Kiillotuksista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Kiillotuksista

Viesti Kirjoittaja markkul »

Millaisella työkaluilla pystyy kiillottamaan kiertokanget ja palotilat? Ei kannata ehdottaa esim. kuulapuhallusta kiertokangille, kun itse olen tekemässä.
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Ne kanget on lasikuulapuhallettava joka tapauksessa jos meinaat ne kiillottaa.
Kiertokankia olen kiillottanut siten että ensin rälläkällä ja lamellilaikalla varovasti pahimmat röpöstykset pois ja sitten porakoneeseen lamelli(hieno nimi taitaa olla lamellihiontalieriö, ainakin biltemassa) kiinni. Ensin 40 karkeudella sitten 80 ja lopuksi 180 ja sen jälkeen lasikuulapuhallus.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Miksi nuo pitää kiillottaa kun kukaan ei niitä näe? :shock:
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Monteonisti kirjoitti:Miksi nuo pitää kiillottaa kun kukaan ei niitä näe? :shock:
Ne kevenee kun poistaa "ylimääräset" möykyt pois ja kestää paremmin kun pinta on sileä eikä siinä ole murtumille "aloitus kohtaa".
Pinnanlaadulla on erittäin suuri merkitys juuri tällaisessa pitkä-aikaisessa väsyttävässä kuormitukssa mikä mm. kiertokankiinkin kohdistuu. Kertakuormituksessa lovivaikutuksella ei juuri ole merkitystä.
Kiillotuksessa ei saa "ahnehtia" ettei kanget ohene ja menetä kestävyyttä sen vuoksi.
Ei saa myäskään poistaa mateniaalia liian voimakkaasti esim. rälläkällä niin että metalli alkaa punoittamaan/sinistymään sillä metalli päästyy/karkenee ja lämpörajassa (sinistyneen ja metallinvärisen materiaalin) rajassa on se "heikoin" kohta.
En tässä tarkoita sitä että kun esim. OHC: männäntapin asennuksessa lämmitetään kankea tapin paikalleen saamiseksi, sillon kanki lämmitetään tasaisesti ja jäähdytys tapahtuu hitaasti.
Vaan sitä kun rälläkän laikan ja kangen osumakohdassa puna alkaa leviämään n.3mm alueelle ja laikka kangenpinnasta irroitettuna puna häviää sekunnissa, silloin saattaa karkenemista alkaa tapahtumaan ja kangesta alkaa tulla "suomuinen". Mikäli tietää mistä materiaalista kanget on tehty se helpottaa "yöunia" ettei tämän tyyppinen työstökarkeneminen ole mahdollista. Esim. normi 52 rakenneteräs ei karkene "kotikonstein" eikä myöskään valurauta.
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Palotilan kiillotuksella taas pyritään saamaan palorintama etenemään tasaisemmin ja näin ollen palamaan paremmin ja tuottamaan enemmän tehoa.

Olen ymmärtänyt, että se lasikuulapuhallus on vain nopeampi tie kuin käsin kiillotus. Olenko väärässä?

Mikä olisi puhallusta tekevä firma Helsingin alueella, joka tekisi edullisesti ja paljonko tommonen kustantaa. Niin helvetisti on jo mennyt rahoja tohon projektiin, että ei viitsisi yhtään maksaa enempää.

Edelleen, miten siis tuo homma pitäisi tehdä?
Oltsu
Viestit: 62
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:59
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Oltsu »

Asiasta en tiedä yhtään, mut lamellilaikka ei taida hirveesti kuumentaa jos ei hirveellä innolla vinguta menemään? Jos silleen ihan varovasti...?
Sierra 2.0i dohc -92 ajettu paljon, viikossa 1200km
Samu
Viestit: 75
Liittynyt: 17 Loka 2005 15:22
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja Samu »

kyllä sillä lamelli laikalla aika äkkii alkaa rauta punottaa..ei kannata välttämättä yrittää..:)en tiedä sit et oisko joku hitsisaumojen kiillotus laikka hyvä toho hommaa se ei ainaskaa paljo kuumenna..
Sierra 2.0 -85 turbo
Bmw e21 320i
Scorpio 2.0i
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

Kyllä siihen hommaan käy just noi AnttiR:än mainitsemat välineet, mutta varovaista käyttöö vaan rälläkän kanssa. Eihän niistä edes niin paljon oteta ainetta että siinä tarttee millään urakka otteilla vehkeitä käyttää :wink:
Muista myös työturvallisuus!! Hanskat kädessä ja suojalasit päässä (mistäköhän nää turvallisuus asiat tuli mieleen...kirjoittelen nimittäin merirosvolappu silmällä) :roll:
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

TVR kirjoitti:Kyllä siihen hommaan käy just noi AnttiR:än mainitsemat välineet, mutta varovaista käyttöö vaan rälläkän kanssa. Eihän niistä edes niin paljon oteta ainetta että siinä tarttee millään urakka otteilla vehkeitä käyttää :wink:
Muista myös työturvallisuus!! Hanskat kädessä ja suojalasit päässä (mistäköhän nää turvallisuus asiat tuli mieleen...kirjoittelen nimittäin merirosvolappu silmällä) :roll:
Auts !
Juu ei todellakaan mitään mieltä ylentävää puuhaa ensin "raapia" puolipäivää silmää ja sitten lekurissa pumpulipuilolla ronkkia silmää.
gti golo palloilija
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

Kuka noita kuulapuhalluksia tekee pääkaupunkiseudulla ja paljonko kustantaa?
Vastaa Viestiin