Sivu 1/1

Ruosteen poistoon

Lähetetty: 25 Heinä 2006 14:16
Kirjoittaja Perttirlz
Nythän kävi niin että kauniiseen escortiini on tullut vielä kauniimpia ruostepisteitä sinne tänne :cry: Olisikos joku niin ystävällinen ja kertoisi miten kannattaa alottaa ruosteen poisto? Mitä tarvitsen? Ja muutkin vinkin on tervetulleita :) Itseni tieto rajoittuu tähän

Tarvitsen maalia, pohjamaalia, jotain millä raaputtaa ruoste pois :lol:

Miten on pitääkö maalin alle laittaa jokin ruosteenesto aine?

Ruostekohtia ovat

Takavalon aluset ja ilmeisesti puskurin alla
Takaoven alla olevassa lattialistassa
Tuulilasin tiivisteen reunassa.
Ovien yläkarmeissa
sekä ovessa olisi piste joka voi olla läpi mennyt.
'
Olisin kiitollinen vastauksista jotta pääsen hommassa eteenpäin 8)

Lähetetty: 25 Heinä 2006 14:29
Kirjoittaja janzamar

Lähetetty: 25 Heinä 2006 16:54
Kirjoittaja jaska74
lyhyesti:
hiekkapaperi, pohjamaali, maali...

Lähetetty: 25 Heinä 2006 17:24
Kirjoittaja GeeTee-
Täällä on stickynä mun mielestä ihan hyvät ohjeet, mitä ny voi soveltaa sitten omien tarpeiden mukaan.. viewtopic.php?t=1859

Lähetetty: 26 Heinä 2006 21:28
Kirjoittaja Perttirlz
Kiitoksia "GeeTee-":lle hyvästä vinkistä :) Mitenkäs tuon sinkkimaalin kanssa? mitä se tekee siinä? onko se pohjamaalina siinä vai jotenki ruosteensuojauksena?

Lähetetty: 27 Heinä 2006 15:01
Kirjoittaja Perttirlz
Elikkäs millaista hiomapaperia kannattaa käyttää? ja millä ainella kannattaa maalattava kohde pestä? kaupassa näin sellasta kuin "metalli pesu" tai joku sinne päin. siinä näytti olevan minusta käypä aine. makso 10e.

Lähetetty: 27 Heinä 2006 15:11
Kirjoittaja Sultzi
Nopea keino saada ruosteet ja maalit pois on vetästä neekerintukkalaikalla porakoneen kanssa.

Lähetetty: 27 Heinä 2006 17:25
Kirjoittaja Perttirlz
Sultzi Lähetetty: 27 Hei 2006 15:11 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Nopea keino saada ruosteet ja maalit pois on vetästä Tumma porakoneen kanssa.



Siis häh? :shock: Mikä "Tumma"? Onks se joku kärki? semmonen hioma juttu?

Lähetetty: 27 Heinä 2006 17:51
Kirjoittaja Bootsi
Perttirlz kirjoitti:Sultzi Lähetetty: 27 Hei 2006 15:11 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Nopea keino saada ruosteet ja maalit pois on vetästä Tumma porakoneen kanssa.



Siis häh? :shock: Mikä "Tumma"? Onks se joku kärki? semmonen hioma juttu?
"somali", "n.eekerin tukka"...

Sellainen karkea (pumpuli) laikka... mikä sen oikee nimi nyt olikaan?? :roll:

>>>täsä<<<

Lähetetty: 27 Heinä 2006 18:54
Kirjoittaja Sultzi
Tää taitaa sensuroida sen. Testi: Neekerintukkalaikalla

Edit: Sensuroi :lol: Piti siis lukea Neeker.intukkalaikalla

Lähetetty: 27 Heinä 2006 21:25
Kirjoittaja Perttirlz
:lol: vai että semmonen :lol: pitääpäs hommata ja testata vähä :shock: tosin varmaan vaikeimmista paikoista pitää ottaa ihan paperilla :roll:

Lähetetty: 27 Heinä 2006 22:07
Kirjoittaja jaska74
tunnetaan nimellä lamellilaikka ja näyttää apaut tältä
http://www.tooltechnic.fi/images/614178.jpg

poraan tosin vähän erinäkönen mutta idea sama

Lähetetty: 28 Heinä 2006 09:40
Kirjoittaja Bootsi
jaska74 kirjoitti:tunnetaan nimellä lamellilaikka ja näyttää apaut tältä
http://www.tooltechnic.fi/images/614178.jpg

poraan tosin vähän erinäkönen mutta idea sama
Toi on ihan "lamelli laikka".
"somali" "niggeri" on eri... Kts. aikaisempi viestini. 8)

Lähetetty: 28 Heinä 2006 11:03
Kirjoittaja jaska74
katos vaan, empä huomannu kuvaa.
toi on tosiaan todella käyttökelpoinen vehje, kuluu vaan aika nopeasti

Lähetetty: 28 Heinä 2006 11:46
Kirjoittaja Sultzi
Itse vedin kolmella tuollaisella koko fiestan pellille, joten suht hyvin kyllä kesti.

Lähetetty: 28 Heinä 2006 16:52
Kirjoittaja Riesa2.0
Kysytään nyt sitten tässä samalla että kuinka ruosteen saisi pysymään pois vähän pitempään kuin parikuukautta? Kyse olis tuon sierran pyöränkaarien reunoista, alkukesästä hioin alkavat pintaruosteet pois ja laitoin maalin päälle, mutta nyt alkaa taas kukkimaan :( Laitoin siis ensin spray pohjamaalin jonka päälle sitten sävytetyn spaymaalin, ihan hyvä oli hetken aikaa mutta nyt alkaa taas ruostetta jo näkymään... Pitäiskö ostaa oikein ruiskumaalit vai mikä mättää? Sen kyllä huomasin että muutamassa pienessä kohdassa oli jo peli menetetty kun katosi pellin reuna lopuksi kokonaan... Ihan niinkuin ruoste olisi tullut sieltä päältä päin kun ensin oli vain vähän ruostetta, mutta mitä enemmän hioi sitä reunaa alkoi ruoste lisääntymään ja lopuksi meni läpi :roll: Taitaa olla peli noiden reunojen kanssa menetetty, pitää parin vuoden päästä sitten uusia ne reunat kokonaan :)

Mutta ihan uteliaisuudestani kysyn että onko olemassa jotain ruosteenestoainetta, kun se ruoste tahtoo tulla aina samaan kohtaan takaisin vaikka kuinka hioo kaiken ruosteen pois? Olisi kiva tulevaisuutta vartenkin tietää kuinka nuo kuuluu oikein oikea oppisesti tehdä. Pitäisi päästä jollekkin kurssille jossa opetettaisiin tekemään nuo pohja työt kunnolla! Tuon Kadetin oon 16-vuotiaana läpi käynyt ja ihmeen hyvin siinä on ruosteet pysynyt pois vaikka ilman mitään neuvoja sen silloin teinkin ja kun muistaa minkälainen pommi se silloin oli niin ihmeen hyvin silloin onnistuin, tosin monta kohtaa olisi pitänyt tehdä toisin esim. sitä pyörän kaarta ei välttämättä olisi kannattanut tehdä pakkelista, ei se vain kestä siinä kauaa :shock: Mutta virheistään oppii 8)

Lähetetty: 28 Heinä 2006 16:55
Kirjoittaja jaska74
sinkkisprei on parempaa kun "tavallinen" pohjamaali

Lähetetty: 28 Heinä 2006 17:16
Kirjoittaja GeeTee-
Ja ruosteet täytyy saada kaikki varmasti pois. rust eateria joku oli käyttäny, en sitten tiedä onko mitää virkaa. esti hiomalla kaikki mitä pystyy ja si tota mönjää hetkeks muhimaan niin pitäis kuulemma olla puhdas. Pitääkös ton sinkkisprayn jälkeen suihkia pohjamaali ja sitten pintaväri?

Lähetetty: 28 Heinä 2006 23:59
Kirjoittaja Monteonisti
Yleensä ruostepisteet lähtee hyvin hiovalla vahalla, päälle sitten hyvä kovavaha niin vuoden taas pärjäilee. :roll:
Takakaaret ruostuu herkästi uudestaan jos ei putsaa ja suojaa myös sisäpuolta. Usein hyvä konsti laittaa ulkopintaan päällemaalattava massa ja kunnon kerros jotta peittää kunnolla, sitten maali päälle, tietenkin ruoste on hyvä poistaa alta hiomalla tai ruosteensyöjällä! 8)

Lähetetty: 31 Heinä 2006 13:12
Kirjoittaja tursas
Siinä ruosteen ja vanhan maalin poistamisessa ja lasikuitupakkelin hionnassa ja pinnan tasoittamisessa on näppärä käyttää ahtaissa paikoissa noita kolmiokärkihiomakoneita, laikka 9 cm * 9 cm * 9 cm, toi kone maksaa Biltemassa 14,70 ja sitten jos mennään vielä ahtaampiin ja tarkkoihin paikkoihin niin sitten semmonen pienoishiomaporakone, jossa pienet hiomalaikat tai kärjet, kierroksia 10 000 ja semmonen makso olikos se nyt 11 euroo Hong Kongissa....

Lähetetty: 31 Heinä 2006 13:16
Kirjoittaja lalli69
Perttirlz kirjoitti:Kiitoksia "GeeTee-":lle hyvästä vinkistä :) Mitenkäs tuon sinkkimaalin kanssa? mitä se tekee siinä? onko se pohjamaalina siinä vai jotenki ruosteensuojauksena?
Sinkki maali estää hyvin ruostumista, mutta harvat sinkkimaalit on päällemaalattavissa, joten pitää olla tarkkana minkälaista maalia sinne pintavärin alle ruikkii.

Lähetetty: 31 Heinä 2006 21:04
Kirjoittaja Kessi
Ite kysyisin kaupasta ns. happoväriä pohjamaaliksi :wink: ....

Lähetetty: 31 Heinä 2006 23:59
Kirjoittaja Monteonisti
Lasikuitupakkelia ei kannata käyttää! Wyrthin muovikitti on parasta, helppo hioa ja on joustava! 8) Ei kylläkään muovipuskurissa näköjään kestä lämpövaihteluja, siis jos alunperin "piilluun päreinä", siis puskuri! :roll: