoitti: Sama kun kippaa puol litraa polttoöljyä, öljyn sekaan käyttelee auton lämpimäksi ja vaihtaa sitten uudet öljyt koneeseen.
Puhdistus tulos on yhtä hyvä.

Ei noi litkut moottoria korjaa, mutta saattaa jotain huuhdella sieltä pois. :roll:
Oletko Bootsi testannu ton polttoöljyn ihan oikeesti omassa nelikossas?
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Wecomanni kirjoitti: Oletko Bootsi testannu ton polttoöljyn ihan oikeesti omassa nelikossas?
Kyllä. 8)

En kyllä huomannut eroa käynnissä tai naputuksissa..

Aina kylminä aamuina kuuluu iloinen rallatus pari sekunttia kun D.OH.C:n laittaa "tulille".

Tulee muuten notkeesti vanhat öljyt pois. :wink:
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Pitääpä testata toikin ensi öljynvaihtoreisulla. :-) Jos se nyt sinne asti kestää. Kuuluu meinaan sen päivänen kilinä
sieltä öljypumpun kohtaalta ihan lämpimänäkin. Melkeen epäilis, että öljypumpun tai nokan ketju olis löysällä...
Roberto
Viestit: 8
Liittynyt: 04 Elo 2007 21:28

Viesti Kirjoittaja Roberto »

Onko auto tasaisella?

Mulla kun on tasaisella niin silloin kolisee yön jälkeen ja sitten kun mäessä keula alamäkeen niin ei kuulu mitään.

on se kummallista :lol:
Ford sierra 2.0 doch -91 (katti) myyty
Ford sierra 2.0 doch -90 (ei katti) myyty
Ford sierra 2.0 doch -92
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

Roberto kirjoitti:Onko auto tasaisella?

Mulla kun on tasaisella niin silloin kolisee yön jälkeen ja sitten kun mäessä keula alamäkeen niin ei kuulu mitään.

on se kummallista :lol:
Tasasellahan tuo sen tekee. Meidän pihassa ei oo sillai mitään jyrkkää paikka, missä ton efectin olis huomannu.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Voisin kuvitella, että sieltä on jakopäästä joku kiristäjä laahain tms. elinkaarensa loppusuoralla eikä sen takia enää kiristä ketjua kunnolla.
Ketjuhan siellä varmaan sitä ääntä pitää...
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

TeRoK kirjoitti:Voisin kuvitella, että sieltä on jakopäästä joku kiristäjä laahain tms. elinkaarensa loppusuoralla eikä sen takia enää kiristä ketjua kunnolla.
Ketjuhan siellä varmaan sitä ääntä pitää...
Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Ja täytyy koittaa ehtiä tekemään tutkimusta ennen kuin ketju pukkaa
lohkon kyljestä ulos. Homma selviää varmasti kun avaa sen pellin siitä alimmaisen hihnapyörän takaa. :-)
smige
Viestit: 15
Liittynyt: 22 Helmi 2007 22:42
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja smige »

TeRoK kirjoitti:Voisin kuvitella, että sieltä on jakopäästä joku kiristäjä laahain tms. elinkaarensa loppusuoralla eikä sen takia enää kiristä ketjua kunnolla.
Ketjuhan siellä varmaan sitä ääntä pitää...

samoilla jäljillä... ettei ois se pitkä jakoketjun laahain kisko pettäny jommasta kummasta kiinnitys kohasta. (on pako nokan jättö puolella) tai sit vaan yksinkertasesti ketju virunu niin paljon että kolkattaa väljyyttään...
Ford sierra 2.0 vm.90
dorf
Viestit: 98
Liittynyt: 28 Touko 2006 20:37

Viesti Kirjoittaja dorf »

Wecomanni kirjoitti:En tiedä, että mitä laadukkaampaa öljyä vois vielä koneeseen laittaa, kun Mobilia? Toi forte on joku lisäaine?
Onko se Forte sen myyntinimi? Mutta siitä olen varma, että se kilinä siellä moottorin alapäässä ei poistu
öljyjä vaihtamalla. Se alkukalkatus voi sillä "fortella", mitä lie sitten onkin, pienentyä. :?
Tuosta motor flushista löysin vähän juttua Lontoonkieliseltä foorumilta
en tiedä pitäneekö paikkansa.
Itsellä ne venttiili/venttiilit naputtaa kylmänä jonkun aikaa.Kerran naputti todella rajusti.

olen miettinyt .
STP ENGINE FLUSH:ia että uskaltaisiko tuota tunkea koneeseen.Onko kokemuksia

http://forums.mg-rover.org/archive/inde ... 35140.html

cirian75
"cirian7507-07-2004, 22:22
Ford recomend never never use oil flush on a Zetec engine, they have factored in to the engine life the carbon build up, to remove it from an old Zetec is harmful, just goes to show you, Yamaha Design and build the Ford Zetec prototype for em, and ford ruins it by productionising it (IE swaping all metal cam pulleys for one's with Metal outer and inners, but plastic centres) :bigeyes:"
Fusion 2008 1.6 duratec
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

smige kirjoitti:
samoilla jäljillä... ettei ois se pitkä jakoketjun laahain kisko pettäny jommasta kummasta kiinnitys kohasta. (on pako nokan jättö puolella) tai sit vaan yksinkertasesti ketju virunu niin paljon että kolkattaa väljyyttään...
Saattaapi olla tuokin, mutta itse kallistuisin kuitenkin sen öljypumpun ketjun laahaimeen. Kuuluu nimittäin
sieltä öljypumpun lähistöltä se kilinä... No lähiviikkoina se selviää, kun kun avaan sen etulevyn siitä
kampiakselin hihnapyörän takaa. Mutta sitä ennen ajattelin pokkana tehdä ton Bootsin neuvoman "tee-se-itse"
miehen moottorihuuhtelun... :-) Eli dorf:lle sanoisin, että anna mennä vaan ja kerrohan meille, että auttoko
tuo STP Engine Flush tohon kylmäkalkatukseen mitään.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mä teen dokkisierraan säännöllisesti n joka toinen öljynvaihtokerta käsittelyn valvoline engine flushilla (n 5-6e purkki) ja vaihdan 10tkm välein öljyn. autolla ajettu 330tkm nyt ja orggis kansipahvikin paikalla vielä samoin kun jakopää. kun öljyillä on ajettu n 8000km alkaa aamuisin kilkatus voimistua ja 10tkm kohdalla yks nostaja jää naputtamaan melko pitkäksikin aikaa, kaasun painallus poistaa tuonkin napinan. tuo aamuinen napsutus on hyvin normaalia vanhalle hydraulinostimin varustetulle koneelle, mä en ainakaan siitä turhaan murehtisi. pakkasella raksuttaa kauemmin kun kesällä.

paras öljy millä mä oon saanu paljon ajetun moottorin kuulostamaan (ja tuoksumaan) paremmalta on valvoline maxlife. pysyy sisällä vanhassakin koneessa... :-)
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

samiharju kirjoitti:mä teen dokkisierraan säännöllisesti n joka toinen öljynvaihtokerta käsittelyn valvoline engine flushilla (n 5-6e purkki) ja vaihdan 10tkm välein öljyn. autolla ajettu 330tkm nyt ja orggis kansipahvikin paikalla vielä samoin kun jakopää. kun öljyillä on ajettu n 8000km alkaa aamuisin kilkatus voimistua ja 10tkm kohdalla yks nostaja jää naputtamaan melko pitkäksikin aikaa, kaasun painallus poistaa tuonkin napinan. tuo aamuinen napsutus on hyvin normaalia vanhalle hydraulinostimin varustetulle koneelle, mä en ainakaan siitä turhaan murehtisi. pakkasella raksuttaa kauemmin kun kesällä.

paras öljy millä mä oon saanu paljon ajetun moottorin kuulostamaan (ja tuoksumaan) paremmalta on valvoline maxlife. pysyy sisällä vanhassakin koneessa... :-)
Jep. Mutta kyllä noilla öljyillä ja vaihtoväleillä jotain "taikaa" on. Kun tosiaan tuo oma DOHC on saman
ikäinen ja melkeen yhtä paljon ajettu. Ja siellä pysyy tommoset 5W-50 syntettiset sen 10k ihan keposesti
sisällä, kun sinne on aina sellasta laitettu. Siinä on kans orkkis pahvi, eikä se pölläyttele eikä kalkattele
edes kylmänä. :-)
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

No niin nyt on sitten "kilistys" remppa alotettu. Eli hihnapyörä on jo irti. Oli muuten aivan
hemmetin piukassa se hihnpyörän mutteri. Ei meikä mikään bodari ole, mutta luulis sitä voimaa
nyt sentään metrin jatkovarrella hiukan saavan aikaseks heikompikin mies... Mutta täysiä sai vääntää silläkin eikä edes parilla ensiyrittämällä auennu. CRC:t kehiin ja lounaalle ja sitten taas
yrittään. Sitten se jo herkeskin.

No nyt on sitten vuorossa se moniurahihnan kiristimen irrotus. Onkos joku saanut sen ihan
kotikonstein auki? Se kuusiokoloruuvi aukes pienellä väkivallalla, mutta sitten ei muuta
tapahtunutkaan... Eli kertokaahan, ystävät hyvät, mihin väliin pitää lekaa / meisseliä antaa,
että se kiristin pompahtaa pois paikoiltaan?
Avatar
tikkku
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Joulu 2006 22:52

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja tikkku »

elä hyvä mies pura sitä kiristintä.. ota pelkkä hinha pyörä kiristimeltä irti
Avatar
Wecomanni
Viestit: 118
Liittynyt: 10 Syys 2007 00:46
Paikkakunta: Huittinen

Re: Dohc kone kalkattaa ja kilistää...

Viesti Kirjoittaja Wecomanni »

tikkku kirjoitti:elä hyvä mies pura sitä kiristintä.. ota pelkkä hinha pyörä kiristimeltä irti
Se öljypumpun ketjun kurkistusluukun ruuvit on pahasti sen kiristimen takana, joten
irrottaa se täytyy, jos sinne meinaa ihan oikeesti kurkata. Ja nyt on hihnankiristinkin
irrotettuna. Siellä oli perhana vielä yks pultti laturin takana piilossa. Kierosti
siinä suunnassa (laturin takapuolelta syyläriin päin), ettei sitä meinannu huomata.
Onneks en sen isommin vielä sorkkarautaa väännelly... ;-) Ja Hayesin manuska oli
tietenkin irrottanut jo muutama kohta aiemmin tuon laturin. Ja sitähän oli aivan
turha omassa tapauksessani irrotella.

No venttiilivarrenkumitkin on jo vaihdettu taas uusiin, eikä nokka ketjun ohjureistakaan
kumpikaan ollu sen enempää edes kulunu. Öljypumpun ketjunkiristinkin oli sekin ihan
kunnossa. Ja öljypumpun akseli tuntu ihan timmiltä. Tiedä sitten mistä se kilinä
oikeen kuuluu... Onko kellään mitään ehdotuksia, ennen kuin lyön systeemin nippuun?
Vastaa Viestiin