Sivu 1/1

Tehokkaammat jarrut Escorttiin

Lähetetty: 22 Kesä 2006 02:04
Kirjoittaja escort96
Kyseessä on -96 farmari Escort 1,6l koneella ja jarruja olis tarkoitus parantaa "köyhän miehen" budjetilla. Eli ei mitään viri-viri-osaa alle. Fordit ei ole ennestään tuttuja, joten aloitetaan perusasioista. Millä koneilla farmareita on? Onko tehokkaammissa malleissa miten paljon paremmat jarrut?

Jos on käytetty isompia jarrulevyjä, niin käyvätkö levyt ja jarrusatulat 1.6:n etutolppiin vai pitääkö vaihtaa koko etutolppa (jos voi vaihtaa)?
Onko takana käytetty isompia rumpuja tai levyjä? Miten helposti voi vaihtaa?

Lähetetty: 22 Kesä 2006 11:00
Kirjoittaja BLesnar
varmaankin kaik helpointa olis laittaa XR3i-Si-RS2000 jarrut, taakse tulee levyt ja eteen hiukan isommat....

Lähetetty: 23 Kesä 2006 00:44
Kirjoittaja Regu
Taitaa mennä 4x4 cossun satula eteen, mutta levynä silloin tarttee käyttää 2wd cossun levyä näin ainakin minua neuvottiin.

Lähetetty: 23 Kesä 2006 14:36
Kirjoittaja escort96
Monteonisti kirjoitti:Tarviiko niitä parantaa kun renkaat menee suttiin vakioillakin? :roll:
Oma kokemus useammista autoista on, että se, minkä Escort muuten voittaa alustan jäykkyydessä ja toimivuudessa, sen se häviää jarruissa saman kokoluokan pahimmille kilpailijoille VW Golfille ja Opel Astralle. Sama tuntuma on jäänyt Nissan Almerasta ja MB 180 farmarista. Ilmettelin escossa, miksi renkaat ulvahtelee hidatettaessa valtatien poistumisliittymään n. 100-120km/h nopeudesta, mutta sitten keksin, että ABS lyö päälle jo silloin, kun sitä ei itse vielä odota (ainakin itselle) normaalissa jarrutuksessa.
Monteonisti kirjoitti:Tosin -96 Eskossahan on ABSIT ja ne estää suttaamisen, mutta auttaako parantaminen kun on ABSIT? :shock:
Mitä olen katsellut tallilla muiden "poikien" projekteja, niin ne on vaihtaneet isompia levyjä ABS-autoihin. Maalaisjärjellä ajatellen isommalla kitkapinnalla saadaan lisää pitoa pienemmällä poljinvoimalla. Silloin jarruja ei tarvitse runtata niin paljon jarrutuksissa -> pyörät ei lukkiinnu niin helposti ja ABS hyppää kehiin myöhemmin. Tietysti ABSin toiminta riippuu siitä, miten se on ohjemoitu reagoimaan. Olisko parempi vaihtaa myös ohjainyksikkö tehokkaammasta mallista?
Regu kirjoitti:Taitaa mennä 4x4 cossun satula eteen, mutta levynä silloin tarttee käyttää 2wd cossun levyä näin ainakin minua neuvottiin.
"Cossut" ei ole yleisimmästä päästä. Miten helposti löytää osia? Mikä on hintataso?

Lähetetty: 23 Kesä 2006 17:26
Kirjoittaja janzamar
Noihin jarruihin sanoisin ettei se jarrutusteho sinällään kasva,mutta ei lämpene niin nopeasti-kestää jarruttaa pitempään.
Menikö väärin?

Lähetetty: 23 Kesä 2006 18:59
Kirjoittaja Regu
Regu kirjoitti:Taitaa mennä 4x4 cossun satula eteen, mutta levynä silloin tarttee käyttää 2wd cossun levyä näin ainakin minua neuvottiin.
"Cossut" ei ole yleisimmästä päästä. Miten helposti löytää osia? Mikä on hintataso?[/quote]

Osiahan kyllä löytyy kun osaa etsiä ja hintakaan ei ole päätä huimaava ellei joku myy cossu lisällä(hmm nää on Cosworthista voin pyytää mitä vaan-asenteella)

Lähetetty: 24 Kesä 2006 13:02
Kirjoittaja Regu
Riittäähän ne vakio tehotkin suomen nopeuksiin, mutta silti porukka virittää ja miksikö? sitähän jokainen virityksiä tehnyt miettiä.
Omalla kohdalla auto on harrastus ja vakio ei ole kivaa.

Lähetetty: 24 Kesä 2006 15:11
Kirjoittaja Winx
Kun tietäis ja muistais linkin, jossa joku laittoi cossuescon 278mm etujarrut tavalliseen farmariescoon. Tuli sille jonkin verran hintaa. Ehkäpä olis parempi etsiä RS2000:n tai 130 heppasen 260mm levyille tarkotetut satulat. Mahtaako löytyä varaosahaku.fi:llä?

Hyvin uskon halun laittaa 240mm levyjen tilalle paremmat. Entisessä XR3i:ssä oli aikomus parantaa, mutta jäi auton vaihdon myötä tekemättä.

300mm levyt tuli laitettua nykyiseen 278mm levyjen tilalle ja ei tartte katua. Kysehän ei tosiaan ole etteikö vanhat riittäny, mutta ennemmin laittoi saman tien paremmat.

Edit:

RS2000 -93 etu oikea
RS2000 -93 etu vasen

Lähetetty: 29 Kesä 2006 23:26
Kirjoittaja escort96
Jaakko85 kirjoitti:Ai hitsi ai hurja, ei nyt tainnut olla edes kyse siitä riittääkö vaiko eikö, jos vaikka haluaa tuunata tai muutenvaan harrastusmielessä näprätä autoa, kun joillekkin se saattaa olla harrastus. Ja isommat jarrut on aina paremmat ja ei vara venettä kaada jnejne.
Kiitos kannustuksesta! :D
Ja kiitos tekniikkavinkkejä antaneille!

Lähetetty: 30 Kesä 2006 07:57
Kirjoittaja Jaakko85
janzamar kirjoitti:Noihin jarruihin sanoisin ettei se jarrutusteho sinällään kasva,mutta ei lämpene niin nopeasti-kestää jarruttaa pitempään.
Menikö väärin?
Jos levyn halkaisijaa / palan pinta-alaa kasvatetaan niin kyllä se yleisesti tuppaa jarrutustehoa lisäämään. Se on "jopa" käytännön tasolla havaittu asia, eli ei siis perustu mutu olettamukseen.
escort96 kirjoitti:Kiitos kannustuksesta! :D
Eipä kestä. :)

Lähetetty: 01 Heinä 2006 01:33
Kirjoittaja Monteonisti
Suomen tasaisessa maastossa jarruilla ei ole mitään merkitystä, kylläkin renkailla ja tiellä, siis renkaat menee suttiin vaikka ilman tehostinta mutta tien ja renkaan välinen kitka vaikuttaa pysähtymiseen! 8)

Lähetetty: 01 Heinä 2006 13:16
Kirjoittaja Sultzi
On se edelleen kumma, jos joku haluaa harrastaa. Kaikille auto ei ole pelkkä liikkumisväline, vaan myös harrastus. Kyllä itsekin jarruja parannan, ei siitä koskaan haittaa ole ja teen muutakin järjetöntä, jota täällä naureskellaan, mutta so what? :roll:

Edit: Te jotka rupeatte heti tyrmäämään ideoita, ehkä juuri sen takia, kun teillä itsellä ei ole mahdollisuutta/varaa harrastaa enempää autoja. Ja toivottavasti joku vetää palkoja nenään ja tukehtuu niihin :lol:

Lähetetty: 27 Heinä 2006 19:22
Kirjoittaja jylpertiina
escort96 kirjoitti:Oma kokemus useammista autoista on, että se, minkä Escort muuten voittaa alustan jäykkyydessä ja toimivuudessa, sen se häviää jarruissa saman kokoluokan pahimmille kilpailijoille VW Golfille ja Opel Astralle. Sama tuntuma on jäänyt Nissan Almerasta ja MB 180 farmarista. Ilmettelin escossa, miksi renkaat ulvahtelee hidatettaessa valtatien poistumisliittymään n. 100-120km/h nopeudesta, mutta sitten keksin, että ABS lyö päälle jo silloin, kun sitä ei itse vielä odota (ainakin itselle) normaalissa jarrutuksessa.
niin tuota ihmettelen kun autossa on niin hyvät jarrut että menee lukkoon 100-120km/h ja abs joutuu puuttumaan peliin MIKSI isommat pelastaisivat päivän? isommat ovat aina vain tehokkaammat ja abs hyppää aina vain nopeammin peliin kun pyörät lukkiintuu aikaisemmin!!

sanoisin että vika on ratin ja penkin välissä jos pitää jarruttaa niin kovaa!? autohan lyö pyöriä likkoon eli pysähtyy kyllä pienemmälläkin voimalla!

jos haluaa tuossa tilanteessa lisätä pysähtyvyyttä on lääke kovempi pito etu ja miksei takarenkaillekkin->leveämpää/parempaa nakkia alle!!

Lähetetty: 28 Heinä 2006 23:45
Kirjoittaja Monteonisti
En minä naureskele enkä halua "mollata" mutta kokemuksesta 1.8 Eskossa jarrut on riittäneet jopa 170 vauhdista jarruttaessa, siis ilman ABSeja, mutta ABSillisessa kyllä on vähän "olemattoman" tuntuinen! :oops:
Jos haluat tuunata niin siitä vaan! :D

Lähetetty: 28 Heinä 2006 23:56
Kirjoittaja Sultzi
Tuokin riippuu siitä, mikä on henkilölle riittävä jarrutusteho 170km/h ja mikä on sen jarrutusvoiman kesto, lähteekö heti pois kun lämpee liikaa.

Lähetetty: 29 Heinä 2006 13:56
Kirjoittaja Regu
Monteonisti kirjoitti:En minä naureskele enkä halua "mollata" mutta kokemuksesta 1.8 Eskossa jarrut on riittäneet jopa 170 vauhdista jarruttaessa, siis ilman ABSeja, mutta ABSillisessa kyllä on vähän "olemattoman" tuntuinen! :oops:
Jos haluat tuunata niin siitä vaan! :D
Itse jarrutin 180km/h->0km/h pari kk vanhoilla jarruilla ja hävisiväthän ne jarrut sauhus ja satulastakin tais kumit hieman saada lämpöä,
lukkoon eivät menneet missään vaiheessa vaikka seisoin kahdella jalalla jarrun päällä.
Escon vakio jarrut riittää normi nopeuksiin jotenkuten, mutta itse vaihdan heti kun mahdollista järeämmät alle.

Edit. ja ennenkuin joku syyttää jarrunesteitä niin sanotaan että ihan uudet olivat ja avaamattomasta putelista kippasin, escon jarrut eivät vaan jäähdy riittävän nopeasti.

Lähetetty: 30 Heinä 2006 00:19
Kirjoittaja Monteonisti
Minulla meni helposti kaikki renkaat suttiin asvaltilla, siis tuolla ABSittomalla. Toisaalta käytin kyllä laadukkaita osia kun halvoista lähti pinnat irti pakkasella! :shock:

Lähetetty: 01 Elo 2006 12:45
Kirjoittaja SamiH
RS2K edessä uritetut ja reitetyt levyt + EBC Green Stuff, takana nuo tanan vakiorummut. Aivan riittämättömät jarrut radalle, tuli taas todettua. Nii ja nesteet on Racing Blue Atelta, eikä ole tapana laahata.

Jos on tupputassu ja ei paina poljinta kunnolla, ei osaa ajaa vauhdikkaasti niin kyllähän jarrut kun jarrut riittää.

Itse laittaisin isommat mutta ei ole innostusta lähteä vannekokoa muuttamaan, ilmeisesti pakko ens talven aikana.

Lähetetty: 04 Elo 2006 22:21
Kirjoittaja Escorvet
Eikös näissä 92---> escoissa oo aikalailla samat jarrut?
Ittee kans kiinnostais noi paremmat jarrut tohon mk5 escoon.
Cossun jarrut kävis siis suoraan eteen?

Lähetetty: 01 Loka 2006 17:17
Kirjoittaja Regu
käykö rs2000:n takajarrut mk6 -97 escoon ihan suoraan kiinni? kohtahan tuo kyllä selviää :wink:

Lähetetty: 16 Marras 2006 21:29
Kirjoittaja rubans
Mulla on ne 240mm levyt nyt escossa (1.8 16v -92) ja kuluneisuuden takia remontti edessä. Suurempia huutais, eli onko RS2000 satulat ihan pelkästään pulttaa kiinni operaatio, niin ettei mitään tarvitse muuttaa vaan vain ihan vanha pieni pois ja uusi iso tilalle?

Lähetetty: 18 Marras 2006 01:59
Kirjoittaja Monteonisti
Menee kyllä yli hilseen mutta menköön! :shock:
Tuossa mopossa riittää alkuperäiset levyt hyvin koska menee kaikki renkaat suttiin kevyesti, parempaa ei kait saa? :shock:
Toista on ABSeilla joilla riitäs vähempikin! :roll:

Lähetetty: 18 Marras 2006 15:43
Kirjoittaja rubans
Monteonisti kirjoitti:Menee kyllä yli hilseen mutta menköön! :shock:
Tuossa mopossa riittää alkuperäiset levyt hyvin koska menee kaikki renkaat suttiin kevyesti, parempaa ei kait saa? :shock:
Toista on ABSeilla joilla riitäs vähempikin! :roll:
Menee kyllä tosiaankin yli hilseen...

Lähetetty: 19 Marras 2006 13:09
Kirjoittaja Mizka
Ei tässä lienee ole kyse "suttiin" menemisestä. :lol:

Lähetetty: 21 Marras 2006 11:30
Kirjoittaja rubans
Eli siis pitääkö satuloiden kiinnikeraudat vaihtaa myös vai sopiiko noi rs2000 satulat suoraan entisten tilalle (isommat 260mm levyt myös tulossa 240mm tilalle)?