Escortin hyppivä keula

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
dracone

Escortin hyppivä keula

Viesti Kirjoittaja dracone »

Terve!

Ajelin tänään emännän 1,6 efi escortilla '91 töihin ja huomasin että aina välillä lähtee keula viemään oikeelle tai vasemmalle aika rankastikkin (yhtäkkiä nykäsee toiseen suuntaan) ja saa korjailla. Mistähän moinen voi johtua ?

Ei ollut tuulinen ilma, renkaat miltei uudet jne, eikä renkaat heilu mihkää suuntaan (ei väljää). Ominaisuus ?

Aika rasittava ajettava meinaan. En uskaltanut ajaa yli 80km/h, niin äkkinäisesti suunnanvaihto tapahtuu.

Eli onko vinkkejä mitä kannattaa tarkistella ? ei kolise mistään enkä tosiaan väljääkään löytänyt.
enjoi
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2006 12:25
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Escortin hyppivä keula

Viesti Kirjoittaja enjoi »

dracone kirjoitti:
Ei ollut tuulinen ilma, renkaat miltei uudet jne, eikä renkaat heilu mihkää suuntaan (ei väljää). Ominaisuus ?
renkaat miltein uudet? minkäs kokoset? emännän escortissa ainakin 215/45/r17 nykii välillä uriin ihan stnasti.
mut siihen tottuu :D
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
dracone

Viesti Kirjoittaja dracone »

Hmm oisko 14":set ja 185:set... Voi tosiaa olla et on vaa nii super- uraherkkä:)
enjoi
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2006 12:25
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enjoi »

No en kyllä usko että ton levysillä renkailla nykis kauheesti uriin :shock:
mitä se tekee jos ajat suoraan ja hellität otetta ratista? missään ei tunnu väljää?
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Alatukivarren puslat yleensä syynä! Ja etummaista veikkaan jos vetelee molempiin suuntiin! 8)
dracone

Viesti Kirjoittaja dracone »

Jos irrotan ratista auto menee kuin juna, muutenkin tosi hyvin menee suoraan, mutta sillontällön parin km:n välein nykäsee kiukkuisesti toiseen suuntaan niin että meinaan välillä tipahtaa vihollisen kaistalle :?

Missään ei tosiaan tunnu mitään väljää. En oikein keksi muutakaan syytä kuin että noi firestonen renkaat ei istune autoon hyvin.

Olen tosin tottunut ajamaan w124 mersulla (joka nyt huollossa, eihän niitä korjata...;) niin tietysti wanha escort tuntuu vähän huteralta peliltä..Mut kyllä tohonki nyökkäilyyn tottuu nytkun osaa odottaa sitä ja ajaa vasenta laitaa ettei ajaudu vast.tulijan kaistalle.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Tehostin kunnossa..?
En oo kyllä koskaan kuullu että Fordissa olis tuommoista oiretta,
mutta se olis kai yksi kaukaa haettu mahdollisuus..
ei sieltä mitään junia t...
dracone

Viesti Kirjoittaja dracone »

janzamar kirjoitti:Tehostin kunnossa..?
En oo kyllä koskaan kuullu että Fordissa olis tuommoista oiretta,
mutta se olis kai yksi kaukaa haettu mahdollisuus..
Muuten hyvä mutta autossa ei ole tehostinta..en ikinä ole itsekkään moiseen törmännyt.
dracone

Viesti Kirjoittaja dracone »

Monteonisti kirjoitti:Alatukivarren puslat yleensä syynä! Ja etummaista veikkaan jos vetelee molempiin suuntiin! 8)
Kiitos. Täytyy tarkistella ne.
dracone

Viesti Kirjoittaja dracone »

Ostin auton emännän käyttöön jobbarilta, ja tuntuu muutenkin että autoa olisi viritetty tai jotain..Kone on tosiaan 1.6 Efi, ja kyllä lähtee, itseasiassa aika tautisesti 8)

(vaikka ko. moottoria on haukuttu tehon ja kulutuksen suhteen)
make80
Viestit: 13
Liittynyt: 20 Syys 2005 21:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja make80 »

mulla nondeossa oli sama vika nyki ja nyki eikä väljää missään sit auto vielä kerran pukeille ja tutkimaan ku vi###ti niin paljon se nykiminen ja kappas molemmin puolin alatukivarren puslat huom taaempi pusla kadonnut :?: :oops: ja kauppaan hakee uusia eipä ole enään nykinyt :lol:
Mondeo -93 1.8
Escort -95 1.8D
Escort -76 cabriolet
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voihan se olla tietenkin takimmainenkin, mutta etummaisen väljyys vaikeampi huomata. Takimmainen kolahtelee tai syö rengasta, ettummainen "syö miestä"! :twisted:
Jos vetelee eri suuntaan kiihdytyksessä ja eri suuntaan moottorijarrutuksessa, niin yleensä silloin vika etupuslassa. Jos kolahtelee, syö rengasta tai käyttäytyy oudosti tiukassa kurvissa, niin syynä yleensä takapusla. Tietenkin molemmatkin voi tuon aiheuttaa! :roll:
Jos taas nykäsee satunnaisesti niin silloin kannattaa tarkistaa jarrut ja laakerit! 8)
enjoi
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2006 12:25
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enjoi »

dracone kirjoitti:Ostin auton emännän käyttöön jobbarilta, ja tuntuu muutenkin että autoa olisi viritetty tai jotain..Kone on tosiaan 1.6 Efi, ja kyllä lähtee, itseasiassa aika tautisesti 8)

(vaikka ko. moottoria on haukuttu tehon ja kulutuksen suhteen)
näkyykö "ulkoisesti" että ois jtn viritelty? putkistoa, vaparia yms?
meillä perheessä emännällä kanssa tuollainen 1.6 16v efi ja se on ehkä laiskin auto mitä oon ikinä ajanu :D kiihtyy ku mummo hangessa ja kiihtyminen loppuu melkein kokonaan siihen 150khm :(
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
dracone

Viesti Kirjoittaja dracone »

Täytyy nolona tunnustaa että eipä oo tullu kakkosauton pellin alle vielä pahemmin kurkkailtua, mutta möreet on pakoäänet ainakin :lol:

Ja auto tosiaan kiihtyy ihan tautisen tuntusesti, kolmosella 50km/h ja lyö kaasun pohjaan ni painuu kunnolla selkä kiinni nojaan ja lähdetään. Kakkosella kaasu pohjaan niin sutii ilman kytkintä. Että näin.. Kaikkea muuta kun laiska, mutta myös bensa tuntuu maittavan varsinkin kovemmassa ajossa.

Olis ihan fiksu peli jos sais vaan ton pomppimisen pois..
enjoi
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2006 12:25
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enjoi »

No mitä paskaa :D ero kuin yöllä ja päivällä, emmän esco ei sudi edes ykkösellä kytkintä livauttamalla :D
Kuulemma mk5 putkistossa viimeinen äänenväimennin on todella ahdistava "kiertovaimennin"?
kurkkaa piruuttaan pellin alle :P
emäntäkin jo valittaa että saa ajaa kaasupohjassa, että pääsee eteenpäin.
ja todellakin soppaa imee jtn 9-12l satasel :(
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
dracone

Viesti Kirjoittaja dracone »

enjoi kirjoitti:No mitä paskaa :D ero kuin yöllä ja päivällä, emmän esco ei sudi edes ykkösellä kytkintä livauttamalla :D
Kuulemma mk5 putkistossa viimeinen äänenväimennin on todella ahdistava "kiertovaimennin"?
kurkkaa piruuttaan pellin alle :P
emäntäkin jo valittaa että saa ajaa kaasupohjassa, että pääsee eteenpäin.
ja todellakin soppaa imee jtn 9-12l satasel :(
Ohhoh :shock:
Täytyypä oikein katella tarkemmin..pari kk vasta ollu auto ni en o paljoo perehtyny. Emäntä sano ku se ostettiin ja se sil ajeli että kyllä on ripee vehje ja naureskelin että "joo niin varmaan..." (eli emäntä sai kerrankin itse suorittaa koeajon ja ostaa haluamansa) mutta nytkun itse oon sillä ajellu ni pakko myöntää :) Nyt se valittaa meijän ykkös-autosta (mb 200 bensa) että on iiihan liian laiska :))

En paljoa ymmärrä autoista joten en välttämättä edes huomaa jos pakosarja vaihdettu jne.. Vinkkejä mistä tietää onko viritetty ?

105 hv:hän noihin on speksattu vakiona ja onhan sekin aika paljon tonnin painavalle autolle.
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Kyllähän tuo kuullostaa jo puolelletoista sadalle kaakille :D
..tuskin kauas heittää?
Se mun ex-Mi16 kulki jotensakin tuohon tapaan.
ei sieltä mitään junia t...
dracone

Viesti Kirjoittaja dracone »

huh..no onko escorteissa ihan normaalia että kun ajat vitosella n. 100km/h kellossa on 3200 rpm vai oliko enempikin :O Kummastuttaa meinaan sekin. Välitykset on aikast lyhyet. Myös kierroksia ottaa yli punarajan, tuli vähän kokeiltua kun alkoi lapsettamaan. Autossa on katti ja lambda joten luulis virityksen sekottavan päästöt ainakin? ja läpi meni jobbarin mukaan katsastuksesta että heilahti.
enjoi
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Touko 2006 12:25
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja enjoi »

nyt kyl tuli kysymysmerkki :D siis 1.6 16v efi? 90heppaa sanoo autodata.
meikä tippu ihan kokonaan kärryiltä :D
-Sierra 2.0i Dohc -93 (ROJEKTI)
-Fiat uno Turbo i.e -88
-Suzuki Bandit -01
dracone

Viesti Kirjoittaja dracone »

enjoi kirjoitti:nyt kyl tuli kysymysmerkki :D siis 1.6 16v efi? 90heppaa sanoo autodata.
meikä tippu ihan kokonaan kärryiltä :D
Hmm tää on'91 mallia, eli eiks tää ole se 8v kone ?? '93:han tuli uus 1,6 litranen.
ekkeri69
Viestit: 60
Liittynyt: 18 Heinä 2005 13:41
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja ekkeri69 »

1.6 8v kone onkin paljon pirteempi ku uudemmat 1.6 zetecit. tuntuu yllättävänkin pirteeltä. onko iskarit kunnossa.
escort -69 mk1 ikuisuusprojekti
gsxr 600 kesälelu
subaru impreza talvikäyttis
dracone

Viesti Kirjoittaja dracone »

jep..uudehkot iskarit..
Vastaa Viestiin