Sivu 1/1

V6 Mondeoon 14" vanteet?

Lähetetty: 06 Loka 2006 17:37
Kirjoittaja Larsanjus
Mahtuuko -97 Gt V6 farkkumondeoon 14" vanteet jarrujen ympärille? Orkkikset on 15" mutta 14" vanteita sais renkaineen edullisemmin talveksi.

Lähetetty: 06 Loka 2006 22:32
Kirjoittaja KajS
Suurella asiantuntemuksella sanoisin, ettei mene.

Pysy alkuperäisen kokoisissa tai isommissa.

Lähetetty: 06 Loka 2006 23:26
Kirjoittaja Monteonisti
Mulla oli Monteossa 14-vanteet ja hyvin pyöri! 8)

Lähetetty: 06 Loka 2006 23:37
Kirjoittaja GeeTee-
Monteonisti kirjoitti:Mulla oli Monteossa 14-vanteet ja hyvin pyöri! 8)
Milläs koneella se olikaan? Tietääkseni 1.6-2.0 on 260mm jarrulevyllä ja 2.5 on 278mm levyllä, korjatkaa toki jos oon väärässä.
Ja suosittelen käyttämään niitä viistoistasia vaikka olis mahikset laittaa 12" vanteet.

15" pienin koko

Lähetetty: 07 Loka 2006 11:15
Kirjoittaja metrivoortti
Itsellä kävi moka kun ostin tuonti autooni 14" vanteet, eikä mahdu eteen, koska V6 etujarrut ovat isommat kun muissa.

Lähetetty: 11 Loka 2006 16:23
Kirjoittaja Larsanjus
GeeTee- kirjoitti: Ja suosittelen käyttämään niitä viistoistasia vaikka olis mahikset laittaa 12" vanteet.
Onko tuolle joku syvällisen fysikaalinen perustelu vai vain ulkonäkö? Se nyt on itsestäänselvää, ettei korkeampi ja mahdollisesti kapeampi rengas ole yhtä tukeva ajaa hyvällä pidolla, mutta onko tuohon muuta perustelua?

Itseä ihmetyttää suuresti valmistajien halu asentaa tolkuttoman leveitä renkaita autoihin talveksi, esim 225 leveä kitkarengas ei ole järin mukava rengas kevään sohjokeleillä. Ralliautoista voi muutenkin ottaa oppia talvirenkaisiin, 155/165 leveät renkaat ovat ehdottomasti käytössä lumiralleissa.

Lähetetty: 11 Loka 2006 23:16
Kirjoittaja Monteonisti
Yleensä korkeampi kumi on miellyttävämpi ajaa huonolla tiellä, vesisateessa ja talvella. Kovassa nopeudessa leveämpi parempi, siis kuivalla kelillä ja hyvällä tiellä, mutta jos ajelee usein yli 200, niin ehdottomasti leveä, kapealla pärjäilee hitaammilla vauhdeilla ihan hyvin! :D

Lähetetty: 12 Loka 2006 01:02
Kirjoittaja GeeTee-
Larsanjus kirjoitti: Onko tuolle joku syvällisen fysikaalinen perustelu vai vain ulkonäkö? Se nyt on itsestäänselvää, ettei korkeampi ja mahdollisesti kapeampi rengas ole yhtä tukeva ajaa hyvällä pidolla, mutta onko tuohon muuta perustelua?

Itseä ihmetyttää suuresti valmistajien halu asentaa tolkuttoman leveitä renkaita autoihin talveksi, esim 225 leveä kitkarengas ei ole järin mukava rengas kevään sohjokeleillä. Ralliautoista voi muutenkin ottaa oppia talvirenkaisiin, 155/165 leveät renkaat ovat ehdottomasti käytössä lumiralleissa.

Perustuu rengasliikkeen pääpirun asiantuntevaan lausuntoon, kun ihmettelin sairaan huonoa pitoa vaikka oli uudet ihan mukamas laadukkaat nastat alla sierrassa. Vanteet oli 13" enkä ny renkaan kokoa enää muista (185/65 ehkä?) Kerran lähti 70km/h vauhdista loivassa jäisessä kaarteessa luisuun, varmasti reilu 6 vastaheittoa molempien kaistojen leveydeltä penkkoja hivoskellen, kunnes se vihdoin toppas poikittain väärälle kaistalle perä ojaan päin. Pulssi 378 ja matka jatkuu, onneks ei ollu aamuliikentees muita töihin menijöitä justiin samalla pätkällä.
Ja kun jäisellä tiellä lähti vitosella ohittamaan niin sutihan se..
Seuraava talvi mentiin sitten 14":lla ja pito oli paljon parempi, ei mitään probleemia.
Ja nämähän on vaan niitä mun omia kokemuksia, mistä oon vetäny omia johtopäätöksiä..
Rengaskokojen kasvu johtunee vain siitä, että ensiasennusrenkaat alkaa olla vähän isommissa autoissa järjestään yli 205 leveitä? Ja jos ei jarrujen ympärille mahdu 14" vanne niin ei kai siinä sitten auta.

Lähetetty: 12 Loka 2006 19:41
Kirjoittaja BA
Muistakaa että 155R/12" renkaan halkaisija on (lähes) sama kuin 185/60/14"
Eli ympärysmitta on lähes sama (muutaman millin heitoilla), leveyttä 185 kumissa on 3cm enemmän mutta korkeutta taas vähemmän.

Viime- tai toissatalvena muistaakseni tuulilasi(?) testas samaa rengasmallia eri kokoisena samalla autolla, melkein joka osa-alueella kapea ja korkeaprofiilisempi rengas oli huomattavasti parempi.
Painavampi auto taas tarvitsee leveämmän renkaan, jolla se leveämpi rengas taas toimii paremmin kun massaa on päällä.

Asiallehan ei tietysti voi mitään jos pienin vanne joka jarrujen päälle pyörimään mahtuu on 16" ja vanteelle laillisesti kapein laitettava rengas on 205" tai 215". Eräässä uudemmassa ranskalaismerkissä asia oli näin...

Lähetetty: 12 Loka 2006 19:59
Kirjoittaja jaska74

Lähetetty: 12 Loka 2006 20:13
Kirjoittaja samiharju
katso mitä rekisteriotteessa sanotaan; jos siellä ei ole mainintaa 14" koosta vaan pelkkä 15" niin ei sinne saa edes lain puitteissa laittaa 14".

ei se 14 ja 15 tuumaisen hinnanero nyt NIIN iso ole.. saman eron häviät ostamalla kalliimmasta paikasta..

Lähetetty: 12 Loka 2006 20:20
Kirjoittaja Larsanjus
Muutoskatsastamalla saa melkeimpä mitä vaan laittaa kunhan mahtuu pyörimään ja kantavuus riittää.
Rengaskoon valinnassa ei tuo vannekoko ole se olennaisin asia, 15"vanteelle vain on suhteellisen vaikea löytää 176/165 leveää rengasta.

Lähetetty: 12 Loka 2006 20:35
Kirjoittaja Winx
Jaa 185, tässä tapauksessa 185/65-15, on liian levee? No jo on pienestä kiinni. 205:ssa nastassakin on riittävästi pitoa. Itsellä on 16-tuumaisena, kun ei 15-tuumainen vanne vaihdetuilla etujarruilla sovi.

Jokaisella on tietty omat periaatteensa. Ei niistä voi kiistellä.

Lähetetty: 12 Loka 2006 20:51
Kirjoittaja Larsanjus
Winx kirjoitti:Jaa 185, tässä tapauksessa 185/65-15, on liian levee? No jo on pienestä kiinni. 205:ssa nastassakin on riittävästi pitoa. Itsellä on 16-tuumaisena, kun ei 15-tuumainen vanne vaihdetuilla etujarruilla sovi.

Jokaisella on tietty omat periaatteensa. Ei niistä voi kiistellä.
Onhan sitä pitoa varmasti juu, leveitä talvirenkaita vain ei tueta.. :wink:

Ärsyttää jo etukäteen tuleva talvi jos(kun) joutuu vajaavetoisella koko talven lliikkumaan.
Periaatteet on aina periaatteita tosiaan, ei kiistanaiheita.

Lähetetty: 13 Loka 2006 19:51
Kirjoittaja BA
Eihän sillä ihan normikäytössä ole oikeasti kovinkaan suurta eroa onko ne talvikumit 165 vai 185 tai 195. Mutta esim. uusi 215 leveä talvikumi E30 bmw:n alla oli selvästi huonompi kun pari talvea ajettu samanmerkkinen&mallinen 175 leveä.

Helpointahan on kun laittaa vakiokoon kumit kesät talvet. :wink:

Mutta en silti rallipoluille lähtisi tosissaan 205 renkailla. :)

Lähetetty: 14 Loka 2006 02:39
Kirjoittaja Monteonisti
On tosiaan 205 liian leveä rallipoluille! :D

Lähetetty: 14 Loka 2006 23:45
Kirjoittaja samiharju
voi herrajjeesus missä uskossa täällä väki tai siis osa siitä elää.. kyllä se valmistajan autoon tarkoittama kumikoko on varmasti ihan passeli tollaseen mondeoonkin talveksi.. ysikutoses saapis ja kuplavolsus on ollu jotain 155 15" kokoluokan renkaita, ne on museovehkeitä...

185/65 15" on hyvä talvirengaskoko, uskokaa pois. 205 on jo hieman leveä.. älä ny vain sano että uskot kapean renkaan pitoon ja ostat sit jotu Ässä uusiorenkaat? Osta HYVÄ (lue: testivoittaja tai väh. kärkikolmikkoon kuuluva´) oikeankokoinen rengas - ja hämmästy kuinka se pitää!

Jos nyt olisi tarve ostaa talvikumeja, ostaisin Nokian RSi kitkat, juurikin 185 65 15" koossa, kyseinen koko on yleisyytensä vuoksi edullinenkin... jotain 430e sarja. Jos ei ton hintaisiin oo varaa, turha on itkeä jos ei muka liian levee kumi pidä...

ugh, olen puhunut :-)

Lähetetty: 14 Loka 2006 23:49
Kirjoittaja samiharju
jatkoa..

renkaan pitohan siis perustuu kitkaan, jos se auton valmistaja suosittelee 185 leveetä rengasta niin oletan heidän ottaneen huomioon mm. auton painon ja alustan geometrian melko tarkkaan siinäkin asiassa.. vakiota kapeampi kumi todennäköisesti huonontaa ajo-ominaisuuksia. eri asia on, jos auton vakiorengaskoko on 155 13... siihen 185 voi olla liian leveä ja sitä todennäköisesti onkin. rengas auton mukaan, hyvät veljet :-)