Sivu 1/1

Takapyörän navan mutteri

Lähetetty: 17 Marras 2006 12:55
Kirjoittaja ekke45
Voisiko joku valaista miten toimii takapyörännavan mutterin lukitus ja paljonko on sen kiristystiukkuus?
Mutteri on yhdistetty isoon prikkaan mutterin päälle pellistä prässätyllä kuorella joka yhdistää prikan ja mutterin.
Mihin perustuu lukitus ts. ettei mutteri aukea itsekseen?

Lähetetty: 17 Marras 2006 13:19
Kirjoittaja Jaakko85
Perustuiskohan (mahdollisesti?) siihen että pellistä prässätyssä kupissa on väkänen/väkäset jotka menevät akselissa olevaan hahloon/hahloihin ja itse kupin sisäosa on 8kulmainen ja suht nafti suhteessa mutterin ulkokehään?

Mikä auto (ja mikä vuosimalli) on kyseessä?

Lähetetty: 17 Marras 2006 17:23
Kirjoittaja ekke45
Auto on Ford Escort STW -96 Automatic CVT.Akselissa ei ole hahloa.
Peltiosa ulotuu mutterin ja ison prikan läpi ja näyttää olevan vähän kartio.Navassa on kartiolaakerit ,eikä mitään säätöä.
Mutteri vaan "täydellä momentilla"kiinni ja sillä selvä? Avainväli on nafti 30 mm. Pysyykö pyörä mukana?

Lähetetty: 18 Marras 2006 01:56
Kirjoittaja Monteonisti
Ota sopivalla hylsyllä koko hässäkkä irti. Väännä uusi niin lujaan kuin puolikkaalla (m) varrella jaksat, on melkein ohjeen mukainen, mutta riittää yleensä! 8)

Lähetetty: 19 Marras 2006 11:54
Kirjoittaja mito
Näyttäis ohjeen mukaan tuon mutterihässäkän kiristysmomentti olevan 260 Nm.

Lähetetty: 19 Marras 2006 17:24
Kirjoittaja ekke45
Ainakin vielä on pysynyt kiinni, mutta vielä ei selvinnyt tuon suunnitelleen insinöörin ajatuksenjuoksu.
Kiitos tiedoista. :D

Lähetetty: 19 Marras 2006 18:39
Kirjoittaja Regu
se kiinni pysyminen perustuu siihen että se mutteri koostuu useasta ohuesta mutterista