Ratti tärähtää jarruttaessa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Ratti tärähtää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja terppi »

Hassua.. Molemmis käyttöautois sama homma.
Kun painaa pikaiseen jarrua, niin ratti "tärähtää" tai jos sanois "heilahtaa" mieluummin... Eli ihan kuin toine jarru nappais "nopeammi" kii.

Eli -89sierras on uudet levyt, uudet puslat vakaajassa... Oisko raidetanko mahollinen onkelma? Kokonaisuudes meinaan etutolpat siihe vaihtaa, kun joku mestari siihe on joskus vaihtanu vaan toisen. Eli laitan siihe "parin".. Mut se ei ny kuulunu tähän...

Sitte tos -88 1,6L farkus sama homma. Siihe en ole vaihtanu puslia tai levyjä, mut sama homma kuitenki. Laakerit ja puslat tuntuu kyl ihan timmeiltä, kun kangella koittaa vääntää ja murjoa. Toiset levyt on tulos (jos sais tärinät viel pois. Auto kun on seissy noin vuoden..) Vaikka ei tuo jarruttaes täristä. Muuten vaan hiuka hakee ja puoltaa jos minneki suuntaan.. Satulat on ollu irti ja ilmattu ja laitettu vehkeet liikkeel rasvan voimin.
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

tarkottaaks toi "heilahtaa" sitä että jos päästät kädet irti ratista niin ratti kääntyy?
(eli jarrut puoltaa)

onko sama tärähtää/heilahtaa ilmiö kun ajat eteen ja taaksepäin?
Focus 1.0 edition a6 2017
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja terppi »

jaska74 kirjoitti:tarkottaaks toi "heilahtaa" sitä että jos päästät kädet irti ratista niin ratti kääntyy?
(eli jarrut puoltaa)

onko sama tärähtää/heilahtaa ilmiö kun ajat eteen ja taaksepäin?
Siis jos ei pidä ratista kii, niin se liikahtaa jompaan kumpaan suuntaan. -89:s oikealla ja -88:s mihi sattuu...
Mut kuitenkaa se ei jää siihe suuntaan, vaan oikenee heti kuitneki...
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Vaan kerran siis liikahtaa vai?? Ettei jää ravistamaan?

saattaahan siellä olla toisesta jarrusta vähän se kelkka jumissa, että kun alat jarruttamaan niin toisesta pyörästä ottaa ensin vaan toinen pala kiinni.

Vääntää muuten herkästi levyn kieroon kun vedät oikeen kunnon hätäjarrutuksen. Mulla korpparissa kävi näin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja terppi »

TeRoK kirjoitti:Vaan kerran siis liikahtaa vai?? Ettei jää ravistamaan?

saattaahan siellä olla toisesta jarrusta vähän se kelkka jumissa, että kun alat jarruttamaan niin toisesta pyörästä ottaa ensin vaan toinen pala kiinni.

Vääntää muuten herkästi levyn kieroon kun vedät oikeen kunnon hätäjarrutuksen. Mulla korpparissa kävi näin.
Kelkat liikkuu, kuten sylinteritki hienosti. Kun ne oli kaikki auki, niin tuli ne rasvattu samal..
Eli ei jää jarru ravistamaan.

Katos.. Tää siirrettii.. :oops:
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Kokeile ravistella raidetangoista auton ollessa pyörillään? Ja raidetangonpäät ja alapallotkin on tottakai kunnossa?

Tai sitten toisessa piirissä on ilmaa.
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja terppi »

Jaakko85 kirjoitti:Kokeile ravistella raidetangoista auton ollessa pyörillään? Ja raidetangonpäät ja alapallotkin on tottakai kunnossa?

Tai sitten toisessa piirissä on ilmaa.
Kaikki nuo tuntuis olevan ok... Testaan huomen viel paremmi.. Ei enää jaksa mennä pihal tutkimaa.. :)

Tarttis toi -88 STW katsastaa viel täl viikol. :)
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

Tukivarsien puslat vaihtamalla lopetti miun Scorppari ravistelut.
terppi
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Joulu 2005 13:47
Paikkakunta: Parainen (Tku)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja terppi »

Zaarin kirjoitti:Tukivarsien puslat vaihtamalla lopetti miun Scorppari ravistelut.
Jos hakee samal, kun hakee jarruletkun..

Perkeles, että mu vi**tti, kun kävin leimatoimistol tänää.. Ja ainoa vika, mikä oli, niin etujarruletku hapero. :(
Eikä se muute, mut letku maksaa muutaman euron ja sen takia joutuu meneen 15km katsastamaan ja maksaa uudelleennäytöstä viel 13e.. On hiuka ihmehintoi konttoreil nykyää.. 13e... sehä on hemmetti 78mk!!

Noo.. Oma vika.. Kun tos noit jarrui laittelin, ni huomasin, että letku on huono.. Mut en muistanu sitä sitte enää, ku tilasin osia. :(

Mut aika hyvi muute.. Vuoden auto seissy ja jarrut herkistämäl leimal.. Ei ollu pohjas mitää muuta, ku koskematonta massaa, jossa kovaa peltiä alla. :D
Pitänee kai muistaa suojata toi, ni ei tarvii ens katsastuksessakaa viel hitsailla.. :)
__________________
Nykyään:
VW LT55 '87
Capri II '75 projekti
Transit 3.55 '00
Ollut joskus:
Vaikka ja mitä!!
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Ratti tärähtää jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja mjtee »

terppi kirjoitti:Hassua.. Molemmis käyttöautois sama homma.
Kun painaa pikaiseen jarrua, niin ratti "tärähtää" tai jos sanois "heilahtaa" mieluummin... Eli ihan kuin toine jarru nappais "nopeammi" kii.

Eli -89sierras on uudet levyt...
Sama homma alkanut ihmetyttämään -99 Focuksessa keulan jarru'rempan' jälkeen. Aloin jo olettamaan, että olen keksinyt tuon tärähdyksen vasta sen korostuessa herkiksi muuttuneiden jarrujen avulla, mutta kai se on sitten vika :) Eli tosiaan, kun terävästi näpäyttää jarrupoljinta, niin tulee aivan selvä täräys rattiin. Tuntuu juuri siltä, kuin toinen etujarru ottaisi toista aavistuksen nopeammin. Auto ei kuitenkaan muuta suuntaa, jarrut eivät täristä ja kaikki toimii muutenkin ok.

Kilsoja on kyllä takana jo reilut 100t ja keulan levyt & palat on siis vaihdettu äskettäin. Jännä juttu.

Oma teoria tärähdyksen lähteestä oli tähän saakka tosiaan äärimmäisen terävästi suuren kitkan löytävät jarrupinnat. Jufin levyt ja bilteman palat tuohon tuli pihinä laitettua. Onneksi Focuksen jarrujen voima on tuossa absittomassa versiossa helposti hallittavissa - muuten kumit kirskuisi jokaisessa hätäisessä jarrutuksessa. Alkuperäisillä jarrulevyillä ja paloilla tuollainen näpäytys ei olisi mielestäni edes tehnyt mitään.
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
jkaartin
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Loka 2006 11:57

Viesti Kirjoittaja jkaartin »

Minulla on -98 Escortissa lähes täsmälleen samat oireet kuin mjtee:n Focuksessa. Jarruremppa (levyt+palat,rummut+kengät,nesteet+ilmaus) tehty muutama kuukausi sitten ja muutaman tuhannen kilometrin ajan toimi ihan OK. Autossa ei ole ABS-jarruja.

Nyt siis terävästi jarruttaessa nykäisee ensin vasemmalle ja tasaantuu sitten. Jos kädet irti ratista niin alussa ratti kääntyy vasemmalle, myöhemmin ei (siis jos alussa pitää kiinni ja laskee sitten irti). Täytyy vielä yrittää herkistellä oikean puolen etujarrua, mutta olisiko muita ideoita?

Voisiko olla paineenrajoitinventtiili?
(onko tämän toimintaperiaatteesta selitystä ja/tai kaaviokuvaa jossain)
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

jkaartin kirjoitti:Minulla on -98 Escortissa lähes täsmälleen samat oireet kuin mjtee:n Focuksessa. Jarruremppa (levyt+palat,rummut+kengät,nesteet+ilmaus) tehty muutama kuukausi sitten ja muutaman tuhannen kilometrin ajan toimi ihan OK. Autossa ei ole ABS-jarruja.

Nyt siis terävästi jarruttaessa nykäisee ensin vasemmalle ja tasaantuu sitten. Jos kädet irti ratista niin alussa ratti kääntyy vasemmalle, myöhemmin ei (siis jos alussa pitää kiinni ja laskee sitten irti). Täytyy vielä yrittää herkistellä oikean puolen etujarrua, mutta olisiko muita ideoita?

Voisiko olla paineenrajoitinventtiili?
(onko tämän toimintaperiaatteesta selitystä ja/tai kaaviokuvaa jossain)
Tukivarsien puslat kannattaa tarkastaa ainakin.
2.9i
Feel The Difference.
Vastaa Viestiin