Sivu 1/3

mondeon käsijarru

Lähetetty: 27 Kesä 2006 23:29
Kirjoittaja kamppi74
Auto ois -01 mondeo ja semmonen vika että käsijarru jää päälle.Vaijerit on uudet joten vika ei oo siinä.Kysyisin että onko kukaan aukassu ite jarru satuloita ja putsannu niitä?Minkälainen homma?

Lähetetty: 18 Heinä 2006 15:52
Kirjoittaja Evilized
Itsellä sama ongelma. Katsastusmies ei päästäny läpi koska käsijarru jää laahaamaan :evil:

En tiedä onko vika vaijerissa (joka on jo kerran rasvattu) vai rumpujarruissa.
Itsellä vähän peukalo keskellä kämmentä kun puhutaan auton tekniikasta.

Lähetetty: 18 Heinä 2006 17:15
Kirjoittaja MondeoTuning
Satulat turpoaa, puhdistus ei auta. Ei muuta ku uudet satulat kehiin.

Lähetetty: 18 Heinä 2006 17:19
Kirjoittaja Oltsu
Puustako mondeossa on satulat tehty kun turpoaa :D Ihmettelen vaan kun en koskaan ennen tuollasesta oo kuullu..

Lähetetty: 18 Heinä 2006 17:24
Kirjoittaja MondeoTuning
Alumiinista, esim.tässä kuussa oon myyny kymmenkunta Monttu kolmosen satulaa.

Lähetetty: 18 Heinä 2006 17:59
Kirjoittaja Evilized
Entä jos on kyse rumpujarruista?

Lähetetty: 18 Heinä 2006 19:33
Kirjoittaja kamppi74
MondeoTuning kirjoitti:Alumiinista, esim.tässä kuussa oon myyny kymmenkunta Monttu kolmosen satulaa.

Minkä hintaset on uudet?

Lähetetty: 18 Heinä 2006 19:58
Kirjoittaja MondeoTuning
Ovh. muistaakseni 205€skoa.

Lähetetty: 18 Heinä 2006 20:00
Kirjoittaja MondeoTuning
Evilized kirjoitti:Entä jos on kyse rumpujarruista?
Jarrukengät mahdollisesti loppu, automaattisäätö tuo kengät rumpuun kiinni... :?:

Lähetetty: 18 Heinä 2006 20:03
Kirjoittaja kamppi74
MondeoTuning kirjoitti:Ovh. muistaakseni 205€skoa.
Alkuperäiset vai saako tarvikeosana?

Lähetetty: 18 Heinä 2006 20:04
Kirjoittaja MondeoTuning
Saa tarvikkeena, alkuperäisenä pitkälle neljättä sataa.

Lähetetty: 21 Heinä 2006 22:53
Kirjoittaja kamppi74
MondeoTuning kirjoitti:Saa tarvikkeena, alkuperäisenä pitkälle neljättä sataa.
Onko uusia vai kunnostettuja?Tekeekö kunnostetuilla mitään?
Ku kyselin paikallisilta varaosaliikkeiltä ni halvimmat oli 170e mutta pitäs antaa kunnostus kelpoinen satula vaihdossa!

Lähetetty: 26 Heinä 2006 13:10
Kirjoittaja repet
Avaaminen ei ole kovin vaikeaa. Paitsi 5 kulmainen pultti. Mutta sen männän suojakumin saaminen takas männän päälle oli yhtä :x

Sivulle lisätty 20.4.09 pari kuvaa suojakumin asennukseen liittyen.

Otin muutaman kuvan jotka löytyy
http://www.kolumbus.fi/entice/autot/mon ... /jarru.htm

Lähetetty: 26 Heinä 2006 19:37
Kirjoittaja kamppi74
Tuosta ei kyllä ohjeet enää parane! :D

satula vaihtoon

Lähetetty: 13 Huhti 2007 21:00
Kirjoittaja jarri
Itselläni mondeo 2001 vasen takajarru jumitti. Ei auttanut vaijerien vaihto vaan piti vaihtaa myös satula. Mekanismi jumitti, voi todeta kun irroittaa satulasta vaijerin irti ja vääntää käsin vipua. Jos ei palaudu hyvin niin vaihto lähestyy. Taitaapi olla tyyppivika.

Lähetetty: 14 Huhti 2007 09:33
Kirjoittaja Seppo
kamppi74 kirjoitti:Tuosta ei kyllä ohjeet enää parane! :D
Jep. Samaa mieltä. Kiva nähdä kuvien kera niin tietää jo etukäteen mitä tulee vastaan. Etenkin tuo 5-kulmainen pultti olis kiva ylläri jos ei ole muuta liikkumavälinettä :) Mites tollasesta mitataan sen koko jos meinaa hommata siihen oikean hylsyn?

Re: satula vaihtoon

Lähetetty: 16 Huhti 2007 09:51
Kirjoittaja marqus
jarri kirjoitti:Itselläni mondeo 2001 vasen takajarru jumitti. Ei auttanut vaijerien vaihto vaan piti vaihtaa myös satula. Mekanismi jumitti, voi todeta kun irroittaa satulasta vaijerin irti ja vääntää käsin vipua. Jos ei palaudu hyvin niin vaihto lähestyy. Taitaapi olla tyyppivika.
Sama mulla. Vasen takajarrusatula vaihtoon. Merkkihuollossa osat töineen 405€, kiitos :evil:
V***u et söi lompakkoa ja miestä!

Re: satula vaihtoon

Lähetetty: 16 Huhti 2007 11:37
Kirjoittaja Seppo
marqus kirjoitti:Sama mulla. Vasen takajarrusatula vaihtoon. Merkkihuollossa osat töineen 405€, kiitos :evil:
V***u et söi lompakkoa ja miestä!
Pitää vissiin laittaa kalenteriin merkintä kesäloman kohdalle jotta takajarrut pitää "käydä läpi". Jää enemmän rahaa vaikka terassille :D

Käsijarrun jumitus

Lähetetty: 22 Huhti 2007 09:38
Kirjoittaja jarri
Takasatulan käsijarrun mekanismi taitaa olla sellainen, ettei sitä sisältä pysty puhdistamaan? Linkun ympäristö on hyvä puhdistaa ja rasvata, mutta jos satulan "sisältä" jumittaa, niin korjausopas kertoi, että ainoa tapa on vaihtaa satula. Tosin ei merkki huoltamolla sanoi, että sen voi avata, mutta työtä menee enemmän kuin satulan vaihtohintaan.

Itse epäilen, että jollain tapaa on mennyt likaa sinne ja kun on laahannut ja lämpeni kerran kunnolla, niin jumitus paheni.

Muuten ei merkki huoltamo teki sen alta kolmensadan ecun. Pelkkä osa noin 300 Eur, motonet mainostaa 260Eur hintaa. Tosin jarrupalojen vaihto ei kuulunut tähän hintaan, kun sen olin jo tehnyt itse. Ylikuumenneet jarrupalat kannattaa vaihtaa, koska rakenne on muuttunut eli ne "murenevat" ja kuluvat nopeasti. Näin itse totesin. Lisäksi havaitsin jarrumateriaalissa halkeamia.

En ole muuten ammattilainen, joten joku asentaja voinee kertoa tarkemmin.

Re: Käsijarrun jumitus

Lähetetty: 23 Huhti 2007 08:43
Kirjoittaja kairaaja
jarri kirjoitti:Takasatulan käsijarrun mekanismi taitaa olla sellainen, ettei sitä sisältä pysty puhdistamaan? Linkun ympäristö on hyvä puhdistaa ja rasvata, mutta jos satulan "sisältä" jumittaa, niin korjausopas kertoi, että ainoa tapa on vaihtaa satula. Tosin ei merkki huoltamolla sanoi, että sen voi avata, mutta työtä menee enemmän kuin satulan vaihtohintaan.

Itse epäilen, että jollain tapaa on mennyt likaa sinne ja kun on laahannut ja lämpeni kerran kunnolla, niin jumitus paheni.

Muuten ei merkki huoltamo teki sen alta kolmensadan ecun. Pelkkä osa noin 300 Eur, motonet mainostaa 260Eur hintaa. Tosin jarrupalojen vaihto ei kuulunut tähän hintaan, kun sen olin jo tehnyt itse. Ylikuumenneet jarrupalat kannattaa vaihtaa, koska rakenne on muuttunut eli ne "murenevat" ja kuluvat nopeasti. Näin itse totesin. Lisäksi havaitsin jarrumateriaalissa halkeamia.

En ole muuten ammattilainen, joten joku asentaja voinee kertoa tarkemmin.
Olihan tuossa aiemmin jo kuvasarja (linkin takana) jossa puhdistus on tehty. Itse yritin saada 5-kulmaista pulttia auki, mutta en onnistunut. Tollasta 5-kulmaista hylsyä ei taida löytää mistään :evil:

Ja motonetissähän tuo satulan hinta näyttää olevan 158e.

Lähetetty: 24 Huhti 2007 08:19
Kirjoittaja kairaaja
repet kirjoitti:Avaaminen ei ole kovin vaikeaa. Paitsi 5 kantainen pultti. Mutta sen männän suojakumin saaminen takas männän päälle oli yhtä :x

Otin muutaman kuvan jotka löytyy
http://www.kolumbus.fi/entice/autot/mon ... /jarru.htm
Jos joku kokeilee tätä, niin 5-kulmaisen pultin avaamis yritykseen kannattaa varata laadukas 14" 6-kulmainen hylsy. Itse yritin 12-kulmaisella koska luulin, ettei muuta ollut siinä saatavilla, no sehän tietysti vain pyöri pultin ympärillä. Liian myöhään huomasin, että 14" 6-kulmainen voimahylsykin olisi mahtunut koloon, jossa pultti on.

HUOM. hylsy pitää sitten hakata paikoilleen!

Hylsyn seinämävahvuus ei saa olla liian suuri, muuten se ei mahdu "kuppiin" jonka pohjalla pultti on.

Itse siis epäonnistuin ja jouduin tilaamaan vaihtosatulan :oops:

Lähetetty: 24 Huhti 2007 11:06
Kirjoittaja usa.power.xr4ti
jos sen pultin on jo pyöristänyt niin pultin saa auki terävällä tampilla ja vasaralla.. mut hoi mitä sit jos jalka jarru jää päälle(joka toisessa mondeos)???? hox hox männässä on käsijarrun säätökierre joka jää jumiin ja se pitäis pyöriä pihdeillä..männän pohjalla on sokka. sokan alla jousiprikkoja ja LAAKERI männän kyljestä tulee noi 1-2mm poraus suoraan laakeripesän pohjalle ja siitä reijästä pääse männän sisää "paskaa" ja kierre jumii sen jälkeen. eli sokka pois ja romut pöydälle ja värkkään.. se kannattaa puhistaa jos on intoa puhistaa käsjarrun akselikin.. :D

Lähetetty: 27 Huhti 2007 08:27
Kirjoittaja kairaaja
Satula vaihdettu.

Onko käsijarruvaijereille jotain säätöä jossain? Mistä löytyy? Oletus, että kahvan läheltä, jos näin niin miten pääsee helpoiten käsiksi?

Korjatun puolen kässäri ottaa huonommin kuin toinen puoli. Molemmille puolille vaihdoin jarrupalat.

Lähetetty: 29 Touko 2007 14:13
Kirjoittaja jaakkima6
Kiitos repet loistavista ohjeista
satula on nyt huollettu ja seuraavalla kerralla työ ei varmaan kestäkään niin kauaa. Aika helppo homma kaikenkaikkiaan, hiomapaperilla hapettumat veks ja kuparitahnaa väliin.
Hylsy joka lyödään tähän viiskulmapulttiin, kannattaa rälläköidä siten ettei hylsyn suulla ole "tyhjää" vaan hylsy ottaa heti nokalta.
motonetistä saa tiivistesatsin n.17€ , aika paljon halvempaa kuin merkkihuollossa satulan vaihtaminen.:D
käsijarruvivun palautinjousi on todella huonossa kulmassa!
jep ja vaijeri kiristyy tosiaankin kun sitä nykii muutaman kerran kunnolla

Lähetetty: 05 Kesä 2007 08:02
Kirjoittaja kairaaja
jaakkima6 kirjoitti: Hylsy joka lyödään tähän viiskulmapulttiin, kannattaa rälläköidä siten ettei hylsyn suulla ole "tyhjää" vaan hylsy ottaa heti nokalta.
Tarkoitatko hylsyn ulkokehän rälläköintiä vai...?

Ihan vaan mielenkiinnosta, jos tulee homma vielä joskus vastaan toisen puolen jarrun kanssa joka on vielä alkup.