Sivu 1/1

sierra 4*4 ohjauksen jäykkyys ja muita kysymyksiä

Lähetetty: 28 Elo 2006 21:19
Kirjoittaja henkka_83
vaihdoin tossa vanhan -91 takapotku sedanin samanvuotiseen nelikko farkkuun, tossa nelikossa on huomattavasti jäykempi ohjaus, suorastaan tuntuu et se vähän jumii, onko normaalia? vai onko tuossa jotain vikaa? molemmat on dohc koneella ja ohjaustehostimella.

kysymys 2. paljon tossa laatikossa/ perässä/ etuperässä pitäis olla välystä kun kardaani pyörähtää noin 1/8 kierroksen verran väljää, tämä siis ku käsin pyörittelin auton alla takakardaania. normaalia? ajettu ehkä 335tkm..

kymysys3. mitä öljyä tossa nelikossa pitää laittaa etu- ja takaperiin, jakolaatikkoon, vaihdelaatikkoon? tuossa on ilmeisesti visko lukot takana ja jakolaatikossa?

kysymys 4 tuo jurisee vähän oudosti ja tuntuu muutenkin aika jyrältä maantiellä, normaalia neliveto sierralle ja liittyykö ensimmäiseen kysymykseen? voi kyllä johtua siitä et on pösön vanteet (et19)ja renkaat on aika loppu..

paljon tuo nelikko voimansiirto yleensä kestää kilometrejä? 400tkm? 500tkm?

siinä vissiin tärkeimmät...

Lähetetty: 29 Elo 2006 16:42
Kirjoittaja markkul
1. En keksi muuta kuin että pumppu on huono. Kannattaa ehkä koittaa vaihtaa nesteet tehostimeen, saattaa tehdä jotain.

2. No ei kai siellä pitäisi kauheasti olla, mutta toi nyt kuulostaa ihan normaalilta Sierran voimansiirrron välykseltä.

3. Takatasaukseen menee EP lisäaineistettu Hypoidi öljy, ainakin jos siellä on se lukko. Mielestäni vakio 2.0 4x4:ssä ei ole lukkoa, mutta voin olla väärässäkin. Lukko löytyy Cossuista ja XR4x4 malleista. Samaa tavaraa menee muistaakseni etutasuriin. Jakolaatikko syö ATF:ää. Vaihdelaatikko, Type9 ottaa 80W90 öljyt ja MT75, joka sulla vissiin on jotain synteettistä/puolisynteettistä.

4. Nelicedon ei perjaatteessa pitäisi pitää enempää ääntä. Täristääkö? Jos ei ole vielä kovin paha, niin voi huomata pitämällä vaihdekepistä kiinni, jos se tärisee. Ilmenee n. 90-120 vauhdissa. Tuon aiheuttaa kulunut vaihdelaatikon kardaanipäänpuoleinen laakeri. Itsellä se on mennyt ja laatikon akselissa on selvä klappi. Tuo on ainakin Type9 tyyppivika. Jurnutus voi myös johtua öljynpuutteesta.

Yksi syy voi olla myös huonoksi mennyt pyöränlaakeri, joka voisi olla seurausta väärällä ET:llä olevista vanteista. Ja jos ei ole vaihdettu noilla kilsoilla, niin ihan mahdollinenkin.

Sierran voimansiirtohan on aika kestävä IMO. Laatikosta (ainakin Type9) alkaa mennä synkrot kyllä, itsellä mennyt kolmosesta, rusahtaa kun rääkkää. Normaali ajossa toimii ihan hyvin.

Lähetetty: 30 Elo 2006 17:15
Kirjoittaja henkka_83
no nyt siitä alko kuulua semmonen vikittävä ääni kiihdyttäessä.. ei tunnu olevan mitään tekemistä nopeuden tai kierrosten kanssa, peittyy ajomeluun siinä 60km/h tietämillä.. etuvakaajan kumet näky olleen väljät.. voi olla et korjaantuu niiden vaiholla..

jurnutus on pahimmillaan 110 vauhdissa siitä ylöspäin niin häviää.. ei täristä eikä ravista..

Lähetetty: 30 Elo 2006 17:23
Kirjoittaja markkul
henkka_83 kirjoitti:no nyt siitä alko kuulua semmonen vikittävä ääni kiihdyttäessä.. ei tunnu olevan mitään tekemistä nopeuden tai kierrosten kanssa, peittyy ajomeluun siinä 60km/h tietämillä.. etuvakaajan kumet näky olleen väljät.. voi olla et korjaantuu niiden vaiholla..

jurnutus on pahimmillaan 110 vauhdissa siitä ylöspäin niin häviää.. ei täristä eikä ravista..
Tuosta vikinästä en osaa sanoa mitään. Jurnutuksen veikkaisin johtuvan siitä laatikon laakerista. Kuulostaisi nimittäin kovin tutulle, tosin mulla siis tärisee.

Lähetetty: 30 Elo 2006 20:49
Kirjoittaja henkka_83
tuon jurinan vois kyllä tulkita vaimeaksi tärinäksi... keppi ei kyllä tärise ainakaan huomattavasti.. tässä nelikossa on ilmeisesti mt75 loota joten liekköhän samat tyyppiviat kun type9? voi olla aika ikävä vaihtaa toi laakeri.. taitaa purattaa laatikon ihan atomeiks? se vikinä kuuluu nyt jo moottorijarrutuksellakin, kytkin pohjassa ei kuulu missään vaiheessa..

Lähetetty: 30 Elo 2006 21:43
Kirjoittaja kimmok
Tarkista etukardaanin nivelet. Sieltä lähtee aika erikoinen ääni ja ne cossu/dohc kardaanit ei kestä mitään. Xr4x4 rikkinäistä etukardaania en toistaiseksi ole vielä nähnyt jos jollain olisi kuva sellaisesta haluasin mielelläni nähdä!

Muutenkaan en kehuisi voimansiirtoa luotettavaksi. Öljypohja ja etuvetarit pahin vika paikka. Öljypohja vuotaa (ainakin v6) joka paikasta mistä vain voi ja etuvetarit ei vaan kestä mitään.

T-9 4x4 loodasta saattaa lähteä aika erikoinen vikinä kun alkaa hajoilemaan tuosta mt75 en toistaiseksi tiedä minkälaisia ääniä lähtee kun hajoilee. Ainakin sitä perus vinkumista kuuluu alas vaihtaessa.

Omien kokemuksien perusteella tuossa t-9 loodassa kuitenkin olisi kestävempi visko kuin mt75 joka löystyy jo huomattavasti vähemmillä kilometreillä. 200tkm paikkeilla ilmeisesti jo kun 250tkm ei eloa hirveästi ole. Taas t-9 löytyy vielä 300tkm ihan hyvä pito.

Vikinä voi olla myös painelaakeri. Pienijuttu mutta suuri työ vaihtaa. Scorpioon vaihdoin loodan ja kytkimen ja sitten tietysti sen jälkeen motti paskaksi...

En nyt mitenkään halua masentaa sinua, mutta on tullut lähes kaikki paska koettua näitten 4x4 sierrojen ja scorpioiden kanssa.

Lähetetty: 31 Elo 2006 09:42
Kirjoittaja markkul
Ares kirjoitti:Omien kokemuksien perusteella tuossa t-9 loodassa kuitenkin olisi kestävempi visko kuin mt75 joka löystyy jo huomattavasti vähemmillä kilometreillä. 200tkm paikkeilla ilmeisesti jo kun 250tkm ei eloa hirveästi ole. Taas t-9 löytyy vielä 300tkm ihan hyvä pito.
Pystyykö tuota viskoa jotenkin korjaamaa/huoltamaan? Veikkaan, että itsellä ei pideä kunnolla.

Lähetetty: 29 Loka 2006 20:27
Kirjoittaja henkka_83
Tarkista etukardaanin nivelet. Sieltä lähtee aika erikoinen ääni ja ne cossu/dohc kardaanit ei kestä mitään. Xr4x4 rikkinäistä etukardaania en toistaiseksi ole vielä nähnyt jos jollain olisi kuva sellaisesta haluasin mielelläni nähdä!
käykö xr4x4 etukardaani doccilaisen tilalle? oli menny ristikko etuperän päästä tosta dohc koneisesta.. pystyykö niitä laakereita vaihtamaan siihen ristikkoon? se tuota vikinää.. nyt jo pientä ujellusta päästää todennäköisesti.. :?

Lähetetty: 31 Loka 2006 16:41
Kirjoittaja henkka_83
pystyykö tuota etukardaania korjaamaan vai pitääkö ettiä uusi?


käykö xr4x4

Re:

Lähetetty: 19 Tammi 2014 22:15
Kirjoittaja ekkeri69
markkul kirjoitti: Pystyykö tuota viskoa jotenkin korjaamaa/huoltamaan? Veikkaan, että itsellä ei pideä kunnolla.
vanha aihe mutta onko tästä kellään mitään tietoo? väliin tuntuu etupäästä veto häviävän.

Re: Re:

Lähetetty: 19 Tammi 2014 23:49
Kirjoittaja Aksu
ekkeri69 kirjoitti: vanha aihe mutta onko tästä kellään mitään tietoo? väliin tuntuu etupäästä veto häviävän.
On niitä purkaneet ja vaihtaneet rc-auto viskolitkut niihin.