Zetecin tulppien kesto

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Zetecin tulppien kesto

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Vaihdoin taannoin Escorttiini sytytystulpat. Niitä oli sääli vaihtaa, kun olivat niin viimeisen päälle hyväkuntoisen näköiset. Niiden historiasta ei kuitenkaan ollut tietoa, joten vaihdoin ne varmuuden vuoksi.

Kyseisen Escortin tulppien vaihtoväli on 45 000 km, kun taas esimerkiksi kaksilitraisen mk2-Mondeon tulppien vaihtoväli on 90 000 km. Molemmissa on ainakin Motonetin varaosakoodien perusteella täysin samat tulpat.

Escortissa on EEC IV ja Mondeossa EEC V -moottorinohjaus. Selittääkö se Mondeon tuplapitkän tulppien vaihtovälin?

Onko Mondeossa enää ns. kaksoiskipinäpuolaa vai täydellinen suorasytytys? Antaako Mondeo myös kuiville sylintereille kipinää kuten Escort?

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Escorvet
Viestit: 76
Liittynyt: 06 Loka 2005 17:11
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Escorvet »

Mulle sanovat paikallisesta varaosa liikkeestä kun ostin tulpat tohon -92 1.8 zeteciin tulpat ja ihmettelin kallista hintaa (reilu 10e/kpl) että kyllä sitten kestävätkin 60 000km.
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

kai vaihdoit johdotkin?
Escort 1.8 sport -97
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Meinasin ton ekan vastauksen jälkeen kirjoittaa että kohta varmaan joku tulee taas paasaamaan johtojen vaihdosta.

Mikähän ihmeen varma tieto tuo on? En nyt työssä ole joten tarkkojan lukuja ei ole antaa mutta arvioisin että omalta työpaikaltani myydään vuodessa ehkä noin 50 settiä Zetecin tulppia ja 3-4 johtosarjaa. Samassa kiinteistössä toimii myös autokorjaamo eikä nekään ikinä vaihda johtoja jos ei ole jotain selkeää syytä vaihtaa ne.

Voiko tästä nyt päätellä että lähes kaikilla meidän Zeteciasiakkailla on käyntihäiriöitä ym ongelmia?
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Tuskin se ihan tuulesta temmattu juttu on kun ford suosittelee niiden yhtä aikaista vaihtoa syytä voit kysyä foordilta ja kiukuta niille ;)
Escort 1.8 sport -97
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Regu kirjoitti:kai vaihdoit johdotkin?
No tulihan nekin vaihdettua, mutta täytyy tunnustaa, että ei suosituksen vuoksi, vaan lambdan reistailun vuoksi, jota en vielä lambdaksi tunnistanut siinä vaiheessa kun johdot vaihdoin.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Zetecin tulppien kesto

Viesti Kirjoittaja Tinde »

TuomasY kirjoitti: Onko Mondeossa enää ns. kaksoiskipinäpuolaa vai täydellinen suorasytytys? Antaako Mondeo myös kuiville sylintereille kipinää kuten Escort?
Myös Mondeossa on hukkakipinä kuten Escortissa.

Vaihtovälin eroon en tiedä syytä. Escorteista saatujen kokemuksien perusteella muutettu Mondeoihin pidempi vaihtoväli?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Muistaakseni -92 Eskossa oli tulppien vaihtoväli 90tkm.
Alkuperäiset punaiset johdot oli susia ja vaihto kannatti tehdä. Nykyisissä Motocraftin tulpissa on eri kärkiväli vakiona kuin -92 -96 (?), samoin johtojen vastus on eri kuin ennen.
Huomasin tuon -96 Eskosta kun "poltteli" tulppia alinomaan. Johtojen vaihto ei kuitenkaan auttanut, piti vaihtaa tulppamerkkiä ja se auttoi! :shock:
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Monteonisti kirjoitti:Muistaakseni -92 Eskossa oli tulppien vaihtoväli 90tkm.
Alkuperäiset punaiset johdot oli susia ja vaihto kannatti tehdä. Nykyisissä Motocraftin tulpissa on eri kärkiväli vakiona kuin -92 -96 (?), samoin johtojen vastus on eri kuin ennen.
Huomasin tuon -96 Eskosta kun "poltteli" tulppia alinomaan. Johtojen vaihto ei kuitenkaan auttanut, piti vaihtaa tulppamerkkiä ja se auttoi! :shock:
Tietoni Escortin 45 000 km vaihtovälistä perustuu Alfamerin suomentamaan Haynesiin. Alkuperäistä ohjekirjaa minulla ei edes ole. Siispä tietoni saattaa olla väärä. Hyvä olisi, jos olisikin 90 000 km. Muistaako kukaan varmuudella?

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

TuomasY kirjoitti: Tietoni Escortin 45 000 km vaihtovälistä perustuu Alfamerin suomentamaan Haynesiin. Alkuperäistä ohjekirjaa minulla ei edes ole. Siispä tietoni saattaa olla väärä. Hyvä olisi, jos olisikin 90 000 km. Muistaako kukaan varmuudella?

--
Tuomas Yrjövuori
48000km on Haynesissa, eli brittiläisittäin 30000mailia.
Jaahas, näköjään vanhemmassa Haynesissä on Mondeollekin 48000km väli tulpille, uudessa versiossa enemmän.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Villi veikkaus on että tulppien laatua on muutettu. Motonet näitä tuskin hirveästi noteeraa vaan myy sitä mikä sopii ja toimii. Toki siis ne menee ristiin. Itse hain fordilta hiljattain Focus RS:n tulpat. Oli platinatulpat jotka tunnetusti kestävät samoin kuin iridiumtulpatkin. Ja hinta ei ollut lähelläkään 10e/kpl.
jive
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Maalis 2005 21:59

Re: Zetecin tulppien kesto

Viesti Kirjoittaja jive »

TuomasY kirjoitti: Escortissa on EEC IV ja Mondeossa EEC V -moottorinohjaus. Selittääkö se Mondeon tuplapitkän tulppien vaihtovälin?
Tuomas Yrjövuori
Molemmissa sama moottorinohjaussukupolvi eli EEC-IV noin vuoteen 97. Sen jälkeen EEC-V. Duratec koneiden kanssa taisi taas vaihtua ohjainkin, mutta näistä ei enää ole minulla tietoa.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Zetecin tulppien kesto

Viesti Kirjoittaja Tinde »

jive kirjoitti:Molemmissa sama moottorinohjaussukupolvi eli EEC-IV noin vuoteen 97. Sen jälkeen EEC-V. Duratec koneiden kanssa taisi taas vaihtua ohjainkin, mutta näistä ei enää ole minulla tietoa.
Joo. Tästä tulikin mieleeni että mulla on yksi ecu jossa etiketissä lukee selvästi EEC-V, liitin on kuitenkin 60-pinninen eli EEC-IV. Mikähän sekasikiö sekin lienee...
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Oiskohan se boxi se fordin tekemä välimalli eli ei 4 eikä 5 vaan 4.5
Joskus lueskelin aiheesta jostain enkku foorumilta.
Escort 1.8 sport -97
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Ja pitää muistaa että noita tulppiakin on monia.. Zeteckiin löytyy niin platina tulppaa esim. biltemasta 7e/kpl(75-714) tosin sielläkin ne muuttuu juuri ei platina.

Cossuni on tarkka tulpista tai sitten jotain muuta.. ohjeiden mukaan haettiin fordilta Motocraffin tulpat tuohon, ei mennyt päästöistä läpi ja tuhhahteli välillä.
Haettiin motocraftin platina tulpat mitä siinä oli saksasta tuotuna niin heti meni päästöistä läpi ja nuhahtelu katosi.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Vastaa Viestiin