Sivu 1/1

Fiestan jarrupoljin pehmeä

Lähetetty: 14 Touko 2006 21:22
Kirjoittaja Sultzi
Joo, nyt sain jarrut lopulta kasaan ja ilmasin. Poljin painuu pohjaan silti ja aivan lopussa ottaa sen verran kiinni että auto pysähtyy.

Ilmatessa kuulu pääsylinteristä päin sellaista imaisevaa ääntä aivan poljinliikkeen lopussa. Oliskohan pääsylinteri mennyt? Vai tehostin? Vai molemmat mun tuurilla? :D

Lähetetty: 14 Touko 2006 21:30
Kirjoittaja janzamar
Kun se kumminkin ottaa niin pysyykö se paine sitten
vai katoaako se kun pitää poljinta pohjassa?
Jos pysyy niin tehostin varmaan,jos ei niin luulis vuotavan,no voihan
se sinne tehostimeenkin kai vuotaa,.

Lähetetty: 14 Touko 2006 21:32
Kirjoittaja Sultzi
Ehkä aivan pikkuriikkisen painuu enemmän pohjaan, vaikea sanoa, kun vasta lattiassa rupeaa olemaan normaalin tuntuinen.

Lähetetty: 14 Touko 2006 21:45
Kirjoittaja janzamar
No ettei olis sitten vaan vieläkin ilmaa?
Menitkö järjestyksessä lyhyimmästä piiristä taaksepäin,ja suljit ruuvin aina poljin pohjassa/pinnan alla ettei varmasti tule kuplia enää?
Ei sillä etteikö tuo olis yksinkertainen toimenpide..ei sitten näy niitä vuotojakaan missään?
Se mun vanha Savanna-coupe,niin sen jarrut laitoin kolme kertaa,päivässä hävis johonkin,eikä näkyvää vuotoa missään..en kyllä selvittänyt sitten koskaan kun myin pois..

Lähetetty: 14 Touko 2006 21:49
Kirjoittaja Jaakko85
Joko laitoit uudet takajarrusylinterit?

Jos pääsylinteri vuotaa niin siellä säiliössä kuplii kun poljinta painaa.

Ja jos siellä linjoissa on ilmaa niin nopeasti poljinta painellessa alkaa ottamaan ylempää..

Lähetetty: 14 Touko 2006 21:58
Kirjoittaja Sultzi
Takana on uudet sylinterit.

Nuo jarrut ilmasin tyyliin ruuvi auki ja polkemista ja kiinni. Yksin siis tein, joten vika voi toki siinäkin olla. Jotain kuplaa kyllä tulee säiliön etuosaan kun painaa poljinta, olisko sitten ne tiivisteet mennyt?

Kattelin niin uus sylinteri 40e, tiivisteet 8e. Joten tiivisteet sinne sitten laitan, jos vika niissä.

Edit: Ei merkittävästi kylläkään poljin kovene aikasemmin, nopeasti poljettaessa.

Lähetetty: 14 Touko 2006 22:01
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Takana on uudet sylinterit.

Nuo jarrut ilmasin tyyliin ruuvi auki ja polkemista ja kiinni. Yksin siis tein, joten vika voi toki siinäkin olla. Jotain kuplaa kyllä tulee säiliön etuosaan kun painaa poljinta, olisko sitten ne tiivisteet mennyt?

Kattelin niin uus sylinteri 40e, tiivisteet 8e. Joten tiivisteet sinne sitten laitan, jos vika niissä.

Edit: Ei merkittävästi kylläkään poljin kovene aikasemmin, nopeasti poljettaessa.
Siis, menikös sulla sieltä ruuvista letkua astiaan jossa on jarrunestettä?

Ite kans vaihoin nuo tiivisteet pääsylinteriin. osasilla maksoi muistaakseni 14€..

Lähetetty: 14 Touko 2006 22:02
Kirjoittaja Sultzi
Tottakai meni letku astiaan jossa jarrunestettä. Ei ollut siis vain ruuvit auki :D

Onko paha homma tuo tiivisteiden vaihto?

Edit: Eipä tuo iso investointi ole vaihtaa noita sylinterin tiivisteitä, vaikkei vika niissä oliskaan. Mutta tosiaan kun polkee niin siellä aivan lopussa (jossa kuulu se imevä äänikin) tulee pari kuplaa säiliön etuosaan.

Lähetetty: 14 Touko 2006 22:06
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Tottakai meni letku astiaan jossa jarrunestettä. Ei ollut siis vain ruuvit auki :D

Onko paha homma tuo tiivisteiden vaihto?
Piti varmistaa :D

Ei se ole paha homma. Ei tarvi kuin pari lista-avainta ja sopivan kuusiokolon, niin ja gummit ja jarrunestettä.

Lähetetty: 14 Touko 2006 22:08
Kirjoittaja Sultzi
Mitä tarkotat lista avaimella?

Edit: Täytyy huomenna käydä kysymässä motonetistä noita tiivareita, ei näyttäny hyllyssä kylläkään olevan.

Lähetetty: 14 Touko 2006 22:10
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Mitä tarkotat lista avaimella?
Se mikä on monesti lenkin toisessapäässä, eli se avoinainen pää. Sillä avaat jarruputkien liitokset sylinteristä ja toisella irroitat sylinterin tehostimesta.

Kannattaa ensin purkaa ja katsoa onko se remontoitavassa kunnossa edes. Eli jos löytyy syöpymiä sylinteristä / männistä niin silloin ei enään remppakaan ainakaan pitkään auta.

Lähetetty: 16 Touko 2006 15:38
Kirjoittaja Sultzi
Jaahas. Kävin hieman tiellä kokeilemassa. Pumppasin hieman poljinta niin nousi hieman ylemmäs ja jäi siihen niin kauan kuin jarrua painoi. Olisiko sitten vain ilmaa vieläkin putkissa.

Kai sitä pitää äitiä pyytää polkemaan jarrua että saa ilmattua kunnolla :D

Lähetetty: 16 Touko 2006 15:45
Kirjoittaja janzamar
No joo,joku kaveriksi tai sitten joku sopiva paino polkimen päälle siksi aikaa että käy sulkemassa ruuvin.Eihän sen pitäis vaikuttaa jos kaikkiilmat saa pumpattua pois,jos se pää on nestepinnan alla,mutta voi silti varmistaa..
Itte oon vaan laittanu nestepurkin siihen säiliöön ylösalaisin tietysti,korkki pois ja sinne vaan,ei valu yli.
Siitä sitten polkenu vaan nestettä läpi sen purkin tyhjäksi ja sulkenut ruuvin..
ottanu sen purkin mihin tyhjennetään piiriä ja toistanu joka nipan kohdalla.

Lähetetty: 16 Touko 2006 17:22
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Olisiko sitten vain ilmaa vieläkin putkissa.
Semmoset on oireet.

Onhan ilmausruuvit takasylintereissä ylempänä kuin jarruputken liitos?

Lähetetty: 16 Touko 2006 18:02
Kirjoittaja Sultzi
Taitaa olla. Sylinterithän sijaitsee alhaalla tuossa mallissa.

Lähetetty: 16 Touko 2006 19:35
Kirjoittaja Sultzi
Irroitin sitten tuon pääsylinterin. Tehostimeen ei ainakaan ole vuotanut. Otin irti sen ensimmäisen mäntä sydeemin (missä päässä jousi, kaksi mäntää ja kaksi tiivisterengasta). Onko siellä edes enempää noiden lisäksi? Ei taida, ei ainakaan tullut ulos.

Taitaa olla tiivisteet mennyt, kun mäntätappi melkein tipahtaa alas, kun tiivisteen ujuttaa sylinteriin.

Lähetetty: 16 Touko 2006 20:49
Kirjoittaja Jaakko85
Sultzi kirjoitti:Irroitin sitten tuon pääsylinterin. Tehostimeen ei ainakaan ole vuotanut. Otin irti sen ensimmäisen mäntä sydeemin (missä päässä jousi, kaksi mäntää ja kaksi tiivisterengasta). Onko siellä edes enempää noiden lisäksi? Ei taida, ei ainakaan tullut ulos.

Taitaa olla tiivisteet mennyt, kun mäntätappi melkein tipahtaa alas, kun tiivisteen ujuttaa sylinteriin.
On siellä toinenkin "mäntä". Irroita se rajoitintappi sieltä jarrunestesäiliön reijästä, lähti muistaakseni kun mäntiä hieman painoi sisään sylinterin ollessa ylösalaisin. Sitten vaan jollakin kuminuijalla taputtelee sitä sylinteriä niin se toisiomäntäkin valuu sieltä hiljakseen pois.

Pari paskalaatuista kuvaa:

kuva
kuva



Niitä sylintereitä oli tosin usemapi eri versio...

Lähetetty: 16 Touko 2006 20:53
Kirjoittaja Sultzi
Ajattelinkin, ette tuo tossa voi olla :D Täytyy huomenna purkaa loppuun. Ja käydä jostain niitä tiivisteitä kysymässä.

Edit: Motonetistä keskiviikkona tilasin tiivisteet, äiti kävi tänään hakemassa. No ne taliaivot oli tilannu työsylinterin tiivisteet, vaikka selvästi ilmaisin että jarrupääsylinterin tiivisteet, tehostinmalli. Jossei huomenna pääse sinne valittamaan, niin enpä saa ens viikolla autookaan koululle.

Lähetetty: 20 Kesä 2006 17:22
Kirjoittaja Sultzi
Ratsastetaan nyt omassa topicissa sen verran, että kysytään kannattaako ostaa 50e xr2 fiestan jarrusatulat paloineen ja ok kuntoiset levyt? mk2 mallin, mutta nuohan pitäis mennä heittämällä mk1 myös, eikö?

Mitäs krisse mieltä? :roll:

Lähetetty: 20 Kesä 2006 20:05
Kirjoittaja jaska74
janzamar kirjoitti:Menitkö järjestyksessä lyhyimmästä piiristä taaksepäin,
ammattikoulussa opetettiin vuonna 91 että kauimmainen ilmataan ensin ja lyhyin viimesenä

Lähetetty: 20 Kesä 2006 23:41
Kirjoittaja Monteonisti
Ei tuolla kait merkitystä jos ei ole ABSeja! 8)

Lähetetty: 20 Kesä 2006 23:43
Kirjoittaja janzamar
jaska74 kirjoitti: ammattikoulussa opetettiin vuonna 91 että kauimmainen ilmataan ensin ja lyhyin viimesenä
Itse asiassa,noin se menee.Kauimmaisesta lähdetään tosiaan.