Sivu 1/1

Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 04 Elo 2006 14:53
Kirjoittaja h3ikki
Moi!Olisiko jollain kokemusta/tietoa kyseisestä ongelmasta?!?
Escortin kylmäkäynti(eli ennenkuin kone lämpenee) on heijaavaa ja moottori sammuu herkästi esim. risteykseen tultaessa kun kierrokset laskee. Tyhjäkäyntimoottori oli sökö ja vaihdettiin, kansiremontti tehty kesällä. Vika on ollut jossain muodossa jo pidempään mutta paheni viime talvena ja pakkasilla menee oikeasti hermot...joten jos osaat vinkata mitä kannattas tarkastaa/tehdä niin suuret kiitokset. Anturit on mitattu ja pitäis toimia.

Lähetetty: 07 Elo 2006 00:03
Kirjoittaja marzu
Minulla oli aivan sama vika ja en olisi uskonut ennen kuin sen näin omin silmin niin vika johtui tukkeentuneesta pakoputkesta, katista oli irronnu sisuskalut ja ne oli liikkunu seuraavaan mutkaan ja tukko oli valmis, ei ihme kun ei käyny kunnolla :)

Putki rikki?

Lähetetty: 07 Elo 2006 14:42
Kirjoittaja h3ikki
Eikö katastuksessa huomautettu asiasta? Oma Ekkeri on menny läpi kaksista katastuksista tommonen vika päällä, tosin vika paheni viimeisimmän katastuksen jälkeen...joten...Oliko käynti kuitenkin lämpösenä ihan normaali, omassa on, ainoastaan kylmänä käy huonosti?!? Täytyypä alkaa harkita putken vaihtoa siis...Hyviä vinkkejä mistä saa katin kanssa edullisesti?Käykö yleismallin katti, vai pitääkö olla merkkikohtanen?

Lähetetty: 07 Elo 2006 21:14
Kirjoittaja Omppu
Toi Zetec on muuten hiton puhtaasti polttava kone. Tutun Mondeosta antautui katti heli-heli malliseksi. Suora pätkä tilalle ja leimalle -> puhtaasti läpi (puusilmä ei huomannu että katti puuttuu) eli voi mennä läpi vaikka katti on jo kuollut.

Lähetetty: 08 Elo 2006 14:00
Kirjoittaja marzu
Vaihatin tilalle magnaflowin yleismallinkatin, makso ad:lla karvan yli 100euroo ja hyvin on pelannu, katsastukses katti tais olla viel ehjä, se teki sitä niin kylmänä kun lämpimänäkin, mut nyt kaikki hyvin, enempää en osaa auttaa.

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 26 Loka 2009 23:34
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
Ratsastetaan hieman. Itsellä rupesi escort 1.6i -95 tekemään sellaista viikonloppuna että kylmänä lähtee käyntiin ajaa ekaan risteykseen nii sammuu joutuu kaks kertaa sahata et lähtee ja sit oikeestaan pelaa hienosti. ongelma tulee vastaan joka aamu kun käynnistää eli toisin sanoen auto seissyt noin 8 tuntia... mistä kannattais ekana vikaa etsiä?

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 27 Loka 2009 11:20
Kirjoittaja jjs
Fordson-Riesa-87 kirjoitti:Ratsastetaan hieman. Itsellä rupesi escort 1.6i -95 tekemään sellaista viikonloppuna että kylmänä lähtee käyntiin ajaa ekaan risteykseen nii sammuu joutuu kaks kertaa sahata et lähtee ja sit oikeestaan pelaa hienosti. ongelma tulee vastaan joka aamu kun käynnistää eli toisin sanoen auto seissyt noin 8 tuntia... mistä kannattais ekana vikaa etsiä?
Ja ratsastus jatkuu: Vaimon -96 1,6 16v tekee -juuri saman-, on tehnyt sen 3v kun meillä on ollut.
Startatessa hyytymisen jälkeen vaikuuttaa kuin puristukset puuttuisivat parista kolmesta pytystä. Tai vastaavasti kuin yrittäisi lähteä käyntiin 1-2 pytyllä.
Vaihdoin kesällä tulpanjohdot, tulpat ja puolayksikön, parani hieman muutamaksi viikoksi, vika ei kuitenkaan poistunut. Lämpötila vaikuttaa myös; kesällä ei välttämättä sammu mutta takertelee ensimmäiset 1-2 km.
Menee päästöistä läpi, putkisto on uusittu katista taakse.

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 27 Loka 2009 17:01
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
Fordson-Riesa-87 kirjoitti:Ratsastetaan hieman. Itsellä rupesi escort 1.6i -95 tekemään sellaista viikonloppuna että kylmänä lähtee käyntiin ajaa ekaan risteykseen nii sammuu joutuu kaks kertaa sahata et lähtee ja sit oikeestaan pelaa hienosti. ongelma tulee vastaan joka aamu kun käynnistää eli toisin sanoen auto seissyt noin 8 tuntia... mistä kannattais ekana vikaa etsiä?

No tässä tosiaan pari päivää kattellu liitoksia läpi ja tänää tajusin nypätä tulpan johdon ylös nii vesihän sieltä silmille lensi. Oli noin puoli posliinia veden alla. ykkös ja kakkos pyttyhän on yhdistetty eli molemmissa oli ja hieman kolmosen puolella. Kone huonetta pestäessä vesi ilmeisesti päässyt koloihin.. toivon ettei huomenna oireet jatkuisi :wink:

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 18 Marras 2009 20:56
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
Hahaa ongelma taas jatkunut. :cry:

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 27 Joulu 2009 19:49
Kirjoittaja Trancey
Mit teit? Onko ongelma poistunut?

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 29 Joulu 2009 21:17
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
En mitään ei esiintynyt kuin kostealla kelillä eli siinä +1 tai jotai.. ei oo talvella tehnyt mitään.. :roll:

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 17 Tammi 2010 19:17
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
Joo ja nyt esiintyy hieman miinuksenkin puolella mutta jos auto käy ennenkö lähtee liikkeelle jonkun minuuutin että lämpeevähän nii ei esiinny eli tuntuisi ettei pidä ryyppyä tarpeeksi kauaa päällä. :|

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 17 Tammi 2010 21:15
Kirjoittaja jsel
Fordson-Riesa-87 kirjoitti:tuntuisi ettei pidä ryyppyä tarpeeksi kauaa päällä. :|
Ei ruiskukoneissa ole ryyppyä. Yleensä noissa tyhjäkäyntihäriöissä kannatta tutkia kaasuläpän asentotunnistin ja tyhjäkäyntimoottori/venttiili/mikälie.

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 25 Tammi 2010 01:17
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
jsel kirjoitti: Ei ruiskukoneissa ole ryyppyä. Yleensä noissa tyhjäkäyntihäriöissä kannatta tutkia kaasuläpän asentotunnistin ja tyhjäkäyntimoottori/venttiili/mikälie.
Joo niinhä se tietenki on mutta sanotaanko et kylmänä tyhjäkäynti ei pysy eli ei saa tarpeeksi bensaa toki voi olla liian alhainen tyhjäkäyntikin, mutta kun ei tee sitä kokoajan ja kyllä lisäilma luistin voi olla toki takussa.. Niin ei viissin oo kylmä käynnistys suutinta erikseen ku ei jaksa mennä kattomaa pihalle.

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 05 Helmi 2010 08:30
Kirjoittaja sitkuura
Ei varmaankaan löydy mitään erillisiä kylmäkäynti suuttimia kun ko. asian voi toteuttaa ohjelmalla.. mutu.. Mutta mikä ja missä kertoo poksille milloin ja minkä aikaa kylmä rikastuksia tarvitaan??

Itellä on tuhjäkäyntiventtiili soseena ja kylmänä käynti todella onnetonta vaikka hyvin käyntiin lähteekin ja jos päästää sammumaan sit saa sahata kun tulpatonta mopoa niiku joku oli tossa kuvaillu...

Mutta ei kai se tyhjäkäyintiventtiili vaikuta muuhun kun ilman määrään... jostain muualta tulee tieto pensan tarpeesta??

Samanlaisia oireita oli jo viime talvena mut leimalla savut oli hyvät tuossa syksyllä... mitä kovempi pakkanen sit pahemmat oireet...

ideoita???

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 05 Helmi 2010 16:17
Kirjoittaja Sierra2.3-16v
No lämpötila-anturihan se kertoo kuinka kylmät nesteet on, ja sillä perusteella sitten seosta rikastaa. Jos lämpötila-anturi on rikki, aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia, saattaa käydä todella rikkaalla tai laihalla. Ja siis nimenomaan ruiskun lämpötila-anturi, ei lämpömittarin anturi :D

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 05 Helmi 2010 18:59
Kirjoittaja sitkuura
Joo oli kyllä tiedossa tuo, mutta missä on fyysisti tuo kyseinen anturi? Ehkä termarikotelossa mutta ylä- vai alapuolella??

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 07 Helmi 2010 00:00
Kirjoittaja Fordson-Riesa-87
Joo itsellä ollu vahvaepäilys kyseiseen anuriin mutta sijinti vielä hakusessa.
Auto käy omasta mielestä turhan rikkaalla haisee bensa jonku verran pihalla.

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 07 Helmi 2010 10:17
Kirjoittaja sitkuura
alapuolen anturi on lämpömittarille... yläpuolen anturi se vois olla, mutta kun sen vaihdolla ei ollut vaikutusta millään lailla tuohon toimintaan... :(

ainahan tietysti johto voi olla poikki... mistäs se poksi löytyy noin fyysisesti ja tietääkö kuka mihin pinneihin se lämpö signaali tulee??

Re: Ford Escort 1,6 STW `97 Zetec 16V tyhjäkäynti kylmänä

Lähetetty: 07 Maalis 2010 16:54
Kirjoittaja sitkuura
Ongelma ratkastu...

Jos siis ongelmana on pakkasilla sammuva ja huonosti heti perään käyntiinlähtö on vaikeeta... niiku olis puristukset hukassa on se vaan zetec:in ominaisuus... :shock:

liian paksut öljyt (synteettinen 5w-40 on vissiin liian paksua)aiheuttaa sen että hydrauliset seuraajat pakottaa pakoventtiilit auki ja puristukset karkaa... vaihtaa

toinen vaihtoehto on että, kannessa on joku paineenrajotusventtiili joka on tukossa ja se on imunokan alla... vähän työläs vaihtaa...